Scheuren in hoef veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Scheuren in hoef veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:58

Mijn veulen van 7 maanden heeft linksvoor en linksachter wat scheuren in de hoef en het lijkt net of er een soort dubbele laag over de hoefwand zit. Je ziet ook duidelijk een rand in de hoef. Is dit normaal voor veulens?
Ze is 2 weken geleden voor het eerst bekapt, toen zat de scheur er nog niet. Ze heeft tot ze bij kwam alleen op gras gestaan. Nu staat ze op een kaalgegraasde wei en krijgt hooi. Daarnaast voer ik Vitalbix breed & grow. Iemand een idee? Ze loopt er verder niet slecht of anders op dan voorheen.

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Scheuren in hoef veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:14

Buiten de scheur valt me op dat er een horizontale rand in de hoef zit. Wat zegt je smid er van?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:18

Zover ik weet is de hoef zich aan het vernieuwen. Boven de ring is nieuw hoorn, eronder nog 'veulen'hoef. Die is veel minder sterk en kan daardoor ook sneller scheuren/inscheuren bijv. door droogte.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Scheuren in hoef veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:24

Die rand hoort, alles eronder is van voor de geboorte, alles erboven van erna. De scheur is wel een dingetje, de hoefsmid vragen het zo bij te werken dat er geen druk met op zit om door scheuren tot de kroonrand te voorkomen kan handig zijn.

rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:30

Caily schreef:
Die rand hoort, alles eronder is van voor de geboorte, alles erboven van erna. De scheur is wel een dingetje, de hoefsmid vragen het zo bij te werken dat er geen druk met op zit om door scheuren tot de kroonrand te voorkomen kan handig zijn.

Weer wat geleerd. Thanks.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 12:10

Caily schreef:
Die rand hoort, alles eronder is van voor de geboorte, alles erboven van erna. De scheur is wel een dingetje, de hoefsmid vragen het zo bij te werken dat er geen druk met op zit om door scheuren tot de kroonrand te voorkomen kan handig zijn.

Ja dat inderdaad. Dat groeit er vanzelf uit. Alleen de scheur zat er nog niet toen hij er was. Ik zal hem ook de foto’s eens laten zien. Het lijkt net of er onder de scheur ook nieuwe hoef zit en het bovenste (veulenlaag?) los laat.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 43 bezoekers