Dik been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:28

Zit er een beetje over in...
Vorige week woensdag toen het al wat harder begon te waaien etc, liep mn zusje met hem in de binnenbak niks aan de hand, die dag zouden zn ijzers eraf gehaald worden, omdat het niet nodig was volgens mn nieuwe hoefsmid. Prima alles kunnen we proberen.. Dus me zusje lopen die ochtend er waren een paar duiven in de bak aan het klieren, daar schrok hij van en gaf met zijn ijzer (die er toen nog op zat) een klap tegen zn binnenbeen aan! Me zusje nog gekeken maar werd niet dik en gewoon doorgestapt,
Na school ging ik meteen door naar stal omdat de smid er rond 4 uur zou zijn toen ik hem uit stal haalde had hij een dik been,
gevraagd of het nu verstandig was om zijn ijzers eraf te halen hij vond van wel, ok hij zal er verstand van hebben dus we hebben een week gestapt en gekoeld been werd aanzienkelijk dunner en zag ook weer een pees lopen, Alleen het rare was dat als ik gestapt had was het been dun en voelde je de pees toen hij op stal stond en ik na een paar uur kwam was het weer dik wat kan dit nou zijn?
Hij loopt niet kreupel en belast hem gewoon niet gevoelig. Ik weet geen raad wat dit kan zijn??
Als het volgende week niet beter is bel ik een DA..

Mieperdepiep
Berichten: 649
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:50

Ik zou even de VA laten kijken, een pees is snel geraakt met een ijzer, en kan nare gevolgen hebben.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:44

Mieperdepiep schreef:
Ik zou even de VA laten kijken, een pees is snel geraakt met een ijzer, en kan nare gevolgen hebben.


Maar als hij echt pijn heb, en het is er een die dat snel laat zien, zou hij ook kreupel moeten lopen toch?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:05

-> BEH

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:09

Maar aan een peesblessure hoeft je paard geen pijn te hebben! Veel paarden lopen niet kreupel met een peesblessure. De enige manier om dat na te gaan is laten scannen door de dierenarts.
En als hij na een klap tegen z'n been ineens een dik been heeft, zou ik sowieso de dierenarts maar bellen maandag.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:11

DaphneL schreef:
Maar aan een peesblessure hoeft je paard geen pijn te hebben! Veel paarden lopen niet kreupel met een peesblessure. De enige manier om dat na te gaan is laten scannen door de dierenarts.
En als hij na een klap tegen z'n been ineens een dik been heeft, zou ik sowieso de dierenarts maar bellen maandag.


Mijn paard is echt een mietje als zn haar verkeerd zit loopt ie bij wijze van al kreupel dat zegt echt genoeg voor mij, Hij belast het been goed is niet gevoelig en als ik even heb gelopen is het weer dun en wat ik weet is dat je bij een peesblesure het been niet dun stapt!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:16

Maar als een paard geen pijn heeft, zal hij ook niet kreupelen. En ook al is het geen peesblessure, de dierenarts bellen kan echt geen kwaad.. Die kan er in elk geval meer over zeggen dan wij via internet kunnen.
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, haar been werd echt wel dunner met stappen.. En vrij snel daarna ook weer dikker.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:17

Ik heb de DA gebeld die adviseerde mij om toch nog eventjes te stappen..
Was het bij jou paard ook warm?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:21

Hmm.. wat vreemd. Zou toch wel liever hebben gewild dat de veearts werkelijk gekomen was. Wanneer een paard zichzelf slaat, gaat dat vaak niet zachtjes en hebben ze vaak wel wat kapot van binnen.
Geef hem zoveel mogelijk beweging, alleen stappen een half uurtje per dag is zeker niet voldoende. Afspuiten heeft geen zin, de bloedvaten worden alleen maar dunner door de kou waardoor het dik zijn voor een uurtje minder wordt, daarna is het gewoon weer net zo dik.
Hoop voor je dat het niets ernstigs wordt.
Ohja, mijn paard was ook écht een watje, wanneer het ging om bijv. oppervlakkige snijwondjes. Maar toen er echt iets ernstigs aan de hand was, liet ze nauwelijks wat van haar pijn zien.
Dus dat hij niet kreupelt hoeft niet direct wat te zeggen.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:05

VA komt maandag Lachen
Het kan dus ook komen zonder zijn ijzers en toen hij dat been heb aangetikt heeft pees 2x zo zwaar te verduren.. Vrijdag gaan zn ijzers er weer op en gaat dat beter laat ik zowiezo alsnog de VA komen..
Het rare is dus dat het been totaal niet warm is, wel iets warmer als het andere maar dit komt ook omdat het een andere beenstand aanneemt.. en er zit een bultje op waar hij zich heb aangeraakt.
En over afspuiten valt mee, als ik het sochtends heb afgespoten is het savonds nog steeds dun wel iets opgelopen maar niet ontzettend dik!