Pony met slechte hoeven blijft mank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:01

MariekeS_ schreef:
Of laat hem morgen even door een handig persoon laden. Als je nu al zelf zoveel stress en onzekerheid uitstraalt is de kans dat je pony dat overneemt erg groot. Gewoon iemand van stal die er 'blanco' in staat en dus niet eerst zelf eventjes proberen.

Ik zou hem ook zonder transportbeschermers erop zetten als hij dat niet heel goed kent. Evt peeskapjes maar niet meer spanning opbouwen dan nodig. Zat paarden reizen zonder transportbescherming.


Ja dat bovenste inderdaad :) ik ben zelf ook een stresskip, maar met andere mensen hun paarden kan ik vaak zo de trailer oplopen. De mijne laat ik, als het kan, door iemand anders doen :o terwijl hij er zonder nadenken oploopt, dus die stress is zelfs niet nodig.

Het zijn vaak vooral jouw twijfels die maken dat ze weigeren. Een self fulfilling prophecy. Als je het toch zelf doet: gewoon doorlopen alsof je op een recht weg loopt en ervan uitgaan dat hij volgt. Zal heus wel goedkomen!

De kliniek stelt niet veel voor, dat is gemaakt voor paarden en dus vergelijkbaar met stalgangen, niet te veel over nadenken dus.

Ik duim voor je dat het allemaal meevalt met de foto's!

edit: ik denk ook dat irritatie van de beschermers in veel gevallen meer slecht kan doen dan dat ze helpen. Heb je geen gewone beschermers die hij goed kent?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:55

Ga je met iemand samen?

Het is logisch dat je stress hebt, maar misschien kan iemand anders even je paard uit handen nemen. Als je veel stress hebt, breng je het over.

Probeer niet te negatief te zijn. Het is nooit leuk, maar je bent al even bezig en wil antwoorden. Goed of slecht, die krijg je wel en dan weet je meer dan vandaag. Nu heb je stress, maar misschien is het een enorme opluchting.

Sterkte!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 22:44

Mijn man gaat morgen mee en is gelukkig overal rustig bij. Hij is wel geen echte paardenkenner. Hij doet het wel maar mist nog ervaring.
Tzal wel goed komen. Ik heb mijn zorgen met jullie kunnen delen en gedeelde zorgen zijn halve zorgen.

Anoniem

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 07:49

Succes vandaag! Komt vast goed!

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:25

Succes vandaag !

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 09:26

Zo een verslag van gisteren. De uitkomst is een beetje dubbel.
Hij heeft een blessuren aan zijn binnenste collateraal ligament. De hoefzweer is genezen en de rare vergroeiing zal moeten uitgroeien.
Hij moet 6 maanden rusten. Hij mag op de weide maar wel een klein stukje zodat hij niet dom kan doen. Aan de ene kant ben ik blij dat het nog kan goedkomen. Hij staat bij ons thuis, dus het is niet dat wel stalgeld ofzo moeten betalen. Aan de andere kant is 6 maanden wel lang natuurlijk.
Voor zijn hoeven heb ik (volgens de DA) betere biotine gekregen en heeft hij getelefoneerd met mijn smid. Voor het betere herstel van zijn ligament heb ik PRP laten inspuiten.
Hij is wel heel braaf geweest. Hij liet zich in het doorgaan goed laden. Ter plaatse was hij van niets onder de indruk. hij wou niet mee terug naar huis, maar er waren daar genoeg helpers aan hem te laden. Gewoon even de longe achter zijn kont en hij ging er op.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:36

Fijn dat hij goed te laden was, het is toch een betere prognose dan verwacht toch? 6 maanden is lang maar niet onoverkomelijk lijkt me.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 09:39

ja ik ben er op zich wel 'blij' mee. 2 jaar geleden heeft hij een vergelijkbare blessure gehad en toen is de revalidatie ook goed gelukt.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:13

Was dat aan hetzelfde been?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 12:19

nee ander voorbeen. gisteren heeft de DA ook echo genomen van dit ander been, en deze blessure ziet er mooi herstelt uit. Er is wel nog een minimale verdikking te zien, maar daar moet ik me geen zorgen over maken - weliswaar voor het werk dat ik er mee wil doen. Zwaar werken hij zowiezo niet meer kunnen, maar dat is ook helemaal mijn bedoeling niet

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:29

Al met al een betere uitkomst dan eerst verwacht, wat heeft de da over de conditie en stand van de hoeven gezegd??

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 13:51

De hoeven zijn momenteel slecht, maar hij zag al verbetering met 2 weken geleden.
De stand vond hij opzich niet helemaal fout. Hij heeft mij uitgelegd wat er moet gebeuren. Ik heb hem gevraagd om ook de smid uit te leggen wat er moet gebeuren omdat ik wil vermijden dat ik het verkeerd zou uitleggen aan de smid en ik wil hem eigenlijk ook niet de les spellen hoe hij moet bekappen. Dus dat heeft hij dan ook gedaan.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 09:14

Ondertussen is de pony bekomen van zijn uitstapje.

Hij is wel behoorlijk zenuwachtig, en dit terwijl het de bedoeling is dat hij zo rustig mogelijk blijft. Ik weet wel goed wat hem zenuwachtig maakt, dus dat proberen we dan weer te vermijden, maar ja dat lukt niet altijd. Zondag wilden de kids met hun shetje rijden. Eerst had ik hem laten buiten staan, maar hij begon te stressen in de wei, dan maar binnengezet, op stal was het niet veel beter.

Zijn hoeven zijn wel goed aan het groeien. De bovenste cm ziet er wel heel droog uit. Kan ik daar iets aan doen.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:57

Het is ook droog..je kan de hoeven iedere dag even afspuiten met water, of een modderbadje oid maken voor de drinkbak in de wei/ paddock.

Wat maakt hem zenuwachtig?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:36

Hij maakt zich in alles zenuwachtig. Buiten zetten stapt hij nerveus mee, als ik tussenin een hekken moet opendoen dat normaal dicht is staat hij te trippelen, bij binnenzetten terug hetzelfde. Hij blijft wel braaf hoor, touwtje hangt gewoon los. Het is niet dat ik meegesleurd wordt ofzo.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:03

Gewoon een gevoelig ding dus..ja je kunt niet alles voorkomen.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:09

Heb je zijn voeding aangepast nu hij op een klein stukje staat?

Je zou naar wat supplementen (magnesium oid) kunnen kijken wat voor sommige paarden voor rust zorgt. Zijn veel topics over op Bokt en vast mensen die je daar in adviseren kunnen.

Fijn dat het ondanks de 6 maanden verplicht rust wel goed kan komen en dat je hem deze kans kan en wilt geven.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 09:17

Het is inderdaad een pony die behoorlijk hoog in bloed staat. Fantastisch om mee te werken, minder tof om op rust te zetten.
Hij krijgt nu inderdaad een minimum aan voeding. hij krijgt momenteel biotine en MSM bij. Hij krijgt ook een vitaminekorrel en een klein beetje zero sport mix (bij deze muesli hoest hij niet en schuurt hij niet).
Ik ben me aan het inlezen wat ik hem zou kunnen bijgeven om hem meer rust te brengen, maar aan de andere kant denk ik ook dat hij nog een beetje tijd nodig heeft om zich aan te passen aan zijn nieuwe routine.
Gisteren heb ik hem toch terug betrapt op een rodeo rondje.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 11:00

Zaterdag komt de hoefsmid terug. Ik ben benieuwd wat hij van zijn hoeven zal vinden. Ik vind alvast dat de kwaliteit van de hoef verbeterd is. Nu nog de vorm laten bijwerken.
Gisteren was hij weer behoorlijk gestresseerd op de wei. Ik heb geen enkele pas zien mank lopen, dus ik probeer positief te zijn en te hopen dat de blessure aan het herstellen is. Ik vrees wel dat ik hem te veel aan het voeren ben. Zijn buik begint er weer aardig gevuld uit te zien. Alleen vind ik het nu moeilijk om zijn voer te gaan beperken. Hij krijgt eigenlijk enkel een handje Zero sport mix om zijn biotine te kunnen voeren, en dan alleen hooi en nu en dan enkele uur op de weide. Aangezien het de bedoeling is dat hij buiten rustig blijft kan ik niet anders dan hem op gras te zetten, in de paddock is hij zenuwachtig en loopt dat gans de tijd rondjes.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:32

Hm als ie stress heeft kan hij door de adrenaline ook goed lijken te lopen..maar dan loopt ie er doorheen. Al hoop ik uiteraard dat hij goed an het herstellen is.

Ik zou het voeren toch proberen te beperken..anders is hij straks hoefbevangen. Minder hooi geven, misschien een slowfeeder..of graszaad hooi halen

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:48

de buurjongen heeft (jamergenoeg) een crossbrommer gekregen en vindt het leuk om tussen de velden met die brommer te crossen. De pony vindt het dan weer nodig om daar op te reageren.
Ik geef zijn hooi nu inderdaad in een slowfeeder net, misschien toch nog iets minder geven.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:14

Aan hooi hoef je niet te minderen. Ze moeten altijd wat te knabbelen hebben ivm maagzweren. Beter dan de muesli weglaten. (neem aan dat het gras niet hoog staat op het stukje?)

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:28

Hij staat momenteel op een stuk met doorgeschoten gras. Onze weide is pas 2 jaar geleden opnieuw ingezaaid dus nu eigenlijk te veel gras voor een revaliderende pony, aan de andere kant zitten we wel op zandgrond en is de grond weinig bemest (dat hebben we laten testen).
Hij krijgt echt niet veel muesli hoor.
Hij heeft ook nog stro om te knabbelen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:40

Ik raad ook aan om op het hooi niet te minderen (altijd wat te knabbelen voor zijn binnenkant, maar ook tegen verveling nu hij op een klein stukje staat). Als je hooi te rijk is, ander hooi aanschaffen. Muesli zou ik weg laten. Ook al is het maar een klein beetje. Pony is niet dun, heeft dat krachtvoer helemaal niet nodig. Of is er een andere reden voor de muesli?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 09:04

hij krijgt een beetje muesli om zijn biotine op te eten. ik heb biotine van de DA gekregen en die heeft nogal een scherpe geur. Meestal krijgt hij maar 1x per dag een klein beetje muesli.
Ik denk dat het een combinatie is van aan de ene kant het gras dat na een droge periode nu door de regen terug is beginnen groeien en het slowfeed hooinet waardoor ik hem waarschijnlijk meer hooi geef als wanneer ik het gewoon op grond leg.