Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 10:04

Hoi allemaal,

Alvast respect voor de mensen die dit lange verhaal gaan lezen. :+
Ik heb een jaar geleden, ook rond deze tijd een topic gemaakt over mijn verzorgshetje die hoefbevangen was geworden. In dat topic hebben veel van jullie mij heel goed geholpen met wat ik moest doen en daar ben ik nog steeds heel blij mee! Ik zal even samenvatten wat er is gebeurd. Mijn verzorgshetje was hoefbevangen geworden en ze heeft heel lang op stal gestaan met hooi en gelukkig uieindelijk ook pijnstilling gekregen. Ik heb uieindelijk voor elkaar gekregen toen ze beter liep dat ze een paar uurtjes in de bak mocht rondlopen en ik ben toen het echt beter ging al stukjes gaan lopen etc. Maar toen ik op vakantie was is ze verplaatst naar een boerderij van de vader en moeder van de eigenaar en dat zijn ook de opa en oma van mijn vriendin. Mijn vriendin heeft daar ook 2 shetjes staan. Gelukkig kon ik al vanaf het begin daar elke week komen en heeft mijn verzorgpony in de zomer op een kaal gegeten stukje gestaan met hooi en in de winter ook op de stenen. Hier liep ze wekenlang niet kreupel meer maar had ze ook terugvallen waarbij ze een beetje kreupel liep als ik haar longeerde. Eerst werden ze bekapt door de opa van mijn vriendin maar later heb ik de hoefsmid gebeld die nu al 4 keer de hoeven heeft bekapt en ik merk dat dat echt veel beter is.
Op dit moment staat ze 24/7 met hooi in de stal samen met de 2 andere shetjes omdat de kale wei met het stukje stenen waar ze stonden helemaal is afgebroken omdat dat stukje weiland verhoogd moest worden met zand. Mijn vriendin en ik komen maar 1 keer per week en we laten ze dan een halfuurtje grazen en we laten ze soms rennen in een stuk weiland met veel te veel gras maar dan kunnen ze iig even hun energie kwijt. Bij dit rennen loopt Blessie, mijn verzorgshetje, meestal niet kreupel maar op de stenen loopt ze nog altijd stijf met terugvallen naar kreupel.
Ik ben helaas 5 maanden geleden geopeerd en ik loop sinds die tijd met krukken en dit gaat nog zeker 4 maanden duren. Ik ben elke week gewoon naar Blessie gekomen maar wel samen met mijn vriendin. Ik ben dus erg afhankelijk van mijn vriendin als ik bij Blessie ben. En als mijn vriendin bv niet lang naar haar shetjes kan, kan ik dat ook niet omdat ik dan gewoon helemaal niks kan. Dat is soms best irritant maar het is nou eenmaal niet anders.
Blessie staan nu al wekenlang in de stal, eerst was ik het daar helemaal niet mee eens en wilde ik ze meteen terug hebben in de wei. Dit is helaas niet gebeurd en ik ben ook gestopt met het 'zeuren'. Want dit is natuurlijk de tijd van de hoefbevangenheid en nu wil ik haar dus helemaal niet op het gras. Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen. Want binnenkort komt er wel een wei voor ze omdat de koeien dan ook weer naar buiten gaan. Op die wei worden ze dan meteen 24/7 gezet wat natuurlijk helemaal mis gaat dus ik wil dat echt niet en ik heb dat ook vaak gezegd. Gelukkig is er nog niks gebeurd en staan ze nog altijd op stal. Maar 24/7 in een stal kan eigenlijk ook niet want ze moeten gewoon buiten kunnen staan want het zijn shetlanders. Maar ze staan helaas op een boerderij, dus zonder paddocks, een bak en stenen waar ze op kunnen staan (de stenen waar ze 's winters op hebben gestaan worden zomers gebruikt voor kuilopslag). En dit gaat er ook niet komen. Ik weet dus echt niet wat ik moet doen want ik wil echt niet meer dat Blessie zo hoefbevangen wordt. Misschien kunnen jullie mij helpen met oplossingen waar ik nog niet aan heb gedacht.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:09

In principe lijkt het mij een beetje alsof zij niet de mogelijkheden hebben een hoefbevangen paard te houden (verbeter mij als ik ergens over gelezen heb). Maar hoe ik het begrijp is er op dit moment geen plaats waar ze kan staan zonder gras? Behalve dan haar stal.
Als het je eigen paardje was zou ik aanraden haar te verkopen aan een thuis die dit wel kan bieden, maar aangezien ze niet van jou is, is er vrij weinig wat je dan kan doen. Waarom kan ze nu niet meer in de bak?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:05

De shet op het gras zetten zal leiden tot zn dood. ...

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:50

Nee ze hebben idd niet de mogelijkheden om een hoefbevangen paard te houden. En ik wil haar echt niet op de wei. Ze kon in de bak bij de vorige stal waar ze stond maar ze is verhuisd naar een boerderij waar geen bak is. Ik heb al nagedacht om te vragen aan degene waar ze vorig jaar stond dat ze daar mag staan dit voorjaar. Maar om heel veel redenen kan ik eigenlijk niet maken om dat te vragen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:19

Is er niet een stukje land wat je kunt afzetten, en waar je dan het grootste deel gras weg kunt maaien, en waar je dan het gras een beetje uit laat eten door ander pony's? dit gaat namelijk best snel als je maar een klein stukje afzet. Groot genoeg om je pony te longeren en hem een beetje te laten rennen, en dat hij frisse lucht krijgt. Nou ja dan moet je dat samen doen met je vriendin, met je eigen blessure zal dat wel moeilijk gaan... Misschien is er nog iemand die kan helpen, en dan na twee weken zal wel veel gras weg zijn, en kan je eigen pony er staan.
Sorry het is heel veel werk, maar ik weet ook niet echt een andere oplossing := +:)+

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 23:19

Sophie_Wind schreef:
Is er niet een stukje land wat je kunt afzetten, en waar je dan het grootste deel gras weg kunt maaien, en waar je dan het gras een beetje uit laat eten door ander pony's? dit gaat namelijk best snel als je maar een klein stukje afzet. Groot genoeg om je pony te longeren en hem een beetje te laten rennen, en dat hij frisse lucht krijgt. Nou ja dan moet je dat samen doen met je vriendin, met je eigen blessure zal dat wel moeilijk gaan... Misschien is er nog iemand die kan helpen, en dan na twee weken zal wel veel gras weg zijn, en kan je eigen pony er staan.
Sorry het is heel veel werk, maar ik weet ook niet echt een andere oplossing := +:)+


Dat is eigenlijk een best goed idee! Ik ga dit voorstellen aan ze.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:33

Let wel op dat de omheining stevig genoeg is voor shetties
Ik heb het met je te doen, wij hebben ook wel eens te maken met een hoefbevangen shet, die staat bij mijn vader, en eigenlijk eet hij veel te veel gras, het is altijd een moeilijke zaak met een hoefbevangen paard

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:29

En...?
Heb je nog nieuws?

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 22:01

Ik heb het deze week druk gehad met school, maar bijna vakantie dus dan veel tijd voor ze! Ik heb veel te maken gehad met ontsnappende shetlanders dus er wordt zeker op de omheining gelet ;)

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:53

Even een update;
Blessie is weer duidelijk hoefbevangen... ze ontlast haar voorbenen en de hoeven van haar voorbenen zijn warm... mijn vriendin wist blijkbaar dat ze een dag in de wei hadden gestaan maar ze dacht dat dat niet zo erg zou zijn :\ dus ik had gezegd tegen de opa van mijn vriendin dat Blessie weer hoefbevangen was en dat ze echt niet op de wei mag. Toen zei hij dat dat super raar was omdat ze echt niet op de wei hadden gestaan. Maar we hadden dat daarna nog gevraagd aan de andere mensen op de boerderij en ze zeiden dat de shetjes wel in wei hadden gestaan. Dus volgens de opa van mijn vriendin is Blessie uitgegleden en is ze niet hoefbevangen dus ik echt een hele discussie met hem aangegaan want ze is gewoon echt hoefbevangen maar hij ontkent het helemaal. Ze snappen volgensmij niet hoe erg hoefbevangenheid is... ;(
Het plan van Sophie_Wind vond hij ook geen goed idee, maar hij heeft wel redenen gegeven waar ik niks aan kan doen.
dit moest ik even van mij afschrijven en ik weet niet meer wat ik kan doen..

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:20

Waarom kan het dan niet?
Is er niet een andere plaats waar je een weitje kunt maken voor je Shetlander?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:13

enige wat ik kan bedenken is dat je zou moeten kunnen spreken met de DA die waarschijnlijk regelmatig voor de koeien komt ? en vragen of hij een blik werpt ? ook een koeien DA zal wel duidelijk zien dat Blessie bevangen is. Wellicht kan hij beter met Opa praten ?

Weet niet of het te realiseren is hoor, maar een DA bellen zal ook wel uitgesloten zijn ;(

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:17

Is een graasmasker maatje Shet niet mogelijk? Dan kan je Shet misschien wel een halve dag ofzo het land in? Bij mij op stal staat een Fjord die al enkele jaren probleemloos het land in gaat met continu het graasmasker om.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:23

als ze niks willen doen en geen pijnstilling willen via dierenarts zou ik nu gewoon dierenbescherming bellen en daar het verhaal uitleggen. heel sneu maar is gewoon dierenmishandeling. wie niet horen wil moet maar voelen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:45

StalNollie schreef:
als ze niks willen doen en geen pijnstilling willen via dierenarts zou ik nu gewoon dierenbescherming bellen en daar het verhaal uitleggen. heel sneu maar is gewoon dierenmishandeling. wie niet horen wil moet maar voelen.


idd, als ze weer in de wei loopt (strompelt in dit geval) 144 bellen

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:55

StalNollie schreef:
als ze niks willen doen en geen pijnstilling willen via dierenarts zou ik nu gewoon dierenbescherming bellen en daar het verhaal uitleggen. heel sneu maar is gewoon dierenmishandeling. wie niet horen wil moet maar voelen.



Dat is wat je kan doen, helaas, zulke mensen.............. :(

En ik zou echt niet meer komen, het heeft totaal geen zin..........je hebt er helemaal niks te zeggen en te vertellen, want dier is niet van jou. En ze hebben er gewoon schijt aan. Je kan hoog en je kan laag springen.........ze nemen toch niets van jou aan.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:04

@ragdoll wat wil je met dat zinnetje zeggen, ; zulke mensen ;
gedoeld op mijn of op eigenaar van pony?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:04

Jammer dat die mensen niks van je willen aannemen, maar een koeien weide is voor geen een paard of pony ideaal want die weides zijn veel te vet, en met veel te vet bedoel ik dat die volop worden bemest en dan kan met een hoefbevangen pony al helemaal niet!! Helaas heb ik er ook ervaring mee, maar ik denk dat je beter 144 kan bellen, want je bent ten slotte niet de eigenaar.

Als je zelf de eigenaar was had je een andere plek kunnen zoeken met schrale / kale wei, of gewoon alleen een paddock (nog beter zelfs)
Mijn vorige (inmiddels overleden) was ook hoefbevangen en die boer wist dat ze niet in het land mocht, maar ook die liet haar zonder mijn toestemming in het land, nou was dat wel redelijk kaal gevreten maar ook dat was voor haar nog teveel.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:12

StalNollie schreef:
@ragdoll wat wil je met dat zinnetje zeggen, ; zulke mensen ;
gedoeld op mijn of op eigenaar van pony?



Die mensen waar de pony nu staat (eigenaars).

Is het voor jou niet duidelijk dat het richting de eigenaars is?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:13

las het inderdaad wat anders, (na enkele keren terug lezen kun je het op 2 manieren oppakken, vandaar me vraag).

Blijft verder lastig hoor Ts maar wil je echt je verzorgpony helpen is dit nog de enige tastbare oplossing.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:14

Zou je de pony niet kunnen kopen, deze situatie zal anders toch niet veranderen

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:17

koetjeboe schreef:
Zou je de pony niet kunnen kopen, deze situatie zal anders toch niet veranderen



Lees haar verhalen maar uit meerdere topics, dan heb je alle antwoorden.

Het is en blijft aanrommelen en dikke ellende met deze pony, helaas.
Alles begint weer opnieuw...........

Daarom zeg ik ook: helaas ze kan hoog springen en ze kan laag springen wat ze wilt, ze hebben er gewoon schijt aan, ze doen toch wat ze willen, het is haar pony niet dus ze heeft er helemaal niets te zeggen en of te willen behalve toekijken...........min of meer.

Ik was er allang klaar mee.

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:57

Een graasmasker of green guard een idee?

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Wat moet ik met mijn hoefbevangen shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:09

Is echt heel vervelend maar de enige oplossing met dit soort mensen is de pony weg halen of idd dieren bescherming inschakelen.
Heb niet voor niets nu ook een Shetlander er bij.. weet er helaas alles van.
Maar goed haar heb ik kunnen redden en de andere helaas van zijn pijn kunnen verlossen..

Sterkte

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:55

SilvanoN schreef:
Een graasmasker of green guard een idee?



Dat heeft geen zin meer, die is al goed hoefbevangen en is niet meer goed te krijgen, dat speelt al zeker 2 jaar met dank aan lakse eigenaren die maar wat doen en veel te makkelijk over denkt.

Aan de verzorgster ligt het niet, maar die staat helaas machteloos.