Rare kreupelheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:54

Goed om te lezen dat het de goede kant op gaat! :-)

Pooh77
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-01-10

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:56

Fijn dat t op lijkt te knappen!

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:12

Mocht je de hoef nog goed droog moeten houden, dan is een luier met een laag tape met dit weer best handig.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 23:38

Een luier met tape haha, daar had ik nog niet aan gedacht!
Ik heb er nu een laag keukenpapier met betadine onder en daar verband met tape overheen. Maar ik heb toch het idee dat daar nog water en zand doorheen komt.. Ik ga het eens proberen, dankjewel! :)

Vandaag hebben we rustig wat vrijheidsdressuur geprobeerd en hij vond het duidelijk te simpel. Ik moest hem echt in toom houden, ben als de doods dat hij straks overbelast. Maar zodra ik 's avonds zijn hooi ging pakken, hoorde ik hem een paar flinke bokken en sprongen maken.. Ik een hartverzakking, hij draafde weer vrolijk op mij af :')

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:21

Het gaat nog steeds de goede kant op! Zijn been is inmiddels weer normale dikte, niet warm en niet pijnlijk. Zijn hoefballen en eerste deel van de straal zijn nog steeds erg zacht. Dus als iemand daar tips voor heeft, graag!

Die luiertip, geweldig!! Dit is zoveel makkelijker dan steeds dat verband om doen. En het blijft nog langer zitten ook!
In stap loopt hij inmiddels volledig zuiver, ook in de krappe wendingen. Heb een kleine voorhand verplaatsing geprobeerd en dit ging echt super. In draf loopt hij in de wending nog een klein beetje onregelmatig. Maar als ik zie hoe snel het verbeterd in stap, komt het helemaal goed met hem!! Ben zo opgelucht, haha :)

Inmiddels voer ik hem Algae Vitalis bij. Hoorde hier goede verhalen over en ik hoop dat hij hiermee wat meer weerstand gaat krijgen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:11

Graag gedaan en veel succes met de genezing

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 09:07

Helaas is Flo nog steeds onregelmatig. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets kan duren? Been is niet meer warm of dik, hoef wordt al een stuk harder en de gaten zijn schoon. Hij staat gewoon in een paddock en galoppeert zelf vrolijk rond. In galop is er ook niets aan de hand haha, vooral in draf en in de wendingen..

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:43

Een hoefzweer zou wel vrij snel over moeten zijn na doorbreken en schoonmaken. En dan ook nog een AB-kuur... Hoe lang duurt het nu?

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:17

Als er toch een bevangenheid mee heeft gespeeld naast de hoefzweer , wat heel goed kan dan moet je echt enkele maanden rekenen.Dan zal je paard geleidelijk aan makkelijker kunnen draaien en op den duur ook weer op het harde op een cirkel o.k, draven. Dat heeft heel veel tijd nodig. Als een hoefzweer er uit is heb ik nog nooit langer dan een week gezien dat ze weer o.k. zijn. Als hij er ook echt uit is. Misschien moet je ook overwegen om je paard op ijzers te zetten uit bescherming voor een kneuzing of zweer.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 19:23

Op woensdag is de hoefzweer eruit gesneden, donderdag stond hij met dik been. Toen direct de AB en metacam kuur gestart, deze liep tot maandag.
De dierenarts die op donderdag kwam, noemde een hoefbevangenheid onwaarschijnlijk. Ik zit er ook nog steeds mee in mijn hoofd hoor, maar is dat niet een beetje raar aan één been? Hij liep ook op de teen, terwijl ze dit toch normaal willen vermijden?
Vandaag liep hij weer iets beter. Krappere wendingen gingen 9 van de 10 keer goed, draven heb ik niet gecontroleerd. Heb hem vannacht wel heel hard horen galopperen: hij heeft een paaltje gebroken en galoppeerde toen vrolijk de bak door...

Vandaag met het verversen van het verband werd ik eigenlijk heel blij en bang tegelijkertijd. De verzenen zijn weer zwart en hard, eveneens als de straal. Maar, ik zag een horizontale 'scheur' vanaf de verzenen langs een stukje kroonrand lopen... Dit is het enige stukje dat week is.
Direct de hoefsmid foto's gestuurd en hij raadde mij aan om het verband er af te laten en te teren. Anders wordt zijn hoef te week. Ik zie zelf al helemaal doemscenario's als ontschoening. Maar ja, is dat logisch?

IJzers zouden opzich een optie zijn, maar de hoefzweer komt niet van buiten af. Er was geen beschadiging te zien.

