angst voor bekappen Tranquigel gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

angst voor bekappen Tranquigel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:04

Mijn paard moet nu echt nodig bekapt worden.
Ik kan echt alles met hem. Niks aan de hand. Maar zodra hij iemand aan ziet komen met gereedschap. Flipt hij helemaal. Zijn ogen draaien wit weg. Hij stata dan in blinde pakniek om zich heen te trappen steigert enz enz. Hij word echt gevaarlijk voor zich zelf maar ook voor de hoefsmid en mij.
Ik zit er aan te denken om hem iets kalmerends rustgevends te geven zoals Tranquigel, Calmitan, B-calm of toch iets heel anders.
Ik ben erg benieuwd waar jullie goede ervaringen mee hebben.

Gabon

Re: angst voor bekappen Tranquigel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:08

Ik heb een keer tranquigel aan mn paard moeten geven omdat hij niet bekapt wou worden, maar zelfs toen nog wou hij niet meewerken. De dierenarts moest toen komen om hem een spuit te geven... Toen ging het wel beter.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:09

ik zou hem blinddoeken en tegen hem praten zodat hij rustig wordt, misschien wat hooi erbij zodat ie wat te knabbelen heeft. Werkt dat niet dan naar andere middelen grijpen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:40

Ik heb bijna alles al geprobeerd. Ik heb zelf heel hard geoefend met voetjes geven, met een touw om zijn voet en zo een voetje geven. Met een touw zijn voetje op een bok zetten. Met een stuk hout er langs enz enz enz. Bij mij gedraagt hij zich voorbeeldig niks aan de hand. Van een vreemde moet hij al weinig hebben. Geeft dan moeizaam zijn voeten. Maar zodra hij gereedschap ziet aankomen draait meneer echt door en word gevaarlijk. Eten moet hij dan al niet meer. En eerlijk gezegd durf ik blinddoeken niet aan. Als hij dan in paniek raakt ziet hij ook niks meer.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:57

Met Tranquigel blijven ze vaak nog vechten, ik zou de DA om een middel vragen, die weet wat ín deze situatie het best helpt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:14

Memuska panikeerde vroeger ook enorm bij de smid, en ik heb toen ook weleens Tranquigel geprobeerd. Ze is ontzettend bang van vuurwerk en dat krijgt ze met oudjaar ook, en het helpt best wel. Bij de smid hielp het voor geen meter. Ik ben dan gewoon van smid veranderd, en nu is het een lammetje! Maar goed, dat is voor jouw paardje zo te lezen geen optie.
Ik zou idd de DA eens om advies vragen!

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:56

Wat is de oorzaak dat hij zo reageerd? Er moet ooit iets gebeurd zijn, om zo'n reaktie te krijgen.
Heb je al eens gedacht aan bach-bloesems?

Gr Yvonne

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:51

Ik heb hem sinds hij 6 maanden is. En dit gedrag had hij toen al.
Ik vind het dus ook erg vreemd en weet niet wat de oorzaak is. Maar knap lastig is het wel.
Ik zit er zelfs over te denken om een cursus natuurlijk bekappen te doen. Zodat ik het zelf bij kan houden.
De laatste keer ben ik zo geschrokken van zijn acties. Dat ik het bijna niet meer aan durf een hoefsmid te laten kopen.
Hij heeft toen de hoefsmid flink in elkaar staan trappen en het scheelde niet zoveel of de hoefsmid had geen kinderbijslag meer.
Dan zegt mijn vriend wel dan had die persoon dat beroep niet moeten kiezen. Dat is het risico van het vak (ergens heeft hij gelijk). Maar vind dat ik dat gewoon niet kan maken tegenover mijn paardje en de hoefsmid niet.

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:56

felicity schreef:
Ik heb hem sinds hij 6 maanden is. En dit gedrag had hij toen al.
Ik vind het dus ook erg vreemd en weet niet wat de oorzaak is. Maar knap lastig is het wel.
Ik zit er zelfs over te denken om een cursus natuurlijk bekappen te doen. Zodat ik het zelf bij kan houden.
De laatste keer ben ik zo geschrokken van zijn acties. Dat ik het bijna niet meer aan durf een hoefsmid te laten kopen.
Hij heeft toen de hoefsmid flink in elkaar staan trappen en het scheelde niet zoveel of de hoefsmid had geen kinderbijslag meer.
Dan zegt mijn vriend wel dan had die persoon dat beroep niet moeten kiezen. Dat is het risico van het vak (ergens heeft hij gelijk). Maar vind dat ik dat gewoon niet kan maken tegenover mijn paardje en de hoefsmid niet.

Tuurlijk kun je gaan NB-en. Maar is er een mogelijkheid om achter die oorzaak te komen, via de vorige eigenaar bv. Het is toch heeel vervelend, stel dat hij eens iets krijgt aan zijn voeten en de DA moet erbij.
Het lijkt mij duidelijk dat hij een trauma heeft, maar waardoor.
Is hij bij alle mannen zo, hoe is hij bij je vriend, met de hoeven.

