springschoenen en toch ijzer kwijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

springschoenen en toch ijzer kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 12:47

Ik weet niet of het hier goed staat, zoniet hoor ik het wel.

Mijn paard is regelmatig een ijzer kwijt. Op zich niet zo vreemd, want hij is nog al uitbundig met bijvoorbeeld longeren. daarom gebruik ik springschoenen. Maar toch gebeurt het nog regelmatig dat hij toch een ijzer verliest wanneer hij weer eens zo uit z'n dak is gegaan. Nou gaat het er niet om dat de hoefsmid steeds moet komen, maar van iedere keer zijn ijzer eronder weg trappen, wordt de hoef niet beter. Dit keer is er zelfs een behoorlijk stuk afgebrokkeld.

Wie herkent dit probleem of heeft nuttige tips?
Alvast bedankt

Trieske_

Re: springschoenen en toch ijzer kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:16

springschoen zijn volgensmij niet zozeer om het aftrappen van het ijzer tegen te gaan maar om de kroonrand en bal van de hoef te beschermen.
Zijn je ijzers niet te lang??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:30

---> BEH

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:23

mijn paard trapt zijn ijzers er ook best vaak af. Mijn paard heeft nu ijzers met kortere takken. En een andere hoefsmid raadde me aan om een opzet op de ijzers te laten zetten Verward wat het inhoud moet je even op google zoeken, maar iig zou het paard zijn voorbenen sneller weg kunnen zetten, zodat de achterbenen niet op het ijzer gaan staan (als ik het goed begrepen heb Clown ) Ik ga mijn hoefsmid de volgende keer eens even vragen wat het nou precies inhoud en of het zal helpen Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:58

Kortere takken zoals Alytje schrijft helpen vaak een boel. Ik zou het even overleggen met je hoefsmid.

JackenAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:19

Hallo, ja zoals de meesten hier al schrijven de takken van je ijzers laten inkorten helpt bij die van mij enorm en ik heb nu achterijzers voor, deze zitten steviger en dit beschadigd de hoef minder als hij deze aftrapt. Die van mij bleef ze ook maar aftrappen om gek van te worden maar sinds de hoefsmid ze korter maakt en achterijzers voor zet gaat het een stuk beter.
Succes ermee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:54

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal het met mijn hoefsmid overleggen! Dan komt het vast goed

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:17

1tje van mij heeft dat ook altijd, poeh wat een drama! Ik stond eerst bijna iedere week bij de smid omdat er wel weer een ijzer onderuit lag, ondanks de springschoenen!
Mijn smid heeft toen ook de takken wat aangepast zodat ze bijna onmogelijk af te trappen zijn..maja zeg nooit nooit Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:17

een opzet is aan de voorkant bij de lip. als het ijzer op de grond ligt dan is het helemaal plat, met een opzet maken ze een soort van afrol stukje in het ijzer bij de lip, daar buigen ze het ijzer dus iets om. beetje moeilijk om zo uit te leggen, maar ik hoop dat je het snapt.
kortere takken is wel een oplossing, maar als je paard onder geschoven verzenen heeft, is het niet handig. zo worden de verzenen nog meer ondergeschoven en hebbendus niet de ruimte om weer naar achteren te groeien..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:53

Idd, kijken of kortere takken mogelijk zijn bij jou paard.
Springschoenen zullen niets veranderen, die zijn ervoor om de hoefballen en kroonrand te beschermen. Niet tegen het lostrappen van ijzers.

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:59

Mijn paard was ze ook continu kwijt, Heb toen de easywalkers genomen op advies van een goede vriendin, en ze is ze nooit meer verloren. En een ander voordeel mijn paard gleed op gewone ijzers snel uit en hield daarom iets vast in de rug. Na 2 weken had ik een totaal ontspannen paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:59

Ik snap trouwens niet dat je smid zelf niet met mogelijke oplossingen komt. Dat vind ik niet zo netjes. Hij heeft er toch verstand van zou je denken?