Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 03:34

Nou wat wij weer hebben, dachten we dat we goed deden om Engels raaigras als hooi te nemen.
Dit is echt graszaadhooi en wij dachten dat als we dit voerden dat we dan minder kans hadden om Jacobskruid te hebben in het hooi.

Sinds een tijdje gaat het helemaal niet goed met Superstar van Superdymp en sinds een paar dagen deed hij ineens helemaal zwalken met zijn achterbenen en als je hem een duwtje geeft dan valt hij bijna om.

De Da is erbij geweest en helemaal nagekeken en toen kregen we het over het hooi en wij zeiden dat we Engels raaigras voerden.
Blijkt dat dit heel slecht is voor paarden en dat ze daar angstig en verlammingsverschijnselen van kunnen krijgen.
We schrokken ons dood.

Nu moeten we gelijk ander hooi gaan geven en hopen dat het goed komt.
Het moet binnen nu en een maand verbeteren en anders is het blijvend.
Maar hij kan nu nog geen honderd meter lopen , het is echt bizar.

Denk je dat je goed doet, krijg je dit.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 03:48

ow wat raar, hier had ik nog nooit van gehoord.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk dom van jullie kant vind, als je toch al de moeite neemt om van gras te veranderen(wat imo helemaal niet nodig is voor jacobskruid) dan verdiep je je er toch goed in en kijk je wat het beste is. maargoed je zult er zelf al wel genoeg van balen.
veel beterschap gewenst iig.

superdymp

Berichten: 105
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: rotterdam

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:16

He hartstikke bedankt voor je medenleven .
Wij zijn dom , terwijl jij er ook nog nooit van gehoord heb , nou vindt ik een beetje rare gedachte van jou maar goed het zal wel aan mij leggen . Maar goed daar ging het hier niet over of wij dom waren of niet , de vraag was of je er ervaring met heb



Wij hebben het heel goed overlegd met de hooiboer over welk soort hooi wij moesten gaan voeren , en huh ja de boer kan niet garanderen dat er geen jacobskruid in het weidehooi zit . Wat eigenlijk geen ene boer kan ,want ze gaan niet elke cm van een weiland na pluizen.
De boer wist er ook niks van anders had hij dat hooi nooit aan ons verkocht als paardenhooi , dit is namelijk een ander type engel raaigras waar paarden geen last van horen te krijgen . De boer maakt nergens een probleem van en komt van de week het hooi netjes om ruilen (want hij baalt hier ook flink van).

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:21

Zoo, denk je goed te doen krijg je opeens heel iets anders over je heen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik denk dat je beter gewoon normaal hooi kan geven(dus ik ga ook een beetje met MRMichiel mee), je hebt bij elk hooi wat je geeft wel ergens kans op, hier kunnen ze dus verlamd van raken, in ander zit weer bermgras wat lang niet altijd goed is. Ik zou het gewoon houden bij normaal hooi, zoveel kans op St Jacobskruid is er echt niet.
Ervaring: Nee gelukkig niet. Ik wil dit liever niet meemaken, heb op het moment wel even genoeg ellende met m'n paarden geloof ik.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:26

Ik denk dat MRmichiel wel een heel klein beetje een punt heeft. Jullie zijn overgegaan op ander hooi en dat betekend ook dat je zelf moet onderzoeken of het een goede keuze is. Het is vrij algemeen bekend dat engels raaigras niet echt geschikt is om aan paarden te voeren en ik vind het ook behoorlijk vreemd dat jullie leverancier het aanbevolen heeft.

Hoop dat alles weer goedkomt met je paard en dat er geen blijvende schade is.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:34

Wat ik me afvraag, in graszaadmengsels voor de paardenwei kom je ook vrijwel altijd Engels raaigras tegen. Heeft het dan alleen in de gedroogde variant dit soort verschijnselen?

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:37

Wij zijn juist overgegaan naar ander hooi omdat 1 van onze paarden een leverprobleem heeft gehad vorig jaar zomer door jacobskruid.
Dit heeft in het hooi gezeten en heeft zij niet van de wei gegeten.
Ze heeft hier medicijnen voor gekregen en haar leverwaarden zijn al iets verbeterd. Voorlopig moeten we doorgaan met de medicijnen en om de zoveel maanden bloed laten prikken om na te laten kijken.


We hebben dit probleem besproken met de boer en hij adviseerde ons dit, vandaar dat wij over zijn gegaan.
Als hij dit had geweten dan had hij dit nooit als paardenhooi verkocht.
Ik heb het ook gevraagd aan onze voerboer maar die had hier ook nog nooit van gehoord.

