Medische hoefschoen, pro of no-go?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:06

Alvast bedankt voor het klikken op mijn topic.
Ik post niet heel veel, maar zit nu toch wel even met de handen in het haar..

Even een situatie schets:

2 jarige Tinker waar ik al een jaar mee bezig ben om de gevoelige stralen/ rotstraal op alle 4 de hoeven te behandelen. In droge periodes gaat het goed. Ze zijn soms nog wat onrustig maar helen mooi.

Helaas in ons kikkerlandje regent het veel en met 2 dagen regen zie ik al meteen dat zijn stralen aangetast worden. Nu is het zo erg dat er groeven ontstaan tussen zijn hoefballen. ( hoefballen lagen eerst ook open, te vergelijken met een kindersuprise ei die je opent aan de bovenkant en waar je de gele koker van ziet, maar dit is ondertussen gelukkig weer dicht)

De groeven zijn zodanig diep dat ik mijn duimnagel er volledig in kan steken.

Ik voer al een tijdje biotine bij en behandel hem met dryfeet van cavalor. Echter reageert hij vrij heftig op de dryfeet aangezien het prikt. Nu wil ik de groeven gaan behandelen met betadine en volstoppen met watten om het vuil enigszins buiten te houden.

Nu loopt hij overdag op het land en savonds op stal. Het is en blijft een jong paard ( is wel heel wat gewend verder) en speelt en rent graag. Dus ik ben mij een beetje aan het verdiepen in hoefschoenen en of dit een optie is.

Ik ben een leek op het gebied van hoefschoenen en zie al dat er heel veel keus is. Ik kwam o.a. de volgende tegen die mij interessant leken:
- Woof Wear Medical Boot
- Equine Fusion Ultimate

Het gaat dus om 24/7 om waarbij ze wel een paar uurtjes per dag af gaan. Om de boel ( zowel hoef als eventueel gaas en verband) droog en schoon te houden.

Het land is nu al vrij nat en ik hou mijn hart vast voor de winterperiode op de paddock, afgelopen jaar was het zo nat en waren zijn stralen zo slecht dat ik hem een week op stal heb moeten zetten. ( voordat hier opmerkingen over komen, ik ben hier ook absoluut geen fan van, was helaas de enige optie op dat moment)

Hoefsmid is uiteraard op de hoogte en kijkt mee met mij. Helaas emigreert hij per september naar zweden toe en heb mijn nieuwe hoefsmid nog niet ontmoet, vandaar dat ik graag jullie ervaringen en advies vraag.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:37

De betadine gaat hoogst waarschijnlijk ook prikken en de kans is groot dat tussen de nattigheid en speels paard die hoefschoenen niet aanblijven. Medische hoefschoenen zijn daar meestal ook niet voor. Woof wear geeft al aan : "This boot is suitable for use in the stable and can be used on sensible horses in the paddock. " & "Bearing this in mind exuberant horses and those having undertaken a period of box rest may damage the boot by standing on it or doing racing stops."
Niet geschikt voor dagelijks gebruik voor stuiterbal paard dus.

Equine Fusion Ultimate is een werkschoen, m.a.w. niet geschikt om in de wei te gebruiken meestal. Daarnaast zal de pensionhouder niet blij zijn met elke dag schoenen om en af moeten doen.

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:02

heb die van mij toen behandeld met hypozin nadat je product hebt opgedaan voor de rotstraal
werkt heel goed

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:13

Is het mogelijk de paddock (deels) te verharden (evt. aansluitend aan de schuilstal)? Dat scheelt een stuk, en ze zoeken zelf wel een plek op waar ze willen staan. Meestal is dat in erg natte periodes niet in de blubber.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:13

Ik denk dat je met hoefschoenen en nat weer heel goed in de gaten moet houden of het niet gaat schuren en irriteren, dan ben je nog weer verder van huis...

Wij gebruiken dit voor rot in de witte lijnen en rot in de stralen, is echt fijn spul!
http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... ud-190-ml/

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:16

N,T-Dry werkt heel goed. Mits ook een droge ondergrond kunt bieden bv stal/paddock

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:18


cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:20

Kan geen tip geven naar heb zelf de equine fusion schoenen maar als het nat(regen/nat gras) zullen je schoenen aan de binnenkant niet droog blijven.
Dus als dat je idee ervoor is zullen deze je daarin niet helpen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:21

Ik vond dat juist weer niet echt geweldig werken die nt dry...
Die klei werkt fijn omdat je het er echt in kunt drukken en het dan ook echt even blijft zitten waar het moet zitten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de hoeven.. :) wordt de straal wel goed getrimd? Anders is het een onbegonnen zaak. Bij sommige paarden werkt het niet om weinig aan de stralen te doen.

