Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:56

een maand geleden heb ik een ontzend leuk paard gekocht,

Zit toch een beetje met een probleem...

Jacky heeft slechte hoeven, dit was zeker mij bekend voordat ik haar kocht !! Dit heeft ze haar hele leven al gehad... ken haar ook niet anders dan zo... ( al 3 jaar ken ik haar )

Voor heeft ze enome platvoeten... dit kom waarschijnlijk doordat ze als veulen slecht is bij gehouden. Hier kan ik dus geen verwijten maken aan de gene van wie ik haar heb gekocht, ze heeft het paard gekocht met 'zulke' hoeven !! Ze heeft in de 12 jaar dat ze Jacky had van alles geprobeert, en niets hielp...

Nu, is ze binnen een korte maand 2 keer haar achter ijzer verloren... maar nu is haar hoefwand zo ver afgebrokkeld, dat een nieuw ijzer er onder slaan eigelijk niet meer mogelijk is... Omdat ze eigelijk geen hoef meer over houd, en als je hoger gaat nagelelen, dan kom je te hoog te zitten,en zal alles uitscheuren... Dit betekend dat ik zal moeten wachten totdat het weer is aangegroeid... Dit kan wel enkelen maanden gaan duren ben ik bang...

Nu is mijn vraag, laat je gedachtens eens hier over gaan,en denk met me mee...ik wil een oplossing voor Jacky, zodat ze weer normaal kan lopen...

Zonder haar ijzer heeft ze namelijk pijn, ze loopt kreupel

Nu staat ze lekker op het land, geloof dat ze het wel naar haar zin heeft, in stap loopt ze redelijk, maar draven loopt ze echt kreupel...

Dit is 1 van haar voor hoeven,toen ze net bekapt was...ziet er dus 'prima' uit !!
Afbeelding

Dit is 1 van haar achter hoeven, die er opzich nog redelijk normaal uit zien...
Afbeelding

Dit is haar achter hoef, zonder ijzer... de gaten die je ziet, zijn als ze schoon zijn, echt 'leeg' en inmiddels ziet het er nog slechter uit... ( ga daarvan morgen een foto maken)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft er iedeen ?! Gedachtens ? Tips ? Links ?

Ik ben OVERAL blij mee

OWja, morgen middag ga ik nog een keer de hoefsmid bellen, om een afspraak te maken. Ik heb er 2 verschillende hoefsmeden naar laten kijken,en die kwamen eigelijk op het zelfde neer... hier kan geen ijzer meer onder.... ik zal moeten wachten..

Zelf heb ik mijn gedachtens al laten gaan over Hoefschoenen, zodat haar hoeven de tijd krijgen om te groeien,en ze zelf geen pijn meer heeft...

Anoniem

Re: Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:51

Oei, ik schrik toch wel even van de foto's. Als ik jou was zou ik hiermee naar Rob van Nassau gaan (http://www.hoofcare.nl). Ik denk dat hij je hiermee wel kan helpen.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:58

een goede hoefsmid zal zich hier zeker wel raad mee weten.mijn oude paard had altijd problemen met haar voorhoeven,en dit kon ook goed opgelost worden.weet je ook waarom je paard kreupel loopt zonder ijzer?

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:26

lorelei schreef:
een goede hoefsmid zal zich hier zeker wel raad mee weten.mijn oude paard had altijd problemen met haar voorhoeven,en dit kon ook goed opgelost worden.weet je ook waarom je paard kreupel loopt zonder ijzer?

Volgends de vorige eigenaar komt het omdat ze dan op haar straal loopt..

@CCCCorine: kan me voorstellen dat je er van schrikt
Ik heb net een mailtje gestuurd naar Rob van Nassau !

Dankje wel voor de tip

Ik heb overgens nu al antwoord, heb foto's gestuurd, hij gaat kijken of hij mij kan helpen !!

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:08

amigootje schreef:

Volgends de vorige eigenaar komt het omdat ze dan op haar straal loopt..

In principe horen paarden op hun straal te lopen, dus die theorie
gaat helaas niet op. Het kan wel zijn dat ze een gevoelige zool heeft

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 23:12

Ik denk idd dat ze een gevoelig zool heeft !!

Ik heb haar nog maar kort, en heb er niet echt verstand van, ben me er nu in het verdiepen, kom steeds meer te weten, dus meschien kan ik je over een tijdje wel antwoord geven..

