Korte hoeven, geen ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 21:46

Paardlief heeft helaas een blessure aan een band in de kogel. Vermoedelijk door aantikken op het land.
Advies van de dierenarts is 1x per dag stappen op het harde 15 minuten of 2x per dag 10. Advies van ook omdat paardlief zich waarschijnlijk heeft aangetikt om er geen ijzers onder te laten zetten omdat als hij zich dan weer aantikt de schade nog veel groter zal zijn. Paard mocht van de dierenarts namelijk gewoon op het land blijven staan.
Nu zit ik met 1 probleem. Ik stap keurig 1 a 2x per dag de geadviseerde tijd. Alleen de hoeven slijten nu enorm hard en paard loopt gevoelig. Hoefsmid komt volgende week en zal ook met hem overleggen.
Nu weet ik alleen niet goed wat ik moet doen. Hoefschoenen lijken mij wel wat. Alleen tegen een vriendin van mij is ooit gezegd door een paardenarts dat deze juist slecht zijn voor pezen en banden.

DuoPenotti

Berichten: 29892
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:50

Kunstof hoef beslag?
Dat is net zo hard als een gewone hoef.
Misschien is dat een oplossing.

Niet elke smid doet dat. Want vereist wel kunde.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:53

Je kan ook Hoof Armor eens bekijken. Is een laagje dat op de hoef gelegd wordt tegen slijtage.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 23:09

DuoPenotti schreef:
Kunstof hoef beslag?
Dat is net zo hard als een gewone hoef.
Misschien is dat een oplossing.

Niet elke smid doet dat. Want vereist wel kunde.


Ik kan inderdaad vragen of mijn smid ook kunststof hoefbeslag heeft, klinkt wel als een oplossing.
Is kunststof hetzelfde als plakbeslag of word t kunststof ook gewoon genageld?
Katyatje schreef:
Je kan ook Hoof Armor eens bekijken. Is een laagje dat op de hoef gelegd wordt tegen slijtage.

Nog nooit van gehoord, klinkt wel interessant

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 02:21

Hoof Armor of zo is idd een goede. Ik denk dat je met kunststof beslag juist het versterkend effect op pezen/banden van het stappen op het harde kwijt zal zijn.

Maar ik vraag me af of het stappen op het harde zo'n grote meerwaarde geeft als je paard op het land mag blijven staan? Meestal wordt dit geadviseerd bij boxrust. Ik vermoed dat je met niet of minder stappen op het harde ook wel je herstel zal krijgen (voorlopig zou ik niet op het harde stappen: als ie gevoelig loopt, kan ie zich verkeerd gaan belasten).

senna21

Berichten: 11888
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 03:48

Stappen op het harde geeft een andere belasting van de pezen etc. Het is stimulerend voor de doorbloeding in het onderbeen, dus pezen, banden etc.
Heb je al eens hoefschoenen geprobeerd?

nnicolex

Berichten: 1237
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 05:45

Ik heb hoefschoenen voor mijn haflinger kruising met korte hoeven en die loopt daar echt perfect mee. (Trapte altijd zijn ijzers af) Ik heb de flexboots. Kan je zeker aanraden om dat eens te proberen.

Tilmar

Berichten: 3324
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 06:51

Hoefschoenen glijden niet zoals ijzers, dus bij kort draaien kan een hoefschoen wat meer weerstand geven.
Het is alleen met hoefschoenen niet dat je het even kan proberen.. Je moet eerst uitzoeken welke het beste geschikt zijn en daarna heb je nog de maat en dat komt best nauw. Het is erg lastig die te bepalen met opmeten (van waar tot waar moet je meten). Uiteindelijk had ik zelfs 2 paar Viper Renegades, voor net na de bekapbeurt en voor 5 weken daarna.
Lees je goed in, laat eventueel een pas-set komen of zoek een hoefschoen passer (daar zijn er niet zoveel van). Ze zijn ook niet goedkoop trouwens, hoewel je ze (als je model en maat weet) nog wel eens tweedehands kan kopen.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 07:17

Hoefschoenen heb ik nog niet geprobeerd, normaal liep/reed ik met hem ook niet zoveel op het harde. Toevallig woont er een hoefschoen passer bij mij in het dorp, alleen zij heeft geloof ik niet zoveel modellen in haar assortiment.

DuoPenotti

Berichten: 29892
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:45

LiannePuthzy schreef:
DuoPenotti schreef:
Kunstof hoef beslag?
Dat is net zo hard als een gewone hoef.
Misschien is dat een oplossing.

Niet elke smid doet dat. Want vereist wel kunde.


