Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:32

Hoi allemaal,

Ik heb gezocht naar een centraal topic over kreupelheid, maar kon er geen vinden (kan ook aan mijn zoekskills liggen...). Mijn excuses mocht het verkeerd staan of als ik het in een ander topic had moeten plaatsen.

Sinds een half jaar heb ik mijn eerste eigen paard. Op dit moment is ze kreupel aan haar voorbeen. Ze heeft 2 erg verschillende voorvoeten (1 plat en 1 steil) en ze ontlast het been met de steile voet erg (ze loopt echt op haar teen met die voet). Ik ken haar al een aantal jaar en ze heeft nooit eerder kreupel gelopen op het been met de steile voet, maar ze stampte altijd wel meer met de platte voet dan met de steile voet. Nu loopt ze duidelijk kreupel op dat been. Vooral in draf in de bak is het goed te zien dat ze niet goed loopt, maar in stap zie je ook een verschil tussen links en rechts.
Ze heeft altijd op ijzers gelopen, maar sinds ze van mij is heeft ze die niet meer (voor buiten heb ik hoefschoenen met padding). De bekapper is telkens de steile voet iets aan het corrigeren. Ze loopt direct daarna even niet helemaal fijn, maar dat wordt wel minder.

Volgende week ga ik met mijn paard naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek en ik ben daar echt ontzettend nerveus voor. Ik kan niet zo goed omgaan met dit soort onzekerheden en ik heb telkens allerlei rampscenario's in mijn hoofd (bijvoorbeeld dat het niet behandelbaar is). Ik weet dat ik gewoon moet afwachten tot volgende week, maar ik vroeg me af of jullie me misschien een beetje vooraf gerust kunnen stellen. Natuurlijk is het voor jullie ook koffiedik kijken en ik snap dat jullie geen diagnose kunnen geven, maar misschien hebben jullie een idee van wat het kan zijn? Ik lees liever geen rampverhalen van mensen die paarden hadden met dezelfde symptomen. Ik heb een beetje een "het komt wel goed, schatje"-roosvicee nodig O:)

Nog een paar andere feitjes: In januari en februari heb ik haar niet gereden, omdat ik geen goed passend zadel had. Halverwege maart ben ik licht wat werk weer gaan opbouwen, maar toen liep ze eigenlijk gelijk al niet helemaal 100%. Ze is dus wel al even kreupel en rust heeft het niet beter gemaakt. Het kan geen stijfheid zijn, want ze loopt 24/7 buiten en het is erger na het rijden dan ervoor. Haar tanden zijn eind vorig jaar gedaan, ze is door een ostheopaat behandeld en het zadel is nieuw en op maat voor haar gemaakt.

Bedankt voor het lezen =)

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:05

Fijn in ieder geval dat je het paard naar de kliniek brengt voor een gedegen onderzoek .
Hopen dat er wat uitkomt en wellicht het been even op de foto's zetten...

Heb zelf wel wat ideeen over wat het wellicht zou kunnen zijn, zeker met je melding van de 2 verschillende hoeven, maar dat is koffiedik kijken..
Je bent al goed bezig door er eerdaags naar te laten kijken .
Dan heb je zekerheid .

Hoe oud is je paard ?

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:08

Er komt vaak hoefkatrolontsteking voor bij ongelijke voorvoeten, maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn.

Was ze met ijzers niet kreupel? en heb je wel een goede bekapper..? want het klinkt alsof er teveel "gecorrigeerd" word, een paard hoort niet kreupel of niet lekker te lopen na het bekappen. Na een bepaalde leeftijd valt er niet zoveel meer te corrigeren omdat de banden en pezen e.d. allemaal ontwikkeld zijn met een ongelijke stand en je dus problemen kunt gaan krijgen met de banden en pezen als je daar teveel aan gaat lopen "corrigeren".

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:19

Ze is bijna 13. Ze was met ijzers niet kreupel, liep altijd wel al wat zachter op de steile voet. De eerste 3 maanden zonder ijzers ging het ook goed (toen werd er ook al licht gecorrigeerd).

Ik denk dat ik wel een goede bekapper heb, ze heeft veel ervaring met bekappen, heeft ook veel ervaring met licht corrigeren en ze doet het (denk ik) rustig aan. Ze probeert ze niet in 1 bekapbeurt gelijk te krijgen zeg maar. Ze was ook zeer overtuigd dat corrigeren nog wel kon. Helemaal gelijk krijgen zou waarschijnlijk niet lukken, maar wel wat.

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:23

Ik denk je uiteindelijk met je paard beter af gaat zijn bij een medische hoefsmid, maar goed..eerst maar kijken wat er uit komt bij de kliniek. Ik kan je helaas niet geruststellen..mijn ervaring = ongelijke voorvoeten zorgen uiteindelijk altijd voor problemen/ chronische kreupelheid.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:24

De reden dat ik haar trouwens van ijzers af heb gehaald was dat ze eerst altijd in een stal stond, maar toen ik haar kocht is ze naar 24/7 buiten gegaan. Ze loopt buiten veel rond en ze tilde vaak 1 voet op om vliegjes weg te jagen (die liet ze vervolgens keihard vallen op de betonnenplaat die lag onder haar hooibak -.-). Daardoor verloor ze telkens het ijzer van de platte voet. Gerust wel 2 keer per week. Een keer is zelfs het ijzer naar achteren geschoven waardoor de lip in haar hoef stond (godzijdank niet te ver naar achteren). Dat vond ik telkens zo'n drama dat ik maar heb besloten zonder ijzers verder te gaan.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:31

Jouw vraag is dus naar ervaringsdeskundigen. Er staat bij ons op stal een paard wat altijd voor ijzers nodig heeft. Speciaal beslag is dat. De lip van het ijzer is anders dan een normale lip. Hij heeft ooit een probleem gehad met de hoefwand. Dat is bij de kliniek geconstateerd, lang geleden. Hij was toen jonger dan 17 jaar. Dat weet ik, omdat de eigenares hem op die leeftijd heeft gekocht, en het probleem er toen al was. Hij is nu bijna 32 jaar. Dus bij deze een stukje' het komt wel goed schatje - roosvicee'!

Het is voorheen een springpaard (schijnt internationaal te hebben gesprongen), maar als hij nu nog een hindernis ziet, gaat hij laagvliegen en wil springen. Hij mag ook nog af en toe en huppeltje doen, daar wordt hij blij van.

Hij komt dagelijks buiten overdag (weide of zandpaddock, dat verschilt), maar 's nachts gaan ze op stal. Het geeft rust en hij kan ongestoord zijn speciale voer eten.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:13

Dit topic hoort thuis op Beweging en Hoefverzorging. Ik verplaats je topic daarheen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:54

Is ze ook al gecontroleerd op een hoefzweer?

Mijn paard liep een paar dagen geleden ook kreupel. Wilde op 1 been geen gewicht zetten en had een wat vol gelopen pees, verder niet warm. Hoefsmid laten komen en er zat dus idd een zweertje en nu loopt ze weer helemaal goed.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:00

Ik denk ook aan HKO. Fijn dat je naar de kliniek gaat, hopelijk komt er daarmee snel duidelijkheid!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:01

Elisa2 schreef:
Er komt vaak hoefkatrolontsteking voor bij ongelijke voorvoeten, maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn.

Was ze met ijzers niet kreupel? en heb je wel een goede bekapper..? want het klinkt alsof er teveel "gecorrigeerd" word, een paard hoort niet kreupel of niet lekker te lopen na het bekappen. Na een bepaalde leeftijd valt er niet zoveel meer te corrigeren omdat de banden en pezen e.d. allemaal ontwikkeld zijn met een ongelijke stand en je dus problemen kunt gaan krijgen met de banden en pezen als je daar teveel aan gaat lopen "corrigeren".

Dit is precies wat ik ook wilde schrijven.
Op deze leeftijd moet je niet meer willen corrigeren, de voeten zijn zoals ze zijn.
En een goede bekapper hoort dat te weten. Dus ik krijg zelf wel een beetje een raar gevoel bij die man of vrouw.

En ja helaas hebben stijle voetjes eerder HKO.
Goed je paard recht rijden en ook goed op de achterhand.