Mailtje van Rob van Nassau via www.hoofcare.nl

Die zei;

Danielle,

Ik ben me werkelijk ROT geschrokken, wat zonde van die voeten!!!
Allereerst moet ik je zeggen dat dit paard de mooie voeten heeft alleen de smid die dit heeft
beslagen moet iets anders gaan studeren!!! Let wel dit zeg ik niet zomaar!
De voorvoeten met dubbel lippen en een veel te lange teen erger kun je het niet voorstellen.
Er zit totaal geen opzet in het ijzeren in de voet.
Aan de hoefnagels die in de voet zitten kun je als zien dat ook dit hoefijzer voor geen meter past

De achtervoeten zijn nog mooier alleen heeft daar een hoefbeslag onder gezeten dat niet heeft gepast, er
is namelijk buiten de witte lijn genageld en zodoende zij er stukken van af gebroken.

Meisje, je hebt een paard met mooie voeten alleen zul je een hoefsmid moeten zoeken die zijn vak verstaat.

Wij willen je wel een keer helpen maar dan zul je een reisje naar ons moeten maken. wij weten zeker dat we je paard weer
op een gezonde voet kunnen zetten.

Vriendelijke Groeten,

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:17

hoefschoenen misschien?

Mocht dat geen oplossing voor je zijn, dan misschien voor tijdelijk totdat het weer lang genoeg is om ijzers te overwegen!
dan kan ze iig op harde ondergrond pijnloos lopen!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:22

Als ik jou was, zou ik toch een tripje richting hoofcare gaan maken. Want ik vind dat Rob echt gelijk heeft.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 14-05-06 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 23:24

Vonnie84 schreef:
Als ik jou was, zou ik toch wat tripjes richting hoofcare gaan maken. Want ik vind dat Rob echt gelijk heeft.

Ik denk ook dat het gaat worden

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:25

Rob van Nassau heeft helemaal gelijk.
Wat staat dat paard slecht op zijn voeten.
Het lijkt wel of de smid niets van de toon (voorkant voet) afhaald.
Ik zou zeker een reisje er aan wagen.
Als je paard zo nog langer blijft lopen dan denk ik dat hij binnenkort helemaal niet meer kan lopen.
Een paard zo slecht beslaan valt mijn insziens onder dierenmishandeling. Jij kan er niets an doen want je weet niet beter maar je mag van een hoefsmid toch wel verwachten dat hij zijn vak verstaat.
De hoefsmid die dit onder jouw paard heeft beslagen kan denk ik beter in een patatkraam gaan werken want van hoeven heeft hij geen kaas gegeten.
Heel veel succes.
Als je naar van Nassau afreist dan zal er een wereld voor je open gaan.

ps. hoefschoenen moet je echt niet aan beginnen. Zorg eerst maar dat je paard weer een normale voetstand krijgt.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 23:31

poppekontje schreef:
Als je paard zo nog langer blijft lopen dan denk ik dat hij binnenkort helemaal niet meer kan lopen

Daar ben ik idd ook bang voor ...

Ik heb haar sins 1 april, daarvoor heb ik haar als verzorpaard gehad een tijd. De eigenaar zou haar nog 1 keer laten beslaan voordat ze van mij werd, Dus over het beslag wat er toen onder werd gezet, had ik helaas niets te zeggen..

En ik ging er van uit, dat hij verstand had van zijn vak, dat een smid weet wat hij doet, EN ik hoor veel postieve ervaringen over hem... ( ik ga geen namen noemen van deze smid )

Toen ze haar ijzer achter verloor, heb ik hem opnieuw onder laten slaan door mijn eigen hoefsmid, en met gesprekken met hem, besefde ik eigelijk pas dat het niet goed zat !!

Vandaar dat ik nu opzoek ben naar een goede passende oplossing voor mijn paard. Ik ga me er hard voor maken ! Dat is ze zeker dubbel en dwars waar

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:35

Mocht je nu helemaal niet in de gelegenheid zijn om naar van Nassau af te reizen dan zou ik zeker met hem overleggen of hij een goede hoefsmid weet die wat meer bij jou in de buurt zit.
Je hebt er erg goed aan gedaan om actie te ondernemen.
Je paard mag blij zijn met jou als baasje.

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:25

Ik zou toch proberen om een reisje te gaan maken naar van Nassau!! Verkeerde stand kan uiteindelijke voor de nodige problemen zorgen..

Succes ermee!!!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:42

amigootje schreef:
Allereerst moet ik je zeggen dat dit paard de mooie voeten heeft Meisje, je hebt een paard met mooie voeten.

