Equi- librium ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:30

Hallo bokkers!

Iemand al ervaring met de equi- librium ijzers? Mijn paard (met hko) staat er sinds vandaag op, in de voorlichtingsfolder stond dat het sport ijzers zijn en geschikt voor paarden met been blessures, artrose en HKO.

Graag hoor ik wie er al ervaring mee heeft en of dit ijzer bevalt!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:02

een goede vriendin van mij heeft dit ijzer ontwikkeld in haar promotie-traject. er is dus gedegen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, met zeer positieve uitkomsten.
mijn paard staat momenteel op blote voeten, mar als er ooit weer ijzers onder moeten, dan weet ik het wel Lachen
ze hebben alleen nog geen maat 4, haha. wel 1, 2 en 3. ik heb een set maat 1 in m'n auto liggen om als voorbeeld aan dierfysio-klanten te laten zien. is al veel animo voor! Ja

cabcalor

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:42

Doe je Meike de groeten ?
Heb je ook haar eindwerk gelezen ? - staan echt mooie foto's in en 't is dankzij Meike dat ik nu ook overtuigd ben dat een drukplaat erg noodzakelijk is om een paard correct te bekappen, waarvan ik haar nog altijd zeer dankbaar ben Knipoog

Overigens heb ik ze ook liggen, maar naar mijn mening mochten ze net iets meer afgewerkter zijn, maargoed daarover valt te discussieren...

Groetjes,
Fred

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:44

cabcalor schreef:
Doe je Meike de groeten ?
Heb je ook haar eindwerk gelezen ? - staan echt mooie foto's in en 't is dankzij Meike dat ik nu ook overtuigd ben dat een drukplaat erg noodzakelijk is om een paard correct te bekappen, waarvan ik haar nog altijd zeer dankbaar ben Knipoog

Overigens heb ik ze ook liggen, maar naar mijn mening mochten ze net iets meer afgewerkter zijn, maargoed daarover valt te discussieren...

Groetjes,
Fred


haha, grappig: daar klaagde Meike ook al over. rits niet helemaal rechts soms, kleine haakjes/braampjes eraan. maarja, het is natuurlijk pas de eerste lichting!
zal je groeten overbrengen Lachen

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:24

Fijn te horen dat er zo positief op wordt gereageerd! 'Gelukkig' dus maar dat mijn paard kleine hoeven heeft. Mijn bijrijdpaard (met artrose en hko) zou er ook op komen, maar die maat 3 was helaas te klein. Ik hoop dat deze nog wel ontwikkeld worden in een maat groter.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:29

dat is wel de bedoeling!

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:59

zammetje schreef:
Hallo bokkers!

Iemand al ervaring met de equi- librium ijzers? Mijn paard (met hko) staat er sinds vandaag op, in de voorlichtingsfolder stond dat het sport ijzers zijn en geschikt voor paarden met been blessures, artrose en HKO.

Graag hoor ik wie er al ervaring mee heeft en of dit ijzer bevalt!


Heb je ook foto's? Heb echt geen idee hoe ze eruit zien.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:06

cabcalor schreef:
...
Overigens heb ik ze ook liggen, maar naar mijn mening mochten ze net iets meer afgewerkter zijn, maargoed daarover valt te discussieren...


Wat ik ook jammer vindt is dat het nagelen in de eerste nagelgaten niet lekker loopt. Eigenlijk moet je die iets opslaan voor het mooie. Ik vind het erg leuk om te zien dat dat ijzer eruit is gekomen, aangezien ik al een tijdje bepaalde voeten besloeg met quarterclips met een, door mijzelf, dun uitgesmede verbrede toon. Nu kan ik ze kant en klaar bestellen Vork Cool

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:15

Even iets nieuws; de Equi-Librium ijzers die ik zag nieuw uit de doos zien er stukken beter uit dan het proefsetje!!
Gisteren twee uur lang naar Meike van Heel haar bevindingen geluisterd, klonk erg goed.
Je kan ze natuurlijk wel zelf smeden, zoals ik al deed, maar dan krijg je natuurlijk nooit zo'n identieke roll of opzet. Nog andere bevindingen?

