veulens bekappen.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dreutel
Berichten: 176
Geregistreerd: 22-09-05

veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:45

Bloos hallo.
wij hebben en veulen van 1.5 jaar oud.die we samen met iemand anders hebben.ik vindt dat je de hoefjes om de 8 a 9 weken moet laten na kijken ,maar de andere vindt 2 x per jaar genoeg.
wat moet ik hier mee en wat vinden jullie. Verdrietig

8nnemiek

Berichten: 43522
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:24

Ik zou de hoefsmid er even na laten kijken als hij toch daar is (ik neem aan dat het veulen niet alleen staat.., en als het nodig is laten jullie hem bekappen. Het ene paard heeft genoeg aan twee keer per jaar, het andere om de maand..

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:42

de paarden bij ons op stal worden allemaal om de 6-9 weken bekapt (zijn er zo'n 30). Twee keer per jaar vind ik echt te weinig. Ik ken geen paarden die maar 2x pj bekapt worden en waarvan de hoeven zó langzaam groeien dat het ook maar 2x per jaar hoeft. Nagelbijten / Gniffelen

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:46

mijn veulens worden normaal iedere 3 maanden bijgewerkt, nu heb ik er een die zelfs iedere 8weken moet omdat hij rotstraal gevoelig is dus de smid wil vaker komen om hem beter bij te houden. Het ligt aan het paard, en hoe snel de hoef groeit. Ik zou zeggen vraag het even aan je hoefsmid

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:22

2 keer per jaar is echt vragen om problemen.
Ik heb zelf geen veulen, maar ik heb wel gelezen dat de hoeven van een veulen juist veel harder groeien dan de hoeven van een ouder gedomesticeerd paard. De hoeven van een veulen zijn nog ingesteld op het afleggen van grote afstanden en pas later, als ze 'merken' dat ze niet afslijten (omdat gedomesticeerde paarden meestal geen grote afstanden afleggen) passen ze zich aan. Maar tegen die tijd heb je al een veels te lange hoefwand.

8nnemiek

Berichten: 43522
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:11

Toch zijn er heel veel jonge paarden die nog nooit een smid hebben gezien, en als ze 2,5 zijn nog 'voetje geven' moeten leren. Op mn vorige pension stond een veulen van 1,5 die nog nooit een smid had gezien, hoeven waren niet te lang, brokkelden niet, niks aan de hand.
Het klinkt inderdaad wel logisch dat hoeven van veulens sneller zouden groeien, maar toch heb ik nooit een veulen gezien met echt te lange hoeven..

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:13

Ik ook niet. Ik heb het ook maar uit een boek Haha!
Volgens de schrijver werd het probleem vaak onderschat en heb je hierdoor vaak onnodig complicaties.

mpm
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-05-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:15

mijn 1,5 jarige wordt normaal om de 8 weken gedaan maar, omdat de hoeven in de winter minder groeien gaat hij nu weer over 10 weken.Ik zOu he gewoon even overleggen met je hoefsmid.Haha!

dOeiii

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:05

Het beste is inderdaad een regelmatige check,zeker bij frans of toontredend,je kunt bij een veulen nog veel sturen.
Ook bij een zogenaamde graasvoet ontwikkeling is het zaak om zo snel mogelijk in te grijpen. 8 weken bij goede correcte voeten,als het gras groeit iig,bij problemen iets vaker checken.

Zera

Berichten: 1324
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Vaals

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:08

Ik deed die van mij altijd om de 8/9 weken laten bekappen..
Heb wel 1 shetlander die hoeft maar 2/3 keer per jaar bekapt te worden(hoeven groeien heeeeel langzaam)..

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:37

arno8 schreef:
Ik ook niet. Ik heb het ook maar uit een boek Haha!
Volgens de schrijver werd het probleem vaak onderschat en heb je hierdoor vaak onnodig complicaties.


nou ik wel, en helaas ook nog regelmatig. 2 keer per jaar bekappen is echt geen uitzondering en ik vind het veel te weinig. veulens staan vaak op zachte ondergrond waar de hoeven helemaal niet slijten en dan moet je zeker vaker bekappen.

ieleoor

Berichten: 563
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: ergens in de kop van noord-holland

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:49

gewoon doen wat jij t beste vind Knipoog zij knippen hun nagels toch ook meer dan 2x per jaar !!!(alhoewel Haha! )

dieselmilan
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: elst

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:42

je moet ze bekappen als je dnekt dat het nodig is ...en nodig betekend dat er echt een rand aan zit . dat akn 5 keer per jaar zijn maar dat kan ook 1 x per jaar zijn ...zoals die vn mij .,...
hoe vaker je ze bekapt hoe sneller het er weer aankomt ...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:44

ligt helemaal aan de hoef, groeit die snel of niet , groeit die correct of niet
is de beenstand correct of niet
bij afwijkende beenstanden kan regelmatig bekapen nodig zijn

wat vor omstandigheden leeft het dier, staat het op stro in een loopstal, dan zal de hoef niet veel slijten en zal er ook vaker bekapt moeten worden
loopt het dier deels op verharde ondergond dan zal er minder vaak bekapt hoeven worden mits het dier correct gebouwd is etc

er is dus niet zinnigs te zeggen ver hoe vaak een veulen bekapt moet worden
dat verschilt per paard per levensomgeving

cabcalor

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-05-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:46

Net op congres geweest in Luik (www.hippos2007.be), daar
werd aangeraden veulens vanaf dag 3, om de 3 weken te controleren en evt. te corrigeren door de hoefsmid, al dan niet in combinatie met een veearts.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:41

mee eens cabcalor, aangezien je er eigenlijk alleen op jonge leeftijd echt aan kunt corrigeren. ik zou zowiezo vaker dan twee keer per jaar iemand laten kijken, tenzij je zelf in staat bent om een gezonde hoef te herkennen. ik hou de hoeven zelf bij, maar laat er altijd even naar kijken als de smid of DA op stal is, gewoon voor mijn gemoedsrust.

mathilde_

Berichten: 484
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: kampen

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:14

gewoon laten bekappen waneer jij denkt dat het nodig is.
ik weet niet of het vaker moet bij veulens maar is die al wel eens bij de hoefsmid geweest anders had ik hem eerst geleerd om gewoon hoefen te krabben

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:39

Laat het zo vaak mogelijk nakijken. Misschien hoeft er niet iedere keer iets aan gedaan te worden, maar een check is wel zo veilig!

Als een veulen nog jong is, kan er nog daadwerkelijk een correctie uitgevoerd worden aan de hoef als dat noodzakelijk is. Op later leeftijd is dit niet, of bijna niet, meer mogelijk. Je kunt dan alleen een beetje aanpassen, maar niet meer blijvend corrigeren (zonder ijzer)

Bo0wiee

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-11-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:08

Ons veulen word bekapt waarneer dat nodig is dat is ongeveer 1 keer in de 3 a 4 maanden..Tong uitsteken

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:35

cabcalor schreef:
Net op congres geweest in Luik (www.hippos2007.be), daar
werd aangeraden veulens vanaf dag 3, om de 3 weken te controleren en evt. te corrigeren door de hoefsmid, al dan niet in combinatie met een veearts.


en peuter dat nou eens de eigenaars aan het verstand........ik ben het hier helemaal mee eens.

cabcalor

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-05-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:14

jackie schreef:
cabcalor schreef:
Net op congres geweest in Luik (www.hippos2007.be), daar
werd aangeraden veulens vanaf dag 3, om de 3 weken te controleren en evt. te corrigeren door de hoefsmid, al dan niet in combinatie met een veearts.


en peuter dat nou eens de eigenaars aan het verstand........ik ben het hier helemaal mee eens.


Tjah - als "leken" (klinkt niet zo positief), misschien beter gewoon - als eigenaars zeggen dat ze alleen maar bekapt worden als het nodig is....impliceert dit dan dat de hoefsmid wel gebeld wordt ? Of beslist men zelf wanneer het nodig is ? Eentje om over na te denken Knipoog Sorry kon het niet laten- maar dat is hoe het in de praktijk aan toe gaat... helaas.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:49

inderdaad, de meeste mensen bellen pas als er scheurtjes komen in de hoefwand/ draagrand, of als de hoef aan de teen omhoog begint te komen. en dan ben je eigenlijk al te laat met bellen, hoewel het meestal geen problemen oplevert voor het paard. maar voor het nette... ik bekap zelf onder begeleiding van de hoefsmid, en die kijkt dus ook regelmatig hoe het ervoor staat. voor het grootste deel ben ik zelf in staat om de hoeven te beoordelen, maar ik heb toch liever dat er ook met enige regelmaat naar gekeken wordt door een prof.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:48

@cabcalor: je slaat de spijker op de kop. "als het nodig is" is een ruim begrip. de een ziet wanneer het nodig is, de ander niet, en volgens mij zijn er meer die het niet zien.

cabcalor

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-05-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:17

jackie schreef:
....en volgens mij zijn er meer die het niet zien.

Jij slaat er ook niet veel naast hé, naast de spijker dan Knipoog

marco1
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-10-06

Re: veulens bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:48

Juist bij een jong paard regelmatig doen.
Dan blijft de beenstand correct, kan als het moet zelfs een beetje aangepast worden.
En zo groeit het paard op met mooie gezonde benen