Pony met slechte hoeven blijft mank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 08:48

Ik zou graag ook even jullie mening hebben over mijn pony en wat ik nu best verder kan doen.
Op 1 mei heb ik mijn pony mank en met kapotte hoeven uit de weide gehaald. Ik heb onmiddellijk de smid en DA erbij gehaald. De smid heeft de hoeven zo goed mogelijk proberen herstellen maar hij zei dat zijn hoefwand heel kort is en hij hier en daar op zijn zool loopt. De smid en de DA vonden hem niet bevangen.
2 weken daarna is er een hoefzweer aan zijn kroonrand doorgekomen. De eerste week heeft hij daar heel erg mank door gelopen. Dan is het beginnen verbeteren.
Nu mankt hij in het zand in stap niet, maar in draf geeft hij duidelijk aan pijn te hebben. Op harde grond is hij in stap al voorzichtig.
Volgende week komt er een andere DA die ter plaatse foto's en echo's kan nemen.
Wat zou ik hem best vragen? Ik laat me namelijk niet echt assertief en blijf dan achteraf met vragen zitten. Nu wil ik goed voorbereid zijn.
Dit is het zorgenkind.
Afbeelding

Zo zijn zijn benen en hoeven er uit.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:56

Ik gok datbje hoefzweer er nig niet helemaal uit is.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:00

Zo te zien kan er nog heel wat van de hoeven af (sowieso van de teen) en een hoefzweer kan nog best even doorzeuren. Goed laten bekappen dus en staat dit paard op dieet? Dat is hoognodig!

Elisa2

Berichten: 37111
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:00

Ik zou er de hoefsmid weer bij halen en inderdaad kijken of de zweer er wel helemaal uit is..{vermoedelijk niet} verder een ijzertje eronder laten slaan want zolang hij op zijn zool loopt zal hij gevoelig blijven lopen en is de kans om hoefzweren te ontwikkelen erg groot. Een paard hoort op de draagrand te lopen van de hoef en niet op de zool. Hoefschoenen is wellicht ook nog een optie.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:03

Ik heb gisteren ook gezien dat hij een bultje op zijn kogel heeft. Ik heb er een foto van maar ik weet niet of het echt duidelijk is. Mss zie ik nu ook dingen die normaal zijn en waar ik me beter geen zorgen over maak.
Afbeelding

Kan je een hoefzweer ook zien op foto? Of heeft dat geen zin?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:05

Mijn pony had voor ik haar kocht in een wei gestaan waar regelmatig 20 cm water opgepompt werd om het gras water te geven. Pony heeft toen 4x een hoefzweer gehad. Toen ik haar meenam voor een proefperiode was ze niet goed. Na 2,5 maanden op zand, supplement en smid 3× loopt ze nu helemaal goed. Hoefzweer kan dus lang doorzeuren.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:06

@ Sonja 89: hij is inderdaad op dieet hoor. De eerste foto is van enkele maanden geleden. Ondertussen kan ik zijn ribben voelen maar niet zien.
Ik heb toch nog een recentere foto. Zo zag hij er vorige week uit.

Afbeelding

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:09

Hoefwand heel kort?
Ik ben geen smid en heb je paard niet irl gezien maar van wat ik op deze foto's zie zijn de voeten eerder te lang :?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:16

@pol013: ondanks dat ik mijn pony al meer als 10 jaar heb, ben ik nog een beginner in medische problemen. Hij is nog nooit ziek geweest en heeft (behalve een peesblessure) nog nooit iets gehad. Ik lees wel vaak me hier op bokt en weet dus ondertussen dat als je smid je iets zegt je toch kritisch moet blijven. Daarom ook de foto's. De smid is 2 weken geleden nog geweest. Toen zei hij dat hij er amper iets kon afdoen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:19

Denk dat de smid nu weer moet komen. In het voorjaar groeien de hoeven het hardst. Pony is er heel duidelijk weer aan toe. De wanden brokkelen al af.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:19

2 weken geleden? Heeft hij toen de hoeven ook niet bijgevijld?

Elisa2

Berichten: 37111
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:23

Nele80 schreef:
@pol013: ondanks dat ik mijn pony al meer als 10 jaar heb, ben ik nog een beginner in medische problemen. Hij is nog nooit ziek geweest en heeft (behalve een peesblessure) nog nooit iets gehad. Ik lees wel vaak me hier op bokt en weet dus ondertussen dat als je smid je iets zegt je toch kritisch moet blijven. Daarom ook de foto's. De smid is 2 weken geleden nog geweest. Toen zei hij dat hij er amper iets kon afdoen.


Omdat ie op de zool staat waarschijnlijk kan je smid niks meer van de draagrand afhalen. Dat word ook bedoelt met de hoefwand te kort. Daarom ook een ijzertje, dan krijg je iig de zool van de grond af want dat is wat nu het belangrijkste is.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:24

@ Rizette: de smid heeft 2 weken geleden zijn hoeven bekapt, maar hij kan er niet veel afdoen, en dan ook rond gemaakt.

@ Elize: ik heb gevraagd aan de smid of een ijzer niet beter is. hij wou nog even afwachten. Hij zei dat volgens hem het nagelen hem (nog) meer problemen zou geven. Maar aangezien hij nu toch blijft manken zou een ijzer mss toch beter zijn.