Hadden we dit geweten hadden we dit nooit gegeven aan ze.

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:40

Fjordnina ik zou het echt niet weten. Ik heb hier zelf ook nog nooit van gehoord.

Katja ik heb er nog nooit iemand over gehoord, ben het hier ook nog nooit tegengekomen.

Anoniem

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:46

Wij hadden een tijdje geleden ook zoiets op de Manege.

Het bleek dat er een soort stofje in het gras zat.
De dierenarts was langsgeweest en die heeft gezegd dat het niet ernstig was. Het leek alleen net of ze 'dronken' door de wei liepen Knipoog

Ik zou toch de DA erbij halen want als het bij jullie toch ernstig is..

edit: Kijk anders even op de site van ons > www.Manegenieboer.nl mischien dat hun je er wat meer over kunnen vertellen. Gewoon een berichtje achterlaten in het Gastenboek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-07 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:49

Hoi Olifant ik denk dat je ergens over heen gelezen heb Bloos
De Da is er al bij geweest anders hadden we dit nooit geweten Knipoog

Anoniem

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:49

bijoekimmie schreef:
Hoi Olifant ik denk dat je ergens over heen gelezen heb Bloos
De Da is er al bij geweest anders hadden we dit nooit geweten Knipoog


Ooh oke sorry Knipoog

Dus jullie weten de oorzaak al ?

Anoniem

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:53

Het is mij ook compleet nieuw dat paarden van engels raaigras verlamming zouden krijgen. Om het gelijk dom te noemen als je zoiets overkomt vind ik een beetje ver gaan. Mijn paarden krijgen af en toe ook een plakje graszaadhooi om te knabbelen als ze wat lang binnenstaan oid.
En engels raaigras zit idd ook in veel graszaadmengsels voor paardenwei en in alle gewone weidemengsels.

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:54

Olifant ja het komt van het hooi, Engels Raaigras Frusty

Anoniem

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:56

Ik hoop iig dat het weer snel over is, en dat het niet ernstig is !

superdymp

Berichten: 105
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: rotterdam

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:02

We zijn inmiddels een week verder en het gaat gelukkig goed met super hij kan weer goed lopen en hij is weer super ondeugend (gelukkig) . De da had gezegd dat als hij niet in een maand zou opknappen dat dan de kans klein is dat hij nog beter zou worden. Dus wij zijn super blij dat het weer goed gaat.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:09

Gelukkig dat het weer al wat beter gaat met m.
Had dr ook van gehoord dat dat slecht zou zijn.Maar weet even niet meer precies wat nou de rede ervoor was.zat geloof ik n bepaalde stof in??mocht ik t ergens weer tegen komen zet ik t even hier weg.

mn oma voert ook graszaadhooi.weet alleen niet welke soort.
wij hebben het zelf een paar jaar geleden ook gevoerd.maar waarschijnlijk ook andere.ze hebben hier geen last van gehad gelukkig.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:27

Het gevaar zit 'm enkel in zuiver Engels raaigrashooi. Dus niet in het Engels raaigras vanaf een gemengd weiland.
Zuiver Engels raaigrashooi kan van bedrijven komen die akkers inzaaien om daar weer zaadjes van Engels raaigras van te oogsten. En die weer door te verkopen in weidemengsels.
Dat Engels raaigras van die bedrijven bevat een schimmelsoort die het gif Lolitrem B aanmaakt. Dat gif is een natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen ziektes die het raaigras kunnen beschadigen. Maar dat gif kan bij paarden, en ander vee, tot verlammingen en spierzwaktes leiden. Daarom mag Engels raaigrashooi dat gekweekt en geoogst is op de bedrijven ook eigenlijk niet als veevoer worden verkocht.
De gewonnen zaadjes waarmee later weilanden ingezaaid worden voor vee of paarden, bevatten veels te weinig van die schimmel om problemen te kunnen geven.

Anoniem

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:35

Goede info Knavia, ik sla het gelijk op. Slordig dan dat het verkocht is, de boer die het verbouwde had het moeten weten.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:32

hier nog een slachtoffer!
die van mij loopt nu weer iets beter gelukkig en ik was er vroeg bij. Nou inderdaad maar hopen dat het beter gaat! succes!

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:21

Wij zijn ook boer, en verkopen regelmatig pakken kuilvoer aan paardenmensen. Hoewel je het nooit 100% kunt garanderen dat het Jacobskruiskruid vrij is, kun je vaak zelf al opletten hoe het land van de boer erbij ligt. Vaak is niet het land zelf, maar wegbermen of slootkanten de oorzaak van het verspreiden van het kruid. Als dit dus in slechte staat is, zul je het eerder tegenkomen. Het is maar een kleine tip, maar gras uit wegbermen is bijv. ook vragen om problemen. Dit wordt minder goed onderhouden, en is dus ook de kans op ander onkruid veel groter. Als boer zijnde, maaien wij al vroeg de bermkanten langs ons land en ook met een speciale machine de slootkanten. Hierdoor krijgt onkruid minder kans zichzelf te verspreiden. Wanneer de gemeente komt, heb je het aardig bijgehouden. Werkt bij ons perfect!

Ik hoop dat het paardje erboven op komt. Ik wist trouwens niet *nooit in verdiept* dat Engels Raaigras zo gevaarlijk was. Zal het eens aan mijn vader vragen.

De boer die het jullie heeft verkocht, zaaide die het puur voor de verkoop of liet hij er ook vee op grazen?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:49

Ook wij hebben thuis een boerderij met grasland. In deze weides staat voornamelijk Engels Raaigras; dat is qua opbrengst en voederwaarde het beste gras wat een boer voor zijn koeien kan hebben. Je kunt dat gras ook hooien en dan krijg je hooi met een hoge voedingswaarde en ook vrij veel eiwit erin. Voor paarden niet ideaal, maar zeker niet giftig!
Het hooi van TS echter is graszaadhooi. Graszaadhooi komt meestal bij akkerbouwers vandaan. Het schiet over nadat het gras door een combine is geweest (net als tarwe) die al het (gras)zaad eruit haalt. Graszaadhooi is meestal ook vrij grof, omdat het erg lang heeft kunnen groeien(meestal tot half juli). Het grote nadeel van dit hooi is inderdaad zoals Knavia al zei dat er schimmels in kunnen zitten die giftig zijn.
Het verbaast mij helemaal niet dat TS dit niet wist en waarschijnlijk de boer die het verkocht heeft ook niet, want dit probleem is namelijk niet algemeen bekend.

xsimone
Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Groningen

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:52

Wat is dat eigenlijk Engels Raaigras?
Wel erg dat je paard dat heeft gekregen daardoor!
Succes en starkte en maar hopen dat het goed komt!

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:58

xsimone schreef:
Wat is dat eigenlijk Engels Raaigras?
Wel erg dat je paard dat heeft gekregen daardoor!
Succes en starkte en maar hopen dat het goed komt!

Engels Raaigras is het meest gebruikte weidegras is Nederland

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:01

He Casjuh wat fijn dat het bij jou ook weer beter gaat.

Hermesdeux , die boer wist het ook niet. Ik weet ook niet of hij het zaaide voor verkoop of voor begrazing.
Hij schrok er wel erg van en het was ook geen probleem om het hooi om te ruilen voor weide hooi. Dus dat gaan we morgen maar weer eens doen. Ons favoriete klusje. Knipoog Haha!

Knavia en Nina62 bedankt voor de uitleg.

Hooi uit de berm noemen wij kanthooi, dit hoeven wij ook niet, dan kan ik er wel een vuilnisbak bij zetten voor het vuil wat er allemaal inzit. Haha! Haha!
Alhoewel ik uit het weide hooi ook wel regelmatig vuil haal hoor.
En dat maakt niet uit bij welke boer ik dat vandaan haal. Ik denk dat het hier ook niet echt makkelijk is om aan hooi te komen, je bent best erg afhankelijk van bepaalde dingen.

Nog een vraagje aan 1 van jullie?
Hoe zit dat met kuilgras is dit wel goed voor paarden?
De een zegt van wel en de ander zegt van niet. Ik weet het niet meer.

Nou bedankt voor de reacties allemaal.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:29

ik zit ook met die vraag...
dit heb ik gevonden van de site http://www.paardnatuurlijk.nl

Zowel hooi als kuil hebben beide specifieke voor- en nadelen. Wat in beide gevallen belangrijk is, is dat het van goede kwaliteit is. Overwegingen zijn:

