ervaringen hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:25

wat zijn je ervaringen? bevalt het? merk je veranderingen? welk merk gebruik je?

Holaso
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-12-05

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:53

Ik heb Easy- boot. Mijn merrie heeft ze momenteel aan omdat ze te kort gekapt geweest is en erg mankte. Ze loopt ermee in de weide en ze blijven goed aan, maar ze loopt er ook niet erg veel mee, gezien de omstandigheden.

Om gewoon buitenritten mee te maken, daarvoor heb ik ze nog niet gebruikt.

Berith

Berichten: 370
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:30

Ik heb de hoefschoenen van Marquis. Ik heb ze voor een fries en alleen voor de voorhoeven. Ik ben er erg tevreden over. Bij ons in de buurt is veel asfalt en om de hoeven tegen al te veel slijten te beschermen, gebruik ik bij lange buitenritten de hoefschoenen.
Ze passen perfect door het luchtkussensysteem. En ze blijven ook onder alle omstandigheden zitten. We galopperen door modder, water etc. En ze blijven gewoon zitten. Afgelopen week in een meertje gaan zwemmen met de schoenen aan, ook geen probleem. Kortom erg tevreden.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:24

Hmm..interessant..ik zit ook aan hoefschoenen te denken omdat mijn merrie met ijzers snel platvoeten krijgt.

Welke kan ik het beste nemen...(prijs /kwaliteit/ comfort-verhouding)

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:27

Ik heb easyboots gebruikt bij mijn pony, fijne dingen. Hij liep er zo mee weg. Het voordeel is dat ze niet over de hoefballen vallen zodat je daar geen schuurplekken krijgt of dat hij daaraan moet wennen zoals bij de Maquisschoenen. De prijs is ook goed.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:27

hoe dit topic even bij Ja

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:56

Ik heb geboden op Old Macs...dat lijken mij de fijnste!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:16

Ik heb Smit schoenen.
Bevallen prima. Nog nooit kwijt geraakt, draaien niet. Erg slijtvast.
Nadeel was altijd het gewicht, maar het nieuwste model is een heel stuk lichter.

Ik gebruik ze alleen bij het aangespannen rijden voor de wagen.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:25

Miro loopt nu ruim 3 jaar op schoenen van Smit (ondertussen wel al 3 paar versleten hoor, we rijden veel over de verharde weg en draven/galoperen daar ook over). Nu zijn we dus aan ons 4de paar toe maar ik wil toch de Marquis uit gaan testen. Nadeel van de Smitjes is dat als de zolen versleten zijn en je laat alleen nieuwe zolen eronder zetten dat deze heel snel loslaten. Verder vind ik de sluiting niet handig, de schoenen zijn helemaal uitgescheurd langs het ijzerdraad en als ze rondom scheuren kun je ze dus niet meer vast maken. Voordeel van de Marquis lijkt mij dat je de onderdelen allemaal zelf los kunt bestellen en bevestigen en je gewoon schoenen kunt bestellen zonder steeds de gipsafdruk van Smit op te moeten sturen enzo...
Ook lijkt het me erg handig dat er widiapuntjes en kalkoenen in kunnen, nu we voor de beveiliging werken en dus nog meer op het asfalt moeten lopen is dit misschien wel erg fijn.
Mijn collega beveiligster haar paard loopt op Marquisjes en die zijn toch wel een stuk mooier dan de Smitjes....ennnn het oog wil natuurlijk ook wat! Tong uitsteken (portomonnee wat minder want de Marquis zijn €200,- duurder Bloos )

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:41

wideapunten in hoefschoenen? leg me eens uit Haha!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:53

Smit heeft vele modellen gehad. Ik vind juist de laatste wat minder mooi dan die ik heb Clown Maar de laatste zijn wel weer een stuk lichter en daar is ook weer wat voor te zeggen.

De smit schoenen kun je laten verzolen (zegt de heer smit althans) bij de gewone schoenmaker. Bij Marquis bestel je alle onderdelen los. In de zolen kun je inderdaad wideapunten draaien voor betere grip. Net als bij ijzers. Ik meen ook dat Marquis metalen onderkanten heeft. Kan me dan daar wel wat bij voorstellen.

Smit heeft rubber zolen en daar glijdt je niet mee weg.

Mijn kennis is zo'n beetje de grootste hoefschoen afnemer van Smit, Clown want heeft inmiddels 8 pony's (vierspanrijder) op schoenen staan. Hij wil niet anders meer, ondanks dat hij nu in training voor de marathon, wel eens schoenen verliest in een waterpartij.

Ijzers kun je ook verliezen, zegt hij dan Clown. Hij heeft nooit geen kneuzingen meer gehad in de zolen of een kreupele pony, iets wat bij ijzers wel regelmatig gebeurde.

Afbeelding
oude model Smit schoenen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:11

BlazingBoots schreef:
Ik heb geboden op Old Macs...dat lijken mij de fijnste!


ze zijn makkelijk aan te trekken maar toch geef ik de voorkeur aan de esyboots om dezelfde reden als Cookies. paard kan ze de eerste keer ook voor een langere rit aan zonder eraan hoeven te "wennen"

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:12

Ik heb Boa hoefschoenen. Ze zijn makkelijk aan te trekken en mijn paard liep er zo op weg. Ook draven ging eigenlijk gelijk heel makkelijk. Ik rij er voornamelijk mee bij ons op de drafbaan. Daar liggen veel steentjes en helaas komen er wel af en toe wat steentjes in de schoenen. Ik probeer nu de gaiters te bestellen (soort 'sokjes') die dit zouden moeten voorkomen.

