Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:16

Ik overweeg om een ostheopaat naar mijn merrie te laten kijken, ik vermoed toch wat ongemakjes in nek, rug of achterhand, want ze galoppeert niet zo gemakkelijk (af en toe een klein bokje, tenzij je haar goed bij elkaar rijdt).

In verschillende topics lees ik veel positieve berichten, blijkbaar werkt het goed zolang je wel een erkende ostheopaat laat komen.
Zijn er ook negatieve ervaringen of andere dingen waarvoor je moet oppassen?

Ik begrijp dat Martine Burgers een hele goeie is? Is zij ook "gewoon" dierenarts?

nancyimka

Re: Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:20

Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. Er is bij mij een meisje op stal die haar paard heeft laten behandelen maar ik ben er nog niet overtuigd van. Het klonk wel leuk wat ze allemaal zei hoor. Maar als ik dan zei ze is stijf en zei antwoorde ja dat komt hier vandaan en ik dan zei ja maar het kan ook ouderdom zijn dan antwoorde ze meteen ja dat kan natuurlijk ook ik weet het niet. Maar ik hou dit topic ff in de gaten!

Het meisje die haar paard wel heeft laten behandelen zegt dat het haar wel geholpen heeft trouwens

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:39

Ik stel de vraag omdat een paar mensen bij mij op stal ook hun paard door een ostheopaat hebben laten behandelen, maar daar of zelf niet echt tevreden over zijn of waarvan ik weinig resultaat/verbetering zie in het rijden. Ik weet overigens niet wie daar bij is geweest, is iemand uit Belgie ...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:48

Ik heb mijn paard in het verleden enkele malen laten behandelen door Frank Dirckx uit België. Ben daar zelf erg tevreden over. Het heeft steeds goed geholpen. Helaas heb ik dat paard 2 weken geleden af moeten laten maken (artrose) en daar kan hij natuurlijk ook niks tegen doen.
Heb nu een afspraak met hem gemaakt om mijn 3-jarige een keer na te kijken. Die is enkele weken geleden door een ijzeren hek gerend en nu steekt 1 ruggewervel een klein beetje omhoog.
Hij wordt binnenkort weer zadelmak gemaakt na een zomer rust op de wei, en ik wil graag vooraf even laten kijken of er niks aan de hand is waar hij met het zadelmak maken last van zou kunnen hebben.
Ik heb bij mijn vorige paard een keer een man uit Utrecht (omgeving daar althans) gehad, maar daar was ik minder tevreden over. Weet alleen zijn naam niet meer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:14

ik kan zelf alleen maar positief zijn over ostheopatie. Banjer wordt ongeveer elke 6 weken preventief behandeld. Als ze gedaan is, mag ik een paar dagen niet rijden (lichaam rust gunnen zeg maar), en als ik dan weer mag rijden merk ik duidelijk verschil, Banjer is veel losser.

De naam die jij hebt genoemd ken ik niet, sorry... Bloos Bij Banjer komt altijd Nico Speksnijder, een erg kundige man.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 11:37

Banjer schreef:
ik kan zelf alleen maar positief zijn over ostheopatie. Banjer wordt ongeveer elke 6 weken preventief behandeld. Als ze gedaan is, mag ik een paar dagen niet rijden (lichaam rust gunnen zeg maar), en als ik dan weer mag rijden merk ik duidelijk verschil, Banjer is veel losser.

De naam die jij hebt genoemd ken ik niet, sorry... Bloos Bij Banjer komt altijd Nico Speksnijder, een erg kundige man.

Hoe wordt Banjer behandeld, wat doet de behandelaar precies bij je paard?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:54

Ik heb mijn paard twee maal door Martine Burgers laten behandelen en ben hier heel positief over! Mede daardoor ben ik ik me veel meer in de anatomie van het paard gaan verdiepen en heb ik ook een opleiding sportmassage voor paarden gevolgd. Osteopatie kan zeker een stap in de goede richting zijn, wat ik zelf heb gemerkt is dat wanneer je werkt aan meerder factoren zoals training,massage,voeding en wijze van stallen je het beste resultaat krijgt. Dus als de problemen bijvoorbeeld ontstaan door het rijden of door het zadel zul je de oorzaken moeten wegnemen en je training aanpassen anders moet de osteopaat elke keer opnieuw komen Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:46

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:37

simodi schreef:
Hoe wordt Banjer behandeld, wat doet de behandelaar precies bij je paard?

Eerst voelt Nico over haar hele lichaam, en kijkt dan waar de aandachtspunten zitten. Daarna gaat hij die plekken behandelen... dit kan zijn door de spieren wat te masseren, dit kan zijn door het manipuleren van wervels... en tot slot "behandelt" of "stimuleert" Nico de organen die met de plekken verbonden zijn...

