[INFO] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:43

Wat akelig memerel! Klinkt een beetje zoals mijn situatie.. Die van mij is nu 3 weken geleden ingespoten. Vorige week controle gehad, liep weer rad dus nu rustig aan wat aan het rijden! Bij de controle zijn ook de Osphos injecties gezet.
Wedstrijdsport is voor ons helaas ook voorbij.. hij zal nooit meer door een klinische keuring komen volgens de dierenarts. I.m.o. zegt dat genoeg. Een paard dat niet 100% goed op z'n benen is hoort wat mij betreft niet in de wedstrijd ring. Hij gaat nu met een soort pre-pensioen. Wat bak werk voor onderhoud van de spieren en recht en soepel houden. Daarnaast lekker buitenritjes maken.

Mijne is trouwens vorige week ook op speciaal beslag gezet. De buitenste takken zijn breder om beter op jet zachte te kunnen lopen. daarnaast is de binnen-voorkant van het ijzer wat rond gemaakt (soort break-over) zodat hij op het harde ook makkelijker wegkomt.


Xritt
Berichten: 603
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:35

Hoi,

Ik heb aardig wat pagina's gelezen. Wat ik me afvraag is wat jullie zien of voelen met rijden bij een paard met spat. Hebben paarden bijv. Een speciaal loopje. Of is het kreupel zijn het herkenningspunten. Ik probeerde op internet/YouTube filmpjes te vinden hoe paarden met spat lopen. Helaas waren er geen filmpjes. Mijn paard gaat vrijdag naar de da voor onderzoek. Ze loopt niet kreupel maar heel stijf. Ik zelf, maar wat ik ook vaak terug krijg van andere is dat het lijkt alsof ze vanuit haar heup/bekken vast zit. Nu ik me een beetje aan het inlezen ben, komt spat ook naar voren.

Ik kon pas vrijdag naar de DA. Ik ben wat ongeduldig.....Ze is al een keer eender geweest en toen konden ze niks vinden. Toch loopt ze vanuit achter niet goed (stijf en kort)

Ben benieuwd hoe jullie paarden lopen

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:33

Minder buiging en kortere pas. Minder draagkracht en stuekracht in het achterbeen. Die van mij is nu 26 en heeft spat vanaf zijn 12e. Zo lang we hem niet te veel pushen wordt hij niet kreupel. Geen fanatieke dressuurlessen dus. Gewoon een beetje bejaardengymnastiek en wat wandelingetjes

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:02

Bij die van ons zag het er ook uit of het in rug/heup/bekken zat. Wat ook zo was natuurlijk, door het compenseren. Bleek uiteindelijk toch spat (rechts), terwijl hij niet echt aanwijsbaar kreupel liep op dat been.
Uiteindelijk is het trouwens helemaal goed gekomen, hij is drie keer ingespoten geweest (ontstekingsremmer/pijnstiller) en heeft eigenlijk heel bewust, en uiteraard in overleg met DA géén rustperiode gehad. Wel gerichte en gedoseerde training en aangepast beslag (bredere tak buiten, soort van facet geslepen binnen). Inmiddels is hij 14, loopt als nooit tevoren, wordt nog volop fanatiek gereden en loopt nog steeds wedstrijden (western).

.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:35

Goed om te lezen Sanda. Fijn.
Lan loopt nog steeds prima met haar spatbeen. Ik merk er niets aan. En ze is inmiddels 22 jaar.

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:15

Die van mij liep ook wat korter achter, dachten ook dat het vanuit zijn rug/heup kwam. Na buigproeven 6 weken eerder niets te zien, en nu dus positief op beide spronggewrichten en linker kogel...
Heb er vandaag voor het eerst weer opgezeten, alleen stappen, lekker over de rug. Eind van de week eens kijkje hoe hij loopt als we ook een klein drafje meepakken.