Zitten er geen giftige planten in? Met name Jacobskruiskruid is levensgevaarlijk voor paarden en ponies, dit kruid blijft ook zwaar giftig als het tot hooi of kuil is verwerkt. Aangezien Jacobskruiskruid vooral groeit op arme, onbemeste grond en zich momenteel explosief verspreidt is het zogenaamde "natuurhooi" momenteel niet aan te bevelen.
Waaruit bestaat de inhoud? Is het eiwitrijk "koeiengras" of is het een meer gevarieerd mengsel?
Wanneer is het geoogst? Voorjaarsgras (1e snede) is erg eiwitrijk. Najaarsgras (2e snede) is minder eiwitrijk, maar vooral het zogenaamde "graszaadhooi" dat de overblijfselen zijn van de voor de graszaadteelt gebruikte grasplanten bevat wat minder energie. Voor paarden en ponies die snel te dik worden is dit laatste een uitkomst.
Wat waren de weersomstandigheden tijdens het oogsten? Dit heeft een grote invloed op de hoeveelheid fructaan dat in het gras zat, en dus nu in het hooi of kuil zit. Lage temperaturen terwijl de zon uitbundig schijnt jagen het fructaangehalte omhoog, maar ook langdurige droogte voorafgaand aan het maaien kan tot fructaanproductie leiden.
Is het land bemest geweest? Om de hoeveelheid fructaan, dat hoefbevangenheid kan veroorzaken, zo laag mogelijk te houden is het belangrijk dat het gras geen tekort aan grondstoffen heeft gehad. Tekorten zorgen namelijk voor een hoger fructaangehalte. Onbemest is dus niet per definitie beter!
Bij hooi is het belangrijk dat het vooral goed gedroogd is omdat er anders schimmel in is gekomen. Bij kuil is het belangrijk dat de pakken luchtdicht zijn. Wanneer een pak lek is gaat de inhoud onherroepelijk beschimmelen.

Hooi
Meestal kleine pakken in een gemakkelijk mee te nemen formaat
Kwaliteit is bij aankoop gemakkelijk te controleren
Stoffig; kan irriterend werken op de ademhalingsorganen
Goedkoop
Aangebroken pakken blijven onverminderd houdbaar
Wordt geoogst wanneer de temperatuur hoog is, dus minder kans op fructaan

Kuil
Grote pakken die niet zonder machines zijn te transporteren
Pas na openen zie je wat er in zit
Vochtig; wordt dus niet stoffig
Duurder door de hoge verpakkingskosten
Geopende pakken moeten binnen twee weken worden opgemaakt
Kan worden geoogst bij lage temperaturen, wanneer het fructaangehalte hoog is

Kuil, goed of slecht?
Kuilvoer heeft bij veel paardenhouders een slechte naam, en dat is niet geheel ten onrechte. De balen kuilvoer die paardenhouders kopen worden meestal betrokken van koeien-boeren en zijn speciaal gemaakt voor koeien die een ander soort voeding nodig hebben dan paarden. De meeste koeien in Nederland worden namelijk gehouden voor de melk-productie, en in melk zitten veel eiwitten. Het voedsel voor koeien moet dus eiwit-rijk zijn, terwijl het voor paarden juist eiwit-arm moet zijn.

Koeienboeren maken het kuilvoer als volgt: In het voorjaar strooien ze uitbundig kunstmest op het gras. Dat gras gaat daardoor razendsnel groeien en produceert door het hoge voedselaanbod enorm veel eiwitten. Dat gras wordt dan vroeg in het voorjaar gemaaid, wanneer het sappig is en lang voordat het de eiwitten heeft kunnen gebruiken om zaadjes te maken. Wanneer de temperatuur laag is kan er bovendien bijzonder veel fructaan in het gras zitten. Na slechts één dag drogen wordt het ingekuild. Het eindresultaat is kuilvoer met een hoog vocht- en eiwitgehalte, en bevat mogelijk heel veel fructaan.

Teveel eiwit is slecht voor paarden, en het hoge vocht-gehalte kan leiden tot koliek en/of dunne mest. Een hoog fructaangehalte kan hoefbevangenheid veroorzaken! Koeien-kuil is dus minder geschikt voor paarden!

Het kan ook anders. Kuilvoer voor paarden kun je het beste aan het einde van de zomer maken wanneer er halmen in het gras zitten. De eiwitten zitten dan in de graszaadjes en een groot deel daarvan valt er tijdens het oogsten uit (dan is de weide ook gelijk weer doorgezaaid). Door de hogere temperaturen in de zomer is de kans op fructaanproductie veel kleiner. In de zomer droogt het gras ook beter dus er zit dan minder vocht in. Het resulltaat is kuilvoer dat eiwit- en vochtarm is, waar waarschijnlijk weinig fructaan inzit, en dus bijzonder geschikt is voor paarden.