pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 23:40

We zijn bezig nu zijn achterbenen wat minder op slot schieten met inrijden.
Maar hij loopt niet lekker voluit, maar zet kleine onzekere stapjes (balans probleem?)
Draven gaat zigzaggend de straat door.

Het lijkt net alsof hij op eieren loopt.
Aan de hoeven kan het niet liggen, deze worden netjes bij gehouden.
Ook de spieropbouw word aangewerkt.

We rijden in eerste instantie eerst buiten om een pony eerst opzichzelf te leren laten lopen en balns te zoeken.
(moet wel zeggen dat we net 2 weken bezig zijn)

Maar zijn er bokkers die dit herkennen?

Roxx

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:45

Benen die op slot schieten, zigzaggend de straat over, lijkt of hij op eieren loopt........ klinkt niet echt alsof dit paardje er aan toe is om bereden te worden eigenlijk. Hoe oud is hij en wat zegt de dierenarts hiervan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 05:10

Benen die op slot schieten? Verward Ik zou eerst eens even een dierenart s je pony flink laten doorlichten of het uberhaupt wel verstandig er op te gaan zitten. Lijkt me dan toch niet echt goed voor dat dier.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:10

tja je zult nu eerst even uit moeten leggen wat je bedoelt met op slot schieten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:02

No-no is 4,5 jaar oud, du een mooie leeftijd om ingereden te worden.
We hebben eerst een poosje losgewerkt en veel gewandeld (heuvels.)

Toe ik hem kreeg schoot zijn knie erg vaak op slot.
Hierna ben ik gaan "trainen" om zijn achterhand wat sterker te krijgen en hij word natuurlijk bekapt (dit scheelde al een heleboel met de ouderwetse bekapper.)
Toe ik heb kocht stond hij op bokke pootjes en erg koehakkig.
Nu staat hij redelijk normaal, elke week vijl ik een centimeter bij om het op de juiste hoefbeenstand te krijgen.

(maar het op slot schieten is nu nog maar af en toe in plaats van elke dag.)

De dierenarts zegt het zelfde van wat ik al wist: "Achterhand trainen en binnendoor zetten)

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:14

het op slot schieten van de knie is geen reden om niet erop te gaan want tijdens het rijden kan een knie niet op slot springen
wel kan het wezen dat hij het been afentoe iets anders oppakt

als hij op eieren loopt kan een teken zijn dat de zool aardig dun is waardoor hij dus alles voelt om de zool steviger te maken helpt het nog wel eens om de zool 3 a 4 keer per week te teren ook kan het wezen dat het paard het niet lekker vind om te veel op de straal te lopen want met natuurlijk bekappen word de straal zo groot mogelijk gelaten zodat deze goed mee kan dragen
alleen als de straal te veel onder de voet uit komt loopt dit niet lekker je kunt kijken of de straal onder de voet uit komt door de vijl over de verzenen te leggen en dan moet de straal net niet tegen de vijl aankomen als het paard dan de voet neerzet komt de straal wel iets op de grond dus draagt deze nog wel mee maar komt deze nou al onder de voet uit dan komt er erg veel druk op de straal en dat vinden veel paarden niet lekker
de manier van bekappen is inderdaad binnendoor zetten maar ook wat steiler zetten als het paard achter acht normaal staat of iets te week, en eventueel er een opzet in doen

mvg.
J. Timmer
eigenaar van
www.webwinkel-nederland.nl
en
www.hoefsmederijtimmer.com

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:23

Bedankt voor je tips Jan!

De straal steekt niet uit, deze is met de zool gelijk gelijk gemaakt om idd gevoeligheid te voorkomen.

Maar op gras en afvalt loopt hij hetzelfde, vandaar mijn vermoeden dat dit paardje nog heel erg zijn balans aan het zoeken is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:26

jan__timmer schreef:
het op slot schieten van de knie is geen reden om niet erop te gaan want tijdens het rijden kan een knie niet op slot springen

Dit kan wel degelijk Knipoog Mijn paard heeft het alleen nog maar onder het rijden gehad (tot 3 keer toe zelfs)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:34

annebe schreef:
No-no is 4,5 jaar oud, du een mooie leeftijd om ingereden te worden.
We hebben eerst een poosje losgewerkt en veel gewandeld (heuvels.)

Toe ik hem kreeg schoot zijn knie erg vaak op slot.
Hierna ben ik gaan "trainen" om zijn achterhand wat sterker te krijgen en hij word natuurlijk bekapt (dit scheelde al een heleboel met de ouderwetse bekapper.)
Toe ik heb kocht stond hij op bokke pootjes en erg koehakkig.
Nu staat hij redelijk normaal, elke week vijl ik een centimeter bij om het op de juiste hoefbeenstand te krijgen.

(maar het op slot schieten is nu nog maar af en toe in plaats van elke dag.)

De dierenarts zegt het zelfde van wat ik al wist: "Achterhand trainen en binnendoor zetten)

Als je elke week een centimeter wegvijlt,snap ik dat hij op eieren loopt,je zult wel een milimeter bedoelen hoop ik ,anders snap ik wel dat ie'zigzagt en op eieren loopt.
Het binnendoor zetten is niet iets wat je zelf ff doet als je geen hoefsmid bent,een mm teveel en je effect is weg,dwz het paard moet overcompen-
seren om zijn voet normaal ,neer, en weg te zetten.
De kunst is om het paard uit te nodigen,het been met een rechte as,neer te zetten en af te laten rollen.Vaak moet je de toon hiertoe ook iets bewerken.Dit is niet iets dat je thuis ff op de bonnefooi doet,maar werk voor een ervaren smid is.
Ik denk dat je ook ff een fysio ernaar moet laten kijken,want het kon wel eens zijn dat ie wat problemen in zijn onderrug heeft,zich vastzet in zijn rug en daarom niet sterk genoeg word in zijn achterhand.
Vaak is dit goed te behandelen. Veel succes met je paard!
Vriendelijke groet, (Hoefsmid sinds 82')

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:43

By the way; oefeningen om de achterhand sterker te maken,zijn bijvoorbeeld,een paar meter recht achterwaarts gaan,en daarna aandraven,heuveltjes lopen, balken lopen,overgangen ,stap draf.
Vaak helpt het ook als je de knieen voor en na het rijden met cole's liniment masseert.Training rustig opbouwen vaak is het een banden probleem dat je oplost door het spiercorset erom heen sterker te maken.Ga je te snel ,vererger je het probleem.
Een spierversterkend kuurtje myoplast of iets soort gelijks wil nog wel eens goed ondersteunend werken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 13:24

Ik bedoel idd een milimeter (met centimeterwerk houd je wel erg weinig over.)
De pony's bekap ik zelf (en ik snap ook wel dat een 1 daagse natuurlijk bepakken cursus iets anders is dan een hoefsmeden opleiding)
verder laat ik ze 2x per jaar nakijken door een natuurlijk bekapper of op momenten dat ik het niet vertrouw.
Daarnaast zorg ik er altijd wel voor dat de toon rond gevijld is om het afwikkelen soepeler te laten verlopen.

Citaat:
Ik denk dat je ook ff een fysio ernaar moet laten kijken,want het kon wel eens zijn dat ie wat problemen in zijn onderrug heeft,zich vastzet in zijn rug en daarom niet sterk genoeg word in zijn achterhand

Waar staat dat dit paardje niet sterk genoeg word in de achterhand?

We zijn nog niet zolang geleden begonnen (dit paardje is ook pas sinds 25 augustus bij ons) met trainen, dus het is vrij logisch dat die achterhand nog niet zo sterk is.
We bouwen alles langzaam op en een paard geeft wel aan waneer hij ergens aan toe is of juist niet.

De tips die je geeft, worden al gebruikt... soms spelendewijs tijdens een buitenwandeling, anderzijds in de roundpen.

Citaat:
cole's liniment

Dit ken ik niet... is dit een soort spieropwarmend middel?

Verder wil ik geen spierversterkende middelen gebruiken, omdat je naar mijn mening dan wel erg bezig met met het manipuleren van het lichaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:29

Ik zou zelf ook even kijken of een ijzertje verandering brengt. Eventueel ook een chiropractor/osteopaat laten komen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 13:33

Bedankt voor je tip, maar ijzers komen er zowiezo niet onder.

Maar wat jij en Cherokeechum zeggen om een fysio of ostepaat er naar te laten kijken is geen gek idee.
Dat weet je zeker of je bepaalde pijn/problemen uit kunt sluiten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:47

annebe schreef:
Waar staat dat dit paardje niet sterk genoeg word in de achterhand?
.....
Verder wil ik geen spierversterkende middelen gebruiken, omdat je naar mijn mening dan wel erg bezig met met het manipuleren van het lichaam.

Hoi annabe,
Het paardje is klaarblijkelijk niet sterk genoeg in de achterhand, anders schiet zijn knie niet op slot en zwalkt hij niet.
Over de spierversterkende middelen; ik zie het zo dat je niets manipuleert, maar hier juist je paardje hulp mee aanbiedt om sterker te worden.
Over het bekappen: toch is het zo dat bij natuurlijk bekappen de verzenen lager gehouden worden als 'normaal'. Misschien toch wat steiler op zetten, en een mooi 'opzetje' in de hoef (laten!) vijlen naar binnen toe, tevens over het geheel iets binnendoor.
Ik hoop dat het goed met hem uitpakt. Heel veel succes in ieder geval!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:15

Met een spierversterkend middel bedoel ik geen anabolen maar een supplement wat de spieropbouw helpt,door bouwstoffen te leveren.
@ SpikeyBlue; dat is precies wat ik bedoelde Sigaar Cool

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 09:58

Spikyblue...

Toen ik nono kreeg stond hij op bokkepootjes en behoorlijk ernstige mate.
(Zijn vorige hoefsmid was juist van mening dat een paard buitendoor gezet moet worden ipv binnendoor.)
Dit met koehakkige stand en op slot schietende knieen als gevolg.

De eerste keer heb ik hem laten bekappen door een hoefsmid, zodat hij weer wat beter staat, maar goed een hoefsmid zal dit niet in een keer laten zakken (hoe krijgt een paard spierpijn).
En sinds nono bekapt is schiet die knie ook minder op slot (wat ik ook al verwachte)
Nu is het dus een kwestie van trainen...

Ik bekap mijn eigen paardjes nu al 1,5 jaar, word 2x per jaar of bij gevoel van wantrouwen gecontroleerd door hoefsmid/hoefbekapper.
Dus ik niet in waarom ik bepaalde dingen zou moeten laten doen.

Over dat spierversterkend middel..
Dit voelt gewoon niet goed, maar mijn paarden staan nauwelijks op brok o.d.
Ze worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, dus voor mijn zijn ijzers e.d ook uit den boze.

Vaak kunnen dingen ook op een andere manier opgelost worden ipv zoals onze westerse wereld alles wil (SNEL SNEL SNEL!!!)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:02

IJzers kunnen in dit soort gevallen wel degelijk hulp bieden. Aangepast beslag kan een hele hoop schelen.

Ik wil niet vervelend zijn, maar lijkt mij toch een stuk belangrijker dan het feit dat je je paard op een zo natuurlijk mogelijke manier wilt houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:16

annebe schreef:
Ze worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, dus voor mijn zijn ijzers e.d ook uit den boze.

Nou dan is het probleem snel opgelost, er is namelijks niets zo onnatuurlijk als het berijden van een paard.........
Gewoon stoppen met trainen en het dier een natuurgebied injagen Ja
Bij Almere is een heel mooi natuurgebied waar je hem kunt inscharen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:19

Haha! Ben ik het wel mee eens. Rijden gaat tegen alle vormen van "Natuurlijk houden" in, dus zadel eraf en het land in met dat dier! Als je inderdaad niet wil overwegen eventueel aangepast beslag te gaan gebruiken (en ik ken paarden met dit soort problemen waarbij het inderdaad hielp) dan moet je je toch gaan afvragen hoe ver je het Natural idee door wilt drijven ten koste van je paard.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:29

annebe schreef:
Vaak kunnen dingen ook op een andere manier opgelost worden ipv zoals onze westerse wereld alles wil (SNEL SNEL SNEL!!!)

Ben ik met je eens!

Begrijp alleen wel dat de hoefsmeden (en mede-bokkers) hier je niks op willen dringen, maar alleen tips geven om je paardje weer goed te krijgen, zoals je vraagt door dit topic te starten.. De meeste mensen hier hebben een groot hart voor paarden.
Ik ga geen NB/TB discussie aan Clown
Niemand hier zegt: je moet dit, je moet dat, alleen krijg je tips van o.a. hoefsmeden die al jaren in het vak zitten.. Wees blij! Weet je hoe duur een dierenartsconsult tegenwoordig is... Haha!

CherokeeChum schreef:
Met een spierversterkend middel bedoel ik geen anabolen maar een supplement wat de spieropbouw helpt,door bouwstoffen te leveren.

Paarden in de vrije natuur leggen vele kilometers af (=spieropbouw) om de kruiden te vinden die ze nodig hebben! Al staat Nono nog de hele dag buiten, dit haalt hij nooit.
Paarden in het wild worden niet bekapt, maar als jij Nono nooit zou laten bekappen, is hij niet blij.
Dus waarom zou jij hem die kruiden/supplementen/vitamines/bouwstoffen, hoe je het maar wil zien, ook niet aan mogen bieden zodat je hem daarmee helpt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:32

Ik zou ook inderdaad je paard ijzers geven en door een gediplomeerd iemand dat laten doen. Ook inderdaad iets geven aan suplementen voor spieropbouw. En ook een fyshio/osteo erbij.
Ben het ook helemaal mee eens dat als je natuurlijk je paard wilt houden (wat gewoon onnmogelijk is) dan ook niet meer rijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 20:24

Mensen bedankt voor jullie goede adviezen.

Maar ik ben mij nu meer aan het verdedigen tegen de dingen waar ik voor sta en daar heb ik geen zin.

Ijzers komen er gewoon niet onder punt uit!
Kruiden en natuurlijke voedingen PRIMA! maar in een hoop sublementen zitten vaak nogal veel andere sythetische stoffen.

En zo natuurlijk mogelijk houden, houd bij mij in, bitloos, ijzerloos, spoorloos, geen stal dwang enz.
Paarden worden wel gewoon bereden, maar zo veel mogelijk op stem ,zit, losse teugel en buiten.

Verder doe ik aan bach, essentiele olien , reiki en fythotherapie (dus mocht er zoals je zegt Spikybleu, kruiden zijn op natuurbasis die spierversterkend zijn prima
!.)

Ik vind kritiek prima... graag zelf maar behandel mensen niet als "pennymeisjes".

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:01

het zigzagend lopen over de weg is een natuurlijk iets er zijn maar weinig paarden die uit zichzelf in een rechte lijn lopen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 05:10

Jan dat klopt!
Als ze op zichzelf lopen niet nee, maar als er ineens een ruiter op hun rug gaat zitten, zal hij of zij toch naar een nieuw balans punt moeten gaan zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:58

annebe schreef:
Ijzers komen er gewoon niet onder punt uit!

Toch zo jammer dat ik door deze opmerking mijn oordeel over de Naturals weer bevestigd zie. En degene die de dupe is, is weer eens het paard.

Het is een groot verschil of je je laat leiden door principes, of dat je je erdoor laat beperken. Als jij niet open staat voor een alternatief (dat misschien tegen alles indruist waar je tot nog toe aan hebt geloofd) blijf maar lekker zo aanklooien. Je zei dat alles in deze westernse wereld "snel - snel -snel" moet. Hoeveel tijd wil je je paard geven het op de langzame manier te doen? Drie jaar, vijf jaar, tien?

Ilindra heeft je een goed alternatief gegeven. Gooi je paard in een natuurgebied en ga er van een afstand naar kijken. Dat is pas echt Natural.