Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:52

mexlovenoa schreef:
In het laatste rapport van de kliniek staat dat ze regelmatig liep op zowel de volte hard en zacht als rechtuit en na buigen. Met andere woorden.. ze liep niet meer kreupel. ( ze had naast haar artrose ook nog een peesblessure waaruit mogelijk de onregelmatigheid kwam ) er wordt enkel geadviseerd dus geen korte wendingen te maken en haar niet te laten draaien over haar "slechte" been. Waardoor longeren mij geen goede keuze lijkt. Ik heb haar dus ook niet meer gelongeerd.

Nogmaals. Ze loopt nu dus gewoon goed! Maar omdat werken op de volte mij wordt afgeraden door de dierenarts had ik dit topic geopend om adviezen te horen voor andere manieren van trainen voor spieropbouw. Wanneer ik haar namelijk weer voltes ga laten lopen is dat meer belasting voor haar slechte been. Maar ik vind haar nog niet in goede lichaamsconditie om er op te stappen. Kwa voer zit alles nu goed dus dat heeft ook wat tijd nodig. Het is niet dat ze na een week weer in goede conditie is..


Lange teugel heeft niets met longeren te maken gelukkig. Daarbij doe je gewoon alles wat je rijdend ook zou doen, maar dan er naast.

Ik ging er ook vanuit dat ze kreupel was, gezien je bericht dat net gequote werd.

Maar het woord kreupel kan je in mijn post natuurlijk ook vervangen door het woord artrose.
Waarom erop als het er ook naast kan?

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 16:56

Babootje schreef:
mexlovenoa schreef:
haar artrose is redelijk stabiel momenteel. Tijdje geleden ingespoten met hyaluronzuur en corticosteroïden. Ze is goed actief en voorwaarts. Loopt rechtuit goed in alle gangen. Op beide voltes licht kreupel rechtsachter


Wat is het nu. Is ze nu wel of niet kreupel?



Vorig jaar is ze naar de kliniek geweest omdat ze niet goed liep. Ze had een peesblessure en bij de röntgenfotos werd dus ook artrose in de kogel rechtsachter gevonden. Ze liep toen vooral op de voltes slecht

Bij haar laatste onderzoek afgelopen februari liep ze goed op voltes hard en zacht, rechtuit en met buigproef.
bij haar diepe buigpees zijn nu geen afwijkingen meer te zien. Maar er wordt nog wel door de dierenarts geadviseerd om haar niet op voltes te laten lopen en geen korte wendingen te maken.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 17:00

Roosje01 schreef:
Zoals ik al zei lange lijnen werk rechtuit er achter lopen train je de rugspieren ook mee.


Dankjewel! Zeker iets wat we gaan proberen. Ik wandel nu voornamelijk met haar.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:18

Een recentere fotoAfbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:34

Met dat paard is wel iets meer aan de hand. Ik zou een bloedje trekken en testen op (bloed)wormen.

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:39

Hier zou ik vooralsnog enkel wat mee wandelen en pas als er weer fatsoenlijk vlees op zit mee aan de gang gaan.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:48

Rocamor schreef:
Hier zou ik vooralsnog enkel wat mee wandelen en pas als er weer fatsoenlijk vlees op zit mee aan de gang gaan.


Ja we gaan er sowieso nu niet op. Voor nu is het enkel nog wat wandelen aan de hand.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:48

janderegelaa schreef:
Met dat paard is wel iets meer aan de hand. Ik zou een bloedje trekken en testen op (bloed)wormen.


Wordt zeker bloedonderzoek gedaan

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:51

oei, waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar dit paard zou ik een dierenarts bij halen want dit klopt niet hoor... Ook al is een paard weet ik hoe lang niet gereden, het ontbreken van spieren, dat magere en die plukkige vacht hoort echt niet...
Heeft de dierenarts afgelopen februari niets gezegd over haar algehele voorkomen? Persoonlijk zou ik eerst de focus leggen op uitzoeken waardoor ze er zo uit ziet. Als je dat weet, dan komen die spieren waarschijnlijk vanzelf wel weer.

Wandelen aan de hand kan je zeker wel blijven doen, daar is er nog nooit eentje slechter van geworden (tenzij ze echt kreupel zijn).
Succes

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:27

mexlovenoa schreef:
janderegelaa schreef:
Met dat paard is wel iets meer aan de hand. Ik zou een bloedje trekken en testen op (bloed)wormen.


