paard met platvoetje! help snel aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:19

Heey,
ik ben van plan om een paardje te redden van het slachthuis, maar het diertje heeft een platvoetje... Kan iemand mij vertellen of dit heel erg is (buiten dat je er niet meer op kan rijden) en wat er aan gedaan moet worden?
En zou ze eventueel nog een veulen mogen krijgen?

groetjes dagmar

jody_bobby

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:40

ik zou niet weten wat het is (ik dombo!!!!)

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:41

waarom staat het paard bij een slachthuis?
wat is de geneeskundige benaming van de zogenaamde "platvoet" (wordt vaak verkeerd gebruikt)?
is het paard gekeurd?
heeft het paard papieren?
waarom wil je met een slachtpaard fokken?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:45

paard staat daar niet zomaar en een platvoet is pijnlijk op de harde bodem.

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:02

je moet zo snel mogelijk van Nassau raadplegen dit zijn hoefsmeden die het moeten weten. Ze hebben pas het boek hoefproblemen geschreven daarin staat ook veel over een platvoet.
de site die ze hebben heet *www.spam.nl*
misscien weten ze een oplossing voor jouw paard. sucses.

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:28

Liezel1 schreef:
waarom staat het paard bij een slachthuis?
wat is de geneeskundige benaming van de zogenaamde "platvoet" (wordt vaak verkeerd gebruikt)?
is het paard gekeurd?
heeft het paard papieren?
waarom wil je met een slachtpaard fokken?

Het paard staat nog niet in het slachthuis, maar ik zocht een vriendje voor mijn muildier. En de eigenares van dit paardje vroeg of ik soms geinteresseert was in deze 10-jarige merrie die anders naar het slachthuis ging volgende week omdat ze een platvoetje heeft (dus met de hiel tegen de grond komt denk ik want ik weet zelf ook nog niet goed wat het is) dus ik zei dat ze bij mij wel lekker mocht staan. Die mensen hebben 18 paarden en daarmee dat ze zo'n niet-berijdbare-paarden niet kan houden...
Vandaag heb ik gehoord dat ze een kwpn is!! Ze heeft papieren, maar deze zijn verloren gegaan maar kunnen worden opgevraagd door haar chip (maar dat kost 400 euro) maar ze weten wel al wie de ouders zijn enz en naart schijnt hele goeie! daarom wil ik met haar fokken, snap je? Want ik wou haar eerst gewoon houden als gezelschapspaardje voor mijn muildiertje

Hamer schreef:
je moet zo snel mogelijk van Nassau raadplegen dit zijn hoefsmeden die het moeten weten. Ze hebben pas het boek hoefproblemen geschreven daarin staat ook veel over een platvoet.
de site die ze hebben heet www.hoofcare.nl
misscien weten ze een oplossing voor jouw paard. sucses.

bedankt voor de tip!

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:43

Als ze verder gezond is, wat ik eigenlijk wel betwijfel. Een platvoetje kan door een goede smid wel verbeterd worden door een speciaal ijzertje. Ik zou eerst eens een check up uitvoeren door de dierenarts.
Stel dat je paardje verder gezond is en je wilt ermee gaan fokken, zou ik toch de papieren opvragen. Kost wel wat maar dan heb je ze in ieder geval ook. Die 400 euro zijn nog wel te overzien. Ik weet niet wat je voor het paard zelf moet betalen? Ik zou een regeling treffen dat jij het paard gratis krijgt, dan kun je het geld besteden aan zaken als de papieren en het dekgeld.

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:46

ja ik krijg het paardje gratis, in ruil dat ik ze nooit zal doorverkopen (tenzij aan haar terug). Ze is normaalgezien verder gezond, maar ik ben aan het sparen voor een keuring (aangezien ik alles zelf moet betalen van mijn mama...). Het dekken zal nog niet voor meteen zijn, maar ik wou gewoon zeker zijn dat ze er geen last meer van zou hebben, van haar voetje, anders zou ik het zeker niet doen!
xxxxxxxx

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:02

Ons paard heeft twee platvoetjes voor en loopt Z2. Ik moet er wel bij zeggen dat zij al van jongs af aan goed hiermee geholpen wordt door hoefsmid en dergelijke.

Succes ermee!

Anoniem

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:21

@ramgad: wat versta je nu precies onder een platvoetje? Je zegt ergens "dus met de hiel tegen de grond komt". Wat raakt nu precies de grond? Het is namelijk logisch dat de hielen de grond raken.

Als het "gewoon" een platvoetje is, dan is er helemaal niets om je zorgen over te maken. Een platvoet hoeft helemaal niet pijnlijk te zijn op harde bodem, er hoeft geen speciaal ijzer onder (liever niet zelfs!) en er is absoluut geen noodzaak om "zo snel mogelijk van Nassau te raadplegen".

