Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elkaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 10:09

Mijn paard heeft sinds een week twee dikke hakken doordat ze ergens tegen aan heeft geslagen, het is in die tijd niet dunner geworden. Haar ene hak is lichtjes warmer dan de ander. Ze heeft er geen last van en loopt in stap gewoon goed. Doordat ik niet wist wat het was heb ik er nog niks aan gedaan behalve afspuiten..
Nou ben ik bang dat ze een stukje bot heeft afgeschaafd in het dikkere en warmere spronggewricht.
Is er enige manier waarop ik als leek kan baseren wat het is?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:15

nee, de enige manier om zekerheid te krijgen is het maken van foto's Lachen

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:28

denk het niet hoor ..wat je beschrijft is echt te wijten aan de piephak ...beste is om een " verse piephak " die in de klei te zetten of met Equiflogyl in te smeren en vooral erg weinig beweging geven de eerste week dan kan het tot rust komen en gaan ontzwellen anders zijn die bulten blijvend en niet erg netjes om te zien

Anoniem

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:58

MD --> BEH.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:02

Denk ook dat het wel meevalt. Bij zo'n piephak is het heel normaal dat het warm wordt. Beste is om het in te smeren met antiphlogestine dan heb je kans dat het vocht er nog uit trekt. Verder de stal zo aanpassen dat het niet meer kan gebeuren. Bijv. rubbermat ophangen aan een balkje en daarachter wat lege jerricans. Direct de rubbermat op de wand werkt meestal niet afdoende, omdat het dan nog hard is.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:09

Bedankt voor jullie reacties. Het vocht lijkt al iets weg te trekken. Ik heb afgespoten, ingesmeerd met groene klei en ingesmeerd met arnica. Die andere namen die jullie noemen ken ik niet en zal ik eens googlen.
Ik denk/hoop idd ook dat het meevalt, vooral ook omdat ze er geen pijn aan lijkt te hebben..

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:13

Wat betreft het warm worden lijkt het mij typisch een piephak.
De OCD's die ik heb meegemaakt waren niet warm en vaak was er ook geen sprake van een verdikking/vocht. (Uitzonderingen daar gelaten wanneer het stukje wat normaal aardig vast zit echt gaat woekeren)

Verder kan het nooit kwaad om het op de foto te laten zetten voor zekerheid mocht je twijfelen of even de DA er bijhalen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:28

ocd hoeft geen uiterlijke kenmerken te hebben
dus echt zien of het het 1 of het ander is , gaat hem niet echt worden

herrewijnen
Berichten: 93
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:29

wij hebben ook een paard met een piephak , alles er aangedaan ingesmeerd. leeglaten halen(dus nooit doen) en op het laatst een operatie. (helemaal verboden)Nu die operatie was zo goed gelukt dat mijn paard na 11 mnd op de kliniek te hebben gestaan vastgebonden in de stand , klaar staat om afgevoerd te worden . details zal ik je besparen. Begrijp me goed, dit is een vorm van extreme, piephak moet in princiepe gewoon weg gaan, duurt het te lang arts na laten kijken, meestal als het paard niet meer op stal staat(dat het niet tegen de deur/wand kan slaan of verkeerd met opstaan, dat deed de onze namelijk
zou het over moeten gaan.

Juppy
Berichten: 71
Geregistreerd: 02-01-07

Re: Lijken de uiterlijke kenmerken van OCD en Piephak op elk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:08

je kan er antifogestine op smeren...ik weet niet of ik dit goed schrijf....maar uit ervaring weet ik dat dit uiteindelijk werkt