Wordt zeker bloedonderzoek gedaan


Heel benieuwd wat haar leverwaarden dan zijn. Als die (te) hoog zijn, kun je evt kijken naar equilin immuno.

Dat spul heeft mijn paard dat met 3 benen al in zijn graf stond gered. Zat ook geen grammetje vet of spier meer op. Paard was ook levenslust kwijt.

Om hem goed tussen de oren krijgen ben ik er toch iom de dierenarts op gegaan. Daar knapte hij in z’n koppie vreselijk van op. Was maar 1 rondje in stap in de rijbaan. Mijn paard is echt een werker. Ik weet niet hoe jouw paard zich voelt in z’n koppie momenteel. Denk daar ook eens aan.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 22:39

Bernoe schreef:
oei, waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar dit paard zou ik een dierenarts bij halen want dit klopt niet hoor... Ook al is een paard weet ik hoe lang niet gereden, het ontbreken van spieren, dat magere en die plukkige vacht hoort echt niet...
Heeft de dierenarts afgelopen februari niets gezegd over haar algehele voorkomen? Persoonlijk zou ik eerst de focus leggen op uitzoeken waardoor ze er zo uit ziet. Als je dat weet, dan komen die spieren waarschijnlijk vanzelf wel weer.

Wandelen aan de hand kan je zeker wel blijven doen, daar is er nog nooit eentje slechter van geworden (tenzij ze echt kreupel zijn).
Succes


Ja ze gaat zeker op controle bij de da! Afgelopen februari zag ze er beter uit

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110734
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 03:12

Ik schrik ook een beetje van de foto.
Goed dat je bloedonderzoek doet, want dat is wel de basis bij het doorlichten van dit paard.
Hopelijk komt er iets uit en kunnen jullie gericht behandelen zodat ze er snel beter uit gaat zien en zich ook beter voelt.
Dit dier zit duidelijk niet lekker in haar vel en is niet gezond.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:57

Dit is niet oke. Gelukkig zie je het zelf en komt de veearts. Zal echt wel even duren voor je daar weer op kan stappen. Eerst maar zien waar dit door komt, aankomen, bespiering erbij en dan verder zien.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:13

Ze is idd wel erg mager zeg... Vervelend en ook pittig dat weer goed te krijgen. Mijn merrie is ook flink afgevallen deze winter, mogelijk mede door de pijn van artrose. Ze krijgt nu sinds januari rijker hooi en 'oude oma slobbers' maar het gaat erg langzaam en ondertussen verliest ze spier vanwege het niets doen.

Ik zou in jou geval idd een bloed onderzoek eerst doen, extra voeren (eiwitten, senioren voer om bij te komen oid) en voorlopig het bij wandelen houden en misschien wat grondwerk in stap. Ik zou er vooopig nog niet op gaan als ze zo is. Eerst meer vetjes en spieren. Mijn merrie is een stuk minder schraal en daarvan heeft de da ook aangegeven dat ik eerst ernaast alles moet opbouwen zodat ze weer meer spier krijgt, voor ik er echt op ga.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 13:40

Het rijden heeft geen prioriteit. We wandelen lekker met haar. Haar voerschema is aangepast en ik heb contact gehad met de dierenarts. We gaan eerst bloedonderzoek doen en kijken wat daar de uitslagen van gaan zijn

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:59

Fijn dat je een stappenplan hebt zo. Hopelijk trekt ze uiteindelijk bij. Gelukkig gaan we weer het goede seizoen in!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:01

Ik zou wel eens een foto van haar normale gezichtsuitdrukking willen zien. Of dit paard heeft chronische pijn of er zit inwendig iets niet goed.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:57

ik denk omdat je ziet dat het de neusgaten optrekt bij het water drinken?
dat lijkt me vrij normaal eigenlijk

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:27

Artrose is vooral stijfheid en eigenlijk altijd pijnlijk, kan ik als mens zeggen (heb het in mijn bekken, rug, schouders, knieën, handen en voeten). Maar onbelaste beweging is superbelangrijk om te blijven doen. Daarbij doe ik zelf 3x per week krachttraining, doe yoga om te stretchen en is mijn conditie gelukkig heel goed. Bij paarden is het niet anders, maar wellicht altijd goed om je te realiseren of je zo'n dier nog een plezier doet om er op te gaan zitten. Ik verbaas mij vaak over paardeneigenaren hierin, moet ik eerlijk zeggen, maar wellicht komt dat omdat ik zelf weet hoe artrose voelt.