Laat je paard gewoon goed bekappen en zorg dat ie veel (liefst continue) beweging heeft (weidegang). Wellicht wordt de hoef op den duur weer wat "steiler" en holler.

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:23

Jovarna ---> heey! ik ben vandaag gaan kijken, en haar voetjes zijn dus nogal lang en ze moet een ijzer dragen zodat haar hiel hoger komt omdat anders de pees pijn doet ofzoiets Ik weet zelf niet echt wat een platvoetje is eigenlijk, enkel dat de voeten langer zijn en daardoor de pees pijn doet ofzoiets :p

Ik heb de smid vandaag gebeld en info gevraagd en hij zegt dat er nog op gereden mag worden eventueel maar dat dat af te raden is omdat ze anders op latere leeftijd erge last kan krijgen...
Ze mag ook nog een veulen krijgen, maar het is helaas erfelijk... Maar bij veulens kan het perfect verzorgt worden waardoor het helemaal verdwijnt!

Bruintje_87

Berichten: 2372
Geregistreerd: 10-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:12

Ik vind het ronduit belachelijk dat ze zo een paard naar de slager sturen

Ik zelf heb een paard met vier (!!) platvoetjes, we hebben in het begin wel klachten ermee gehad, maar dit is snel verholpen door speciaal beslag te geven en een goede smid te zoeken.
De smid is nu al een aantal jaren bezig met het steeds iets rechter te zetten en daarbij heeft ze nog zooltjes zodat ze iets rechter staat.

Ze heeft er nu totaal geen last van
Alleen tegen de tijd dat ze naar de hoefsmid moet krijgt ze wel eens iets vocht in haar (meestal achterbenen) benen, omdat ze dan natuurlijk weer iets plater gaat.

Al moet ik hier wel bij zeggen dat mijn paard geen ernstige platvoetjes had, maar toch zo dat we in de kliniek zijn gekomen ermee vanwege lichte peesproblemen en spierproblemen (die dus helaas wel chonische zijn geworden...)

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:15

Als ze bij ons staat zal ik eens fototjes trekken! Het beestje heeft speciaal beslag maar ze blijft er toch last van hebben (maar ze staat wel lang nu voor de moment, mss daarmee?). Hoe oud was je paardje toen jullie ze lieten behandelen? Want bij jonge paarden kan het makkelijk behandelt worden, bij oudere niet zo meer...

Bruintje_87

Berichten: 2372
Geregistreerd: 10-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:19

Ramgad, mijn paard was toen we haar kochten 8 jaar, ik had nog niet zoveel verstand van paarden en dus ook niet van haar platvoetjes...
In de kliniek hebben ze ons dit uitgelegd, ik denk dat ze toen ongeveer 9 was, ze had toen al peesproblemen hierdoor en spierproblemen, die helaas niet meer overgaan.

Nu zijn we dus al aantal jaren bezig met steeds iets rechter te zetten (door de hoefsmid) helaas groeien haar hoeven echt heel langzaam en gaat het dus niet snel.
Wel heeft ze zooltjes die goed helpen en die ze gewoon altijd nodig zal blijven hebben.

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:23

Ooh dan was ze maar een jaar jonger dan mijn paardje mss bestaat er dan nog eens kan... Dat zou wel fijn zijn, maar hoeft niet natuurlijk, als ze maar blij is, maar het is een paardje dat het lopen echt nodig heeft, zo hyperkinetisch da die is :P

minishet
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-06

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:22

Dat is helemaal niet erg sommige paarden hebben het als een genetische afwijking. Bij sommige paarden ontstaat het in hun jonge jaren.

Je kan gewoon veulens krijgen. Vaak is het wel een probleem om je merrie bijv keur te laten worden.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:15

Is het wel een goed idee om te gaan fokken met een paard met een erfelijk gebrek? Het zal heel moeilijk zijn om dat veulen aan de man te brengen, zeker als het een KWPN-er is. Ik vraag me af of je de som die je zal moeten neertellen voor haar papieren en voor een dekking wel zal kunnen terugkrijgen. Er zijn al meer dan genoeg jonge paarden te koop die helemaal gezond zijn.
Je kan haar toch ook enkel als gezelschapsdiertje nemen en jezelf alle kosten en moeite besparen?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: paard met platvoetje! help snel aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:28

als je een veulen hebt en je laat em met grote regelmaat door de smid nakijken en bijvijlen hoeft er niks aan de hand te zijn.

Want hoe is die platvoet ontstaan? Van een van de ouders, of door achterstallig onderhoud vroeger? Dat de pezen een opdonder hebben gehad ben ik met je eens, maar niet dat het per definitie erfelijk is..