natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 07:14

Mijn paard loopt de laatste tijd erg gevoelig op oneffen wegen en op de harde weg wil ie het liefste in de kantjes. Daarnaast struikelt hij veel. Hij heeft best wel lange tenen. De hoefsmid probeert hem wel rechter te zetten maar ik zie na 2 jaar eigenlijk nog weinig verschil.

Mijn verhaal kom je veel tegen bij mensen als reden om over te gaan op natuurlijk bekappen. Voor mij een hele stap, ik ben altijd erg behouden met dat soort dingen. Dus ik vraag me af, zijn er mensen met slechte ervaring met natuurlijk bekappen? En zijn er mensen die bovengenoemd probleem met traditioneel bekappen hebben opgelost?

KiWiKo

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:21

welke smid heb je?

ik merk wel dat er veel verschil in kwaliteit zit tussen de smeden onderling Haha!

natuurlijk kan je ook eens kijken of het natuurlijke bekappen uitkomst kan bieden. Maar waar je hier in de regio een NBer vandaan tovert zou ik zo niet weten Haha!

Maar hoe dan ook, als je voor NB gaat zorg dan wel dat je enige kennis/kunde in huis haalt, er lopen (net zoals bij TB) een hoop kwakzalvers tussen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 07:28

jep, daar zou ik ook tegenaan hikken hoor, wie haal je erbij? Maar ik denk dat dat nog niet direct aan de orde is, ik wil het eerst met mijn eigen smid proberen. Maar aan de andere kant wil ik er wel meer over weten Haha!

Ik heb een smid uit wassenaar, wil hier niet direct een naam noemen. Maar volgens mij staat hij verder wel goed bekend.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:07

Slechte ervaring? ...... ik niet, integendeel Cool

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:08

Tot nu toe ben ik één iemand tegen gekomen met slechte ervaringen met NB (ja en ik heb goed gezocht voordat ik er zelf aan begon) en dat werd vooral veroorzaakt door het gebrek aan goede begeleiding. Als je een goede cursus er voor volgd en zorgd dat een nber je begeleid kan er weinig fout gaan.
Heb er zelf hele goede ervaringen mee Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:12

oke! Ik wil me er ook goed in verdiepen voor ik er eventueel serieus aan begin. De positieve verhalen vind ik wel op sites over NB, dus ik wil hier eens polsen of er ook mensen met andere ervaringen zijn.

Maar een paard wat veel struikelt, niet graag op het harde stapt en snel gevoelig loopt op grind en ook snel te lange tenen heeft klinkt jullie wel in de oren als een geschikte kandidaat voor NB?

En ik zit natuurlijk met vragen als hoe moet ik crossen rijden en springen zonder stiften, ik stap veel over de weg, paard staat veel buiten, ook als het nat is. Houden zijn hoeven dat allemaal wel?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:14

Ja, maar verwacht niet dat het na één bekap beurt beter is. Dat kan wel enkele maanden duren voordat het echt beter is.

Visco zijn hoeven zijn met NB veel sterker geworden, eerst brokkelde die verschirkkelijk. Nu kan ik gewoon met hem over asfalt en grind rijden. Ik heb tijden wedstrijden (dressuur) met hem gereden, ijzerloos. Nooit problemen mee gehad. Hoe het met springen en cross zit weet ik niet, maar dan kun je misschien ook aan hoefschoenen gaan denken Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:25

miss_jumpy schreef:
Maar een paard wat veel struikelt, niet graag op het harde stapt en snel gevoelig loopt op grind en ook snel te lange tenen heeft klinkt jullie wel in de oren als een geschikte kandidaat voor NB?

Een zeer geschikte kandidaat. Alleen voor het lopen op grind zal je paard daar dagelijks mee in contact moeten komen, het liefst al qua huisvesting. NB is geen op zichzelf staand iets, het is een totale aanpak voor de beste kans op slagen.

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:29

Het werd al eerder geschreven, jouw paard is zeker een goede kandidaat voor NB. En Opala heeft gelijk, wat grind e.d. betreft moet dit ook geoefend worden, het is niet zo dat als je normaal nooit op grind loopt, dat je paard dat met NB wel opeens één keer in de week kan. Maar als je elke dag op grind loopt zullen zijn hoeven daarvoor gehard worden.

wat crossen e.d. betreft, mijn ervaring is dat mijn paard juist veel terreinzekerder is geworden met NB. Ging zij voorheen nog wel eens glijden, nadat we op NB overgegaan waren was dit, na een kleine aanloopperiode, helemaal over. Ik herkende haar niet terug, zo zeker liep ze over elk terrein!