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:38

heeft iemand misschien een site waar ik meer info over deze ijzers kan vinden? Wat is het doel van deze ijzers? Waarom zouden ze beter zijn dan gewone ijzers? En is dit ook voor een paard wat verder geen blessures oid heeft een goed alternatief?

cabcalor

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 01:17

Enkele interessante werken van haar:

Shoeing sound warmblood horses with a rolled toe optimises hoof-unrollment and lowers peak loading during breakover.
Equine Vet J. 2006 May;38(3):258-62 (http://www.evj.co.uk/)

Changes in location of centre of pressure and hoof-unrollment pattern in relation to an 8-week shoeing interval in the horse.
Equine Vet J. 2005 Nov;37(6):536-40 (http://www.evj.co.uk/)

Dynamic pressure measurements for the detailed study of hoof balance: the effect of trimming.
Equine Vet J. 2004 Dec;36(8):778-82 (http://www.evj.co.uk/)

Hoof growth between two shoeing sessions leads to a substantial increase of the moment about the distal, but not the proximal, interphalangeal joint.
Equine Vet J. 2006 Mar;38(2):170-4 (http://www.evj.co.uk/)

Compensation for changes in hoof conformation between shoeing sessions through the adaptation of angular kinematics of the distal segments of the limbs of horses
Am J Vet Res. 2006 Jul;67(7):1199-203 (http://www.avma.org/)

Véél leesplezier!
Fred.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:24

hai, ik heb een paard gehad met wat artrose en daardoor haken aan de kogels achter die daarom op natural balance ijzers is gezet (als ik het goed heb onthouden zijn dat dezelfde ijzers). Hierdoor werd zijn pas net iets korter en kon hij makkelijker draaien waardoor hij minder snel door die haken zijn banden beschadigde. Heeft hem erg geholpen de laatste 2 jaar.

p.s. overigens zei mijn smid erbij dat als je er geen goede smid bij hebt dat ze er dan uiteraard net zo kreupel op lopen als op gewone ijzers.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:40

natural balance ijzers en equilibrium ijzers zijn twee HEEL verschillende dingen!

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:44

Hoi, zijn dit die ijzers voor de voorbenen met ruimte vooropzodat het paard beter over zijn been heen kan rollen?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:17

Perla schreef:
Hoi, zijn dit die ijzers voor de voorbenen met ruimte vooropzodat het paard beter over zijn been heen kan rollen?


ze zijn er voor voor en achter. ze hebben een afgeronde toon, zodat het paard zelf kan kiezen hoe het af wil wikkelen (i.t.t. 'gewonen' ijzers, waarbij ze alleen recht vooruit kunnen afwikkelen).
dmv wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat paarden erg verschillend landen en afwikkelen, dus dat het raar is dat wij paarden allemaal vlak willen laten landen, en rechtuit afwikkelen. voor veel paarden zorgt dat voor overbelasting van oa. het hoefkatrolgebied.

equilibrium-ijzers laten het paard dus vrijer, de afwikkeling is natuurlijker daardoo.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:59

Ben wel heel benieuwd naar hoe zo'n ijzer er uit ziet.....

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:10

Needje schreef:
Ben wel heel benieuwd naar hoe zo'n ijzer er uit ziet.....


laat ze je zondag wel zien, help me dan even herinneren Haha!
rijd al een poosje met een setje voor, maatje 1, rond -als voorbeeld-.

als Karel ooit weer ijzers moet, dan dus deze!

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Equi- librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:08

Haha! Ik had dit topic al eerder gelezen, en wou t je vragen, maar ja, ik ben een lopend vergiet Nagelbijten / Gniffelen Maar ik ga t proberen te onthouden....