Kreupelheid vanuit de heup?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_Puck
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-16

Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 23:40

Hoi allemaal

Ik heb geen idee of dit toppic hier goed staat, maar ik wil gewoon even mijn ei kwijt en mijn zorgen delen. Het word een lang verhaal dus respect voor de mensen die dit helemaal lezen.

Vorig jaar is er bij mijn oude paardje een ongeneeselijke peesblessure vastgesteld. Het begon met een lichte kreupelheid die maar niet weg wilde. Mijn merrie had in de 10 jaar dat we haar hadden nog nooit iets gehad en, ik was er dus van overtuigd dat alles helemaal goed zou komen. Na enkele weken en verschillende bezoeken aan de da en maseur toch maar naar de kliniek voor scans en foto's (nog steeds met het idee dat alles helemaal goed zou komen). Daar kwam echter de verschrikelijke diagnose.... een gedeeltelijke peesklap in de diepe duiger. Deze had er al minstens een half jaar lang gezeten (ongemerk ze heeft tot een maand voor diagnose nooit kreupel gelopen. Mijn bikkel van een vosje) dit heeft ertoe geleid dat de diepe buiger compleet was verkalt en overal begon af te brokkelen (het was echt een grote ravage op de scan). Er was 0% kans op herstel. Daar stond ik dan overmand door ongeloof, intens verdriet en heel veel schuldgevoel. Hoe heb ik dit in hemelsnaam niet gezien! Ik had dit moeten aanvoelen! Mischien had er dan nog iets gedaan kunnen worden!

Tot op de dag van vandaag voel ik me hier nogsteeds schuldig over. Het gevoel dat de ik de uitkomst mischien had kunnen veranderen als ik er sneller bij was geweest, laat me maar niet los.

Oke nu kennen julie de voorgeschiedenis, nu de reden dat ik dit toppic open.

Na een lange zoektocht ben ik vorig jaar onverwacht toch nog op een geweldig ander paardje gestuit (ik had de hoop al een beetje opgegeven om ooit nog weer paardje te vinden waarmee het zo goed klikte). Ik was op slag verlieft en vanaf het eerste moment hadden we gelijk een klik.

Afgelopen dinsdag liep mijn meisje na een bezoek van de hoefsmit links achter kreupel in de les. Oke dacht ik, vast een nageltje van het ijzer verkeerd. Hoefsmit weer geweest, voor de zekerheid een nageltje minder op de plek waar het mogelijk vandaan zou komen. Helaats donderdag nog geen verbetering, echter merkte ik wel een lichte zwelling in haar heup. Na voorzichtig voelen lijkt het inderdaat uit haar heup te komen. Uiteraard gelijk gekoeld.

Vandaag is er kwa kreupelheid nog geen verschil te zien met donderdag. De kreupelheid lijkt juist iets te zijn toegenomen. En hoewel ik weet dat ze zich waarschijnlijk gewoon heeft verstapt en ik me weer veel te veel zorgen loop te maken, voelt het toch niet helemaal goed. Er is steeds dat stemmetje in mijn hooft dat zegt, maar wat als... Ik probeer dit zo veel mogelijk te negeren want zoals ik al zei ben ik waarschijnlijk gewoon overbezorgd. Maar toch, had het bij een verstapping niet nu al wat beter moeten gaan? Of kan er een andere simpele oorzaak zijn?

Dinsdag ga ik de dierenarts bellen, hopelijk kan meer vertellen over de oorzaak van de kreupelheid. Hopelijk word me dan meegedeeld dat ik me eenorm aanstel (zucht weer zon overbezorde paardenmama) en dat het met wat tijd en liefde weer helemaal goed komt.

Bedankt voor het lezen en sorry voor de vele spelfouten. Reacties zijn welkom maar blijf alsjeblieft aardig.

Ps: ik zal na dinsdag nog wel even een update geven hoe het gaat.

Anoniem

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:15

Poeh, ik kan me voorstellen, dat je met zo'n voorgeschiedenis nu echt een knoop in je buik voelt... :(:)
Lastig ook, want moet je nou hopen dat ze iets vinden of juist dat ze niets vinden?
Waar zit de zwelling precies in/op haar heup?

Anoniem

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 03:47

Kan mij ook wel voorstellen dat het niet lekker zit, mijn merrie is destijds een keer hard onderuit gegaan tijdens het spelen in de wei en heeft toen ook een heupblessure gehad.
Heeft best lang geduurd, en uitte zich in licht onregelmatig lopen en draven maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Amber_Puck
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-16

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 08:47

Hoi Allemaal,

Zoals belooft een update. Gisterochtend heb ik de da gesproken en het verhaal uitgelegd. Ik heb nu voor vanmiddag een afspraak bij de kliniek, want hier kunnen ze alles toch wat beter bekijken dan thuis. Best een beetje spannend, maar hopelijk weten we vanmiddag meer. Ik laat nog wel even weten wat er uit is gekomen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:22

Hoi ts hoe is het afgelopen?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:53

Hoe gaat het nu met haar. Heb je wat meer duidelijkheid gekregen ?

Amber_Puck
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:32

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo lang niks heb laten horen, ik ben de afgelopen week namelijk nogal druk geweest met mijn examens. Afgelopen woensdag ben ik met mijn paardje naar de kliniek geweest. Hier is ze helemaal nagekeken door de Da. De Da heeft eerst haar been helemaal nagevoeld en daarna hebben we haar laten lopen op de stenen en op het gras. Met het rennen was te zien dat ze haar linker achterbeen iets korter neerzette dan haar rechterbeen en met het navoelen van het been was ze wat gevoelig op haar heup. Uiteindelijk is de DA tot de conclusie gekomen dat ze waarschijnlijk wat vast zit in de spieren op haar heup (door een klap van mijn andere paard). Dit kon ik zelf los maken met grondwerk en licht werk onder het zadel (veel lange lijnen). Ik ben maandag weer begonnen met rijden, voornamelijk stappen op de lange lijnen. Nadat ik gister en vandaag ook nog even heb gereden, kan ik merken dat ze weer wat losser word. Ze stapt en draaft eigenlijk weer helemaal normaal. Deze week gaan we het zeker nog lekker rustig aandoen en vooral lekker op de lange lijn stappen en draven en als ze daar aan toe is een galopje. Gelukkig lijkt het dus allemaal mee te vallen, en heb ik me dus waarschijnlijk druk lopen maken om niks. Echter wil ik haar voor alle zekerheid binnenkort nog wel na laten kijken door een ostheopaat.

Bedankt voor alle berichtjes en voor het lezen :)

Anoniem

Re: Kreupelheid vanuit de heup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:53

Fijn dat je nu weet hoe of wat, ik hoop dat het snel over is.
Mijn paardje heeft zo ongeveer hetzelfde gehad alleen dan icm een weke rug, ik heb veel baat bij een vrouwtje wat fysio doet icm dry needling, ze komt 2 a 3x per jaar mijn paard behandelen en moet zeggen dat mijn paard al heel lang geen last meer heeft.