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:33

Mijn verzorgpony heeft ook spat in haar beide achterbenen. Behalve springen doen we nog alles met haar. Dierenarts zegt dat het belangrijk is dat ze regelmatig beweegt (rijden en longeren) dus ik rij haar 3x in de week. En dat gaat perfect! :j

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:52

Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma. Ik zou een pony adopteren die het heel slecht gehad heeft. Ik heb de dierenarts laten komen om haar te laten checken maar ze heeft behoorlijk heftig spat in haar rechter achterbeen, mijn dierenarts raadde het enorm af om haar te adopteren maar ik lees nergens echt ervaringen over heftig spat. Is dat echt het einde? Of niet?
Ze is 21

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:17

Als nieuwkomer in dit topic even de vraag voor een kennis zonder bokt:

Paard 9jr heeft spat, dit zijn de foto's en op dit moment is hij licht onregelmatig. Paard is een week geleden ingespoten in zijn spronggewricht en hiervan helaas nog geen verschil merkbaar. Wat zouden jullie doen? 2 dierenartsen zeggen: einde verhaal. Maar zij wil eigenlijk nog niet opgeven dus ik zei: Ik zal het hier eens voor je vragen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-09-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:18

Hoi Lima84,

Als ik haar was zou ik zeker nog Osphos injecties proberen. Die heeft mijn paard ook gehad (in combinatie met het inspuiten van de gewrichten). Hij is 15, heeft behoorlijke spat en loopt nu weer helemaal goed. Terwijl hij voorheen behoorlijk kreupel was.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:22

Deijs,

Dat is inderdaad een lastig dilemma. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het wel een hoop zorgen en kosten met zich meebrengt (supplementen, speciaal beslag enz.)
Mocht je de middelen en mogelijkheden hebben, dan zou je kunnen proberen de pony nog een mooie oude dag te geven. Mits ze pijnvrij kan rondlopen natuurlijk!

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:23

Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen met een vraag. Het paard van een vriendin van me heeft de diagnose spat gekregen en ze weet niet goed wat nu het beste is om te doen. Het paard krijgt een jaar rust, 24/7 buiten in een grote kudde (staat ze al een hele tijd).
Ik heb haar getipt over de Osphos injecties.
Kunnen jullie nog supplementen aanraden die goed werken? Als ondersteuning. Bedankt alvast.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:52

Jessica_R schreef:
Hoi Lima84,

Als ik haar was zou ik zeker nog Osphos injecties proberen. Die heeft mijn paard ook gehad (in combinatie met het inspuiten van de gewrichten). Hij is 15, heeft behoorlijke spat en loopt nu weer helemaal goed. Terwijl hij voorheen behoorlijk kreupel was.

Mag ik vragen wat dat ongeveer heeft gekost?

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:43

Bij mij kostte het 465 euro. Inclusief voorrijkosten en een spuit buscopan tegen de (spier)pijn van de injecties. Het werkt overigens bij de meeste paarden wel veel langer dan cortisonen. Over het algemeen wel een jaar sowieso en bij sommige wel 2, 2 1/2 jaar. Daarom ook hiervoor gekozen.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:45

NRJ schreef:
Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen met een vraag. Het paard van een vriendin van me heeft de diagnose spat gekregen en ze weet niet goed wat nu het beste is om te doen. Het paard krijgt een jaar rust, 24/7 buiten in een grote kudde (staat ze al een hele tijd).
Ik heb haar getipt over de Osphos injecties.
Kunnen jullie nog supplementen aanraden die goed werken? Als ondersteuning. Bedankt alvast.


Die van mij krijgt van de paardendrogist:
-equiflexion 20 ml per dag
- devils support 1 schepje per dag.

Ik kijk het tegen de winter als het kouder wordt even aan of de doseringen misschien hoger moeten worden!

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:09

Equistro flexadin of primeval gelatinaat. In elk geval een product met collageen 2 werkt goed. Msm en glucosamine en eventueel product ter ondersteuning van de spieren (zodat het niet nog zwaarder wordt). En het beste medicijn blijven bewegen. Osphos werkt heel goed, heeft wel even de tijd nodig natuurlijk.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:38