Deze dingen zegt hij best wel vaak!
Mijn stagebegeleider "winston" heeft vroeger daar stage gelopen en mr Nassau zegt dat dagelijks. Winston kent hem goed!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:16

Dhr. Nassau heeft volkomen gelijk, hier is een beunhaas prutser aan het werk geweest,veel te lange toon,slecht bekapt dus, in de wand genageld,ipv witte lijn.
een achterijzer voor met dubbele lip ,sowieso een veel te zwaar ijzer,slecht genageld,geen opzet,pruts! helemaal niets goed!
Je paard heeft geen slechte voeten, maar een slechte smid!
Zoek naar een gediplomeerde,met referenties. succes!

kivas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:18

moet idd zeggen dat ik je paard zijn voeten op dit moment er ook niet echt uit vind zien...

Houd in de gaten dat het beslag/bekappen van de voeten van je paard erg van belang is, bedoel hier mede mee dat de stand correct moet zijn, iets wat je smid, mits hij zijn vak verstaat, moet weten en goed moet doen...Ik heb zelf helaas aan de levende lijve ondervonden (niet door een smid, maar een "natuurlijke"slechte stand van de voeten tijdens zijn eerste 2,5 jarige levensbestaan) wat dat met een paard doet, resultaat: een dierenarts die daardoor al een lichte vorm van artrose constateerd...helaas!! Heb dit paard niet meer in mijn bezit, maar daar wordt je wel weer even wakker van geschud!! Ga dus voor een goede erkende smid en niet voor een goedkope prutser!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:40

Ik raad je een professioneel bekapper aan i.p.v. een hoefsmid. Want dit paard kan geholpen worden, maar het zal tijd kosten, dat gebeurt echt niet met 1 bekapping. Bespaar je de reis en ga nu op zoek naar een bekapper in je buurt welke regelmatig de hoeven onder handen neemt. Je ziet nu wat nagels doen bij een hoefwand, laat dit niet weer gebeuren.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:50

Toevallig heb ik gisteren een hoefsmid laten komen met een naar mijn mening hele goeie kijk op dit soort problemen. Hij heeft ervaring met paarden met hoefproblemen.

Hij heeft mij gisteren echt een hele hoop uitgelegd. Iets waar veel mensen/smeden niet aan denken maar wat wel heel logisch is.

Hij komt ook in Hoofddorp. Als je zijn email of telefoonnummer wil moet je even pben. Dan kan je wat informatie opvragen.

Groetjes

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:21

Het eerste dat je nu zelf kunt doen nu je paard ijzerloos is, is de toon rond vijlen. Dan kan de hoef beter over de toon rollen. Verder zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere hoefsmid.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:39

Dankjullie wel voor de reactie's !!

Ben ik blij mee !!

Ze is vorige week zaterdag helemaal overnieuw beslagen, ze staat voor haar doen best erg netje's. alleen 1 voor voet blijft een probleem...

Ik voer nu sins een tijdje biotine bij, hoop dat dat een beetje aanslaat.

Ik ga zo even de hoefsmid van Daantje1981 mailen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:40

Dit is nu een voorbeeld van wat ijzers kunnen aanrichten. Ik raad je hetzelfde aan als Opala. Natuurlijk bekappen en verder ijzerloos door het leven.

De toon moet flink ingenomen worden en voorzien worden van een mustanroll. Hoewel het er ellendig uitziet met die gaten, vind ik de hoef er al beter uitzien op de foto's zonder ijzer.

De gaten groeien binnen een maand uit als je je paard zonder ijzers in het land laat lopen.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:09

Ik heb je een PM gestuurd.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:02

Hiervan lopen de rillingen over de rug. Duidelijk weer een geval van prutsers die wat willen bijverdienen. Wanneer komen we eindelijk van dubbele lippen voor af? Hoefstand om te huilen, in de wand genageld, te kleine ijzers enz enz.
Ik heb begrepen dat je nu een goede hoefsmid hebt. Luister naar hem, en je hebt je paard snel weer aan het lopen. Dit is de reden waarom het vak hoefsmid weer beschrmd moet worden.

Succes verder met je paard!

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:33

Hoe is het nu met de hoeven?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:35

Th0mas schreef:
amigootje schreef:
Allereerst moet ik je zeggen dat dit paard de mooie voeten heeft Meisje, je hebt een paard met mooie voeten.

Deze dingen zegt hij best wel vaak!
Mijn stagebegeleider "winston" heeft vroeger daar stage gelopen en mr Nassau zegt dat dagelijks. Winston kent hem goed!

Ja, maar als je nagaat wat hij dagelijks te zien krijgt.. Dan snap je niet hoe sommige hoefsmeden klanten kunnen hebben.. Hij vertelde me gister dat ze tegen de 200 probleemmails per dag kregen! en het wordt steeds meer.