paard waarschijnlijk artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 13:35

hai

Afgelopen maandag (gister) is de DA geweest voor ons paard Apollo.
Hij liep al een tijdje 'raar', niet kreupel, niet onregelmatig ofzo, maar gewoon niet helemaal zoals het hoort.
Bij het aandraven soms een extra 'hupsje' maken om zijn linker achterbeen iets te ontlasten, soms moeilijk in galop aanspringen.
Dat soort dingen.

Paard eerst aan de longeerlijn, in stap liep hij netjes, draf is ook nog wel goed, vooral in galop vond ze (de da) hem stijf lopen vanuit allebei zn achterbenen, linksom erger dan rechtsom (wat logisch is, aangezien linksachter linksom lopend meer wordt belast).

De buigproef op allebei zn achterbenen doorstond hij goed, er werd geen kreupelheid geconstateerd. Wel viel het de da op dat Apollo vooral zn linkerachterbeen optilt en neerzet "met een omhaal": een afwijkende manier van lopen die hij altijd heeft gehad. (wat waarschinlijk ook de reden is dat hij linksachter meer last heeft dan rechtsachter).
Uit de buigproef en aftast-onderzoek kwam geen resultaat dat zou wijzen op kreupelheid, wel verbaasde het de da dat Apollo niet reageerde op flinke prikkels. Ze gaf aan dat hij een hoge pijngrens heeft (wat wij ook al wel wisten, hij is een echte bikkel).

De conclusie luidt dat het hoogstwaarschijnlijk artrose is, gezien het lopen en de leeftijd (17). Verder onderzoek zou uit kunnen wijzen waar precies in het gewricht de artrose zit, maar dat geeft geen oplossing alleen de oorzaak. Of je een paard (dat niet verzekerd is voor dierenartskosten) van 17 jaar oud wil laten opereren, is maar zeer de vraag. Ze raadt foto's dan ook niet aan.

Er zijn wel voedings suplementen op de markt, maar of die aanslaan is een 2e. (kosten 135 euro voor de 1e maand, daarma 67,50 per maand). Artrose proces gaat toch wel door, maar kan alleen vertraagd worden (als het dus al aanslaat). Andere optie is pijnstillers gaan geven.

Kortom: Apollo wordt oud, daarom krijgt hij last van zn gewrichten en gaat hij minder goed lopen. En dat gaat, zonder of met pijnstillers en/of supplementen, ook niet meer beter worden.

Leuk om je week mee te beginnen!

Behalve voedingssuplementen die je bij de DA kan kopen, wat kan je nog meer geven?
Mensen slikken ze glucosamine, werkt dat ook bij paarden?
Welke andere suplementen zijn er voor atrose, en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Sorry voor het lange verhaal....

Famke_93

Berichten: 863
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Bergschenhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:40

Ik geef mijn paard appel-azijn en Omega-olie!
Die zorgen ervoor dat het gewrichts-vloeistof aangemaakt wordt!
Voor de rest zorg ik dat de benen goed warm blijven (dus genoeg stro in de box), en 1 a 2 keer in de week een flink stuk over de harde weg stappen!

Mijn paard wordt 13 jaar dit jaar, en sinds vorig jaar artrose in d'r rechterbeen in de kogel!

Ik hoop dat je hier wat aan heb!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:41

He, wat een nare ''uitslag'' zeg... Artrose bij een 17 jarig paard zou inderdaad niet verwonderlijk zijn. Het lijkt me iig positief dat hij goed reageert op de buigproeven en andere tests!

ma_rie_tje schreef:
Mensen slikken ze glucosamine, werkt dat ook bij paarden? Welke andere supplementen zijn er voor atrose, en wat zijn jullie ervaringen daarmee?


Glucosamine schijnt zeker te helpen bij paarden met artrose! Ik ken wat mensen die hun paard ook glucosamine geven en zij hebben hier zeer goede ervaringen mee! Er zijn overigens heel veel middeltjes op de markt voor artrose en andere gewrichtsproblemen. Bij de paardendrogist hebben ze iig al behoorlijk wat verschillende supplementen. Je kunt online bestellen of een catalogus aanvragen om alles eens rustig door te lezen.

Mijn paard heeft ook artrose maar zij heeft hier nog geen last van. Ik geef haar sinds kort Cortaflex. Ik kan je helaas nog niet vertellen of het bij mijn merrie werkt, ik gebruik het pas een week en het verschil zal pas met +- 8 wk zichtbaar moeten zijn.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:49

Ik sluit me aan bij de appelazijn en omega olie.
Maar het belangrijkste: gecontroleerd bewegen!
Minimaal een kwarties losstappen en goed uitstappen.

Mijn max wordt dit jaar 25 met zijn artrose en is nog topfit!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 17:01

Ik zal is verder gaan zoeken..
M'n kop staat er nog niet helemaal naar, maar het is wel even belangrijk.
Als er nog meer mensen zijn die goede ervaringen met bepaalde supplementen hebben hoor ik het graag!

baudyh

Berichten: 4287
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:08

ik heb een supplement die kost 90 euro per pot.Maar daar doe ik 4 maanden mee.De eerste pot gaat wat sneller op omdat ie de eerste maand meer moet hebben.

Ik hoorde je over opereren,maar artrose kan je helemaal niet opereren.Raar dat er geen foto's zijn gemaakt.Een DA kan nooit met zekerheid zegen dat het artrose is zonder foto's.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:12

Mijn zus haar pony heeft artrose in haar sprongewricht, na een stamp van een ander paard. vastgesteld op RX.
En mijn merrie is ook vaak onregelmatig of mank. De kans bestaat dat zij ook artrose heeft in haar sprongewricht. (na een operatie)

Sind enkele dagen krijgen ze allebei primeval gelinaat. Of het helpt, dat weet ik nog niet. Maar volgens de DA moeten we zeker verbetering zien.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:33

Toch zou ik wel zeker willen weten of het artrose is. Wij hebben eerst 2 maanden gemodderd en toen foto's laten maken (advies DA). Daarop was lichte artrose te zien (ze is nu 13).
Als je zeker weet dat dat het is kan je er wat aan doen.

Onze fjord kan niet meer zonder haar break-over beslag (beslag wat we zelf speciaal maken van gewone ijzers en opgelaste randen). Zonder die randen loopt ze onregelmatig. Verder geef ik op advies van de dierenkliniek glucosamide. Ik durf hier niet meer te stoppen alhoewel nooit aangetoont is dat het ect werkt.
We zijn echter weer volop in training. GEEN longeerwerk en geen kleine voltes (of in ieder geval bij voorkeur niet teveel oefenen). Als je in een proef moet dan is het niet anders maar gewoon ergens rekening mee blijven houden. Verder niet teveel op harde weg draven en zorgen voor een goede bakbodem.

En ik vind 17 niet een normale leeftijd voor artrose hoor...ik vind het eigelijk nog veel te jong. Bij onze 12 jarige vond ik het ook veel te jong.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:28

zynoeska schreef:
Toch zou ik wel zeker willen weten of het artrose is. Wij hebben eerst 2 maanden gemodderd en toen foto's laten maken (advies DA). Daarop was lichte artrose te zien (ze is nu 13).
Als je zeker weet dat dat het is kan je er wat aan doen.

Onze fjord kan niet meer zonder haar break-over beslag (beslag wat we zelf speciaal maken van gewone ijzers en opgelaste randen). Zonder die randen loopt ze onregelmatig. Verder geef ik op advies van de dierenkliniek glucosamide. Ik durf hier niet meer te stoppen alhoewel nooit aangetoont is dat het ect werkt.
We zijn echter weer volop in training. GEEN longeerwerk en geen kleine voltes (of in ieder geval bij voorkeur niet teveel oefenen). Als je in een proef moet dan is het niet anders maar gewoon ergens rekening mee blijven houden. Verder niet teveel op harde weg draven en zorgen voor een goede bakbodem.

En ik vind 17 niet een normale leeftijd voor artrose hoor...ik vind het eigelijk nog veel te jong. Bij onze 12 jarige vond ik het ook veel te jong.


17 is anders wel de leeftijd dat slijtage een rol kan gaan spelen en je de beweging zal moeten aanpassen, bij het ene paard hoeft dit pas bij 20jarige leeftijd en de ander bij 17!
Hoe dan ook, er komt een leeftijd dat je nou eenmaal gaat afbouwen van "werken" naar "gecontroleerd bewegen".
Voor mij logisch dat er geen foto's zijn gemaakt, zonde van het geld. Met 17 heeft ie vast wel artrose hoor, die kans zit er dik in...
Maar het leven is niet meteen over ofzo....