Ik kom me hier ook maar melden. In februari dit jaar is er spat geconstateerd bij mijn pony (17 jaar). Zodra de achterbenen meer gewicht moesten gaan dragen met het rijden leek het alsof er een soort slag in het wiel zat. Ze is nooit echt onregelmatig/ kreupel geweest, maar heeft wel altijd al een vrij korte draf gehad. Ik vraag me dus af hoe lang de spat er onopgemerkt al zat.
Het advies van de dierenarts was veel stap warming up en vooral veel rechtuit. En dan na een jaar controle foto's maken of het al vast gegroeid is.
Ik heb mijn pony 24/7 op de wei gezet en ik rij alleen nog maar stap ritten met af en toe wat draf. Ik merk dat mijn pony meer wil, maar is het wel verstandig om meer te werken? Ze toont naar mijn idee geen pijn. Longeren sowieso niet doen denk ik?
Verder krijgt ze joint compostium van phytonics ter ondersteuning.
Zijn hier mensen die goed zijn met rontgenfoto's? Ik ben wel benieuwd wat anderen er van vinden.
Er is trouwens verder geen behandeling gedaan met tildren of iets vergelijkbaars. Dat was volgends de arts niet nodig.

ShiningStar1
Berichten: 971
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:42

Hallo
Had een vraagje, wat zien jullie op deze foto's?

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:56

Ik ben geen DA maar wat je bij mijn paard duidelijk zag was dat ze "lijntjes" die je hoort te zien tussen de schijven, dat die vervagen en later zullen verdwijnen als het vastgegroeid is. Op jouw foto's zie je dat een beetje op foto 3. Daarnaast zag je bij mijn paard echt botwoekering dus hoekjes en puntjes bot bij het knie gewricht. Dat zie ik zo gauw (gelukkig) niet op jouw foto's.

ShiningStar1
Berichten: 971
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:05

Volgens de DA was het spat op beide sprongen. Misschien dan toch maar een 2de opinie vragen.

Edit: ik geloof dat foto 3 net een bewogen foto was.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:31

Hmm kan zeker geen kwaad om nog iemand ernaar te laten kijken. Il vind het geen overduidelijke spat zoals op foto's van mijn paard was te zien. Vooral het linker been (eerste foto) zie ik weinig bijzonders.

Zelf vond ik mijn dierenarts erg kundig met het onderzoek en de diagnose. Ze komt uit België jij ook zag ik. Wie weet is het wat voor je? Weet niet welke regio je woont? Ik kan je via pb haar naam wel geven.

ShiningStar1
Berichten: 971
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:39

Op het linkerbeen zag ik ook niets verkeerd. Ik woon in herentals. Half uurtje van antwerpen.

Ik ken weinig dierenartsen. Laat staan iemand kundig ivm benen :+
Paardje is trouwens 5 jaar.

ShiningStar1
Berichten: 971
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:20

Vandaag was er een DA op stal en heeft de fotos bekeken, en heeft dus geen spat

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:19

Hoi allemaal,

3 weken geleden DA controle gehad omdat ik Vic niet helemaal lekker meer vond lopen. Mn gevoel werd bevestigd links achter was hij idd niet zuiver in draf. Stap wel. Nieuw supplement beginnen te voeren (ekyflex Arthro) in combinatie met ontstekingsremmers en even aangekeken. Gister weer controle gehad en helaas was hij niet voldoende verbeterd.
Zodoende opnieuw de gewrichten ingespoten en de Osphos behandeling herhaald.

Heb wel besloten dat dit de laatste keer behandelen wordt. Ik hoop dat hij hiermee de winter doorkomt en dan met het weide seizoen met pensioen kan. Misschien nog af en toe een stapritje ofzo..

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:28

Sorry dat ik dit topic omhoog schop. Mijn merrie (7) is vorig jaar gediagnosticeerd met spat. Ze heeft 6 maanden stil gestaan zonder diagnose (5 DA’s/klinieken gehad). Uiteindelijk diagnose spat. Gewricht ingespoten, is 9 maanden goed geweest en toen terug kreupel.

Weer ingespoten en dit heeft maar 2 dagen geholpen. Nu staat ze al weer zo’n 4 weken stil (DA) op vakantie. Maar ik krijg er een hard hoofd in (terwijl de DA zegt dat het al bijna aan elkaar zit). Weet niet meer wat ik moet behalve afwachten tot donderdag (dan weer een afspraak met de DA).
Afbeelding

Afbeelding

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers