Stuk hoef lijkt los te laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 09:39

Mijn paard heeft gestreepte hoeven, en aan allebei zijn voorhoeven heeft hij bij die streep altijd een gleufje gehad. Hoefsmid heeft er ook verder nooit iets van gezegd of aan gedaan. Zo ziet dat er uit:
Afbeelding

Maar gisteren zat er ineens precies op die plek een hele scheur, bijna van boven tot beneden.
Ik ga snel de smid bellen, maar misschien dat iemand hier ook zoiets gehad heeft..
Kan dat door de droogte komen? Zou het helpen als ik de hoeven nu twee keer per dag goed nat maak totdat de smid er is?
En is t mogelijk dat er nu een heel stuk van de hoef af brokkelt? Het lijkt nu gewoon oppervlakkig..
Hij heeft het van de een op de andere dag aan allebei zn voorhoeven..
Wat zou de smid hiermee doen? Op ijzers heb ik hem het liefst niet, maar dat lijkt me ook niet echt mogelijk om in dat 'losse stuk' nagels te slaan...

dierfysio

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:01

snel je smid bellen inderdaad!
soms kunnen ze er een plaatje op schroeven, maar als het echt helemaal tot aan boven is, en diep, reken dan op een poos rust...
sterkte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:31

Ik heb em vandaag een kwartier in een emmer water gezet met allebei de voorhoeven, en vanavond nog eens.
We hebben de smid gebeld, die was op vakantie, en zijn vervanger was de smid die ik ooit gehad heb en echt nóóit meer iets mee te maken wil hebben Nors opkijken heb ik weer..
Mijn oude smid, een erg goede, heeft een dubbele hernia gehad en doet sinds die tijd alleen nog de 'makkelijke' paarden, maar we gaan hem straks bellen, vragen of hij niet nog voor één keer Mystic wil doen..
Ik hoop dat er inderdaad zo'n plaatje op kan.
De smid zei dat er een sneetje boven de scheur kon worden gemaakt en dat het gewoon door de droogte komt.. Ik denk zelf dat het niet zomaar met een sneetje kan worden opgelost..

De scheur zit op een rare plek, hij gaat recht omhoog, maar lijkt de hoef in schuin te gaan richting de witte lijn. Dus daarom ben ik zo bang dat er een heel stuk tot aan de witte lijn kan afbreken..

Verder nog iemand die het al eens heeft meegemaakt?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:33

Gister toevallig ook bij een fries gebeurd van iemand die ik ken. IJzer viel eraf en een paar stappen later lag de halve hoefwand er ook af, ook tot de witte lijn. Kreeg net een mailtje dat de smid er een noodijzer onder had gezet en dat ze nu gewoon weer verder kon rijden. Bij dit paard kwam het idd door de droogte! Hoeven goed nat houden dus en zou zeker kijken of je toch een hoefsmid te pakken kan krijgen Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:37

Dus bij die fries kon er wel nog een ijzer onder?
Ik heb t gevoel dat als er bij die van mij een nagel in zou worden geslagen dat dan het hele stuk meteen afbreekt!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:03

Ja ik vond het ook heel vreemd ... het onderste gedeelte van de hoefwand is aan 1 kant helemaal eraf tot de witte lijn, dus snap ook niet waar dat ijzer dan aan vastgenageld zou moeten zitten.
Ga er morgen ff langs, dan zie ik wel hoe het eruit ziet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:26

Geen idee hoe hoog die scheur gaat.........foto?
maar misschien is het geen ramp. Mijn paard heeft ook een keer een hele hap uit zijn hoef gehad en daar geen centje pijn van gehad.

Afbeelding

Ik zou hem goed nat houden en misschien (ben alleen geen voorstander van zelf doktoren) kijken of je de druk van de scheur af kunt halen als er niet snel een smid bij kan komen. Ik doe dit wel altijd bij kleine scheuren zodat ze niet verder lopen. (vijl het scheurstukje een beetje omhoog weg). Overigens absoluut niet doen als je het niet vertrouwd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:58

Zou je ook eens een foto kunnen maken van de onderkant MysticTinker? Mijn fries heeft regelmatig flinke 'flares' maar dit ziet er toch nog iets anders uit. Ben heel erg benieuwd hoe de onderkant van de hoef eruit ziet...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:19

Ik denk dat ik er zelf niet te veel aan ga doen, ik hoop dat er snel een smid kan komen, nog niet zo gemakkelijk, de ene is op vakantie, de ander neemt de telefoon niet op...

Ik zal vanavond eens een foto van de onderkant en de zijkant proberen te maken.
Het lijkt wel een beetje op de foto hierboven, maar dan gaat de scheur recht omhoog, en het stuk hoef zit op t moment nog goed vast, alleen een klein hoekje buig om..
Dit hoekje wil ik er trouwens wel even af halen om te voorkomen dat ie zich daarmee pijn doet of verder scheurt daardoor...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:48

Zo zag het er bij die Fries ook uit, alleen dan nog een stukkie erger. Wat ik begreep heeft de smid bij haar de hoef weer min of meer recht bekapt en er een iets te klein (en achter ipv voor-)ijzer onder gezet. Weet niet precies waarom, maar ze loopt iig weer goed Ja

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:18

Nou zo'n plaatje erop schroeven of een "snee" erboven invijlen heeft geen enkel nut.
Kijk maar eens op www.hoofcare.nl

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:26

MysticTinker schreef:

Dit hoekje wil ik er trouwens wel even af halen om te voorkomen dat ie zich daarmee pijn doet of verder scheurt daardoor...

Verstandig, als het de grond niet meer raakt kan het ook niet doorscheuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 20:24

Nou, de smid zou thuis zijn tussen 9 en 10 vanavond, dus ik ben benieuwd..

Hier zijn de foto's, van de hoef waar het t ergste is, net na het afspoelen gemaakt, maar jammer genoeg had ik geen borstel bij me om alles even goed schoon te maken.
Afbeelding

Hier bij de pijl is het losse stuk, en het gaat in de richting van die gele streep.
Afbeelding

Nog eens de hele hoef, aan de andere kant is ook zo'n 'deuk', maar die is niet gescheurd.
Afbeelding

Zo'n sneetje lijkt me inderdaad niet helpen, ik ben benieuwd wat de smid zegt..
Het losse stukje heb ik een beetje vanaf geknipt onderaan, maar echt maar een heel klein beetje, verder ga ik er zelf niet aan klooien. Hopelijk staat er nu idd iets minder druk op en blijft het stuk netjes zitten totdat de smid er is!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:39

jammer dat de foto's niet echt duidelijk zijn. Ik denk dat het wel een flare is, dat is eenvoudig op te lossen door de hoefwand vrij van druk te houden, wat wel betekent dat je het dan iedere week even moet vijlen (afhankelijk van hoe hard de hoeven groeien)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 21:19

Oke bedankt, ik hoop dat t inderdaad zoiets is. Ik doe zowiezo elke week de toon bijvijlen, dus een beetje meer vijlen moet geen probleem zijn.
Heb je toevallig ergens een foto bij de hand van de hoeven van jou fries?

Mja ik hoop dat de smid t allemaal goed kan uitleggen Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:26

zal ff zoeken voor je...zo terug

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:34

hier zie je het zij aanzicht, de 'streep' zit net naast het rechtopstaande strootje Lachen
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:38

en zo ziet het er van de onderkant uit...je ziet een klein scheurtje zitten. De andere kant is zo verbreed doordat ze 5 weken geleden hoefbevangen is geworden.
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:41

van voren zie je de hoef duidelijk uitwaaieren naar beneden. Dit wordt veroorzaakt door een verzwakte witte lijn/hoefwand verbinding.
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:43

nogmaals, ik kan niet goed zien op de foto's of dit hetzelfde probleem is...bij jouw paard lijkt het meer naar het midden van de hoef te zitten. Toch lijkt het of jouw paard ook een sterk verbreedde witte lijn heeft...is ie ook hoefbevangen geweest?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 21:58

Het lijkt inderdaad hetzelfde probleem, mijn paard heeft inderdaad ook die 'gleuf' in de hoef waar t nu begint te scheuren.

Over die witte lijn, daar heb ik me nooit zo in verdiept.. De smid is ongeveer 4 weken geleden nog geweest, hji heeft er nooit iets over gezegd, en de hoeven lopen ook gewoon recht naar beneden, ze lopen niet zo breed uit als bij jouw paard..
Maar echt hoefbevangen is ie in ieder geval nooit geweest zolang ik em heb, heeft ook nooit een pas kreupel gelopen.

Maar we hebben nu eindelijk een andere smid gevonden, het zou een erg goede zijn, hij komt morgenvroeg om 9 uur al Lachen
Ik ben benieuwd wat die zegt!
Ik laat t weten morgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:06

ik ben ook benieuwd...maak je wel foto's morgen? en deze keer van schone hoeven?? Knipoog Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:31

Yep, ik zal voordat de smid is geweest een paar (schone) foto's maken, en erna ook nog eens Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 10:15

Nou, de smid is geweest. Hij zei dat het niet erg was, hij kwam veel ergere dingen tegen met deze droogte.. Ik had t gevoel dat ie er wel érg makkelijk over dacht, maar hij zal t wel weten!

Hier zijn de foto's, zo zag t er eerst uit:
Afbeelding

En toen heeft hij er gewoon een stuk af geknipt wat los hing:
Afbeelding
Afbeelding

Hij zei dat een ijzer het kon oplossen, maar dat was nog niet eens nodig als ik hem regelmatig laat bekappen..
Dus ik denk dat ik dat stukje dan maar gewoon goed blijf vijlen elke week zodat er niet te veel druk op staat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:37

hmmm...als ik die laatste foto zo bekijk denk ik dat het stuk aan de rechterkant er ook nog af gaat knappen. Tenminste, zo te zien raakt dat de grond nog wel??? Zo ja, dan zou ik er als ik jou was een stukje vanaf vijlen aan de onderkant zodat het hele stuk de grond niet raakt.