Pony met slechte hoeven blijft mank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 09:02

Zo de smid is zaterdag geweest en vond ook dat de kwaliteit van de hoeven verbeterd is. De hoeven waren ook genoeg gegroeid zodat hij ze meer in model kon bekappen. De hoefzweer is aan het uitgroeien maar dat zal nog zijn tijd nodig hebben.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:31

Dat klinkt positief, fijn!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:24

Dat klinkt al wat positiever!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:08

Hoe jammer het ook voor hem is, maar vanaf nu staat hij alleen in de weide. Hij jaagt de andere pony's gewoon door de draad. Als hij alleen staat, dan is hij (meestal) gewoon rustig. Ik vind het jammer voor hem, maar nu kan ik tenminste de paarden terug buiten zetten ook als ik niet thuis ben.
Ik denk er aan om stap oefeningen voor hem te zoeken. Ik zou eigenlijk graag iets van oefeningen doen om zijn rugspieren en zijn achterhand te 'trainen'. Misschien ook iets van stretchoefeningen.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:02

Dat zou ik niet doen, hij moet 6 maanden rust hebben en met stap/ oefeningen e.d heb je kans toch weer te gaan forceren.

Beter om hem gewoon alleen in de weide te houden die 6 maanden, en misschien is alleen in dit geval ook beter zodat hij zelf niets forceert.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:36

ja je hebt gelijk. Ik vind het moeilijk om hem zo gefrustreerd te zien. Ik weet dat werken hem rust in zijn hoofd brengt, maar ja ... het zal nu even zo verder moeten.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:19

Misschien kan je hem geestelijk aan het werk zetten met wat vrijheidsdressuur wat hem lichamelijk niks doet

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:24

iets waarbij hij zijn benen niet mag gebruiken. en het liefst ook niet zijn mond aangezien hij neiging heeft tot bijten. tja ik kan me daar eigenlijk niet veel bij voorstellen.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:46

Gewoon niks doen, beetje poetsen en verzorgen..dan heb je de grootste kans dat hij over een half jaar goed genezen is en daarna weer lekker aan de slag kan.

Saravdster
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:34

zijn de hoeven niet bijgevuld?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 08:50

@ Saravdster: wat bedoel je met bijvullen? De laatste keer heeft de smid de hoeven gewoon bekapt. Zijn hoeven waren voldoende gegroeid om ze al iets beter in model te kunnen brengen.
We hebben dit weekend de omheining is de weide terug verplaatst. Nu heeft hij zijn eigen privé stukje met toegang tot de piste. Hij vindt het leuk dat hij in het zand kan rollen. De shet en de C pony staan in het stuk naast hem. Als hij eerst buiten en binnen kan blijft hij mooi rustig.

SvNiekerken
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:10

Je pony moet maar de hoefsmid, de hoeven scheuren dus moet je ze goed invetten. Vraag een andere hoefsmid er naar te kijken. Of eventueel naar een paarden clinic voor foto's te laten maken van de hoef. Dan weet je meer

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:14

Hoefvet stoot juist water af waardoor de hoeven enkel meer uitdrogen :n

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:11

@SvNiekerken: ik denk niet dat je alle berichten hebt gelezen. Ik ben al met hem naar de kliniek geweest. Daar zijn foto's van zijn benen/hoeven genomen en ook echo's. Hij heeft een blessure aan het collateraal hoefligament en een hoefzweer die aan het uitgroeien is. Ik voer hem biotine bij.
Zijn hoeven probeer ik nu goed mogelijk te verzorgen door ze regelmatig af te spoelen met water.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat hij zou rustig mogelijk moet blijven, wat voor een energieke pony niet gemakkelijk is.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:32

Luca03 schreef:
Hoefvet stoot juist water af waardoor de hoeven enkel meer uitdrogen :n

Je vet ze toch alleen aan de buitenkant in. Dan kan er via de onderkant vocht in. Overigens is vet heel iets anders dan water. Als jullie een droge huid hebben dan doe je er toch ook creme op?En niet alleen water?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:19

anjali schreef:
Luca03 schreef:
Hoefvet stoot juist water af waardoor de hoeven enkel meer uitdrogen :n

Je vet ze toch alleen aan de buitenkant in. Dan kan er via de onderkant vocht in. Overigens is vet heel iets anders dan water. Als jullie een droge huid hebben dan doe je er toch ook creme op?En niet alleen water?


Ehm en welk oppervlakte is groter??? Beidde heb je iverigens nodig.


Ts: ik gok dat bijvullen bijvijlen moet zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:55

Vet doet echt helemaal niks.

