Paard struikelt soms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:36

welmoedz schreef:
Hij had al hele korte hoeven en toen brokkelde ze nog vanwege op de weg lopen en WLD. Nog een keer goed kijken naar beslag is altijd goed natuurlijk. Heb net een afspraak gemaakt, de dierenarts komt woensdag voor foto's dus ik ben benieuwd of daar wat uitkomt. Daarna nog eens goed naar beslag kijken.

Bij aankoop is hij alleen klinisch gekeurd


In dat geval zal het indd de wld zijn. Die is ondertussen onder controle?

Hoe land je paard trouwens op zn hoeven? Achter op de hiel of voor op de toon (voor of achterkant van de hoef) ?

Askja: dat er andere oorzaken kunnn zijn voor brokkelen lijkt me duidelijk, maar dat is eerder uitzondering dan de regel. De meeste paarden die scheur/brokkelhoeen hebben hebben dit toch echt doordat de wand te lang is/te lang geleden niet bekapt. Maar in dit geval kan dat dus zeker aan de wld gelegen hebben.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:43

Struikelen kan ook komen wanneer een paard teveel op de voorhand gereden wordt :)

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:03

Ik denk dat het verstandig is als je jouw paard gewoon eerst volledig laat nakijken klinisch en op de röntgen zetten. :) Zoals je hier kunt lezen, kunnen er verschillende medische redenen zijn. En pas als die uitgesloten zijn, kijken naar manier van bekappen, ijzers, minder op de voorhand rijden etc. Dat is namelijk allemaal symptoombestrijding als er medisch iets aan de hand is.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:12

Maar come on, moet een paard echt eerst helemaal door de mallenmolen omdat hij af en toe struikelt? Gaat hij per keer 20 keer volop op zijn smoel oke, maar die van mij let in het bos ook niet op en gaat zijn benen niet optillen bij een boomwortel. Ookal is hij een prooidier, als ik een keer niet oplet heb ik ook een grote kans onderuit te gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:16

Kan ook vanuit de hersenen komen. Ik kende een paard wat vroeger een lichte herseninfarct/attack heeft gehad en daar verder niks aan overhield gelukkig behalve dat hij vaak struikelde en weinig tact had in het draven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:10

Bay schreef:
Ik denk dat het verstandig is als je jouw paard gewoon eerst volledig laat nakijken klinisch en op de röntgen zetten. :) Zoals je hier kunt lezen, kunnen er verschillende medische redenen zijn. En pas als die uitgesloten zijn, kijken naar manier van bekappen, ijzers, minder op de voorhand rijden etc. Dat is namelijk allemaal symptoombestrijding als er medisch iets aan de hand is.


Ik snap je punt. Maar ik persoonlijk zou eerst kijken naar dat wat struikelen in de meeste gevallen veroorzaakt. Dat stukje meer op de achterhand rijden heeft al een groot deel opgelost, maar dan punt 2. Hele mallemolen lijkt me onnodig als het kan worden opgelost door iets simpels als beter bekappen. Als ie daarna nog steeds struikelt dan zou ik uiteraard ook verder kijken.

Edit: ik deel overigens niet je mening dat beter bekappen/minder op voorhand symptoombestrijding is, integendeel. Als het probleem/oorzaak is slechte hoeflanding/niet goed bekapt of veel op de voorhand lopen dan lijkt me de oplossingen daarvoor dus meer op de achterhand/beter bekappen (als dat de oorzaak os dus, gezien die het makkelijkst aan te pakken zijn zou ik daar mee beginnen)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:18

Een haflinger heeft vaak slechte hoeven en daar valt met supplementen en bekappen vaak wel wat aan te doen, maar te lang is daar vaak niet de reden van het brokkelen en scheuren (integendeel. Veel haflingers hoeven veel minder vaak dan gebruikelijk bekapt te worden). En daar zijn uiteraard uitzonderingen op, maar als ik een paard hoor met brokkelende te korte hoeven is het 1 op 3 een haflinger, en zo vaak komen die toch niet voor.

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:34

Maartje1990 schreef:
Edit: ik deel overigens niet je mening dat beter bekappen/minder op voorhand symptoombestrijding is, integendeel. Als het probleem/oorzaak is slechte hoeflanding/niet goed bekapt of veel op de voorhand lopen dan lijkt me de oplossingen daarvoor dus meer op de achterhand/beter bekappen (als dat de oorzaak os dus, gezien die het makkelijkst aan te pakken zijn zou ik daar mee beginnen)


Ja daar heb je ook gelijk in. Alleen als de oorzaak iets medisch is dan heb je het misschien het struikelen een beetje verholpen maar de echte oorzaak niet. En juist dat kun je snel(maar niet kostvrij) echt uitsluiten door op de foto te laten zetten.
Maar goed, er zijn inderdaad meerdere dingen die je eerst kan proberen. Het is ook heel situatie afhankelijk en daar moet je natuurlijk goed naar kijken en naar je eigen gevoel luisteren :j Ik kan daarom ook alleen advies geven vanuit mijn eigen ervaring en dat is dat ik het achteraf gezien jammer vind dat we lang hebben geprobeerd het door trainen van de achterhand te verbeteren ipv gelijk op de foto. Vooral omdat zij nu zo ontspannen is door haar hele lichaam dat het niet anders kan dan dat ze ook pijn had van de artrose.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:35

Jester: JA dat moet, als dat struikelen geen rijtechnische achtergrond heeft. Ik ga ervan uit dat ts dit paard althans niet eindeloos op de voorhand laat sloffen, ze heeft immers les. Als een paard dan toch struikelt, kan het best zijn dat er toch rijtechnisch meer moet gebeuren, maar eerst moet een medische oorzaak uitgesloten worden. Struikelen kan o.a.veroorzaakt worden door artrose, hoefkatrolontsteking, ataxie, een probleem in de halswervels, ontsteking van de hoefgewrichten. Heb zelf twee paarden die altijd wat struikelig waren. Als ik netjes reed en ze bij de les hield, deden ze het niet. Het ene paard bleek lichte ataxie te hebben. Het andere paard had artrose en wordt inmiddels niet meer gereden. Ik heb ook een ruin die wel helemaal gezond is en toch soms struikelde. Bij hem was het een kwestie van fysieke en mentale training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:40

Jester_ schreef:
Maar come on, moet een paard echt eerst helemaal door de mallenmolen omdat hij af en toe struikelt? Gaat hij per keer 20 keer volop op zijn smoel oke, maar die van mij let in het bos ook niet op en gaat zijn benen niet optillen bij een boomwortel. Ookal is hij een prooidier, als ik een keer niet oplet heb ik ook een grote kans onderuit te gaan.


Als je goed leest heb je gelezen dat ts een keer met hem is gevallen, dat zou voor mij al genoeg reden zijn om hem eens op de foto te zetten. Een paard kan idd een keer onbenullig vallen, maar in combi met het vele struikelen lijkt het me toch wel zinnen om hem wel door de molen te halen.

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:49

Askja schreef:
Jester: JA dat moet, als dat struikelen geen rijtechnische achtergrond heeft. Ik ga ervan uit dat ts dit paard althans niet eindeloos op de voorhand laat sloffen, ze heeft immers les. Als een paard dan toch struikelt, kan het best zijn dat er toch rijtechnisch meer moet gebeuren, maar eerst moet een medische oorzaak uitgesloten worden. Struikelen kan o.a.veroorzaakt worden door artrose, hoefkatrolontsteking, ataxie, een probleem in de halswervels, ontsteking van de hoefgewrichten. .


Precies dit :j

Joolien schreef:
Als je goed leest heb je gelezen dat ts een keer met hem is gevallen, dat zou voor mij al genoeg reden zijn om hem eens op de foto te zetten. Een paard kan idd een keer onbenullig vallen, maar in combi met het vele struikelen lijkt het me toch wel zinnen om hem wel door de molen te halen.


Mee eens. TS heeft geluk gehad dat het nu in stap gebeurde maar als hij de volgende keer in galop struikelt? Dat wilt je niet hebben, weet ik uit ervaring :')

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:52

Mijn paard had door scheefstand van zijn voeten (kijk daar echt heel kritisch naar), scheefstand/blokade in zijn nek/hals/thoracale overgang. Het zal nooit een handig paard worden, maar sinds hij hiervoor behandeld is, gaat het gelukkig een stuk beter. Ook ben ik juist meer heuveltjes/boomwortels etc gaan trainen, zodat hij beter leert opletten. Maar voor mij blijft het opletten (juist op vlakke bodem heeft hij de neiging zijn voeten niet zo goed op te tillen, waardoor hij makkelijk over iets kleins struikelt).
Wil alleen even aangeven dat het niet altijd Hoefkatrolproblematiek hoeft te zijn (en ja die van mij is ook op de foto geweest en die waren schoon, van hals t/m ondervoet), maar heb een thermografie laten doen en daarmee kwamen zijn problemen naar boven.
Ik ben met die van mij meerdere keren gevallen en zelfs een keer over de kop geslagen, dus vat het probleem niet te licht op.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:53

Ik ben de mede eigenaar. We laten de DA maandag hem checken, als zij zegt dat foto's nodig zijn gaat hij dezelfde week nog met beide benen op de foto.
Met rijden struikelt hij weinig. met longeren of iets ook niet.
We wachten maandag de Da af. ;)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:20

Bay schreef:
Askja schreef:
Jester: JA dat moet, als dat struikelen geen rijtechnische achtergrond heeft. Ik ga ervan uit dat ts dit paard althans niet eindeloos op de voorhand laat sloffen, ze heeft immers les. Als een paard dan toch struikelt, kan het best zijn dat er toch rijtechnisch meer moet gebeuren, maar eerst moet een medische oorzaak uitgesloten worden. Struikelen kan o.a.veroorzaakt worden door artrose, hoefkatrolontsteking, ataxie, een probleem in de halswervels, ontsteking van de hoefgewrichten. .


Precies dit :j

Joolien schreef:
Als je goed leest heb je gelezen dat ts een keer met hem is gevallen, dat zou voor mij al genoeg reden zijn om hem eens op de foto te zetten. Een paard kan idd een keer onbenullig vallen, maar in combi met het vele struikelen lijkt het me toch wel zinnen om hem wel door de molen te halen.


Mee eens. TS heeft geluk gehad dat het nu in stap gebeurde maar als hij de volgende keer in galop struikelt? Dat wilt je niet hebben, weet ik uit ervaring :')


Precies wat ik vanaf begin zeg. Ga niet knutselen en dingen proberen, maar onderneem meteen de goede stappen, dat scheelt je in de toekomst.
En dat schrijf ik niet om paniek te zaaien, maar omdat ik dit scenario al vele malen voorbij heb zien komen in de normale wereld ( en op bokt ook ja) en vanuit deze ervaring raad ik je goed onderzoek aan.
Gelukkig komt de da al en gaat ts foto's maken, top!! Ik hoop dat er niks aan de hand is, hou je ons op de hoogte??

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:21

lovee schreef:
Ik ben de mede eigenaar. We laten de DA maandag hem checken, als zij zegt dat foto's nodig zijn gaat hij dezelfde week nog met beide benen op de foto.
Met rijden struikelt hij weinig. met longeren of iets ook niet.
We wachten maandag de Da af. ;)


Top, succes, we duimen.

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:25

Ja we duimen! Laat je ons weten hoe het gaat met jullie paard? :)

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 01:38

Super dat jullie het paard laten nakijken en voor een duidelijke diagnose/oorzaak gaan. Daar kan je wat concreet mee. Hopelijk is het onnozelheid

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:47

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het kunnen meerdere oorzaken zijn. Hoefkatrolontsteking, Artrose, overvulde slijmbeurzen en ataxie zouden allemaal kunnen. Al zijn er nog meerdere oorzaken. Goed dat jullie dit uit laten zoeken. Zelfs een rug probleem kan je nog niet uitsluiten.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:16

Even een update :j .DA is geweest. Heeft hem helemaal gechecked. Zijn achterhand is niet sterk, hierdoor kan het zijn gebeurd. Aan de longe liep hij goed bij de testjes ook. Op het harde was niks te zien. Ze gaf als advies is te overleggen met de smid. Veel longeren met dubbele lijnen en hem echt op zijn achterhand te trainen. Dit doen we ook al. We hebben les van 2 instructrices die ons hier goed inbegeleiden. Voor nu geen foto's. Mocht hij nu gaan struikelen , sloffen of vallen. Dan gaat hij meteen op de foto. Ik herkende wat de da zei, we gaan lekker met hem aan de slag :)

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:41

Aah goed nieuws!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:02

Die van ons struikelde heel vaak. Vooral in de bak. Zat een eb en vloed bodem in en die werdt steeds zeiknat gemaakt dus was hij heel vlak. Paard ging alleen maar voorzichtiger lopen en struikelen. Nu sinds 2 jaar verhuist en een zwaardere bak en meneer is nooit meer gestruikeld. Bespiering is daardoor ook beter geworden.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:11

fique schreef:
Die van ons struikelde heel vaak. Vooral in de bak. Zat een eb en vloed bodem in en die werdt steeds zeiknat gemaakt dus was hij heel vlak. Paard ging alleen maar voorzichtiger lopen en struikelen. Nu sinds 2 jaar verhuist en een zwaardere bak en meneer is nooit meer gestruikeld. Bespiering is daardoor ook beter geworden.


Goeie!

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:14

Dat is goed nieuws! :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:44

Mooi, dan kun je nu rijtechnisch aan de slag!
Veel kleine overgangen en schijnovergangen in alle gangen (ook in stap), zorgen dat hij niet op je hand gaat leunen, o.a. door de overgangen zo veel mogelijk op je zit te rijden en het leunen te corrigeren met lichte, opwaarts gerichte ophoudingen. Stukjes heel langzaam stappen, echt pasje voor pasje, kan de balans, coördinatie en oplettendheid verbeteren. Verder zou ik met een struikelig paard niet te veel voorwaarts-neerwaartse rijden.

Anoniem

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:16

Ik neem dus aan dat ze een buigproef heeft gedaan?
Dan lekker aan het werk, gekke tip, maar soms werkt het nog wel eens om peesbeschermers om te doen, ook achter, dan tillen ze de benen automatisch wat meer op. ;) Maar verder is uiteraard actief laten lopen en op de juiste manier trainen het belangrijkste.