Anoniem

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:03

Is het paard voorheen ook gecorrigeerd? Want anders ben je daar te laat mee en kan het juist problemen geven.
Ik ben benieuwd wat er uit onderzoek komt.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:10

Ongelijke hoeven is typerend voor het crooked horse syndrome. Of wel een scheef paard. Door compensatie van het scheef zijn kunnen ze kreupel raken. Maar er kan zoveel aan de hand zijn waardoor dat stijlere voetje minder wordt belast. Ik ben bang dat je toch geduld moet hebben.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 00:39

Bedankt voor de reacties allemaal =)

In mijn herinnering was het verschil tussen de voeten zo'n 3 jaar geleden minder erg. Ik kan me herinneren dat ze een keer net beslagen was (zo'n 1,5 / 2 jaar geleden ofzo) en dat ik dacht: wow, sinds wanneer zijn jouw voeten zo ongelijk?! Toen ik dat besprak met de vorige pensionhouder zei die dat ze die ongelijke voeten altijd al had en dat ik het me verbeeldde. Al blijf ik het dan toch raar vinden dat het me ineens zo opviel (daarvoor had ik die voeten ook tig keer vast gehouden om ze te verzorgen). Ik heb helaas geen oude foto's van haar voeten van 3 jaar geleden.

Ze is trouwens ook wel echt heel erg scheef. Voordat ik haar kocht, was ik haar bijrijder en mocht ik lessen op de pensionstal. Daar is nooit echt aandacht geweest voor die scheefheid. Ik moest er maar gewoon mee dealen dat het ene paard nou eenmaal een scheve aanleuning heeft en het andere niet. In het afgelopen half jaar ben ik naar een aantal theoriecursussen geweest over het in balans brengen van je paard en gaan er ineens deuren voor me open. Ik denk dat er een soort vicieuze cirkel is wat betreft die steile voet en haar scheefheid. EN misschien dus wel een andere oorzaak voor het minder belasten van die hoef (een oude blessure, een ontsteking, een weet ik veel wat). Ze werd schever, voet werd minder belast en steiler, ze werd nog schever, voet nog steiler etc.

Ik moet absoluut geduld hebben, maar ik ben gewoon ontzettend nerveus. Het is sowieso mijn eerste keer dat ik met een paard zoiets laat doen en ik hoop dat ik goed antwoord kan geven op de vragen van de dierenarts. Verder heb ik (in mijn beperkte beeld van paarden houden) altijd gezien dat kreupelheid vaak komt door een overbelasting waarbij 4 weken rust wonderen kan doen. Als het kreupelheid is door iets anders werd er vaak besloten niets te doen, paard door te rijden, op de buut zetten of eventueel zenuw doorsnijden als het erger werd en na 1,5 jaar dan maar naar de slacht, want dan was het paardje op. Dat is hetgeen waar ik bang voor ben. Dat het onbehandelbaar is of alleen op te lossen met oplossingen die ik niet wil voor mijn paard. Een operatie van 3000 euro met gigantische kansen op complicaties en met een kans van 0.2 dat het uberhaupt het probleem oplost schaar ik overigens ook onder het kopje "oplossingen die ik niet wil voor mijn paard".

Daarom ben ik wel echt heel blij met jullie reacties. Ik heb HKO even opgezocht en ik denk dat dat wel te behandelen moet zijn en daarna moet ik een goed plan opstellen samen met de dierenarts over hoe ik het kan voorkomen in de toekomst. Stiekem hoop ik dat speciaal beslag niet nodig is (gewoon omdat ik bang ben dat ze dan weer 2 keer per week haar ijzer eraf schopt), maar misschien blijft dat beslag wel beter zitten en dan is het ook een prima oplossing. Het rechtrichten is ook zeker iets waar ik veel mee aan de slag wil, maar dan moet ze wel eerst beter lopen.

EDIT: Oh ja, op hoefzweren is ze nog niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat dat ook wel te zien is bij het kreupelheidsonderzoek toch?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:01

Ja, hoor, een zweer gaan ze vinden. Maar het feit dat de hoef in de loop van de tijd steiler wordt, wijst eigenlijk alleen maar naar haar HKO. Ben heel benieuwd, hoop voor je dat het stiekem toch allemaal meevalt :)

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:17

Rindin schreef:
Ja, hoor, een zweer gaan ze vinden. Maar het feit dat de hoef in de loop van de tijd steiler wordt, wijst eigenlijk alleen maar naar haar HKO. Ben heel benieuwd, hoop voor je dat het stiekem toch allemaal meevalt :)


Mee eens..en een scheefheid die steeds extremer word als gevolg van compensatie in het lijf ook. Kan voortkomen uit overbelasting van een voorbeen door scheef rijden/ op de voorhand vallen. Of gewoon al een erfelijke zwakheid of een combi van beiden.
Ik hoop ook voor je dat het mee gaat vallen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:53

Voor de mensen die benieuwd zijn wat er uit het onderzoek is gekomen:

Draven en stappen op het harde (recht en kleine volte) liet zien dat ze inderdaad kreupel is. Vervolgens buigproef gedaan, die was negatief (oftewel gaf niet aan dat dat zeer deed). Vervolgens is de voet heel laag verdoofd. Dit gaf verbetering, maar nog niet voldoende. Vervolgens iets hoger verdoofd. Dat haalde de kreupelheid wel helemaal weg.

Vervolgens hebben we foto's gemaakt van de bokvoet. Hierop was te zien dat paardlief geen artrose heeft. De gewrichten zien er ook allemaal goed en netjes uit (verbazingwekkend goed zelfs =)) Het is ook geen HKO (ik weet even niet of dat nou uit de foto's bleek, het ging allemaal erg snel gisteren). Op de foto's was te zien dat het hoefbeen wel gewoon netjes recht staat, maar dat de hak veel te hoog is. Er zit een hoek van 13 graden tussen de zool van de bokvoet en de stand van het hoefbeen. De dierenarts zei dat de bekapper dus eigenlijk te voorzichtig is geweest met corrigeren (dat was ze ook, omdat ze niet wist hoe het hoefbeen stond).

Verder viel te zien dat aan de voorzijde van het hoefbeen een lichte irritatie zit (die is namelijk een heeel, heel klein beetje bol). De dierenarts zei dat dit kon komen door een te korte pees (heet dat nou de binnenpees of diepe buig pees? Het ging allemaal zo snel dat ik die namen een beetje kwijt ben. De pees aan de achterkant in ieder geval), die trekt te hard aan het hoefbeen, wat voor irritatie zorgt. Hij heeft een keer bij een jong onbeleerd paard die een te korte pees had de aanhechtingspees van de binnenpees doorgesneden. Hierdoor werd de pees lang genoeg en liep het paard niet meer kreupel. Een dergelijke operatie heeft de arts nooit eerder bij een ouder paard gedaan. Zo'n experimentele operatie durf ik niet aan.

De arts gaf als advies om een keer de voet te bekappen zoals die ook hoort te staan (dus in 1 keer hard corrigeren). Het paard zal daar last van hebben en zal lang moeten revalideren hiervan. De bekapper raadde me aan om haar te ondersteunen met vloeibare duivelsklauw en had het ook over een middel dat de pezen en spieren ondersteunt om irritaties / ontstekingen e.d. te voorkomen (de naam daarvan moet ze even nazoeken).

Of de pees overigens echt veel te kort is, kon de dierenarts niet goed meer bepalen na het verdoven, dit was een theorie. Hij gaf ook mee als advies om eventueel met een ijzer nog te kijken of de boel fijner voelt voor mijn paard. De bekapper beaamde dit, ze zei dat je met een ijzer een hoef een beetje verdoofd en ze zal natuurlijk dan niet op haar straal hoeven te lopen. Het zal de stand of de bokvoet niet verbeteren.

Ik vind het zelf allemaal wel lastig om goed te bevatten wat nou precies wat heeft veroorzaakt. Als ze loopt dan loopt ze heel erg op haar tenen (bij de bokvoet). Dat vind ik wel gek, want ze heeft daar juist zo'n dikke buffer van de te hoge hak. Het is ook niet zo dat ze naar mate dat de hak hoger wordt, toch wel weer wat meer gewoon normaal gaat lopen (totdat die weer te veel is afgesleten). Wat ik ook gek vind, is dat ze de bokvoet ontzettend ver naar achteren plaatst met eten (gerust bijna tussen haar achterbenen als ze reikt voor een grassprietje onder het hek door). Als ik zelf zo erg mijn rechterbeen naar achteren zet en mijn linkerbeen naar voren, dan voel ik toch echt dat mijn kuitspier enorm wordt opgerekt. Ookal zou ik dan op een hakje staan met mijn achterste been, dan nog wordt die kuitspier meer opgerekt dan wanneer ik dat been voor zou zetten. Voor mijn gevoel zou dat dus betekenen dat die pees niet per see te kort hoeft te zijn. De dierenarts beschreef de te hoge hak als een steentje in je schoen. Om ervoor te zorgen dat je weer fijn kan lopen, ga je niet elke keer een kleiner steentje in je schoen doen, dan haal je hem er gewoon uit.

Nja, ik heb veel gedachtespinsels. Ik ga sowieso het verhaal nog voorleggen via mail aan een andere arts en mijn bekapper gaat ook overleggen met collega's. Volgende week gaat ze bekapt worden en ik ga dan veel overleggen met de bekapper van hoe dingen nou zitten, wat de gevolgen zijn etc. Toen ik de bekapper belde was zij trouwens erg positief er over (vooral omdat het dus geen echte bokvoet is met ook een verkeerd staand hoefbeen en er geen sprake is van artrose).

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:58

Hm klinkt als een diagnose met een hele hoop theorie'n en maren, ik denk dat het verstandig is om een second opinion te vragen.

Maar irritatie aan de pees door ongelijke voorvoeten klinkt wel heel aannemelijk.

hoogendroog
Berichten: 3287
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:10

Als je dit dertienjarige paard op deze manier rigoreus zo'n standsverandering gaat bezorgen ga je 'm regelrecht een zware peesblessure geven. Hoe kan een veearts nou zo'n advies geven?
Een paard met ongelijke voorvoeten (zeker in deze mate) zal altijd ongelijk zijn in het gaan. Het gaat er bij dit soort paarden om dat je ze aan het lopen houdt. D.w.z. geen grote veranderingen in de stand, maar de platte steeds bij de iedere bekapbeurt iets steiler houden (en dat vergeten helaas veel smeden) en de steile voet bij dezelfde bekapbeurt iets laten zakken. Niet meer dan dat. Verwacht geen wonderen. Een bokvoet krijg je niet gecorrigeerd (zeker niet op deze leeftijd) en dat moet je ook niet willen. Daar gaat je paard van kapot.

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:14

Fijn dat de foto's best een positief beeld gaven.

Ik zou denk ik terug gaan naar de oude hoefsmid van het dier ( neem iig aan dat de huidige smid niet dezelfde is) indien mogelijk om te zien of dan de problemen langzaam weer verdwijnen. :o

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:21

Als toevoeging wil ik nog meegeven. Ijzers hoeven niet altijd in het hokje zwart wit te belanden .
Ik weet wel wat de beperkingen en nadelen van een ijzer zijn.
Maar als een ouder paard met meer comfort met een ijzer loopt. worden ze er ook 30 j mee.
Maar ik zou wel oppassen met goed gelovig te volgen in het advies van een bekapper.
Ze zal zeker kundig zijn dat hoor je mij niet zeggen. Maar niet alle voeten zijn hetzelfde en ze zal zeker ervaring moeten opdoen met verschillende problematieken.
Tzou jammer zijn als dit juist bij jou paardje gebeurd .

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:22

Bedankt voor de reacties. Ik realiseer me zeker dat het rigoreus corrigeren gevaarlijk zal zijn. Ik ben bij veel mensen meningen aan het opvragen en ga niet alleen maar uit van wat 1 bekapper of 1 arts zegt.
Het is wel lastig omdat veel mensen heel anders er tegenaan kijken en dan ook zeer extreem zijn in hun mening. De arts vertelde ook dat veel van zijn collega's zeggen dat een bokvoet niet opgelost kan worden, maar hij zei dat dat niet waar is. In sommige gevallen kan je die wel oplossen, mits je weet wat je doet. Ik neem aan dat hij dat zegt uit ervaring / kennis en niet gewoon voor de lol. De veearts vertelde ook dat de pees niet zal oprekken als die te kort is, maar de bekapper zegt dat dat wel kan. Ik kan moeilijk aan ze vragen of ze me even exact kunnen vertellen in hoeveel gevallen ze hebben gezien dat het wel gebeurd en in hoeveel gevallen niet en ook wat de andere omstandigheden daar waren. Ik ga er vanuit dat ze daar beide ervaring / kennis over hebben en ik probeer bij andere mensen te checken wat zij vinden van beide standpunten gegeven mijn situatie.
Daarnaast heb ik ook gekozen voor een arts die gespecialiseerd is in paarden, veel ervaring heeft en door iedereen omschreven wordt als zeer kundig. Idem met mijn bekapper, ze heeft veel ervaring, volgt cursussen, weet veel van het bewegingsapparaat, denkt logisch na over dingen en is voorzichtig. Natuurlijk is dat geen garantie dat ze ook echt goed zijn of dat ze nooit een fout maken, maar ik doe wel mijn best bekwame mensen uit te zoeken. Ik ben ook absoluut sceptisch over de dingen die mij worden aangeraden en wil alles tot op de bodem uitzoeken voordat ik risico's neem. Dat is ook de reden dat ik graag hier ook met jullie over spreek naast alle andere mensen die ik lastig val met mijn kwestie. Ik houd jullie ook graag op de hoogte van wat de second opinion hierover zegt en misschien vraag ik elders nog een third opinion aan.