Je hoort het al, ik ben fan... Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:31

opala schreef:
Alleen voor het lopen op grind zal je paard daar dagelijks mee in contact moeten komen, het liefst al qua huisvesting. NB is geen op zichzelf staand iets, het is een totale aanpak voor de beste kans op slagen.

Hoe moet ik dat zien? Dat het juist goed is als je paard went aan vaak over grind te lopen? Dat is namelijk geen probleem, op de boerderij waar we staan ligt veel grind en losse stenen.

Maar toch snap ik niet helemaal wat je bedoelt?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:34

Sommige mensen laten in de paddock waar hun paard staat een deel grind storten waar ze iedere dag overheen moeten, bijvoorbeeld om bij het water te komen. Ook bij uitgedroogde hoeven graven mensen wel eens een soort 'plas' om de waterbakken heen, zodat de hoeven dan het water opkunnen zuigen als de paarden staan te drinken. Een stuk grind waar ze iedere dag dus overheen moeten komen is dan een oplossing. Als het niet te doen is in je paddock misschien op weg naar de wei? Het hoeft geen groot stuk te zijn maar ze moeten wel de kans hebben om er vaak overheen te lopen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:36

miss_jumpy schreef:
opala schreef:
Alleen voor het lopen op grind zal je paard daar dagelijks mee in contact moeten komen, het liefst al qua huisvesting. NB is geen op zichzelf staand iets, het is een totale aanpak voor de beste kans op slagen.

Hoe moet ik dat zien? Dat het juist goed is als je paard went aan vaak over grind te lopen? Dat is namelijk geen probleem, op de boerderij waar we staan ligt veel grind en losse stenen.

Maar toch snap ik niet helemaal wat je bedoelt?

Je zou dan in de wei al een stuk met grind moeten hebben liggen, daarbij is 24 u. weidegang vereist.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:40

toch is voor mij 24 uur weidegang geen optie. We hebben hier veengrond, dus 's winters is het land echt slecht. Wij zijn al ontzettend blij dat de paarden elke dag een paar uur naar buiten mogen, de meeste landeigenaren zullen dat nooit toestaan.

In de zomer staan ze wel vaak 24 uur buiten.

Grind is geen probleem want als we van de boerderij afgaan lopen we altijd over het grind en dat is minimaal 6 dagen per week. Verder rijden we veel door het bos (ook om naar de bak te gaan) en daar moeten we ook over grindpaden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:57

24 uur weidegang is dan misschien geen optie, maar wellicht kan je je paard wel zo lang mogelijk in een paddock zetten.

Behalve het bekappen zul je ook moeten kijken naar hoe je je paard houdt en voert, anders heeft NB weinig kans van slagen.

Als ik zo hoor dat je paard veel struikelt vermoed ik dat de straal te weinig contact maakt met de ondergrond.

Vrijwel elk paard heeft 'geschikte hoeven voor nb'.

Hoe lang zal het duren voordat die ene persoon met slechte nb ervaringen zich hier meldt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:32

een paddock hebben we niet...
In principe gaan ze ook in de winter 's ochtends naar buiten en aan het einde van de dag naar binnen, dus ze staan wel zo veel als mag in het land (maar 's winters meer in de blubber).

Met voer zijn we al twee jaar bezig met Jan Jonas, paard krijgt geen brok, alleen haver, aangevuld met vitaminen. Daarnaast zo veel mogelijk hooi en gras.

Ik vind dit wel heel interessant maar ken mezelf, ik moet echt "wennen" aan een nieuw idee. Veel verhalen van anderen helpen mij daar wel bij.

Oh, en dat van de straal klopt wel, ik geloof niet dat die de grond raakt. De laatste keer was ie flink weggesneden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:37

Kom ook eens kijken bij de natuurlijk bekappers bij de Naturals (informatief, van nature, naturals) daar zijn een hoop NB-ers samen te vinden.

Ik ben ook erg positief over het NB-en. Ik bekap mijn paard en pony op die manier zelf, onder begeleiding van een NB-er die nu zo'n 3 keer per jaar komt (was in het begin om de 8 weken). Mijn pony liep altijd erg gevoelig als ze over steentjes liep. Dat is nu zo goed als voorbij, alleen de grotere scherpe stenen blijft ze lastig vinden, al is ze ook daar veeeel minder gevoelig op.. Mijn paard loopt echt over iedere ondergrond perfect.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:29

miss_jumpy schreef:
Ik vind dit wel heel interessant maar ken mezelf, ik moet echt "wennen" aan een nieuw idee. Veel verhalen van anderen helpen mij daar wel bij.