Gr Yvonne

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:08

Mijn vriend kan wel zijn voetjes uitkrabben. Gaat nu redelijk. Maar als hij een dingentje anders doet als ik en ik ben niet in de buurt. Begint hij ook zo te paniekeren. Bij vrouwen gaat het wel iets beter.
Ik heb ook liever dat hij gewoon door de hoefsmid gedaan word. Maar vind het best link worden en om nou elkaar de dierenarts eerst te laten komen voor dat hij bekapt kan worden. Is ook zo wat. Vandaar dat ik dacht dat ik het misschien zelf bij kan houden en ter controle elk halfjaar de hoefsmid laat komen.

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:57

felicity schreef:
Mijn vriend kan wel zijn voetjes uitkrabben. Gaat nu redelijk. Maar als hij een dingentje anders doet als ik en ik ben niet in de buurt. Begint hij ook zo te paniekeren. Bij vrouwen gaat het wel iets beter.
Ik heb ook liever dat hij gewoon door de hoefsmid gedaan word. Maar vind het best link worden en om nou elkaar de dierenarts eerst te laten komen voor dat hij bekapt kan worden. Is ook zo wat. Vandaar dat ik dacht dat ik het misschien zelf bij kan houden en ter controle elk halfjaar de hoefsmid laat komen.

Zelf doen is natuurlijk een prima optie. Maar waarom niet de oorzaak aanpakken en kijken waarom hij zo panikeert.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:19

Daar heb je zeker gelijk in. Maar de gene die hem gefokt heeft. Heeft verder niks bijzonders met hem gedaan. Daar kan het naar mijn idee niet aanliggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:25

Tja, het zou mooi zijn om de oorzaak aan te pakken en langzaam te leren. maar ondertussen moet hij wel bekapt worden!

ik zou idd ook een kalmerend middel geven, liefst van de DA (hoeft geen spuit te zijn hoor, dus je kunt het zelf geven). Beter zo dan dat hij nog een keer volledig in paniek raakt, daar wordt het alleen maar erger van.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:36

Felicity, mijn paard (die ken je als het goed is) Nevada is ook een poos onmogelijk geweest bij de hoefsmid.. viavia ben ik er achter gekomen dat ze een keer in paniek is geraakt bij mijn oude smid (ik heb hierop bokt ook ooit om advies gevraagd). Toen ik net verhuist was en ze bekapt moest worden hebben we eerst een keer zonder 'n verdovend middel gedaan wat niet ging. Heb daarna 3 keer haar laten verdoven door de dierenarts om het vertrouwen weer terug te krijgen.. helaas wilde die hoefsmid haar niet ongesedeerd bekappen. Ik ben van stal veranderd en inmiddels een hoefsmid gevonden die haar zonder sedatie kan bekappen, a; gaat het zeker nog niet van harte. Ondertussen ben ik aan het zoeken waardoor ze zich liet vallen. Nu blijkt dat ze een blokkade in haar lendenen had/heeft zitten ze is inmiddels behandeld door de osteophaat welke aangaf dat het misschien nog niet opgelost is naar 1 behandeling (ze had nog veel meer blokkades) over een kleine 2mnd moet ik hem weer bellen voor een afspraak.

Ik zou dus zeggen luister naar je paard hij doet dit niet voor niets... en als je niet kan wachten kan je voor deze keer het beste de dierenarts vooraf laten komen.

Suc6 met het vinden en oplossen van het probleem

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 22:24

monique05 schreef:
Felicity, mijn paard (die ken je als het goed is) Nevada is ook een poos onmogelijk geweest bij de hoefsmid.. viavia ben ik er achter gekomen dat ze een keer in paniek is geraakt bij mijn oude smid (ik heb hierop bokt ook ooit om advies gevraagd). Toen ik net verhuist was en ze bekapt moest worden hebben we eerst een keer zonder 'n verdovend middel gedaan wat niet ging. Heb daarna 3 keer haar laten verdoven door de dierenarts om het vertrouwen weer terug te krijgen.. helaas wilde die hoefsmid haar niet ongesedeerd bekappen. Ik ben van stal veranderd en inmiddels een hoefsmid gevonden die haar zonder sedatie kan bekappen, a; gaat het zeker nog niet van harte. Ondertussen ben ik aan het zoeken waardoor ze zich liet vallen. Nu blijkt dat ze een blokkade in haar lendenen had/heeft zitten ze is inmiddels behandeld door de osteophaat welke aangaf dat het misschien nog niet opgelost is naar 1 behandeling (ze had nog veel meer blokkades) over een kleine 2mnd moet ik hem weer bellen voor een afspraak.

Ik zou dus zeggen luister naar je paard hij doet dit niet voor niets... en als je niet kan wachten kan je voor deze keer het beste de dierenarts vooraf laten komen.

Ja nevada ken ik wel. Ik wist niet dat zij ook zo moeilijk was.
Hij is pas 2 jaar en ook nog niet aan het werk. Daar kan er inieder geval niks bij mis gegaan zijn. Maar misschien wel met spelen ofzo.
Helaas is hij gewoon heel moeilijk met andere mensen die hij niet vertrouwt en voornamlijk mannen.
Dus ook even een onderzoekje door de dierenarts vind hij niet erg prettig. Hij draait dan gelukkig niet door.
Ik heb inmiddels wel een hoefsmid gevonden. Die het allemaal heel relaxt doet. En niet gaat staan schreeuwen of meppen. Of meteen naar de praam grijpt. Hij is al een keer eerder geweest. En toen gingen zijn voorvoetjes best aardig. Alleen achter was weer een ramp. Hij heeft het een paar min geprobeert. Rustig toespreken snoepjes gegeven. Dus ik hoop dat het met deze smid straks een stuk beter gaat. Hij komt volgende week zondag maar ziet nu al gigantisch in de stress. Hoop echt dat hij zich gedraagt en zijn achtervoetjes nu eindelijk laat doen.
Suc6 met het vinden en oplossen van het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:28

Kun je niet zelf met een tang en vijl wat staan rommelen zonder dat je echt iets doet?
Zodat hij wel al kan wennen aan dat er niets aan de hand is?

Moet er nu met spoed een smid komen, zou ik hem verdoven, beter dat dan een slechte beenstand.
Maar is het nog niet zo hard nodig zou ik eerst kijken of je hem niet kunt laten wennen aan gereedschap

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:02

Hoi Felicity,

Volgende week gaat best lukken.
Een beetje Tranquigel vooraf kan geen kwaad.
Belangrijkste is nu dat hij leert dat er geen nare zaken komen.
Je weet ik heb engelengeduld, heb dan ook een uur ipv 30 minuten ingepland in de agenda.

Als je je nu al in de zenuwen werkt, werkt dat alleen maar door in je paard.

Groet,
Simon

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:26

Bekappen voelt heel anders dan uitkrabben. Het kan best zijn dat je paard niet weet wat hij moet met het rare, wat trekkerige gevoel dat snijden en raspen geeft. En niet ieder paard kan zijn benen lang omhoog houden.
Misschien kan je daar wat mee oefenen? Zachtjes schudden, kleine rondjes draaien met het been, etc. zodat die rare bewegingen wat bekender worden. TTEAM heeft hier o.a. oefeningen voor.

Ik zie dat je een goede smid hebt, dus daar ligt het niet aan. Misschien dat kleiner gereedschap minder eng overkomt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:28

Waarom draai je hem niet gewoon een praam op?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 07:59

Er komt absoluut geen praam op.
Daar heb ik nu nog een hoefdruk van in me buik staan. Meneeer gaat daar dwars door heen. En staat dus ook gewoon in het rond te meppen. Tja hij steigerde draaide maaide en daar stond ik.
Oefenenheb ik gedaan. Been tussen mij benen pakken en met een stuk hout er langs. Op een bokje zetten enz enz. Geen enkel probleem bij mij althans.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:58

felicity schreef:
Er komt absoluut geen praam op.
Daar heb ik nu nog een hoefdruk van in me buik staan. Meneeer gaat daar dwars door heen. En staat dus ook gewoon in het rond te meppen. Tja hij steigerde draaide maaide en daar stond ik.
Oefenenheb ik gedaan. Been tussen mij benen pakken en met een stuk hout er langs. Op een bokje zetten enz enz. Geen enkel probleem bij mij althans.

Ta, ik vrees dat je het dan zelf zult moeten doen. Mijn "smid" is ook zo'n "beun de haas" die een paard had waar geen enkele smid bijkon. Ze heeft het paard toen maar zelf gedaan, op aanwijzing van haar smid. Dat doet ze goed en toen ze hoorde van Morris' "smidprobleem" heeft ze het geprobeerd en dat gaf geen enkel probleem, dus heb ik sindsdien een " beun de haas" die het tenminste gewoon kan doen, in egenstelling tot de reguliere smid.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:25

Ik heb alle vertrouwen in @Deighton.
Hij komt verder dan andere smeden. De rest heeft al een paar klappen te pakken bij de voorvoetjes. Dus ik heb goede hoop dat hij straks ook zijn achter voetjes geeft.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:20

PK heeft zich gisteren uitstekend gedragen.
Hij heeft een beetje pasta gekregen en heeft geen enkele keer geprobeerd te trappen.
We hebben wat geclickerd, zodat hij nu in ieder geval weet dat het netjes geven van de voetjes alleen maar positieve ervaring opleverd.
Voor mij in iede geval weer bewijs dat je dit alleen maar met rust en geduld kan oplossen.

Simon

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 16:02

En ik helemaal gelukkig. Dat ik iemand gevonden heb die het veilig kan doen. En dat mijn paardje zich zo netjes gedragen heeft.
Over 8 weken probeer ik het met wat minder sedatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:55

felicity schreef:
En ik helemaal gelukkig. Dat ik iemand gevonden heb die het veilig kan doen. En dat mijn paardje zich zo netjes gedragen heeft.
Over 8 weken probeer ik het met wat minder sedatie.

Da's mooi. Hopelijk heeft ie er nu ook van geleerd en kun je sedatie inderdaad afbouwen.