8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:13

Ik heb het probleem ook gehad bij mijn tinker. Veel last van rotstraal, extreem diepe groeves en je zag inderdaad de gele huid er onder vandaan komen. Ik heb lang Hoofsolution van Kevin Bacon gebruikt, dat is een fantastisch middel wat de stralen direct indroogt en het werkt bacteriedodend en spoelt niet weg zoals andere middeltjes. Maar het bleef wel terug komen.. totdat hij verhuisde naar een uitloopstal met verhard stuk en 24/7 beweging waar ik 2x daags mest deed scheppen.. Toen was de rotstraal eigenlijk bijna meteen verdwenen.
Ik doe nu niks meer aan de stralen, ze worden ook niet bijgesneden, niet behandeld.. en ze zijn gewoon helemaal schoon en droog, al jaren.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:18

Als het zo heftig is zou ik toch kijken of je paard in de nacht niet naar binnen kan?
Hypozin is topspul.. betadine oplossing kan ook!

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 19:35

Ik zal iedereen even apart antwoorden voor het overzicht:

@ tamary:
Ik heb nu de optie zinkzalf gekregen van mijn hoefsmid. Ik weet dat betadine inderdaad ook prikt, maar de zalf variant doet dit al minder dan de dry feet spray van cavalor waarbij ik alleen het oppervlak van de straal kan sprayen. ( heb letterlijk twee handen nodig om zijn hoef rustig te houden)

Ik heb de beschrijving bij de hoefschoenen inderdaad gezien. Bij de ultimate werd er ook aangegeven dat deze voor medisch of revalidatie geschikt was, vandaar dat hij op mijn lijstje stond. Ik heb deze aangegeven hier omdat ik ze wel vaker voorbij zie komen, maar dus niet weet of ze ook echt daadwerkelijk geschikt zijn.

@ oly:
Hypozin ken ik niet, wat voor spul is het?

@ Floortz:
die mogelijkheid heb ik helaas niet. Sta op een "grote" pensionstal in klei gebied. De staleigenaar gaat voor mij geen speciale paddock bouwen. Ze staan in de zomer overdag van 7 tot een uur of 6 buiten op het land en gaan dan op stal voor de nacht. In de winter gaan ze van 9 tot 4 naar buiten op een zand paddock en daarna ook weer op stal, er is overdag geen schuilmogelijkheid.

@ Nouvel:
Als de optie hoefschoenen inderdaad een echte optie is dan zouden ze sowieso iedere dag minstens een paar uur uit gaan. Irritatie en schuren worden dan nauwkeurig in de gaten gehouden. Ik ga je linkje eens bekijken!


@ Secretly:
Nt-Dry heb ik niet echt goede ervaring mee, het deed niet zoveel voor mijn andere paard indertijd. Op stal staat hij wel droog, maar dat is dus snachts alleen. In de droge periodes buiten is het goed te doen, vandaar dat ik mij zorgen maak om de natte periodes ( en dat zijn er nogal wat hier in NL)

@ cinniz123:
Bedankt voor het advies, naar die ervaringen zocht ik inderdaad. Het gaat mij op de eerste plek om het zo goed mogelijk schoonhouden van de hoef en tape/gaas/verband en anderzijds het zo droog mogelijk houden van de hoef.

@ Geryon:
Ik kan helaas momenteel geen foto maken, heb echt 2 handen nodig en ben vaak alleen op stal. Zodra de kans zich voordoet zal ik proberen foto's te maken.
De stralen werden altijd zodanig getrimd dat er niet teveel weg gehaald werd maar de platte/ overlappende losse stukken wel weggesneden werd.

@ 8nnemiek:
Hoofsolution heb ik niet eerder van gehoord. Ik ga hier eens naar kijken, dankje! Het is inderdaad geen ideale situatie momenteel, echter heb ik nog een ander paard die het op deze locatie wel top doet. We zullen hier voorlopig nog even staan, het is namelijk de bedoeling dat ik samen met de beestenbende binnenkort naar Engeland emigreer. ( eventueel andere info met betrekking op stalling en locaties wil ik per pb gerust toelichten )

@ pol1:
Hij staat dus savonds en in de nacht binnen.
Hypozin ga ik eens naar kijken! Betadine heb ik in zalf oplossing.




Hopelijk heb ik iedereen gehad, zo niet dan stel gerust je vraag/opmerking nogmaals :o
Ik heb vandaag op advies van de oude hoefsmid de groeven schoongemaakt en gevuld met zinkzalf en watten. Helaas na 10 minuten lopen was hij de watjes alweer kwijt dus ik zal iets van sporttape of zelfklevendgaas eromheen moeten doen. Experiment voor morgen ochtend dan maar, als ik nu nog aan zijn hoeven ga zitten dan heb ik oorlog _-:(

Ik ga eens rustig kijken naar alle linkjes en ideetjes, mochten jullie nog meer tips/ervaringen/meningen hebben, ik hoor het graag!

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:38

Probeer eens sanogene. Hoor ik alleen maar positieve dingen over

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:18

hypozin zit in een spuit kun je zo in de straal spuiten is heel gemakkelijk
is wit spul en beschermd de hoeven tegen nattigheid mest urine enzo ze verkopen het onder andere bij de paardendrogist maar vast wel op nog meer andere plekken

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:25

Ik zou zeker eerst Hypozin gebruiken!
Ik kan het je goedkoper aanbieden, ik zal je een berichtje sturen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:28

Mijn paard heeft ook een tijdje last van rotstraal gehad. Was een combinatie van verkeerd bekappen en niet lekker in haar vel zitten.

Heeft je paard hier altijd al last van gehad? Zou eens goed na laten gaan of de hoeven wel goed gekapt worden.

Zelf goede ervaring met hooflex, maar bracht het destijds 2x per dag aan. Had wel na een maand geen rotstraal meer. Terwijl ze er echt erg last van had.

Kijk ook goed naar je voeding. Biotine is dacht ik alleen helpzaam voor de groei en versteviging van de hoefwand, als ze er een tekort aan hebben. Misschien een keer een reinigingskuur geven, dat de rottigheid vanuit het lichaam komt?

O ja, bijna vergeten te antwoorden over de hoofschoenen. Zelf rij ik met regelmaat met hoefschoenen. Het sluit de zool af, maar er kan wel nattigheid en troep bij komen waardoor de hoef dan juist in de nattigheid blijft staan. Vraag me af of een hoefschoen je gaat helpen bij het probleem of dat het niet juist de boel verergerd. De stralen hebben juist zuurstof nodig.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:35

Mijn tinker had het ook heel erg tot ik overstapte op een andere hoefsmid. Deze maakt kwartierboogjes en zorgde ervior dat de steunsels goed kort bleven waardoor de straal.meer ruimte kreeg. Verder behandeld met hoof and sole hardner was zo weg en niet meer teruggekomen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:10

Maar als de boel nu al nat is en nat blijft, dan is het toch dweilen met de kraan open?
Kan je er wel allerlei smeersels op gaan doen, maar als je de oorzaak niet wegneemt, denk ik dat je alleen aan syptoombestrijding doet.

Als ze op je huidige stal geen droge plek aan kunnen bieden, zou ik eens om me heen gaan kijken naar waar dat wel kan.
Nee, verhuizen is nooit leuk, maar als het nu al zo'n aanslag op de voeten pleegt, zou ik eens kijken naar een andere plek.
Waar het óf droger is óf verharding biedt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:54


Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 19:38

Ik ga eens kijken naar de Hypozin. Klinkt als goed spul en makkelijk hanteerbaar voor mijn spring in het veld..

Voeding wordt nauwkeurig op gelet. Heb een Haflinger die extreem koliek gevoelig is en daarbij zomer eczeem heeft dus het voer van elk paard wordt goed nagekeken en aangepast op hetgeen ze nodig hebben. Biotine is inderdaad voor het verstevigen van de hoefwand maar daarbij ook meteen voor het sterker maken van de gehele hoef. Tinker heeft al veel meegemaakt voor zijn leeftijd, wat terug te zien is in zijn hoeven.

