Pony steeds kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 17:06

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste eigen pony gekocht. Gekocht als recreatiepaard. Heb haar gekocht toen ze 17 was (wordt nu 19) niet laten keuren of iets.
Nu het probleem: in dik een jaar tijd is ze 5 keer kreupel geweest (van 1-2 dagen tot 6 weken).
Dierenarts laten komen echo gemaakt conclusie peesblessure. Ze heeft sinds de dierenarts 2 weken rad gelopen en nu voelt ze weer niet lekker aan...
wat moet ik hier nu mee?
Ik mocht gewoon rijden met haar (mits rustig en op een goede bodem.
Ik vind het zo naar dat ze steeds kreupel loopt of niet aanvoelt zoals het hoort :(

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:13

Ik verplaats je topic van MD naar Beweging en Hoefverzorging.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:18

Niet rijden lijkt mij. Als ze goed is geweest en nu weer niet is de kans aanwezig dat de pees weer geblesseerd is. Hoe lang heeft ze op rust gestaan en wat voor een blessure was het en welke pees?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:21

No_No schreef:
Niet rijden lijkt mij. Als ze goed is geweest en nu weer niet is de kans aanwezig dat de pees weer geblesseerd is. Hoe lang heeft ze op rust gestaan en wat voor een blessure was het en welke pees?

Dit. Als ze nu (weer) kreupel loopt, is de hersteltijd niet lang genoeg geweest of is er te snel weer opgebouwd. Wat heeft ze in de rustperiode gedaan? Bij ons was het devies stappen op het harde en verder gewoon in de groep (met drie anderen) laten lopen. Bij scannen bleek het om een chronische blessure te gaan, maar ook die hebben we heel goed op kunnen lossen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 17:24

Het is een oudere peesblessure aan de aanhechtingspees rechts voor. Als advies kreeg ik gewoon rijden koelen en insmeren met onstekigsremmer. Toen de dierenarts kwam was ze niet kreupel, ze had geen dikke pees en het was niet warm.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:31

Maar nu is ze wel kreupel.
Is er een scan gemaakt? En hoe oud is die blessure?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:35

Een paard/ pony van rond deze leeftijd en eerder peesblessure gehad dan was het beter geweest om het niet te gaan kopen.

Blijft er toch gevoelig voor en heb je kans dat het een blijvende probleem is.

Succes en hopelijk komt het weer een beetje goed.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:13

Ik kan nergens uit halen dat deze blessure van voor de aankoop was?
Ik zie ook nergens staan hoe lang de pony rust heeft gehad met de blessure en hoe het is opgebouwd. 6 weken kreupel, daarna weer rijden? Ts is erg onduidelijk vind ik.

Ts een peesblessure kan wel een half jaar duren. Dus hoe lang heeft je pony rust gehad? Is dat een paar weken geweest? Paar maanden? Wat heb je gedaan met de pony tijdens de blessure? Hoe is het rijden opgebouwd?
Ik heb het idee dat het paard te weinig rust heeft gehad en dat er te snel weer is begonnen met rijden. En dan misschien wel bakwerk? Of buitenritten?
Oudere pony met peesblessure heeft meer tijd nodig dan een jonge pony van 6 jaar.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 19:34

Aangezien ik niet wist dat het een peesblessure was heb ik haar alleen rust gegeven toen ze kreupel liep. 6 weken kreupel kwam door een hoefzweer daarna weer gewoon rustig wat gestapt.
We rijden alleen in de bak

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 19:35

Er is 2 weken terug een echo gemaakt.

Anoniem

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:37

Wat leren we hiervan? Altijd laten keuren...


Heel vervelend, TS. :( Inderdaad nog eens goed naar laten kijken en echt rust gunnen... als het steeds blijft terugkomen toch maar eens grondig laten onderzoeken. Misschien door een andere DA?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:23

Ja klopt helemaal gelijk in Resistance!
Heb er geen spijt van maar heb wel onzettend geleerd. Ook omdat dit het eerste paard is en wij totaal onbekend waren met alles (ja ook dit was niet handig!)

Neemt niet weg dat ik veel om mn pony geef en niet wil dat ze steeds pijn heeft. Ik ga haar een tijdje rust geven (eventueel binnenhouden) en dan kijken hoe het loopt.
Bedankt voor alle reacties en antwoorden tot nu toe

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:25

Binnenhouden zou niet mijn eerste optie zijn. Als je paard gewoon rustig in een paddock of wei kan staan, zou ik dat vooral doen. Rust roest, beweging = doorbloeding en helpt dus bij het genezingsproces. Als het echte een oude (en wellicht inmiddels chronische) blessure is, wil ik je aanraden om contact op te nemen met Den Hoek (holistische praktijk). De peesblessure van ons paard hebben we met Hyaloco, een door hun samengesteld smeersel weer goed kunnen krijgen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:53

Ik begrijp dat je paard na een jaar kreupel is geworden?

Ik raad aan naar een goede dierenarts te gaan en daar advies te vragen hoe je dit het beste kan aanpakken. Ook een scan maken om te zien hoe het met de pees gaat.
Bak werk is niet handig met een peesblessure. Ook niet als je weer rustig aan mag gaan rijden. Raar dat je dierenarts je dat niet verteld heeft. Eerder rechtuit stappen op een vlakke harde ondergrond. Maar daar kan de dierenarts je beter over voorlichten.
De hoefzweer is wel echt helemaal genezen? Die willen ook nog wel eens door woekeren en dus vAge kreupelheden veroorzaken.

Het is heel vervelend ts.. hopelijk komt het goed met je paard!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:57

Veraaaaah schreef:
Aangezien ik niet wist dat het een peesblessure was heb ik haar alleen rust gegeven toen ze kreupel liep. 6 weken kreupel kwam door een hoefzweer daarna weer gewoon rustig wat gestapt.
We rijden alleen in de bak

Rondjes lopen is funest, de wei op deze zomer, en dan flink wandelen (aan de hand) deze herfst/winter. Volgend voorjaar rustig aan opbouwen, maar buiten, rechtuit en let op je ondergrond (zware bodem is funest).

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:00

Heb je met een peesblessure te horen gekregen dat je kan blijven rijden?? Mijn pony heeft 3jaar geleden een peesblessure gehad. Echt een minimale beschadiging, nauwelijks een scheurtje, liep alleen op het harde minimaal onregelmatig. Gevolg; 3 keer inspuiten, in totaal bijna 5 maanden op rust (wel weidegang). Pezen genezen erg traag helaas, en als je ze jiet de tijd geeft goed te herstellen is de kans dat de schade permanent is

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 22:16

Aangezien ze vaak maar 2 dagen kreupelde kreeg ik steeds het advies wacht het even af, ze is al wat ouder ze zal wel te zwaar belast zijn.

Als ik vorig jaar al geweten had dat het een peesblessure was had ik daar rekening mee kunnen houden.

Nogmaals de dierenarts heeft me groen licht gegeven om te blijven rijden (wel voorzichtig, goed luisteren naar mn paardje, en goed letten op de bodem)
De dierenarts staat goed aangeschreven dus ik ga er van uit dat hij het wel weet.

Hij zei wel dat ze er regelmatig last van zal hebben als ze gek heeft gedaan op de wei of iets.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:24

Klinkt mij geheel nieuw in de oren deze uitspraken.. vreemd vooral. Ik heb op een paardenkliniek gewerkt en daar hadden ze niet dit advies bij (oude) peesblessures!

maar goed, als jij je dierenarts volledig vertrouwd dan zal ik daar maar gewoon naar luisteren.. en dan niet op bokt gaan vragen of het normaal is dat ze steeds kreupelt.
ik zou naar een andere arts gaan of het paard een half jaar de wei op doen.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:04

Second opinion bij een andere dierenarts?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:14

Hele vreemde aanpak van jouwdierenarts TS. Peesblessures zijn langdurig, ingrijpend en hardnekkig en vragen om een gedegen plan van aanpak met geregeld echo's, rust, stappen aan de hand en een lange opbouwperiode van een half jaar tot een jaar. Ik zou je aanraden om het ditmaal gedegener aan te pakken in de vorm van een echo om de schade te bekijken, en dan een schema te maken, te beginnen met twee tot driemaal daags tien minuten stappen aan de hand op het harde, wel weidegang als ze rustig is, zoniet dan in een klein paddockje of op stal, koelen na het stappen en dat zes weken. Dan weer een echo, en uitbreiden qua stappen mits het herstel voorspoedig verloopt. Maar het rijden zou ik het komende half jaar tot jaar uit je hoofd zetten.

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:18

Is idd ook de eerste keer dat ik een DA hoor zeggen dat je met peesblessure mag blijven rijden. Ik zou er eerst maar es een andere DA bij halen.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:34

Rijden bij een peesblessure... heeeeel apart advies.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:06

De DA van TS heeft geconcludeerd het een oude peesblessure betrof. Dit is dus niet recent ontstaan.

Zoals ik het lees is dit een peesblessure is van een tijdje terug die zo goed als genezen is.

Het is dus niet vers, TS heeft al die tijd gereden en toch is de blessure zo goed als genezen. Dan heeft het weinig zin om de pony nu een hele tijd stil te zetten en een schema te gaan volgen alsof het een verse blessure is.

Aan TS, even stapje terug denk ik. Rustig aan, rij veel lange lijnen en vermijd zoveel mogelijk kleine bochten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:10

Ik zou er echt niet mee in de bak gaan rijden. Je kan er best op, maar op het harde en alleen stappen en dat zou ik 6 weken blijven doen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:30

ingvdh schreef:
De DA van TS heeft geconcludeerd het een oude peesblessure betrof. Dit is dus niet recent ontstaan.

Zoals ik het lees is dit een peesblessure is van een tijdje terug die zo goed als genezen is.

Het is dus niet vers, TS heeft al die tijd gereden en toch is de blessure zo goed als genezen. Dan heeft het weinig zin om de pony nu een hele tijd stil te zetten en een schema te gaan volgen alsof het een verse blessure is.

Aan TS, even stapje terug denk ik. Rustig aan, rij veel lange lijnen en vermijd zoveel mogelijk kleine bochten.


Waar is deze pony dan kreupel aan? Kans is heel aannemelijk dat het de pees weer is (of de hoefzweer, of iets totaal anders). Daarom het advies SCANNEN! Komt er niets uit de scan, dan verder onderzoeken.
Je rijdt niet op kreupele paarden. Als je wil rijden zal er onderzocht moeten worden waar door de pony kreupel loopt.
Dus het advies van de dierenarts is en blijft raar. Zeker bij een ouder paard die al een blessure gehad heeft.
Steeds terugkerende kreupelheid is niet goed!
Een pees die beschadigd is geweest zal altijd kwetsbaar blijven. Voorzichtigheid is dus geboden. Pony is vaak kreupel, onderzoeken wat het is. En niet laten afwimpelen door de dierenarts.