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:32

Ik blijf vinden dat je (zeker niet hier via tekst) kan beoordelen of sprake is van artrose.

Ik ben het wel zeer met je eens dat bij artrose geregelde beweging en goed in-uitstappen gewenst is.

Ja en ik ben het er ook zeker mee eens dat het niet einde oefening inhoud ....maar.....dan moet je wel de boel eerst stabiel krijgen (regelmatige gangen) en dat kan je alleen maar bereiken door juiste keuzes te maken in samenspraak met DA/kliniek.
Ik blijf dus wel van mening dat begeleiding nodig is. Foto's zijn nodig om te bepalen welk plan gevolgd gaat worden. En een operatie is echt niet meteen waaran ik zou denken, daar zitten te veel risico's aan vast (infectie). waardoor een DA daar niet de voorkeur aan geeft.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:38

zynoeska schreef:
Ik blijf vinden dat je (zeker niet hier via tekst) kan beoordelen of sprake is van artrose.

Ik ben het wel zeer met je eens dat bij artrose geregelde beweging en goed in-uitstappen gewenst is.

Ja en ik ben het er ook zeker mee eens dat het niet einde oefening inhoud ....maar.....dan moet je wel de boel eerst stabiel krijgen (regelmatige gangen) en dat kan je alleen maar bereiken door juiste keuzes te maken in samenspraak met DA/kliniek.
Ik blijf dus wel van mening dat begeleiding nodig is. Foto's zijn nodig om te bepalen welk plan gevolgd gaat worden. En een operatie is echt niet meteen waaran ik zou denken, daar zitten te veel risico's aan vast (infectie). waardoor een DA daar niet de voorkeur aan geeft.


Eens, ik vind alleen het hele dierenarts/kliniek verhaal niet nodig, maar ja ik heb er zelf ervaring mee en inderdaad de eigenaar kan er alleen maar van leren. Operatie lijkt mij geen optie...

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:57

Allereerst, heel veel sterkte. Mijn paardje is vorige week donderdag naar de dierenarts geweest en bij haar is zeer ernstige artrose in het rechtervoorbeen (lage en hoge overhoef) geconstateerd.

De eerste reactie van de dierenarts was nooit meer rijden, kiezen tussen weiland of af laten maken. Bij mijn paard zijn de foto's echt verschrikkelijk, maar ze is niet kreupel op de artrose, hoewel het er toch al jaren moet zitten. Na overleg met instructie en hoefsmid zijn we dus ook even verder gaan kijken omdat mijn paard er blijkbaar geen pijn aan heeft.

Ik ben toen gaan speuren op het internet en ben inderdaad ook bij het breakover beslag en Primeval Gelatinaat terechtgekomen. Gisteren is ze beslagen en ze heeft nu een soort van breakover beslag (een ijzer dat aan de voorkant rond is afgevijld zodat ze makkelijk kunnen afrollen) met een leren zooltje en siliconen. En dit is nog maar het begin. Mocht het onverhoopt niet aanslaan, kunnen we nog over op zwaarder geschut qua ijzers.

Ik heb via Dierennieuws Primeval Gelatinaat besteld omdat ik daar hele goede verhalen over heb gehoord. Ik moet de emmer nog binnenkrijgen, dus ik kan nog niet vertellen of het werkt.

Dus ik zou zeggen, ga even het net op en bekijk je mogelijkheden. Ik heb ook het boek Hoefproblemen gekocht, gewoon om te kijken wat het nou is en hoe het ontstaat. Dat gaf mij ook een beetje rust.

Ik ga dit topic even in de gaten houden, ben zelf ook benieuwd naar reacties van anderen.

Veel sterkte alvast!

Edit: typo

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:10

Vergat ik nog te vertellen: Ik gaf al - voor de diagnose werd gesteld - Appelazijn en Feedbooster (Omega olie). Ik kwam er na wat gespeur achter dat goed is voor paarden met artrose. Dat blijven we dus ook vrolijk geven!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:13

Het punt is dat hij ook gewoon niet kreupel is of onregelmatig.
Zn gangen zijn verder gewoon goed. hij geeft alleen een extra hupsje (alks je begrijpt wat ik bedoel) als hij aan moet draven (ook neit altijd trouwens).

Onze bak is echt super, altijd goed te rijden.
Ik ga zeker nog even goed rond surfen op het internet.

Beslag is voor ons alleen geen optie helaas...
Na wat problemen met smeden (vernagelen, te kort bekappen terwijl zn hoeven al slecht groeiden, ijzers die er binnen 3 weken af liggen ect ect ect)
Probleem hoefjes.... Kort groeit slecht, maar slijt ondertussen zo gering dat we ook zonder ijzers kunnen.

Over die foto's.... tja.
Daarvoor zou hij naar utrecht of bodegraven moeten, wat ik niet helemaal zie zitten. maar als het nodig is moet het gewoon.

Maar dan is de vraag, wat heb ik aan foto's?
Dan weet ik zeker dat het artrose is, en dan? ik vraag mezelf af wat ik daar dan aan heb. Ik kan er niks mee. als je begrijpt wat ik bedoel.

Tuurlijk wil ik hetbeste voor mn paard, en wil ik niet dat hij pijn heeft. Maar soms twijfel ik echt wat ik moet doen

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:14

Mijn paard is ook totaal niet kreupel en ziet er ook niet bepaald uit als een paard met pijn. Tot op heden sprongen we ook gewoon lekker enzo en leuk dat ze het vond. Hup, over een meter, no problemo. Dan kan je mij niet wijsmaken dat ie crepeert van de pijn.

Oh, jammer dat hij probleemhoefjes heeft. Met speciaal beslag kan je ze namelijk erg goed helpen. Nu heb ik de mazzel dat ik een hoefsmid met gouden handjes heb. Gisteren heeft Joy stiekem een paar meter gedraafd (ze moest even een vriendinnetje begroeten) en dat zag er heel goed uit. Eventjes de vingertjes nog gekruisd, we gaan het over twee weken waarschijnlijk even proberen hoe ze loopt.

Tja, met foto's weet je het wel zeker en dan weet je ook in welke mate hij het heeft. Voor hetzelfde geldt heeft hij een andere blessure en dan zit je vrolijk artrose-supplementen te geven! Blijkt ineens dat hij een peesblessure (noem maar wat) heeft die met rust moet genezen. Daarom lijkt het mij wel belangrijk om toch er naar te laten kijken, zodat je zeker weet wat hij heeft en met een behandeling kan beginnen.

Dat Joy geen pijn heeft is voor mij ook prio 1. Als zij zich goed houdt, kunnen we verder sleutelen. Mocht zij pijn hebben, moeten we wat anders verzinnen. Zolang je dat in je achterhoofd houdt, doe je steeds het beste voor je paard. Succes!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:18

Bijzonder dat ze geen foto's hebben gemaakt. Daar kan je artrose mee constateren of uitsluiten en verder zoeken.

Pas geleden is bij onze merrie lichte artrose in haar voorbeen geconstateed a.d.h.v. foto's in Utrecht.
Het is de bedoeling dat ze iig voor op ijzers komt te staan die haar been in een bepaalde stand zetten dat verdere slijtage vertraagd of afgeremd kan worden. Het wordt een rollend en verend beslag.

Ze konden dat nog niet doen omdat we nog enkele andere onderzoeken af moesten wachten maar over een paar weken moeten we terug en dan kunnen we hopelijk weer aan de slag.

Over medicijnen is nog niet gesproken maar dat komt dan ook weer ter sprake..

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:49

Hoi,

Vorig jaar is bij mijn nu 19 jarige ruin ook a.h.v. foto's artrose geconstateerd. De DA vertelde me dat je ervan uit kunt gaan dat de meeste paarden van deze leeftijd artrose hebben of beginnen te krijgen. Het hoeft ook niet altijd een probleem te zijn. Er zijn veel paarden die wel behoorlijk artrose hebben en toch goed lopen.

Het hangt af van de plaats en de graad van de artrose. Dus vandaar vind ik het wel vreemd dat ze geen foto's adviseren.

Op het moment van constateren liep hij rechtsvoor niet goed en met de buigproef had hij erg pijn. Hij was net genezen van een behoorlijk peesblessure en door het stappen was het gewricht zeg maar wat te droog geworden. We hebben een week 5 min laten draven met pijnstillers en zijn Joint Saver Pro gaan geven. Langzaam mochten we per week 5 minuten langer gaan draven. Volgens de DA was licht recreatief werk mogelijk maar meer moest ik niet verwachten. Verder heeft hij aangepast beslag gekregen.