Er is zoveel leuks te doen op de grond met je paard. Bv samen wandelen, dubbele lange lijnen of werken aan de lange teugel. Recht richten aan de hand als krachttraining, kan vaak ook nog prima.

Ik ben met mijn 18-jarige ruin ook bezig met spieropbouw. Voer hem nu wat Agrobs Protein Flakes bij voor wat extra eiwitten. Hij is een paar jaar geleden enorm afgevallen door een langdurige peesblessure aan zijn kogel. Gelukkig volledig hersteld (duurde bij ons anderhalf jaar, dus dag spieren ;-)). Hij is prima rijdbaar, maar wij wisselen erg af met werken op de grond. Dat doen we vaker dan rijden en het is zo leuk.

Ik lees dat TS absoluut naar haar paard kijkt en ook het beste wil doen. De foto's zijn lastig te beoordelen, vind ik. Momentopnames en ook niet de juiste houding om écht te zien hoe het zit (Voor zover een foto dat al kan bepalen). Ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek en naar de komende periode. Het weer is al fijn zo voor de artrose. Warmer, zonnetje en droog. Succes!!

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:08

Heeft ze spierdeuken? Op de hals nabij schoft zou er één op de foto kunnen zijn. Maar ook platte haren. Is moeilijk te zien. Lees je in over PSSM2. ( Is een spieraandoening en heeft niets met suikerhuishouding te malen) Zou mij niet verbazen als ik haar zo zie. Zonder PSSM2 dieet krijg je haar anders niet beter wat betreft volume en bespiering..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:08

ellepel schreef:
ik denk omdat je ziet dat het de neusgaten optrekt bij het water drinken?
dat lijkt me vrij normaal eigenlijk


Nee, juist omdat je uit de getoonde foto's niets kunt halen aan gezichtsuitdrukking.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 03:38

Uitslag van het bloedonderzoek is bekend. Er zijn geen afwijkingen gevonden. Ik heb ook haar vitamine e en selenium laten prikken. Ook dat was allemaal prima. Ik ben anderhalve week geleden begonnen met het voeren van zelf gekocht hooi in plaats van het hooi op stal en een slow feeder gekocht voor op de wei zodat ik haar onbeperkt kon gaan voeren. Dit lijkt haar erg veel goed te doen en ze ziet er al een stuk beter uit. Ze is al veel aangekomen en ze zit goed in haar vacht. Bij het mestonderzoek zijn wel genoeg wormeitjes gevonden om haar nog eens te ontwormen. Dit heb ik vandaag gedaan. Ik zal binnenkort weer even een foto plaatsen.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 13:30

Foto's van vandaag. Afbeelding
Afbeelding

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:35

Hoe kan ze dan zo mager geworden zijn?
Jij voert even bij en je paard wordt direct voller.
Wordt er zo slecht gevoerd op je stal?

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 13:42

Barbet schreef:
Hoe kan ze dan zo mager geworden zijn?
Jij voert even bij en je paard wordt direct voller.
Wordt er zo slecht gevoerd op je stal?


Ze at het hooi van stal erg slecht. Bleek niet genoeg voedingsstoffen te bevatten en ze vond het niet lekker. Heb nu een bak op de wei gezet en ik vul die zelf nu met ander hooi (geanalyseerd) ik voer nu zelf onbeperkt en zal dat ook blijven doen. In het oude hooi zaten niet genoeg voedingsstoffen en dat heeft er voor gezorgd dat ze in de winter flink is afgevallen ondanks ons bijvoeren met brok en fibrebeet. Ze is 6 weken geleden ontwormt via het schema van de stal, maar na mestonderzoek vorige week is gebleken dat er toch nog teveel wormeieren in haar mest zaten. Dierenarts heeft andere ontworming meegegeven en over 1.5 maand opnieuw mestonderzoek.
Laatst bijgewerkt door mexlovenoa op 27-04-22 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt