hoefsmid voor shet !!??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke86

hoefsmid voor shet !!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:22

Heeej,

Ik heb even een vraagje ,
Wie weet in Friesland een hoefsmid die shetlanders bekapt en ijzers geeft ??
En hoe duur dat ongeveer is ??.
Alvast bedankt

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:59

noh weet niemand iets ????

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:00

nou de meeste hoefsmids
die doen alle paarden
en shets dus ook
ik denk niet dat er een speciale hoefsmid is die alleen shets doet
voor mijn shet heb ik een hoefsmid die ook paarden doet

Gea_Fille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:01

Mag ik vragen waarom jij je shet op hoefijzers wil hebben?

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:04

Hij zal waarschijnlijk voor de kar lopen. Alle hoefsmeden doen ook Shets hoor .

Gea_Fille

Re: hoefsmid voor shet !!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:51

dat is nog geen reden om je shetlander op ijzers te zetten..

Mijn shetlander loopt ook voor de kar en dan ook altijd over asfalt enz.. en haar hoeven zien er prima uit hoor :smile:

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:10

Mijn shet loopt heel erg veel buiten en ze moeten sowieso even bekapt en was even nieuwschierig wat dat kost allemaal
En of ik hem op ijzers doe is helemaal niet zeker maja hij loopt dus heel erg veel buiten wel zoveel mogelijk in de berm maja ook wel een sop de weg en dan slijten ze best wel snel vandaar
En dan vraag ik de hoefsmid wel even wat ik het beste kan doen
En lang niet alle hoefsmeden doe shetlanders hoor , of nemen er geen shetlanders bij vanwege hun rug dat ze heel erg moeten bukken vandaar .
Maar heel erg bedankt voor de reacties

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:12

Maris89 schreef:
Hij zal waarschijnlijk voor de kar lopen. Alle hoefsmeden doen ook Shets hoor .

Das niet waar
de mijne doet alleen mijn shet bekappen en nog andere 2 shetten op ijzers.
Maar die doet ie alleen op ijzers, als ik de mijne op ijzers wil moet ik een andere hoefsmid zoeken.
Eigenlijk bekapt hij shets ook niet, maar omdat wij trouwe klant zijn doet hij het als toegift, we hoeven t niet te betalen
dus sorry nienke kan je niet helpen

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:19

Dat alle hoefsmeden Shets doen wordt wel beweert ja, maar wij ondervinden hier in Overijssel regelmatig problemen hiermee. Je kunt gerust stellen dat het gros van de hoefsmeden hier in
Deventer en omstreken gewoon onbeschoft is. Bellen we met een hoefsmid, vraagt hij om hoeveel en welke paarden het gaan en wat er moet gebeuren; 'nou wij hebben 3 shetlanders die we graag bekapt zouden willen hebben, 't is weer hoog tijd voor ze'. Hoefsmid; 'lopen ze ook op ijzers?'. 'nee, ze hebben geen ijzers nodig'. Waarop de Hoefsmid antwoord; 'oh, nou dan houdt het op, sorry daar heb ik geen tijd voor'. Naja zeg!

Dus wij bellen meneer Hoefsmid nr. 2. Daar wordt een afspraak mee gemaakt, jihoe! maar meneer komt op de afgesproken dag en tijdstip niet opdagen! moet niet gekker worden! Hoefsmid nr. 3 gebeld; 'nee sorry, Shetlanders doe ik niet hoor!'.

Wij zijn het flink beu met die hoefsmeden hier; natuurlijk valt er meer te verdienen voor ze aan grote paarden, meerdere tegelijk en die ook nog eens hoefijzers moeten hebben, maar hallo, de shetlanders moeten óók bekapt worden hoor! Tegenwoordig doet een kennis van ons het maar, die kan het ook wel een beetje... (halve hoefsmid-cursus gedaan ooit). Zo zie je maar; niet álle hoefsmeden doen shets, al zou dat wel zo horen natuurlijk!

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:16

JoyCiej007: Wel jammer inderdaad ik ken wel een boer ( waar de shets weg komen ) maar die woont nogal een stukje weg hier , dus ik zal wel even zien iig heel erg bedankt voor de reacties
Nu maar hopen dat ik er 1 vind

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:20

Wat belachelijk dat een hoefsmid geen shetlanders bekapt
Een hoefsmid zou toch juist amateuristisch geknoei aan de hoeven moeten voorkomen, maar als de hoefsmid het niet nodig vind om een shet te bekappen

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:25

Ja dat vind ik dus ook raar en meerderen hier in dit topic :S
Maar dan krijgen ze ergher en meet last van hun rug ( kan ik me opzich wel voorstellen hoor )
Maar ja shetten moeten toch ook gedaan worden , heb het zelf maar 1 keer gedaan dus ik ben bang dat ik het verknoei ,dus ik kijk eerst wel even verder nog maar ik baal wel hoor

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:27

Er zit natuurlijk wel wat in, maar of je nou zo'n groot paard of een shet bekapt, bukken moet je toch

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:29

wie weet zijn er liliputters die hoefsmid zijn voor shetten
vaak (niet altijd dus ) doen kleinere hoefsmeden (qua lengte dus) wel shetten, althans zo is het hier in de buurt
mijn hoefsmid doet ook shetten. laatst hadden ze met z´n 3e, vader en 2 zoons, 35 shets op een dag te bekappen!
daarna vonden ze het gek dat ze 2 dagen moeite hadden met lopen

Shetlandlove, toch scheelt het veel, ik krab ook liever de hoeven van mijn 1,72 grote kwpn-er dan die van mijn welsh van 1,16.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:33

Haha als iemand een liliputter hoefsmid weet laat het me weten !!!:D
Maar nu die andere vraag die er in staat weet iemand ook wat het ongeveer gaat kosten ????

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:33

Maar als een shet op je gaat hangen, heb je toch minder gewicht op je hangen dan zo'n grote KWPN

Maar je hebt wel gelijk, je moet veel dieper bukken. Ik heb sowieso respekt voor hoefsmeden hoor! Echt zwaar werk, maar het moet toch gebeuren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:55

Shetlandlove, het is niet alleen zwaar, maar ook risico vol werk. er gebeuren veel ongelukken tijdens het bekappen!

de kosten tja..mijn smid vraagt volgens mij 9 euro voor mijn A pony. moet wel zeggen dat we al lang en vaste klant van hem zijn..

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:59

Vind het wel belachelijk dat sommige hoefsmeden geen Shetlanders doen. Aan de ene kant snap ik wel dat dat ie voor 1 Shetlander moet komen dat ie daar geen zin in heeft, maarja, je betaald er toch gewoon voor?

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:01

0ojannekeo0 schreef:
Shetlandlove, het is niet alleen zwaar, maar ook risico vol werk. er gebeuren veel ongelukken tijdens het bekappen!

Dat bedoel ik ook met zwaar werk

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:33

Ik vind het flauwekul. Ik doe zelfs graag shetlanders. Met tuigers heb ik over het algemeen meer problemen .

Ik ben dan nog maar in opleiding en heb het postuur dat ik ook nog op mijn shetlanders rijd. Vaak heb ik (ondanks dat ik zelf inimini ben) geen probleem met grote paarden, maar tuigers blijft een vak apart vind ik.

Fem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 06:41

0ojannekeo0 schreef:

Shetlandlove, toch scheelt het veel, ik krab ook liever de hoeven van mijn 1,72 grote kwpn-er dan die van mijn welsh van 1,16.

Nou..als ik eerlijk ben... krab ik liever de hoefjes van mijn shetje uit..dan dat ik de hoeven van Helcera ( 1.68 kwpn) of Hassan (1.70 kwpn.) doe.
Sorry...maar mijn tere rugje doet toch liever shetjes

Ohja...jammer dat je niet bij mij in de buurt woont.
ik betaal 15 euro bekappen en binnenkort gaat ze op ijzers waarschijnlijk en dan is het 30 euro rondom.

En dat alle hoefsmeden shetlanders op ijzers zetten? Bullshit..
De meeste beginnen er niet aan... vinden ze belachelijk.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:04

nikkiej_86 schreef:
Haha als iemand een liliputter hoefsmid weet laat het me weten !!!:D
Maar nu die andere vraag die er in staat weet iemand ook wat het ongeveer gaat kosten ????

Die van mij doet het gratis dus ik zou het niet weten! haha

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:53

Femke_L schreef:
Ohja...jammer dat je niet bij mij in de buurt woont.
ik betaal 15 euro bekappen en binnenkort gaat ze op ijzers waarschijnlijk en dan is het 30 euro rondom.

Hoe krijg jou smid dat voor elkaar om het zo goedkoop te kunnen doen?
Als je benzine, verzekeringen, gereedschap, tijd, BTW enz mee tel is dat echt helemaal niets. Als je smid 25 euro rekend om te bekappen blijft er maar een 10tje over voor hem zelf! Hoe kan een smid dan in godsnaam beslaan voor 30 euro. Van (iets meer dan) een 10tje gaan dan nog de kosten van de ijzers af en een paard beslaan kost ongeveer een uur.
Voor nog geen 5 euro in het uur kan ik niet aan het werk.

Zelf kan ik voor dat geld mijn eigen pony's beslaan, maar wil ik er een boterham van eten lukt dat echt niet.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:12

Ik hoop dat ik er 1 kan vinden:D
Doe men best:)
En bedankt voor de reacties!:)