Elisa2

Berichten: 37111
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:29

Kwam je smid zelf niet met oplossingen? of vond hij dat het vooral tijd nodig had? als nagelen problemen geeft zijn hoefschoenen dus wellicht ook nog een optie. Wanneer is de smid er daar voor voor het laatst bij geweest? komt ie netjes om de 6 a 8 weken?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:35

Elisa2 schreef:
Nele80 schreef:
@pol013: ondanks dat ik mijn pony al meer als 10 jaar heb, ben ik nog een beginner in medische problemen. Hij is nog nooit ziek geweest en heeft (behalve een peesblessure) nog nooit iets gehad. Ik lees wel vaak me hier op bokt en weet dus ondertussen dat als je smid je iets zegt je toch kritisch moet blijven. Daarom ook de foto's. De smid is 2 weken geleden nog geweest. Toen zei hij dat hij er amper iets kon afdoen.


Omdat ie op de zool staat waarschijnlijk kan je smid niks meer van de draagrand afhalen. Dat word ook bedoelt met de hoefwand te kort. Daarom ook een ijzertje, dan krijg je iig de zool van de grond af want dat is wat nu het belangrijkste is.


Dat kán natuurlijk. Dan heeft deze pony hele smalle hoge voetjes. Daarom breng ik het ook voorzichtig. Er is geen foto van de onderkant. Maar een de buitenkant lijken ze eerder te lang dan te kort.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:35

Klinkt alsof de zweer er nog niet volledig uit is, mijn paard begon begin januari met een zweer, is twee x open gebroken maar bleef mank. Uiteindelijk heeft de arts eind maart het flink opengesneden en nog meer infectie gevonden. Toen op boxrust maar sindsdien loopt hij zuiver!

Zijn hoeven lijken idd wat lang, apart zeg.
Ik zou liever een hoefschoen proberen dan een ijzer, ivm de nagels (zoals je smid ook zei), dan blijft je hoefwand mooier en gezonder

Sterkte!!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:39

De smid doet al een tijdje mijn pony. Tot voor nu had redelijk goede hoeven. Daarom stelde de smid voor om hem nog even tijd te geven. De smid is geweest op 1 mei en op 25 mei. De pony is altijd regelmatig bekapt geweest. De smid vond, zoals zijn hoeven nu zijn, hoefschoenen beter als een ijzer. Maar gewoon rustig op weide leek hem het beste. Omdat ik toch nog altijd schrik heb dat hij bevangen wordt, durf ik hem geen ganse dagen op de weide te laten.

Elisa2

Berichten: 37111
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:49

Ah oke, bedankt voor het verduidelijken.

Ik zou op het advies van je smid af gaan, gewoon even geduld hebben nog en dan inderdaad niet volledig op de weide maar misschien combi paddock/ wei? het gaat waarschijnlijk om het lichte bewegen.
Als je over 1 of 2 weken nog geen verbetering hebt kun je altijd nog verder kijken of eventueel hoefschoenen gaan proberen.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:52

Ik vind de hoeven ook veel te lang, struikeld hij ook regelmatig?
De scheur doet een probleem/schimmel in de wand/witte lijn vermoeden.

Ik zou een andere smid zoeken en met beleid de hoeven weer terug in de juiste vorm bekappen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:37

De hoeven zien er echt slecht uit, als in; niet goed bekapt. Vaak merk je het niet meteen, maar na meerdere keren slecht bekappen, krijg je een verandering van de vorm.
Je zou ook foto's moeten laten zien van de onderkant. Maar deze hoeven moeten echt gedaan worden. Dan maar een andere hoefsmid.

Anoniem

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:50

Niet bevangen geweest? Volgens mij wel als ik de hoeven zo zie. Te zien aan de knik en de duidelijke ringen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:55

Ik zou een andere hoefsmid proberen. De hoeven zijn echt te lang. Mogelijk heeft je pony een dubbele zool waardoor je huidige hoefsmid denkt dat jouw pony al op de zool loopt.
Kun je ook een foto van de onderzijde van de hoef maken en hier plaatsen?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:10

Ik probeer nog eens foto's te nemen van de onderkant van de hoeven. Dat was me gisteren in mijn eentje niet gelukt. Ik kwam precies een hand tekort om de foto te kunnen nemen.

Woensdag komt de DA. Hopelijk weet ik dan meer over de bult op zijn kogel. Ik zal hem ook vragen welke hoefsmid hij me kan aanraden. Ik ken namelijk geen andere hoefsmeden en zomaar iemand kiezen wil ik dan ook niet doen.

@amooj: volgens smid en DA was/is hij niet bevangen, maar ik denk daar ook anders over. Ik behandel hem dan ook qua voer en weidegang als een ex-bevangen pony. De DA die woensdag komt is dan ook een andere DA.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:19

Ben benieuwd naar foto's van de onderkant. Hoeven lijken zo wel te lang, dus ik vraag me af of ie geen dubbele zolen heeft. In ieder geval moet er echt wat druk van de kwartieren af, bij een hoef is de haarlijn daar helemaal omhoog gedrukt.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:22

Ik heb ook het idee dat de hoeven verkeerd bekapt zijn. De juiste terminologie weet ik niet, maar hij lijkt wat ondergeschoven hielen(?) te hebben.
Plus wat er hierboven ook al gezegd is door anderen.

Als de DA echo apparatuur mee heeft, zou ik ook rechtsvoor(?) laten scannen.
De gal-achtige zwelling doet mij denken aan een peesschedeontsteking en daar kunnen ze ook goed kreupel van zijn.
Zo zag dat er uit bij 1 van mijn oude verzorgpony's:
Afbeelding