Een onregelmatige gang komt - denk ik - niet van te dunne zolen. Wanneer je de oorzaak wegneemt van de onregelmatigheid en het paard loopt weer normaal, moet je de hoeven trainen op elk soort bodem. De (onbeslagen) hoeven kunnen veel meer hebben, dan wij vaak denken.
Ik zal de hoeven niet beslaan als ze de wei opgaan. In de wei slijten de hoeven bijna niet, en kan de hoef juist mooi aansterken en een dikkere zool maken. Dit gaat veel sneller als je je paard zonder ijzers de wei in laat.
Wanneer je je paard zou laten beslaan, is dit geen remedie tegen de dunne zolen; de zolen zullen dan dun blijven. Bovendien heeft een paard met ijzers in de (natte) wei meer kans op uitglijden. Juist door je paard blootvoets te laten, weidegang en dus/ook veel beweging te geven, vindt er volop hoefmechanisme plaats en kan de zool weer dikker worden. Wanneer je paard tijdens het buitenrijden toch wat gevoelig is, kun je hoefschoenen overwegen.
Het onregelmatige lopen heeft imo niets met dunne zolen te maken.
Ik zou geen enkel paard beslaan met ijzers zelfs geen wedstrijdpaard....daar is echt geen vershcil in hoor. Ik zou hem lekker natuurlijk bekappen en zoals de rest ook al zegt veel beweging geven en op de wei laten staan en regelmatig over harde ondergrond met hem/haar lopen.