Afbeelding
Hierbij de scheur van buitenaf

Afbeelding
Gaat ongeveer 0,5 cm diep..

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:43

Maak je niet te ongerust. Er zit heel wat groeikracht in hoeven. je hebt er toch steeds deskundigen bij die je adviseren wat te doen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 19:48

Dat is precies mijn probleem, ik maak mij overal ongerust om :')

Hoef dus niet te lopen stressen? :o

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:14

Yacintha schreef:
Dat is precies mijn probleem, ik maak mij overal ongerust om :')

Hoef dus niet te lopen stressen? :o

Nee want dan word je overspannen en kun je de intensieve zorg voor je paard niet meer aan. Nou heb ik dat zelf ook als bij mijn paard iets mis is hoor.Maar jij wordt zowel door de hoefsmid als door de veearts bijgestaan.Dat zijn toch deskundigen. en van de Bokkers krijg je ook nog veel adviezen.Maar die zien je paard alleen op internet.Ik denk dat jullie de tijd van het jaar meehebben,want de lente is goed voor de gezondheid en de hoeven groeien dan ook beter. Ik leef in elk geval met jullie mee. :(:)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 20:36

Nee klopt, stressen maakt alles slechter maar ik zeg altijd zo, zijn net mijn kindjes :o

Gelukkig heb ik inderdaad een hoop aan de DA en vooral mijn hoefsmid! Kan hem altijd bellen en hij zegt ook altijd als hij er niets mee kan en er een DA moet komen. En ik heb al een heleboel aan dit topic gehad! Meerdere mensen weten toch meer dan eentje.

Dankjewel! :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:47

Daar ben ik weer, de enorme stresskip... :o

De open gaten staan me nog steeds niet echt aan en schrik nog steeds van die foto's van de scheur.. Maar het zit nog goed dicht geteerd en de verzenen zijn nu mooi hard. Ik ga morgen toch nog een keer weken, om zeker te zijn dat er echt geen vuil in het gat zit... Of zou dat niet nodig zijn?
Vannacht werd ik weer van hem wakker, hij was als een malle aan het rondrennen in zijn paddockje. Dit keer wel de paaltjes en draad heel gelaten. Vanmiddag zag ik in sommige krappe wendingen dat hij eigenlijk prima liep en wilde toch eens een stukje laten draven.. De eerste passen zijn nog stijf maar op de lange stukken draafde hij soepeltjes achter mij aan. Wat een geluk!
Laatste keren kwam hij zelfs bokkend in galop mij voorbij gerend, sukkel haha.

Reageert verder nergens op zijn been qua pijn, dus ik denk dat beweging hem toch beter doet dan rust! :)

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:39

Yacintha schreef:
Daar ben ik weer, de enorme stresskip... :o


Reageert verder nergens op zijn been qua pijn, dus ik denk dat beweging hem toch beter doet dan rust! :)


Goedemorgen stresskip :D

Beweging in de paddock of weitje is altijd beter dan op een stalletje waarin hij alleen maar krap kan draaien. Lekker in de paddock laten staan.....zekers met het mooie weer komende week.

Komt aal goud* met je paardje (*Komt goed) :-)

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:58

Ik denk ook dat aangepaste beweging goed is want dan is er immers meer doorbloeding.En vaak zijn er in een stal meer bacterien dan buiten.Fijn dat hij zich al weer beter voelt!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 19:40

Hij staat sowieso al de gehele tijd 24/7 buiten :)
Enkel in een aangepaste paddock in de rijbak, aangezien de grote paddock te nat is.. Dus die beweging had hij wel! :D

Maar ik twijfelde heel erg of ik hem gewoon op rust moest laten staan in die paddock, of dat ik toch rustig het grondwerk en vrijheidsdressuur moest oppakken. Vandaag enkel op de cirkel wat onregelmatigheden gezien, verder niets gelukkig! Gaat helemaal goed komen! :)

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:08

Die van mij heeft precies hetzelfde. Ben al een heel tijdje bezig omdat de straal flink aangetast was en inmiddels ook ingezakt doordat er een gat onder zat. Hij is nog steeds erg gevoelig maar ik biotex het geregeld en doe er hoofliquid op, en dan moet het volgens mijn smid gewoon vanzelf uitgroeien. Ik probeer het verder uiteraard fanatiek weg te kijken maar dat helpt niet, moet gewoon geduld hebben :') . Niet mijn sterkste kant. Ik doe met longeren en rijden maar even hoefschoenen aan, dat helpt wel. Beweging helpt voor de doorbloeding en genezing dus het is aftasten wat kan, probeer hem wel zoveel mogelijk aan de gang te houden. Heb dus niet heel veel aanvullende tips maar leef met je mee!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:33

Hahaha dat fanatiek weg kijken klinkt héél bekend! :')
Het liefste gaat alles gewoon in één keer weg, maar helaas!

Maar je kunt er dus wel gewoon mee aan het werk? Dat is wel fijn! Zeker als die hoefschoenen dan hulp bieden. Ik denk dat ik zelf in ieder geval ook nog wel even met biotex aan de gang blijf, al is het voor mijn eigen gemoedsrust. Volgens de hoefsmid hoeft dat niet als ik het goed geteerd heb maar ja, dan vraag ik mij weer af, wat is goed?

Bedankt voor jouw berichtje! "Fijn" om te horen dat ik niet de enige ben :)

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:54

Tsja, kan hij gewoon aan het werk... Ik probeer het en het gaat redelijk. Het vervelende is, dat toen ik dacht dat het weg was, het na een paar weken toch weer begon te rommelen en toen had hij opeens weer een vieze plek in en onder de straal. Na behandeling gaat het dan wel weer. Dan loopt hij in het begin ook met hoefschoenen zo zo maar het wordt wel beter. Omdat hij insuline resistentie heeft en het gras nu tricky is met die koude nachten is beweging nog wel extra belangrijk. Dus ik longeer toch zolang hij niet kreupelt, maar laat hem niet volle bak lopen. Beetje naar vermogen. Teren doe ik niet trouwens, dat is me juist afgeraden omdat het dan verstikt. Maar dat moet ieder voor zich bepalen. Beterschap!

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:07

Dat teren niet goed zou zijn,daar zijn de meningen over verdeeld. Het is wel een heel oud en beproefd middel.Tegenwoordig heb je ook allelei andere middeltjes. Maar wat eeuwenlang goed is geweest kan nu niet ineens slecht zijn.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:32

Dat vind ik dus ook nog een lastig puntje bij Flo, het werken. Vannacht werd ik weer wakker van hem omdat hij zo hard door de bak galoppeert en bokt. Terwijl ik heel duidelijk kan zien dat hij in draf nog stijf en wat onregelmatig loopt. Aan de ene kant denk ik dan, hij is er nog niet klaar voor. Maar aan de andere kant, nergens aan zijn been is iets pijnlijk en als hij wel pijn had, dan zou hij toch niet zo gek doen?
Ik heb vandaag rustig geprobeerd om ook wat onder het zadel te doen. Alles ging echt heel goed, enkel de draf dus nog niet.
Na de training ging ik zijn hoef weken en dacht ik dat ik wel een spuit kon gebruiken om het gat goed schoon te maken. Maar toen ik water in het gat spoot, kwam dit via de kloof bij de verzenen er weer uit. Laat het nou toch los dan of..?

Teren ben ik zelf ook nog heel verschillend over haha. Ik doe het bij een ander paard van mij wel regelmatig, vooral in de winter, omdat hij onwijs zachte hoeven krijgt en dan van alles gaat mankeren. Verder doe ik het eigenlijk niet, enkel als het mij wordt aangeraden.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:21

Yeahhh wederom zitten we weer in hetzelfde schuitje, gisteren na het longeren met hoefschoenen was de scheur opeens nat vies en stinky, en dus open! Weer gebiotext en vanochtend kwam meneer door de wei aangescheurd voor het afdoen van de deken. Bochtjes nog gevoelig maar rechtuit lijkt het aanzienlijk minder. Hopelijk zet dit door, net als bij jou! Ik duim voor ons!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:04

Jeetje, balen zeg Shalimar! Maar lijkt er dus niet al te veel last van te hebben? Dat is in ieder geval wel een opluchting. Ik duim ook voor jou!

Vandaag heb ik toch de dierenarts gebeld voor advies, het zat me gewoon niet lekker. Het is dus normaal dat hij nog kreupel was. De gaten in zijn hoef zaten tot het leven en zijn nu dus nog steeds gevoelig. In draf komt er meer druk op het been te staan, 1+1 is 2..
Die kloof in zijn hoef is gekomen door de pus. Zolang het niet helemaal open staat en vies wordt, zou het geen problemen moeten opleveren. Ik mag Flo ook gewoon belasten voor zover hij dat kan, enkel dus de draf even vermijden. Maar na een aantal, weken zoude hoef zodanig gegroeid moeten zijn dat de problemen zichzelf oplossen!