Ik ben trouwens zelf ook niet per definitie tegen ijzers, wel ben ik me bewust van de hoefwerking die toch minder is met ijzer dan zonder. Als mijn paard totaal niet meer kan lopen zonder ijzers, dan krijgt ze die heus wel weer. Het grootste probleem dat ik met de ijzers had, was dat ze ze telkens weer verloor. Ze had het ijzer er een halve dag op zitten en in de tijd dat ik de smid weer langs kon krijgen (vaak duurt het ook wel even voordat ze weer langs kunnen komen voor 1 paard), was haar voet dan ook ontzettend aan het afbrokkelen. Ik ben idealistisch in de zin dat ik wil dat mijn paard gezond is, geen pijn heeft en het liefst dat ze zo gezond / pijnloos is dat ik haar kan rijden. Een idealistische mening over hoe goed ijzers zijn is daaraan voor mij ondergeschikt.
Mocht het zo zijn dat ik haar weer op ijzers wil hebben, dan ga ik inderdaad contact zoeken met de oude smid. Dat was een andere hoefsmid dan die waarbij ze haar ijzer telkens verloor. Ik hoop dat ik dan voorkom dat ik er een ijzer ondersla die er de dag erna weer af ligt.

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:51

Is je paard ook getest op cushing? voetproblemen en kreupelheden kunnen daar namelijk ook vandaan komen.

Is jouw bekapper een gecertificeerde smid? met echt de vakopleiding?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:03

Interessante casus, mijn paard heeft ook twee ongelijke hoeven en werd op den duur ook kreupel aan de stijle voet.
De foto's lieten ook niks verontrustends zien.
Zijn de collaterale banden gescand van jouw paard? Of is hier niet voor gekozen omdat de eerste keer uitverdoven geen resultaat gaf? Mijn paard bleek hier namelijk een blessure aan te hebben.

Kan je misschien wat foto's plaatsen van de hoeven hoe ze er nu uit zien en eventueel een filmpje waarop te zien is hoe ze loopt?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Kreupelheid, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:28

@Elisa2 mijn bekapster is geen hoefsmid (ze beslaat niet). Ze heeft de opleiding tot Hoefspecialist gevolgd, heeft veel ervaring en spart met haar leermeester over deze case.

@Evy, de collaterale banden zijn niet gescand. Op zich gaf de eerste verdoving wel al wat effect, maar haalde de kreupelheid niet helemaal weg. Hoe is de kreupelheid bij jou uiteindelijk genezen? Of helemaal niet?

Voor nu is het plan om zonder ijzers te proberen. Ze gaat elke 2 weken een stukje hiel weg halen. Dus niet alles in 1 keer. Ze zal ondersteund worden met een paar supplementen om irritaties en ontstekingen te voorkomen. Stappen op asfalt om de pees te laten wennen (10 minuten). Ik heb zelf vertrouwen in dit behandelplan. Als er een ijzer onder moet, dan kan dat altijd nog. Gek genoeg vond ik al dat ze beter liep de afgelopen dagen (na het onderzoek). Ook toen ze even wegdraafde vond ik ook dat het er niet heel dramatisch uit zag. Maar dat kan ook iets zijn wat ik graag wil zien.