Weet trouwens niet zeker of ik het laatste helemaal goed uitleg, ik heb er zelf eigenlijk vrijwel geen verstand van... Bloos

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:22

Goede en negatiever verhalen.
Het losmaken van een paard betekend dat een paard uit zijn eigen houding word gehaald. Indien er problemen in het lijf zijn die beperkingen geven op de bewegingen kan het voorkomen dat door het werk van een ostheopaath, de eigen houding zo wordt verstoord dat het paard niet meer geschikt is als rijpaard.
Oftewel, het kan zijn zeker een goede aanvulling geven, maar hou wel in gedachte dat het dier er ook slechter van kan worden. Zeker als bepaalde rontgenlogische afwijkingen al bekend zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:42

@Belker: daar was ik al een beetje bang voor. Denk dat we daarom eerst maar eens proberen het met rijden op te lossen (soepel maken) en daar ruim de tijd voor nemen en daarnaast een gewone algehele DA-check, inclusief bloedtrekken (om te controleren of ze geen verzuurde spieren heeft). We denken nu nl nog steeds dat het een kwestie van spieren is (opbouwen werk na lange periode van rust) en werken hier -zeer rustig en opbouwend- aan en geven daarnaast een supplement voor spieren en gewrichten (easy action).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:48

Vanuit die gedachte zou ik juist wel een ostheopaat er bij halen.
Zeker als een dier losser moet worden dan is een manueel, ostheopaat of fysiotherapeut zeker een goed hulpmiddel.
Maar als er rontgenlogisch afwijkingen zijn, dan zou ik dat eerst willen weten.

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:57

Ikzelf heb mijn paard een aantal keren laten behandelen door Rodinde en ben daar zeer te spreken over.
Hij was een keer kreupel (paar jaar geleden en heeft ook hoefkatrolontsteking) en nadat zij hem behandeld had, liep ie gewoon weer goed.
Je krijgt ook advies mee enz.
Ze komt ook op andere klinieken e.d. ook is ze bij ons op stal geweest, zolang er genoeg paarden zijn om te behandelen.

Hier wat info:

Rodinde Hoogenraad is tevens werkzaam in Paardenkliniek Vinkega. Zij is afgestudeerd als dierenarts in 1995. Zij verbleef een jaar in China waar zij Traditionele Chinese Geneeskunde studeerde en volgde in Amerika de opleiding van de International Veterinary Acupuncture Society. Daarnaast deed zij vele opleidingen in manuele therapie en kruidengeneeskunde. Zij heeft een praktijk voor acupunctuur, manuele therapie en sportbegeleiding voor paarden en werkt vanaf diverse locaties in het land. Zo is er een praktijkpunt in Beers (Noord Brabant), Kootwijkerbroek en in Vinkega. Voorts geeft zij les op het gebied van rugproblematiek, acupunctuur en manuele therapie op de Faculteit Diergeneeskunde en diverse andere instituten. Beide dierenartsen zijn erkende paardendierenartsen en lid van de Nederlandse en Amerikaanse Groep voor Paardenpraktici (AAEP).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:54

Martine is hier ook geweest en ben erg tevreden over de gang van zaken en de manier van omgang met paarden.

Er komt een hoop los bij Gam, dus hij heeft wel even tijd nodig om te herstellen.
Ze heeft wat wervels en het bekken recht gezet, waardoor zijn lichaam is gaan ontgiften. Dit kwam eerst uit zijn oog en later uit zijn koker (nu nog). Hij heeft nu vrij lang last van een opgezwollen en harde koker, de troep wil er nog niet goed uitkomen.

ook kreeg hij van de week last van zijn longen, en ademde kort. Volgens Martine kan dit een voortvloeisel zijn van de behandeling, dat er nog een restje ziekte uit een opgeheven blokkade komt.

In december komt ze weer, om te kijken of hij op osteopatisch gebied nog wat weg moet werken en in tussentijd hoop ik iets te vinden wat zijn afvalstoffen versneld doet afvoeren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:07

Ook ik heb een ostheopaat laten komen. Nico Speksnijder heeft mijn paard behandeld. Ik ben er erg tevreden over. Mijn paard had last van de rug, drukte m weg en liep scheef. Dit als gevolg van een schouderblessure.

Er zaten wat wervels vast net achter de schoft en nog wat beperking op de schouder. Dit heeft Nico behandeld en daarna is het paard even op rust gegaan. Het verschil is enorm. Mijn paard slofte altijd en tilt nu goed zijn voeten op, is veel ruimer en gemakkelijk in te buigen. Al met al heb ik er dus geen moment spijt van gehad dat ik een ostheopaat heb laten komen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:49

Xsara schreef:
Ikzelf heb mijn paard een aantal keren laten behandelen door Rodinde en ben daar zeer te spreken over.
Hij was een keer kreupel (paar jaar geleden en heeft ook hoefkatrolontsteking) en nadat zij hem behandeld had, liep ie gewoon weer goed.
Je krijgt ook advies mee enz.
Ze komt ook op andere klinieken e.d. ook is ze bij ons op stal geweest, zolang er genoeg paarden zijn om te behandelen.

Hier wat info:

Rodinde Hoogenraad is tevens werkzaam in Paardenkliniek Vinkega. Zij is afgestudeerd als dierenarts in 1995. Zij verbleef een jaar in China waar zij Traditionele Chinese Geneeskunde studeerde en volgde in Amerika de opleiding van de International Veterinary Acupuncture Society. Daarnaast deed zij vele opleidingen in manuele therapie en kruidengeneeskunde. Zij heeft een praktijk voor acupunctuur, manuele therapie en sportbegeleiding voor paarden en werkt vanaf diverse locaties in het land. Zo is er een praktijkpunt in Beers (Noord Brabant), Kootwijkerbroek en in Vinkega. Voorts geeft zij les op het gebied van rugproblematiek, acupunctuur en manuele therapie op de Faculteit Diergeneeskunde en diverse andere instituten. Beide dierenartsen zijn erkende paardendierenartsen en lid van de Nederlandse en Amerikaanse Groep voor Paardenpraktici (AAEP).

Rodinde is toch een kraker, geen ostheopaat...?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:51

wie kent er stefan allen

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:56

Bij ons is Netanja, www.osteonet.nl, een aantal x langsgeweest om onze pony te behandelen, en ik ben er erg positief over.
Het valt me overigens wel op dat er alleen maar positieve verhalen te lezen zijn, en dat Belker minder positief reageert in 1 post, en positief in een andere post, en jij gelijk kijkt naar die post van haar dat ze het niet zou doen als bepaalde rontgenlogische afwijkingen zijn. EN zij zegt ook dat ze het Dan niet zou doen, en zoals die van jou klinkt wel.
Gewoon doen dus.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:05

Yavanna schreef:
Bij ons is Netanja, www.osteonet.nl, een aantal x langsgeweest om onze pony te behandelen, en ik ben er erg positief over.
Het valt me overigens wel op dat er alleen maar positieve verhalen te lezen zijn, en dat Belker minder positief reageert in 1 post, en positief in een andere post, en jij gelijk kijkt naar die post van haar dat ze het niet zou doen als bepaalde rontgenlogische afwijkingen zijn. EN zij zegt ook dat ze het Dan niet zou doen, en zoals die van jou klinkt wel.
Gewoon doen dus.

Nou, ik kijk goed naar al jullie reacties hoor! Dus niet alleen de negatieve. Maar het valt mij idd ook op dat bijna alles positief is, dat verbaast mij gewoon, want in het algemeen zijn mensen best verdeeld over bepaalde behandelingsmethoden en dat had ik hiervan ook verwacht. Ik zeg ook niet dat ik er nu helemaal vanaf zie, maar zie het nog even aan (we hebben dit paard ook pas 2 maanden) en dan besluiten we alsnog. De opmerking van Belker is wel iets om in het achterhoofd te houden, juist omdat we nu niet weten wat de oorzaak is.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:56

tita schreef:
wie kent er stefan allen

Stefan Alen is de docent van de osteopathieopleiding ICREO.
Op www.icreo.com kan je het een en ander over hem lezen.
Hij is goed hoor!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:37

[quote="simodi
Nou, ik kijk goed naar al jullie reacties hoor! Dus niet alleen de negatieve. Maar het valt mij idd ook op dat bijna alles positief is, dat verbaast mij gewoon, want in het algemeen zijn mensen best verdeeld over bepaalde behandelingsmethoden en dat had ik hiervan ook verwacht. Ik zeg ook niet dat ik er nu helemaal vanaf zie, maar zie het nog even aan (we hebben dit paard ook pas 2 maanden) en dan besluiten we alsnog. De opmerking van Belker is wel iets om in het achterhoofd te houden, juist omdat we nu niet weten wat de oorzaak is.
[/quote]

Heb t nu 1x laten doen en is me erg goed bevallen en mn paard toch een stuk losser nu de blokkade in zn rug is verholpen. Als ik later nog een keer een jong onbeleerd paard onder mn kont krijg dan laat ik mn eerst door een ostheopaat nakijken voordat ik aan inrijden begin, de blokkade van mijn paard heeft er namelijk waarschijnlijk al gezeten toen ie veulen was en is gebeurt door t spelen in de wei. Persoonlijk zou ik de ostheopaat er gewoon bijhalen ook al heb je m pas 2 maanden, hij wordt er alleen maar beter van...

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:24

@ tita.
Gisteren is Stefan Alen bij mijn paard geweest.. ze zat vast in haar schouder en heeft ook pijn in haar rug...
Voorlopig is het nog afwachten of het heeft geholpen maar vriendinnen van me hebben al goede ervaringen met hem gehad..
Mijn vriendin haar paard was er zo erg an toe dat hij zelfs niet meer kon stappen of hij zakte door zjin achterbenen, met 2 behandelingen is hij terug ok, hij loopt perfect en je zou niet zeggen dat hij er zo er gaan toe was...
Het is niet goedkoop maar zeker de moeite om hem eens langs te laten komen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:16

Ook ik heb frank dirckx erbij gehad en ben er erg tevreden over.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:18

Ik heb 3 verschillende Osteophaten bij mijn paard gehad, maar kan niks dan goeds zeggen. Hij is echt onwijs vooruit gegaan!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:41

ik moet stfan nog bellen maar iets weerhoud me daarvan..........