Oh, en dat van de straal klopt wel, ik geloof niet dat die de grond raakt. De laatste keer was ie flink weggesneden.

We moesten allemaal wennen in het begin aan deze inzichten. Maar het is zoveel logischer dan ijzers. Heel kort samengevat: als je je paard natuurlijker gaat houden zullen veel problemen die gepaard gaan met onnatuurlijk houden van paarden niet of weinig voorkomen.

Met natuurlijk bekappen en je paard natuurlijk houden en voeren kun je een hoop problemen voorkomen, maar ook genezen!

Er is helemaal NIETS zweverigs aan, zoals vaak geroepen wordt. Het is een logische conclusie die je kan trekken als je onderzoek doet naar hoeven van wilde paarden en gedomesticeerde paarden.

- Waarom een paard voeren op tafelhoogte? Als hij in de natuur voornamelijk zijn voedsel op de grond eet. Het lichaam is hier op ingesteld. Eten van tafelhoogte geeft problemen met verkeerde slijtage van de kiezen etc
- Waarom een dier dat gebouwd is om elke dag minstens 15 km af te leggen en soms tot wel 80 km, de hele dag opsluiten in een hok van 3x3 en hem hier maar enige uren per dag uit halen? Dat is vragen om problemen.
- Waarom een dier dat leeft in een kudde, opsluiten in een hok met drie blinde muren en uitzicht op een blinde muur. Is dat niet vragen om het ontwikkelen van gestoord gedrag? Dat wij helaas al niet zo gestoord meer vinden, luchtzuigen en weven....zijn toch wel uitingen van ernstige slechte psychische omstandigheden van een paard.
- Waarom een dier ijzers onder slaan als ze in de natuur tientallen kilometers afleggen over terrein dat ruiger is dan onze asfaltweg?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak wordt 'maar op een wild paard rij je niet' als argument aangevoerd. Maar hoe lang rijdt een mens per dag op een paard? Hooguit 2 uur. Dat is op 24 uur nog niet eens 10% van de tijd. Er van uit gaande dat mensen gemiddeld een uur rijden per dag is dat dus 4% van een totaal etmaal.

Moet je voor die 4% van de tijd die JIJ een paard gebruikt, het paard lastig vallen met 'ijzers, dekens, opsluiting, krachtvoer, onnatuurlijke houding tijdens eten' etc?

IJzers zijn een 'oplossing' in de vicieuze cirkel: onnatuurlijke leefomstandigheden van het paard -> zwakke hoeven -> ijzers -> nog minder doorbloeding -> nog zwakkere hoeven etc

Doorbreek de vicieuze cirkel en een hele hoop 'middeltjes' zijn niet meer nodig Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:34

je draaft weer door Arabesk Haha! Haha! Haha!

Laat mensen in hun waarde. Miss Jumpy doet SGW met haar dier Haha! beessie staat op stal, zal ongetwijfeld krachtvoer krijgen en ook een deken op hebben Haha!

laten we het hier over de voordelen voor haar hebben met betrekking tot NB Haha! en niet gelijk 85% van paardenhoudend Nederland voor gek verklaren Haha!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:35

apart zegl....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:36

wat is apart?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:38

ik draaf niet door, ik had tijd over

ik schrijf niet alleen voor TS maar ook voor 'meelezers'

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:46

ik heb hier geen ervaring mee maar een kennis was hier niet tevreden over en ik weet van deze site
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky op BEH.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:51

Ach dat meiske dacht het allemaal zelf wel te kunnen, en ik hecht weinig waarde aan die website.

Ik denk dat ze genoeg gewaarschuwd is.

Neemt niet weg dat ik het extreme binnen NB nog steeds niet kan waarderen hoor Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:52

rommulus schreef:
ik heb hier geen ervaring mee maar een kennis was hier niet tevreden over en ik weet van deze site

dat is dus het enige verhaal over slechte ervaringen met nb die ik ken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:53

rommulus schreef:

Jammer dat er met deze site constant tegen NB gesmeten word....
Zoals Kiwiko al aangaf.....Dame dacht het alleen af te kunnen.
Je moet ook al ben je Nb-er wel kritisch blijven naar jezelf en zeker naar je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky.