Probleem met behouden van hoefijzers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dautsen

Probleem met behouden van hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:52

Allereerst weet ik niet zeker of dit topic hier moet staan. Het is niet zozeer een probleem met haar hoeven maar meer met het paard zelf. Mijn paard trekt namelijk haar eigen hoefijzers eraf. Wij hebben een lage bakrand en daar gaat ze dan met haar hoef aan hangen en dan maar trekken. De laatste keer heeft ze haar ijzers wel 6 weken om gehad (record!), maar nu is ze er al weer twee kwijt. Kan iemand hier misschien een verklaring (of oplossing) voor vinden, wij weten het niet meer. Het is toch elke keer weer een dure grap. Sorry als dit hier niet hoort, maar ik wist het ook niet.

Gr Marjolein

Debortje_

Re: Probleem met behouden van hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:02

dan is het beste zonder ijzers, of kan ze niet zonder ?
nog nooit van zo iets gehoord Tong uitsteken

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:12

kan de hoefsmid ze er niet zo onder slaan dat ze bijna nergens meer uitsteken dan word het al moeilijker om ze er af te krijgen alleen dan groeien ze hoeven er sneller over en anders niet meer in de bak zetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:11

Hihi , wat een grappig paard zeg , die haalt dus bewust de ijzers eraf...?? Of komt ze per ongeluk vast te zitten ? Lachen

Als een paard zo bewust laat merken dat 'ie er vanaf wil , dan zou ik zelf toch eens goed overwegen of je niet gewoon op blote voeten verder wilt gaan.

Rena trapte voorheen steeds per ongeluk haar ijzers af , heb haar toen een tijdje laag vallende springschoenen omgedaan zodat ze niet zo makkelijk meer op het uiteinde van het ijzer kon staan. Maar vond dat toch geen fijne oplossing met het idee van steeds die broeierige dingen in haar kootholtes....en ik heb haar toen van de ijzers afgehaald omdat dat sowieso gezonder is voor de hoef op zich.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:47

Springschoenen om doen?

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:06

Ja ik neem aan dat het ook geen probleem is om de ijzers af te laten, maar ik rijd wel regelmatig op straat enz dus dan is het beter om wel ijzers te hebben. Miss kan de smid idd eens proberen om ervoor te zorgen dat ze nergens meer aan kan hangen. Ze doet het zeg maar met de achterkant van het ijzer dus die twee punten die hangt ze aan de bakrand en dan gaat ze lopen trekken. Maar het rare is dus dat ze het de vorige keer wel gewoon die 6 weken heeft volgehouden...raaar beest

hoefsmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:14

dan zijn de takken van je ijzers te lang of te scherp vraag aan je smid of dat ie deze wil bij slijpen zodat ze niet meer achter die bakrand kunnen haken

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 18:13

Dat kan idd wel eens een oplossing zijn, ik zal het eens aan hem vragen! Bedankt!

hoefsmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:12

geen dank

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:55

Sommige paarden krijgen gewoon alles voor elkaar Clown Hoe vaak rijd je buiten? Ik zou anders gewoon zijn ijzers aflaten, mits hij geen afwijkende beenstanden etc heeft. Het scheelt een hoop geld, en als de hoeven het gewoon goed aan kunnen is er niets aan de hand!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:27

overweeg eens HOEFSCHOENEN die doe je alleen aan als het nodig is
dit eventueel in combi met natuurlijk bekappen zodat je paardje uiteindelijk zonder hoefijzers over straat kan (die van mijn kan 20 km zonder problemen over asfalt)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:24

De meeste paarden kunnen makkelijk zonder ijzers. Mijn loopt haar hele leven al zonder en we hebben er nooit iets voor hoeven laten Haha!

Overleg eens met de smid of hij je paard ijzerloos door het leven kan laten gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:50

Ik zou het eens zonder ijzers proberen. Mijn paard staat ook zonder ijzers en ik rijd toch best heel vaak buiten.
Het afrukken van de ijzers zoals ze nu doet lijkt mij niet goed voor haar hoeven en inderdaad je portemonee.
Vraag me zowieso af waarom ze het doet. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:33

Ik zou ook niet weten waarom ze het doet, het kan zijn uit verveling. Ze staat met twee andere paarden 's middags in de bak, maar daar is natuurlijk niet heel veel te doen. Miss toch maar overwegen om zonder ijzers verder te gaan. Bedankt iig voor de reacties!

hoefsmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:02

er staan veel paarde die onnodig op ijzers staan maarja als je een beetje wedstrijde rijd dan is t af en toe toch geen overbodige luxe om even schroeven er in te kunnen draaie

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:56

JA idd daarom had ze iegenlijk ook nieuwe ijzers gekregen, omdat ik op gras wil gaan oefenen met die schroeven. MAar we gaan het gewoon allemaal even navragen Haha!