Het is een compleet plaatje, huisvesting, ondergrond, voeding, bekappen.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 21:26

Na lange tijd nu toch een beetje zorgen. Sinds enkele weken loopt mijn terug mank. Hij heeft na zijn rustperiode niet meer mank gelopen, dan voorzichtig terug beginnen opbouwen, maar nu is hij achter niet goed. De DA is er al bij geweest. Hij heeft 5 dagen ontstekingsremmers gekregen omdat ze linksachter pulsatie voelde. Vrijdag komt de osteopaat, op aanraden van de DA omdat hij ook spierpijn heeft (in zijn rug). Ik wacht nog af toch na het bezoekje van de osteopaat, maar zelf ben ik niet gerust in.

Ik heb geprobeerd om enkele filmpjes te maken. Het hoofdstel en de singel zijn gewoon voor zijn gevoel om echt aan het werk te zijn. Ik weet dat als ik hem een hoofdstel en singel opleg dat hij rustig zal zijn en geen gekke sprongen zal maken. Gewoon aan los in de bak denk hij nogal snel aan speeltijd, en dat willen we nu even niet.

Heeft er iemand tips over wat ik kan vragen aan de osteopate?

https://vimeo.com/292990452

https://vimeo.com/292990370

https://vimeo.com/292990002

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:54

Pulsatie in de hoef? want dat duid vaak op een hoefzweer, is dat gecheckt?

Op de filmpjes vind ik hem vooral erg stijf lopen, is hij kreupel gaan lopen door het opbouwen?

Spierpijn/ stijfheid kan ook komen door een vit e en selenium tekort.

De osteo hoef je in principe niks te vragen, laat die eerst maar even onbevooroordeeld kijken en voelen en check of dat overeen komt met je eigen gevoel.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 09:29

@ elisa2: er was pulsatie in zijn been, niet in zijn hoef, maar hoefzweer is eigenlijk niet gecontroleerd.
Hij krijgt nu L-Glutamine bij.
Ik weet eigenlijk niet of hij door het opbouwen beginnen manken is, of door te wild te spelen in wei, ofwel (en daar heeft hij al vaker last van gehad) door het bekappen, maar niet het bekappen zelf, maar het opraspen. Ik heb de indruk dat hij zich pijn doet door zijn achterhoef op het staantje te plaatsen bij het opraspen.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:22

Dat zou kunnen maar dan lijkt het me hogerop in zijn lijf te zitten, achterbeen, heup, knie oid.

Ik weet niet of L glutamine ook iets doet voor de spieren..maar ik zou hem maar gewoon even rust geven en kijken wat de osteo zegt/ denkt. En contact houden met de DA.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 17:25

Vandaag is de osteopate gekomen. Ik heb hem op voorhand even op de hoefslag laten stappen en draven en zag zelf geen enkele verbetering.
Volgens de osteopate zit hij met een gevoelige plaats in zijn rug, achter het zadel. Hij heeft ook nog altijd een iets opgezette koker. Na de behandeling liep hij slechter als er voor.
Nu moet hij het een weekje rustig aan doen, daarna mag hij aan de longe beginnen bewegen. De osteopate denkt dat het goed zal komen. Zijn hoeven en hoefstand vond ze minder dramatisch als de DA.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:50

Dat laatste is in ieder geval fijn om te horen...

Een begin verergering is niet raar, als het daarna maar wel beter word..komt ze nog terug?

En hoe komt hij aan die opgezette koker? in combi met een gevoelige plek achter het zadel zou je haast denken aan de nieren.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 14:30

De DA heeft de koker ook nagekeken en was volgens haar niet door vuil. De precieze oorzaak van de zwelling wist ze niet. De DA heeft niet gesproken van eventuele nierproblemen. De zwelling is ondertussen al afgenomen. Volgens de osteopate kon de zwelling wel een invloed hebben op zijn manier van lopen. Ik masseer nu regelmatig zijn koker. Gelukkig laat hij dit goed toe.
De osteopate komt over 2 weken terug voor een nieuwe behandeling.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 08:37

De smid is maandag geweest. Ze heeft zijn hoeven bijgewerkt en ook even zijn beweging bekeken. Ook zij dacht dat zijn manken niet door zijn hoefstand komt maar dat het probleem hoger zijn oorzaak zal vinden. De smid komt dus eigenlijk tot dezelfde conclusie als de osteopaat. Het is toch echt een dubbel gevoel voor mij, ofwel zie ik het verkeerd, maar is een ietwat foutieve hoefstand niet gemakkelijker op te lossen als een rugprobleem? Tot vrijdag heeft hij zowiezo rust, dan bekijk ik terug zijn gangen en volgt er opnieuw een overleg met de DA. Ik twijfel of ik nu al moet aandringen op iets van beeldvorming van het probleemgebied of dat ik het gewoon nog een beetje tijd moet geven.