Nu na 7 maanden loopt hij regelmatig en is qua niveau meer dan licht recreatief. Het is zo'n beetje B/L niveau wat hij nu loopt.

Joint Saver is niet goedkoop, maar ik ben blij dat ik nog kan rijden op hem. Hij voelt zich goed, is vrolijk en wil graag nog een stukje rijden.

Wat je kunt proberen om zo'n supplement te geven en kijken of het verbeterd of verslechterd wanneer je stopt. Het is echter wel zo dat het even tijd nodig heeft om te gaan werken. Eventueel kun je met je smid overleggen het beslag wat aan te passen en te kijken of dat wat verbetering geeft.

Verder merk ik bij mijn oudje dat hij wel dagelijks zijn beweging nodig heeft. Met daarbij goed in en uitstappen. Na een dagje alleen maar stappen is hij de volgende dag goed stijf.

In de meest supplementen die je bij de DA koopt voor artrose zit glucosamine enz.

Dat je paard ouder wordt kun je niets aan doen (als ze daar nou eens iets op verzinnen), maar zoals ik je verhaal lees kun je best nog lol aan hem beleven.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:29


mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:17

dondahsteen schreef:
PRIMEVAL! Super spul! www.priveval.nl


Gisteren een grote emmer binnengekregen! Dus ik ben zeer benieuwd....

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:36

Mijn 26 jarige merrie heeft zware artrose voor aan haar knieeen. Ze leeft nog (echt waar.. want inslapen is helaas al regelmatig ten sprake gekomen) dankzij Primeval Gelatinaat en Easy Walker hoef"ijzers". Ze heeft nu dus (raar genoeg!) geen pijn en staat ongelofelijk blij in de wei. Hierbij is 24 uur per dag buiten met inloopstal heel belangrijk omdat constante beweging cruciaal is.
Primeval moet je wel 3 maanden gebruiken. Bij elk paard werkt iets anders dus als je geen verandering ziet kun je daarna 3 maanden MSM of chondreotine (of hoe jet het spelt) proberen om te kijken wat voor jouw paardje het beste is.
Zie ook topic: viewtopic.php?f=3&t=514850&hilit=

Als je vragen hebt kun je me ook altijd PB-en want ik ben al 3 jaar aan het dokteren en proberen mijn paardje pijnvrij te houden. Ze is wel op pensioen natuurlijk.
Let verder op met ongelijke weg, struikelen is ook een veelvoorkomende bijwerking van artrose.
Veel succes ermee en zoals je ziet kunnen paarden met artrose vaak wel fijn oud worden.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:37

Even voor de duidelijkheid... je moet Primeval blijven gebruiken maar na 3 maanden die je pas het echte effect.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:44

Klopt, en van wat ik heb gelezen geef je bij de eerste emmer 10-12 schepjes per dag en daarna kan je overgaan op 5-6 schepjes per dag (onderhoudsdosis). De eerste emmer (van 5kg) doe je dan ong. drie maanden mee. De emmers daarna (rekenwonder dat ik ben...) ongeveer zes maanden.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:48

als ze een keer een mindere dag heeft of het weer is heel slecht dan geef ik haar de maximale dosis... eigenlijk bijna de hele winter... hmmmm misschien beetje geldverspilling? je merkt het trouwens wel hoor als ze wat minder loopt en je voert de dosis een paar dagen op, dan loopt ze meteen weer beter.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:50

kijk, zo blij is mn paardje met gelatinaat! Afbeelding

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:56

atreyuevita schreef:
als ze een keer een mindere dag heeft of het weer is heel slecht dan geef ik haar de maximale dosis... eigenlijk bijna de hele winter... hmmmm misschien beetje geldverspilling? je merkt het trouwens wel hoor als ze wat minder loopt en je voert de dosis een paar dagen op, dan loopt ze meteen weer beter.


Ach, als ze er beter van gaat lopen en minder pijn heeft, kan het nooit verspilling zijn, toch?

Over welgeteld twee maanden en 30 dagen kan ik vertellen of het bij Joy werkt!