telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:24

KiWiKo schreef:
@ TS precies, dan zal dat paard binnendoor moeten staan om haar atactie te ondersteunen.......... als de hoef door niet beslaan bijvoorbeeld toch andersom afslijt, dan krijgt het paard pijn, en door de pijn gaat het compenseren....... en voor je het weet heb je een sneu dier en een hele lege portomonaie
Citaat:
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Wel is het zo dat veel VA's minder verstand van hoeven hebben dan je zou denken en die (bij klachten mbt de hoef) je doorverwijzen naar de smid/bekapper. Dus ik zou adviezen van de smid/bekapper ook niet te licht nemen.


een VA heeft altijd nog meer verstand van hoeven dan een smid van atactie Lachen Lachen

op dit moment werk ik voor een paard heel nauw samen met een smid en een va, en ik moet zeggen dat het paard er enorm van opknapt....... hun kennis samen is bijzonder.


Hoewel er ook bekappers (smeden weet ik niet Knipoog) zijn die een flinke opleiding achter de rug hebben, waarbij ze ook lang onderwijs gehad hebben over benen en de rest van het lichaam van een paard en daarbij horende afwijkingen.
Maargoed, dit gaat vrij offtopic verder.

TS; héél veel succes met het maken van een beslissing.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:28

splash1999 schreef:
Daarom komt bij voorbaat al de osteopaat erbij. Zal hij het een en ander weten denk je?

ik denk dat misschien dat hij je nog beter van advies kan voorzien........ vooral omdat de osteopaat over het algemeen al veel verder kijkt dan traditioneel het geval is

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:31

splash1999 schreef:
Daarom komt bij voorbaat al de osteopaat erbij. Zal hij het een en ander weten denk je?


Het hemd van het lijf vragen, net als de andere experts Knipoog

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 00:33

dan komt hij al helemaal op het juiste moment, Deze doet ook opleidingen dus heb de goede te pakken ben erg over hem te spreken. Voorheen hadden DA gezegd dat ik nooit meer op splash kon rijden dikke oliebol dus. Toen mocht ik licht recreatief en na behandeling rijd ik weer volop met haar zonder problemen. Alleen dressuur durf ik niet aan meer (gek he) Ze krijgt last als ze 'aan de teugel"moet lopen dan gaat de boel blokeren. Dierenartsen op endurance wedstrijden heb ik nooit mijn verklaring hoeven laten zien

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:39

snappie Haha! Haha!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 00:45

KiWiKo schreef:
snappie Haha! Haha!


gelukkig je bent een van de weinige.

Ook als ik les zoek komen ze telkens weer op het aan de teugel verhaal dat ze anders nooit goed kan lopen en snel naar de vernielestijne is. Snap ik maar ze willen niet snappen dat ze anders nog sneller kapot is.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:51

splash1999 schreef:
KiWiKo schreef:
snappie Haha! Haha!


gelukkig je bent een van de weinige.

Ook als ik les zoek komen ze telkens weer op het aan de teugel verhaal dat ze anders nooit goed kan lopen en snel naar de vernielestijne is. Snap ik maar ze willen niet snappen dat ze anders nog sneller kapot is.


Klopt inderdaad, ken ook een paard dat atactisch is en dat is inderdaad iets waar niet veel mensen van snappen dat het nou eenmaal zo is bij deze paarden.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:02

Kun je ens fot's plaatsen van de voeten van je paard compleet met de benen,het liefst vierkant opgesteld en dan een vooraanzicht een zij aanzicht een een achteraanzicht.
Er zitten een paar hoefsmeden en bekappers op dit forum,en misschien zien wij wel een paar verbeterpunten,een soort van denktank Clown

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 01:07

Ik ga wat proberen misschien dat er wat duidelijk is dan. Ik zal ook nog even oude foto's opsrokkelen

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 01:11

geen geschikte foto gevonden moet er een paar maken

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:24

Ben ook erg benieuwd naar de foto's.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:16

Hey Splash Knipoog

Mijn jonge merrie heeft nogal snel de neiging om dus in de ijzers te klappen. Het kan zijn dat ze teveel van voren de grond in loopt en dus niet snel genoeg met het voorbeen weg is. Wat je kan proberen en daar hoeft ze dus niet voor in de krul te lopen is wat meer achter je hand aan te rijden met je been waar door ze dus meer op haar benen moet lopen. Dat ze dus iets meer ruimte heeft met d'r voorbenen.

Wat je dan ook kan vragen aan de smid is om de takken van de ijzers korter te knippen. Dan kunnen ze die minder snel aantikken. En anders kun je het verhaal aan je huidige DA uitleggen en die weet misschien een passende oplossing. En zeker met haar medische achtergrond is dat eigenlijks wel noodzaak. Want als je gaat manipuleren (vind ik dus ook het van de ijzers halen ed.) moet je dat wel met beleid doen.

Veel succes ermee!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:42

Nou het ijzer zit eronder en heb het een en ander besproken. Ten eerste moeten we even wachten dat ze door de osteopaat behandeld is en haar zadel weer goed is. Volgens mijn hoefsmid is het bij haar geen optie om haar op hoefschoenen te setten omdat de voeten bij de landing minder kan glijden wat dus de natuurlijke beweging nog meer verstoord. Er waren nor meer redenen waardoor duidelijk werd dat dit niet de oplossing is voor haar. Verder zag hij nog tal mogelijkheden om haar zodanig op het ijzer te zetten dat ze niet meer zou aantikken. Ze heeft nu het ijzer helemaal aan de voorkant gegrepen waardoor deze er mooi vanaf is gekomen

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:57

Dan hier de foto's, was een beetje donker nog vanmorgen maar lukt aardig en was alleen maar ook dat ging redelijk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat men er iets aan heeft

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:35

Splash,
Ik zou het gewoon erst eens proberen met springschoenen...
Voor en achter!! Dit heeft bij mijn paard ook geholpen! Die deed iedere keer zo achterlijk aan de longe dat de ijzers me om de oren vlogen!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 10:39

Maar dat is het hem nu juist ook dan raakt ze ze kwijt want ze raakt de onderkant van het ijzer. Ze raakt haar bal gelukkig niet.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:06

Daarom ook achter de springschoenen omdoen! Dan kan ze niet met haar achterhoef in de voorhoef klappen....
Tenminste, dat werkt wel bij mijn paard....

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:10

@splash;Je paard staat voor te week,dwz de toon is te lang,het
ijzer zou eventueel als de voet het toelaat meer opzet moeten hebben,en iets terug gepast moeten worden,waardoor de voeten voor sneller worden,dwz het afwikkelpunt wat verder naar achter.
Achter staat ze iets frans dwz de tonen iets naar buiten gedraaid,dit kan geen kwaad,maar geeft waarschijnlijk wel iets afwijking in de beweging. Waardoor in combi met voor en een natte weide of een zware ondergrond de achterkant de voorkant inhaalt als het ware.
Aan de achterzijde zouden de hoeven wat rechter op kunnen,dwz de binnenkant is wat hoger als de buitenkant,misschien dat daar nog ruimte is om wat te sturen.
Met wat rechter op zetten achter beperk je de ,,reach'' enigzins.
Dit zou voldoende kunnen zijn om het aftrappen te voorkomen.
Let wel, dit is wat ik uit de foto's meen te kunnen opmaken,in de praktijk laten de hoeven deze wijzigingen,misschien niet toe.
Kijkt je hoefsmid wel hoe het paard beweegt?
Effin je hebt nu wat punten waar je eens overleg over kunt hebben met je smid.Succes!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:19

Inderdaad! Misschien kun je aan je smid voorleggen om de nieuwe Equi-librium ijzers te proberen, voor.
Je paard is (voor zover ik op de foto's kan zien) best week gekoot. Met deze ijzers komt hij met de voorvoeten sneller weg, voordat de achtervoet er aankomt.
Ik zie niet echt een duidelijke opzet in de voorijzers.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 00:12

CherokeeChum schreef:
@splash;Je paard staat voor te week,dwz de toon is te lang,het
ijzer zou eventueel als de voet het toelaat meer opzet moeten hebben,en iets terug gepast moeten worden,waardoor de voeten voor sneller worden,dwz het afwikkelpunt wat verder naar achter.
Achter staat ze iets frans dwz de tonen iets naar buiten gedraaid,dit kan geen kwaad,maar geeft waarschijnlijk wel iets afwijking in de beweging. Waardoor in combi met voor en een natte weide of een zware ondergrond de achterkant de voorkant inhaalt als het ware.
Aan de achterzijde zouden de hoeven wat rechter op kunnen,dwz de binnenkant is wat hoger als de buitenkant,misschien dat daar nog ruimte is om wat te sturen.
Met wat rechter op zetten achter beperk je de ,,reach'' enigzins.
Dit zou voldoende kunnen zijn om het aftrappen te voorkomen.
Let wel, dit is wat ik uit de foto's meen te kunnen opmaken,in de praktijk laten de hoeven deze wijzigingen,misschien niet toe.
Kijkt je hoefsmid wel hoe het paard beweegt?
Effin je hebt nu wat punten waar je eens overleg over kunt hebben met je smid.Succes!


Bedankt voor de reactie, tja ze heeft wat puntjes ja. De smit kijkt naar haar beweging maar doordat ze kreupel was toen ik moest overstappen kon het een paar weken geleden pas voor het eerst. Op het asfalt tikt ze trouwens ook moeiteloos aan.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 00:12

SpikyBlue schreef:
Inderdaad! Misschien kun je aan je smid voorleggen om de nieuwe Equi-librium ijzers te proberen, voor.
Je paard is (voor zover ik op de foto's kan zien) best week gekoot. Met deze ijzers komt hij met de voorvoeten sneller weg, voordat de achtervoet er aankomt.
Ik zie niet echt een duidelijke opzet in de voorijzers.


Wat zijn dat voor ijzers???

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:45

splash1999 schreef:
CherokeeChum schreef:
@splash;Je paard staat voor te week,dwz de toon is te lang,het
ijzer zou eventueel als de voet het toelaat meer opzet moeten hebben,en iets terug gepast moeten worden,waardoor de voeten voor sneller worden,dwz het afwikkelpunt wat verder naar achter.
Achter staat ze iets frans dwz de tonen iets naar buiten gedraaid,dit kan geen kwaad,maar geeft waarschijnlijk wel iets afwijking in de beweging. Waardoor in combi met voor en een natte weide of een zware ondergrond de achterkant de voorkant inhaalt als het ware.
Aan de achterzijde zouden de hoeven wat rechter op kunnen,dwz de binnenkant is wat hoger als de buitenkant,misschien dat daar nog ruimte is om wat te sturen.
Met wat rechter op zetten achter beperk je de ,,reach'' enigzins.
Dit zou voldoende kunnen zijn om het aftrappen te voorkomen.
Let wel, dit is wat ik uit de foto's meen te kunnen opmaken,in de praktijk laten de hoeven deze wijzigingen,misschien niet toe.
Kijkt je hoefsmid wel hoe het paard beweegt?
Effin je hebt nu wat punten waar je eens overleg over kunt hebben met je smid.Succes!


Bedankt voor de reactie, tja ze heeft wat puntjes ja. De smit kijkt naar haar beweging maar doordat ze kreupel was toen ik moest overstappen kon het een paar weken geleden pas voor het eerst. Op het asfalt tikt ze trouwens ook moeiteloos aan.


Ziedaar je probleem dus, is relatief simpel op te lossen dus,als je smid zijn vak verstaat.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:08

Wow, gister is de osteopaat geweest, weer veel te laat natuurlijk maar ach je weet hoe dat gaat bij ze. De punten die ik noemde bij splash klopte allemaal wel en werd er voor behandeld. Verder qua aftrappen moeten we toch gaan trainen want..... splash heeft bijna nergens meer last van. Ik ben zo blij. We mogen weer een beetje gaan dressuren. Mocht vorige jaar ook wel maar durfde nu niet. dit jaar is ze beter geworden dan de keer daarvoor. En ook heb ik heel af en toe dressuur geoefend. Dus we gaan het verder oppakken zodat we haar achterhand beter kunnen houden nu met behulp van de smit moet het ook nog lukken.

NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:20

He, dit probleem heb ik ook met een pony.
De hoefsmid had geadviseerd, om een (ik weet niet hoe het heet) maar dat is zo'n stukje wat je om de hoef doet, is geen hoefschoen is kleiner.
En daardoor valt het ijzer er niet meer af!
Werkt echt!
Je ken het bij de grote ruitersprtzaken wel kopen, zal wel ff vragen hoe het heet..

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: telkens weer haar zelfde ijzer kwijt hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:46

ben benieuwd