Ik kan inderdaad vragen of mijn smid ook kunststof hoefbeslag heeft, klinkt wel als een oplossing.
Is kunststof hetzelfde als plakbeslag of word t kunststof ook gewoon genageld?

beide

Ik heb altijd een genagelde variant gehad.

hwn schreef:
Hoof Armor of zo is idd een goede. Ik denk dat je met kunststof beslag juist het versterkend effect op pezen/banden van het stappen op het harde kwijt zal zijn.

Maar ik vraag me af of het stappen op het harde zo'n grote meerwaarde geeft als je paard op het land mag blijven staan? Meestal wordt dit geadviseerd bij boxrust. Ik vermoed dat je met niet of minder stappen op het harde ook wel je herstel zal krijgen (voorlopig zou ik niet op het harde stappen: als ie gevoelig loopt, kan ie zich verkeerd gaan belasten).

Waarom denk je dat?
Dan zou stappen blootvoets ook niets doen.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 14:55

Maar geeft kunststof beslag ook niet teveel weerstand tov blootsvoets of ijzer?

DuoPenotti

Berichten: 29892
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:03

Men zegt dat kunstof gelijk is aan de hoef. Bereft schuiven en ook hoe hard het is.
Ik vond het op de weg maar ook in de wei erg fijn.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:15

Kunststof is meer gelijk aan een blote voet dan ijzer.
Met hoefschoenen zal je moeten kijken welke het best in de buurt komen kwa zool.
Een rubber zool dempt en remt meer, een hard kunststof komt weer wat meer in de buurt van blote voeten (stroever dan een ijzer, maar gladder dan rubber).

Ik denk dat je aan Hoof armor niet genoeg ga hebben. En denk dat een hoefschoenen zoals de scootboots wel een goede optie kunnen zijn aangezien die het dichtst bij blote voeten komt.

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:10

LiannePuthzy schreef:
Hoefschoenen lijken mij wel wat. Alleen tegen een vriendin van mij is ooit gezegd door een paardenarts dat deze juist slecht zijn voor pezen en banden.


Broodje aap.
In deze situatie kunnen hoefschoenen je goed helpen.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:04

Is het een idee om zelf te gaan lezen over hoefschoenen? Als er ooit iets tegen een vriendin is gezegd, dan kan dat toch al lang achterhaald zijn? Het is juist zo dat ijzers glijden en op straat de pezen een veel hardere klap krijgen dan met hoefschoenen.
Wat HWN schrijft; als je paard op het land staat dan is er wel genoeg vrije beweging. Genezing heeft gewoon tijd nodig.

Scootboots, flexboots zijn mogelijkheden, ook voor achterhoeven. Maar ze moeten goed passen. Hoofware of Equischoen kan je adviseren, en bij de laatste kun je ook pasmodellen huren. Of je laat een hoefschoenpasser komen, die kan je gelijk wat over het onderhoud vertellen.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 17:27

Lindsey_99 schreef:
Is het een idee om zelf te gaan lezen over hoefschoenen? Als er ooit iets tegen een vriendin is gezegd, dan kan dat toch al lang achterhaald zijn? Het is juist zo dat ijzers glijden en op straat de pezen een veel hardere klap krijgen dan met hoefschoenen.
Wat HWN schrijft; als je paard op het land staat dan is er wel genoeg vrije beweging. Genezing heeft gewoon tijd nodig.

Scootboots, flexboots zijn mogelijkheden, ook voor achterhoeven. Maar ze moeten goed passen. Hoofware of Equischoen kan je adviseren, en bij de laatste kun je ook pasmodellen huren. Of je laat een hoefschoenpasser komen, die kan je gelijk wat over het onderhoud vertellen.

Maar ik neem aan dat de dierenarts niet voor niets zegt dat ik naast het land minimaal 15 minuten per dag moet gaan stappen.
Ik denk dat ik mij inderdaad ga inlezen over hoefschoenen en ook ga overleggen met mijn smid wat eventuele opties zijn.
Ja tegen die vriendin was door een arts van een kliniek gezegd dat hoefschoenen veels te veel weerstand hebben (dus niet glijden) en dat dat juist slecht is voor pezen. En het glijden van ijzers niet

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:31

Ik mocht gewoon mijn paard zijn hoefschoenen aandoen bij het stappen toen hij een peesblessure had. Renegade Viper gebruikten we toen (nu nog, maar ik heb er ook een set Equine Fusion Active bij).