7 september komt mijn nieuwe hoefsmid en ik hoop dat het daarna positief verbeterd. Ik ga geen negatieve dingen zeggen over mijn vorige smid. Hij heeft ze altijd netjes bekapt en mijn haflinger een correcte hoefstand gegeven. Stralen van mijn tinker zijn altijd een zwak punt geweest, al vanaf het moment dat ik de eigenaar werd ( met 5 maanden oud en vanuit ierland naar nl getransporteerd)

Jotoma: Zoals ik al zei ga ik hier niet verder in op het verhuizen naar een andere locatie. Jij suggereert nu dat omdat ik het niet leuk zou vinden om te verhuizen, ik dit niet doe. Die redenering slaat kant noch wal. Om hier maar even kort op te antwoorden. ik woon in een nat gebied. Voor een stal waar je goed droog staat, betaal je in mijn omgeving aardig wat + ik ben heel wat reistijd kwijt. Sommige mensen kunnen het financieel missen en vinden de reistijd niet erg, maar in mijn dagroutine en portemonnee past dat niet momenteel.

En daarbij, als ik iets vind wat wel betaalbaar is en op korte afstand, dan is er tot nu toe wel een ander punt geweest waarom ik niet naar die locatie verhuis. ( en dan gaat het echt niet om mijn eigen wensen en eisen, maar de zorg en welzijn van mijn paarden)

Floortz:
Nog nooit van gehoord, ik ga het eens bekijken! dankjewel.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:06

Ho, ik suggereer niets. Ik denk hardop vanuit eigen ervaring. Ik heb er zelf een hekel aan om mn paard te verhuizen, ik kan me voorstellen dat dit voor anderen net zo goed geldt.
Ik bedoel het niet aanvallend en je hoeft aan mij niet uit te leggen waarom verhuizen geen optie is :) alleen lijkt het me oprecht dweilen met de kraan open als de omgeving zo nat blijft.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 21:32

Jotoma schreef:
Ho, ik suggereer niets. Ik denk hardop vanuit eigen ervaring. Ik heb er zelf een hekel aan om mn paard te verhuizen, ik kan me voorstellen dat dit voor anderen net zo goed geldt.
Ik bedoel het niet aanvallend en je hoeft aan mij niet uit te leggen waarom verhuizen geen optie is :) alleen lijkt het me oprecht dweilen met de kraan open als de omgeving zo nat blijft.


Sorry dat ik misschien wat fel reageerde, het kwam inderdaad een beetje aanvallend over.
Ik kan mij daar wel in vinden, heeft alleen een andere reden nu.

Het lijkt inderdaad dweilen met de kraan open, echter weet ik dus niet of hij dit echt 100 % krijgt door de nattigheid, aangezien hij altijd al onrustige/zwakkere stralen heeft gehad.

(Weet niet of het echt relevant is aangezien het toch altijd gissen blijft, maar hij is als 4 maanden oud veulen in Ierland langs de weg gevonden, hij heeft een maand op een fosterplek gestaan en ik heb hem met 5 maanden oud gekocht en hij is toen naar NL gereisd. Niemand weet dus waar hij vandaan komt, hoe lang hij bij de moeder heeft gelopen en hoe hij langs de weg terecht is gekomen, al kan ik dat wel min of meer invullen... maar het is dus ook gissen welke/hoeveel bouwstoffen hij nog heeft meegekregen van moedersmelk.)

Voor nu probeer ik vooral om het niet te laten verergeren en de hoef (en vooral de straal) wat gezonder en steviger te krijgen. Hij is het enige paard op stal met deze problemen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Medische hoefschoen, pro of no-go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:38

Van mijn kant ook excuses, was absoluut niet aanvallend bedoelt :)
Het lijkt me super lastig. Mijn paard heeft ook altijd moeilijke voeten gehad tot ik van smid wisselde. Wij zaten ook altijd met rotstraal, weke hoeven en gevoelige zolen. Naar meerdere smeden heb ik de stap gewaagd naar een nb'er die bekapt volgens de wijze van jaime jackson. Zijn hoeven zijn zo geweldig opgeknapt, ik ben nog zelden aan het hoeven krabben en ook rotstraal is niet meer voorgekomen. Wellicht eens kijken of dat wat kan zijn?

Verder hielp hypozin hier ook het beste.