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:13

Wij hebben ook hoefschoenen van marquis. Maar we hebben er nog maar 2 keer mee gereden (en veel meegestapt. In het begin (de eerste keer er mee rijden en er mee stappen en draven aan de hand) beviel het ons perfect maat de tweede keer rijden helemaal niet. Ze vielen constant uit en gingen scheef enzo (we hadden het pompje bij)... Nu gaan nog wat zien en anders terug naar ijzers Boos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:04

Die van mij heeft Smit schoenen gehad waarmee ik ook endurance heb gereden. Daarvoor heb ik nog Old Mac's gehad maar dat vond ik ondingen, gingen telkens draaien etc. Smit is mooi op maat gemaakt en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:18

ik heb Marquis schoenen, enkele keren gebruikt, aan- en uittrekken was een crime, vooral uittrrekken..... en er zaten wideapunten in, omdat Morrie scheef loopt ten gevolge van een beenstandafwijking.

Die punten zijn dus de oorzaak geweest dat Morrie een keer kreupel is geworden.
Daarna heb ik de schoenen nooit meer gebruikt, ik heb ervoor gekozen te wachten tot de hoeven uit zichzelf zo sterk zouden worden dat hij op blote voeten op straat kan lopen.

Inmiddels ben ik zo van inzicht veranderd dat ik helemaal niet meer wil rijden, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik heb dus nog 4 amper gebruikte Marquis hoefschoenen liggen maat 5 (de grootste maat) voor de liefhebber ter overname.....

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:20

Dit topic wil ik even blijven volgen, al heb ik nog steeds sterk mijn twijfels...

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:23

Ik heb Easyboots. Helaas kon ik voor de voorvoeten geen passende maat krijgen dus heb ik mijn paard nu voor op ijzers. Als ik veel over de weg moet of als we voor de kar gaan heeft hij achter easyboots aan. Ze zitten echt heel stevig. Ik vind het fijne schoentjes Ja

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:05

Ik heb/had easyboots voor mijn paard (ze staat nu even tijdelijk op ijzers). Helemaal tevreden over. Makkelijk aan/uittrekken en ze loopt er zonder problemen mee weg. Had vorig jaar Boa's voor haar gekocht maar daar was ze het niet mee eens en begon een hoop stampij te maken, kreeg ze nauwelijks uit Blauw oog en was er snel achter dat deze schoenen nix voor haar waren. Later heb ik het nieuwe model Easyboot besteld, de EB Epic en die zijn zonder meer super. Zie www.easycareinc.com.
De BOA's en Old Mac's zijn van diezelfde onderneming.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:29

Het is inderdaad wel heel belangrijk dat de schoenen goed zitten. Ik had het grote voordeel dat ik geen keus had (Voor een shetlander is het Smit of ... Smit Clown ).

Ook is het van belang waar je ze voor gaat gebruiken. Gewoon een recreatieve rit over de harde weg, of berm cq door natte gebieden of zelfs wedstrijden door waterbakken, springen, dressuur.

Logisch uiteraard het bovenstaande. Maar veelal ontstaan klachten over schoenen toch doordat een verkeerde keus is gemaakt. Smit schoenen bijvoorbeeld zitten op maat om de hoef heen. Gaan niet snel uit en daarmee zijn ze ideaal geschikt voor marathon (aangespannen) rijden in en door waterbakken.

De nieuwe modellen echter zijn minder geschikt voor meerspan rijden omdat er aan de buitenkant uitstekende kleine deeltjes zitten waarmee de paarden elkaar kunnen raken cq verwonden (moet Smit nog wat op verzinnen).

Maar dat heeft Marquis ook met die tuutjes waarmee je de schoenen moet oppompen. Die steken ook uit (als ik het goed gezien heb. Heb zo'n schoen nooit in het echt in handen gehad).

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:29

Zoals ik al zei heeft mijn collega beveiligster Marquis en haar paard loopt er super op, we hebben toen toch zo'n 3 uur gereden (is normaal als we surveillance rondes rijden met de paarden), Miro liep heel voorzichtig op de treugweg en had duidelijk last van zijn Smitjes (die hij dus al vele kilometers heeft aangehad). De oude soort met de zilveren skisluiting zitten beter maar zijn inderdaad weer zwaarder....

Ik ga 23 Augustus vast Marquisjes halen voor voor..achter komt later wel Bloos

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:58

Ik had ook even een vraagje voor de mensen met ervaring over de hoefschoenen,ik heb een engels volbloed met extreem slechte hoeven,echt brokkelig,groeien slecht enzo. Als hij dus een ijzer verliest,moet er echt binnen een paar uur een andere onder,anders brokkelt alles weg! Ik zou hem het liefst zonder ijzers hebben,maar ik ben zo bang dat dan helemaal de hoef eraf brokkelt,zelfs al staat hij gewoon in zijn stal zonder ijzer,ziet het er nog niet goed uit. Dus nu ben ik best benieuwd naar natuurlijk bekappen enzo en omdat wij voornamelijk buiten rijden,zullen er denk ik hoefschoenen aan moeten. Wat zijn jullie ervaringen met paarden met slechte hoeven en hoefschoenen?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:13

Die van mij had een enorme horizontale scheur op 3 kwart vanaf de grond. Na 4 jaar de traditionele manier waarbij die maar 2x geweest is om bij te vijlen ben ik over gegaan op NB. Haar hoeven sleten namelijk wel maar groeiden niet meer aan. Dus NBer laten komen en die heeft gelijk schoenen aan gemeten. Dat was vorig jaar augustus. Inmiddels is hij 6x geweest. Voor mij bevalt zowel de schoen als deze bekapmethode perfect!

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:29

waar koop je de easyboots in nederland of toch in amerika?

en kun je ook alleen de voorhoeven doen of moet je ze gelijk op alle 4 zetten?

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:10