Ir111

Berichten: 11975
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:41

Op www.hoofwear.com vind je veel info over hoefschoenen. Als jij ze gaat gebruiken om te stappen op het harde 1 of 2 keer per dag zou ik kiezen voor schoenen die super makkelijk aan/uit gaan. Daarnaast inderdaad zolen die niet té zacht zijn. Hierboven worden scootboots genoemd, die voldoen aan beide eisen (snel aan het lijken qua grip erg op blote voeten). Of wellicht de Flex Boots, die hebben wel een dunnere zool dan de Scoot boots, weet niet of die voldoende bescherming geven.

Ik denk dat het eventuele nadeel van een andere grip wel opgeheven wordt tegen het nadeel van het anders lopen door gevoeligheid.

marga1
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:45

Wat Dennis zegt de scootboots zijn het meest geschikt.

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:51

LiannePuthzy schreef:
Maar geeft kunststof beslag ook niet teveel weerstand tov blootsvoets of ijzer?


Bij 1 van de eerste pogingen tot hoefschoenen was dit inderdaad een probleem. Daar was het rubber te zacht en beet zich daardoor op harde ondergronden vrij vast. Dat probleem is gelukkig al minimaal 20 jaar verholpen. Zeker als je bij de bekendere merken blijft (Easyboot bijvoorbeeld, of Cavallo) in plaats van kleine nieuwe experimentele merken hoef je daar echt niet bang meer voor te zijn.

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:18

DuoPenotti schreef:
hwn schreef:
Ik denk dat je met kunststof beslag juist het versterkend effect op pezen/banden van het stappen op het harde kwijt zal zijn.

Waarom denk je dat?
Dan zou stappen blootvoets ook niets doen.


Omdat je door het kunststof beslag waarschijnlijk behoorlijk wat schokdemping creëert, wat het stimulerend effect teniet doet.

LiannePuthzy schreef:
Maar ik neem aan dat de dierenarts niet voor niets zegt dat ik naast het land minimaal 15 minuten per dag moet gaan stappen.


Kan zijn dat de DA dit advies uit gewoonte geeft omdat dit standaard is bij boxrust (en zal wel degelijk een meerwaarde hebben, maar niet als je er andere pijn/ongemakken door creëert). Hier bij een peesblessure met paddockrust van geen enkele dierenarts het advies gekregen om te stappen op het harde, zijn in totaal denk ik 7 dierenartsen bij geweest van 3 verschillende praktijken.

Heb je al eens gebeld met je DA over dit probleem? Misschien zegt hij hetzelfde als ik, misschien ook niet, maar dan heb je het advies van een professional die het paard irl gezien heeft.

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:39

15 minuten per dag stappen kan zijn omdat het toch een andere manier van belasten is dan hapje-stapje zoals op de wei. Het geeft een grotere doorbloeding en daarmee een grotere genezende prikkel.

De reden van het stappen op het harde is ten opzichte van het stappen in een (zeker vroeger) zachte/mulle bak. Het zoeken wat de hoef moet doen is voor een gewrichts- of peesblessure zeer onaangenaam, die wil je zo stabiel mogelijk juist houden. De schokdemping is geen probleem van de hoefschoenen en een zwaardere schok t.o.v. blootvvoe, zoals met ijzers, wil je eigenlijk juist voorkomen omdat het herstel in de weg kan zitten.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:20

Ik heb nog niet met mijn da gebeld. Ik heb het idee dat hij gevoelig loopt sinds vrijdag, had savonds met hem gestapt. Ik ga uiteraard niet voor dit in het weekend bellen.
Ik heb specifiek gevraagd toen DA er was voor de scan of er gestapt moest worden terwijl paard gewoon op het land mag. Antwoord was ja. Waarom geen idee. Mijn DA is zelf geen grote fan van boxrust.
Ik ga even de opties voor hoefschoen passers in de omgeving zoeken. Ik weet dat er 1 dame bij mij in het dorp woont die die dingen aanmeet.
Zou een beetje jammer zijn als er een andere blessure ontstaat of huidige blessure niet goed geneest omdat zijn hoeven enorm slijten en nu gevoelig loopt

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Korte hoeven, geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:52

Als je enkel bescherming nodig hebt voor dat stappen op het land, zou ik kijken voor een setje hoefschoenen, of gewoon gaan stappen op een harder stuk gras.
De hoefschoenen zijn inmiddels zo ontwikkeld dat ze geen schade meer maken.

Bij turbohoof kan je ook een soort hardere plaatjes inlages voor in schoenen kopen, als je wat handig bent kun je wel met van die vetwrap een soort schoentjes maken. inlage op maat knippen, onder de hoef, vetwrap er rond, ev een rondje ducktape, en die blijft wel 1 - meerdere dagen hangen.
Op lange termijn wordt dit wel duurder.