Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:46

O.a Foetsji: de ts neemt toch haar verantwoordelijkheid?
Ze heeft gekeken of er iets aan gedaan kon worden, dit bleek moeilijk/duur etc te zijn en brengt het dier nu naar de slager.
Natuurlijk wil ze verdienen op de paarden die ze koopt, dat is nu eenmaal zo met handel, maar ze had dit dier ook vet kunnen mesten bijvoorbeeld om meer opbrengst te hebben bij de slager.

Wat betreft opereren, allemaal leuk en aardig maar op deze leeftijd de pezen doorsnijden lijkt me op termijn ook nog een zwakke plek in de pezen te geven, omdat ze niet meer zo rekbaar zijn als bij een pas geborene.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:41

Ik vind het wel jammer dat je eerst zegt dat het veulen "in je mik is geschoven" , terwijl je die toch Echt met de moeder hebt gekocht.
Daarbij vind ik het naar over komen dat je voor de zogenaamde slachtprijzen die volgens jou nu erg hoog waren, verandert hebt in marktprijzen. Waarom????

Daarbij is voor een beetje ervaren persoon wel te zien dat dit minimaal 1 operatie en revalidatie nodig heeft en gezien jullie meer ervaring hebben dan gemiddeld. ...
Tuurlijk ga je dat er nooit uithalen bij een papierloos veulen.

ik krijg een rottig gevoel bij dit topic.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:51

Lijkt mij de enige juiste beslissing om het dier naar de slager te brengen.

Als de fokkers hun verantwoording hadden genomen en gelijk aan de slag waren gegaan met de DA en gips/spalk dan had het niet zo ver hoeven komen.

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:17

Iedereen die het weer beter weet : ze neemt haar verantwoording juist over dit dier. Maakt toch niet uit om wat voor reden het veulen bij haar is? Wat een gezeur weer.
beestje staat beroerd op alle voeten.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:23

Handelaar of niet...
Ik heb ook wel eens een merrie gekocht met een veulen aan de voet waar de vorige eigenaar graag van af wilde.
Was dit veulen bij mij terecht gekomen, zou ik net zo hebben gehandeld.

Ik ben van mening dat je niet alles hoeft te redden.

Ik ben ook van mening dat papierloos fokken vooral egoïstisch is en helemaal niet in het belang van het veulen. Papierloos fokken is waardeloos, letterlijk. Zo'n veulen heeft geen handelswaarde en dus wordt er niet in geïnvesteerd. Armoedige fokkerij. Deze situatie is daar een keihard voorbeeld van. Was dit een nakomeling van een hengst met 2.500 euro dekgeld, had de "fokker"/vermeerderaar er vast beter voor gezorgd.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:39

Want een harde woorden allemaal. Veel mensen zijn heel erg blij met een papierloze pony of paard. Een paard met papier is niet altijd voor iedereen te betalen. Een paard zonder kan net zo goed aan iemand eisen voldoen.

Ik heb zelf ook moeite met "in de mik geschoven" immers je ziet dat dit beestje niet gezond is en hebt zelf besloten hem te nemen. Ik begrijp je keuze om hem tr laten afmaken verder wel.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:50

Tuurlijk kun je heel erg blij zijn met een paard of pony dat geboren is uit papierloze fokkerij. Gelukkig maar. Toch, dat wil nog niet zeggen dat het verantwoordelijk is om dan maar papierloos te gaan fokken. Meestal fok je dan voor de slager. Zelfs bij gezonde veulens.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:56

Ts ik vind t goed wat je doet.
Je neemt de verantwoording door te zeggen... stekker er uit.
Mogen van mij meer mensen met kapotte paarden doen. Staan zoveel gezonde dieren te koop...

Ook ik vind het bijzonder. Grote mond en geen actie. Jammer.... houd je dan gewoon stil ipv hoog van de toren te blazen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:05

Papierloos fokken tot daar aan toe, als je dan ook dat veulen de zorg geeft alsof het een een topper is.
En dat is hier niet gebeurt.
Hier had de eerste week samen de DA met de smid in overleg gemoeten met wat de beste oplossing was voor dit kleintje en dikke kans dat dit papierloze frutje dan een heel andere toekomst voor ogen had dan nu.
De fokker is hier in alle opzichten in gebreken gebleven, daar moeten alle boze blikken heen.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:07

different1 schreef:
O.a Foetsji: de ts neemt toch haar verantwoordelijkheid?
Ze heeft gekeken of er iets aan gedaan kon worden, dit bleek moeilijk/duur etc te zijn en brengt het dier nu naar de slager.
Natuurlijk wil ze verdienen op de paarden die ze koopt, dat is nu eenmaal zo met handel, maar ze had dit dier ook vet kunnen mesten bijvoorbeeld om meer opbrengst te hebben bij de slager.

Wat betreft opereren, allemaal leuk en aardig maar op deze leeftijd de pezen doorsnijden lijkt me op termijn ook nog een zwakke plek in de pezen te geven, omdat ze niet meer zo rekbaar zijn als bij een pas geborene.



Vetmesten kost meer geld dan het oplevert. En zoals eerder geschreven het is allemaal een economische beslissing en wat me nog meer zorgen baart is dat vele hier dat heel normaal vinden. Dat zegt iets over hoe er door vele tegen levende have wordt aangekeken. En dan nog het totale gebrek aan respect, rotzooi, afdankertje, waardeloos, etc etc... Het zegt iets hoe er wordt omgegaan met leven op zich. Geld preveleert. Ts is daar zeer duidelijk in geweest. Ook geen zin er tijd in te steken. Ohja zo nu en dan een sausje er over heen gieten van " vriendelijk diertje " om de gemoederen te temperen.

Onder de lijn is het als volgt:
Handelaar koopt merrie maar krijgt deze alleen mee als ze het " waardeloze" veulen ook oplaadt. Handelaar denkt bij de merrie: kassa en bij veulen: we zien wel of het verkocht kan worden. Merrie verkocht maar blijft over met een " winkeldochter " Daar is geen geld aan te verdienen dan wordt er gekeken of een kleine investering zoals een beperkte medische ingreep de " investering" kan redden. Als dat niet gaat lukken gaat het naar de slager onder het mom van beter voor het veulentje. Ineens is iedereen ( fokker en mensen die kritiek uiten ) verantwoordelijk voor haar probleem. Dat tesamen met tegenstrijdigheden in de conditie van het veulen ( wel pijn, geen pijn, wel happy dan weer niet ) en dat er kennelijk wel een ( langdurig ) behandeltraject is maken dat hier beslissingen worden genomen lauter uit economisch oogpunt.

Zodra een handelaar hier op bokt had gezet: ik breng dit veulen naar de slager want het heeft een kromme poot en toch geen papieren had ie HEEL bokt over zich heen gekregen. Maar nu er een " oproepje" wordt geplaatst om info vind iedereen het ineens wel ok.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:11

Er schuilt nog een heel verhaal achter met in de mik geschoven, ik kan daar nu zeker op dit moment niet verder op in gaan. Snap best dat dit vragen oproep, wellicht kan de reden geplaatst worden als het veulentje er niet meer is.

Los van dat feit, zie ik dat m'n gekopieerde gedeelte van slachtprijzen niet heeft gepakt, onderste was slachtprijzen maar staat er nu niet tussen. 'Mijn excuus.

Goed, na dat gezegd te hebben. Als geld geennrol speelt en het papier ook niet. Is het dan eerlijk om;

Veulentje de operatie te laten ondergaan, pezen doorsnijden, genezen, pijnstillers, continu gefrummel, wellicht complicaties want wie zegt dat het in 1 x volledig soepel verloopt? Hoe genezen de pezen? Wat voor lichamelijke schade heeft de rest van het lichaampje hierdoor? Kan het diertje dan ooit functioneren als gezeldschap of wellicht met zeer goede hoop als rijpaard?continu terug naar de kliniek om bij te houden met foto's en andere dingen om in de gaten te houden doe dit diertje geneest?
Is dit een paardwaardig en eerlijk bestaan,los van alle kosten

En natuurlijk hadden wij de hoop dat er iets hopelijk gedaan kon worden aan dit beentje want dat verdient ze ook, 'maar wel door realistische ogen.

Dat het daarnaast minimaal 2000 euro kost afgezien van brandstofkosten, verdere foto's, kliniek bezoekjes etc.

Al met al staat dat hoe hard het ook klinkt en mening mens ik hier over mij heen ga krijgen; dat is alles bij elkaar opgenomen niet meer waard.

Veulentje weet niet dat hij morgen ook nog moet leven of overmorgen. Die hebben dat besef totaal niet. En ik snap sommige standpunten wel, je ziet een zielig veulen en wilt kosten wat kost het diertje redden, en geloof me dat is menselijk.
Maar in hoeverre ga je daarmee door?

We hebben overleg gehad met drie goede artsen alle drie komen ze op zelfde antwoord uit, leven beëindigen is voor dit diertje de fijnste oplossing.
Als dat niet zo was en er ergens nog meer hoop was dan 50% hadden wij wellicht besloten om mensen te zoeken die wel hadden willen investeren in dit diertje of zelfs overgedragen aan 144, want die vangen zulke projecten ook nog wel eens op als ze redzaam zijn.

Maar de kans dat het gewoon goed komt is zoveel kleiner geworden. En natuurlijk vinden wij dat ook niet leuk, wij zien ook deze lieverd liever springen in de wei.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:13

Volgens mij heb je er zelf nog de meeste moeite mee om het dier te laten gaan, ondanks dat je verstand weet dat dit echt het beste is. Sterkte Y;(

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:16

Foetsji
Ik zou zeggen, red het veulen, want jij bent de enige die het niet vind kunnen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:18

Rex_Rolfo schreef:
Volgens mij heb je er zelf nog de meeste moeite mee om het dier te laten gaan, ondanks dat je verstand weet dat dit echt het beste is. Sterkte Y;(

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:18

Als ts geen hart voor dieren had gehad, had ze geen ervaringen/informatie gevraagd op bokt gezet. Maar gewoon al direct door naar de slager gebracht.

Ts neemt de verantwoording voor het veulen en zorgt ervoor dat het niet door een hel heen hoeft te gaan. Want naast de kosten voor ts gaat het ook nog eens een zeer pijnlijk traject door. In de hoop dat het goedkomt. Gezien de andere benen, want daar staat die ook niet super op.

In mijn ogen neemt ts haar verantwoording.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:18

bruintje123 schreef:
Foetsji
Ik zou zeggen, red het veulen, want jij bent de enige die het niet vind kunnen.

:j :j

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:18

Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:19

Of het een paardwaardig bestaan zal worden is wat mij betreft ter beoordeling van de DA en mensen die meer medisch inzicht hebben.

Wat mij persoonlijk ongelofelijk ergert is je taalgebruik en het schofferen van " leven" . Uitdrukkingen als : in je mik geschoven krijgen, rotzooi, waardeloos etc. Etc.. Dan moet je ook niet vreemd opkijken als mensen je bedoelingen niet meer zo serieus nemen. Zeker niet in combinatie met je duidelijke handelaars houding.

Wat het verhaal áchter het veulen is maakt niet uit. Het gaat om de situatie van het veulen nu.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 04-12-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:19

Foetsji,
geloof jij dat er nog iets is na de dood?
Of laat het veulen misschien nabestaanden achter?

Dood is dood, zelfs al was het een perfect gezond dier, is dit nog niet echt tragisch. Dat dier maalt er niet om.
Het is enkel de mens die mijmert over 'wat had kunnen zijn'.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:21

SinneJ schreef:
Foetsji,
geloof jij dat er nog iets is na de dood?
Of laat het veulen misschien nabestaanden achter?

Dood is dood, zelfs al was het een perfect gezond dier, is dit nog niet echt tragisch. Dat dier maalt er niet om.
Het is enkel de mens die mijmert over 'wat had kunnen zijn'.


serieus?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:21

Ja helemaal 100% serieus!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:22

Paspoort schreef:
Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.


En wederom spreek je jezelf tegen en mag het dier tegen betaling uiteraard worden opgehaald.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:23

Foetsji
Als een handelaar geld wil, dan brengt hij het veulen direct naar de slager, niet via de da, dat is alleen maar geld weggooien. Want dat geld had ook in de eigen knip kunnen zitten ipv in die van de dierenarts.
Wat het taalgebruik van deze handelaar dan ook is, er is eerst informatie ingewonnen bij een dierenarts, dus kosten gemaakt. Dat had hij/zij ook niet hoeven doen.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:24

Wauw foetsji.
Jij scheert ieder wel makkelijk over één kam.
Wees dr trots op zou ik zeggen.

Nee een knol waar niks meer mee kan behalve een dure pijnlijke operatie met langdurig herstel is voor mij idd einde verhaal
En dat is voor mij met alles zo.

Jij vind het blijkbaar sielughh. Nou weet je wat?? Dan koop jij dat beestje toch??

Wat ik belachelijk vind is dat jij het respectloos vind. Want ik heb méér respect voor mensen die t dier tijdig in laten slapen dan mensen die maar van alles proberen.

Of slacht.. ik vind dat ook best.

Ja ook ik vind dat er vanaf moment één een juiste hoefsmid erbij had gemoeten en fokkers hebben dit niét gedaan.
Dan is het aan ts.. wat gaan we er mee doen.

Ik zou ook zeggen. Vleesverwerking in. Klaar

Ik ben het helemaal eens met bruintje

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:26

maralyn schreef:
Wauw foetsji.
Jij scheert ieder wel makkelijk over één kam.
Wees dr trots op zou ik zeggen.

Nee een knol waar niks meer mee kan behalve een dure pijnlijke operatie met langdurig herstel is voor mij idd einde verhaal
En dat is voor mij met alles zo.

Jij vind het blijkbaar sielughh. Nou weet je wat?? Dan koop jij dat beestje toch??

Wat ik belachelijk vind is dat jij het respectloos vind. Want ik heb méér respect voor mensen die t dier tijdig in laten slapen dan mensen die maar van alles proberen.

Of slacht.. ik vind dat ook best.

Ja ook ik vind dat er vanaf moment één een juiste hoefsmid erbij had gemoeten en fokkers hebben dit niét gedaan.
Dan is het aan ts.. wat gaan we er mee doen.

Ik zou ook zeggen. Vleesverwerking in. Klaar

Ik ben het helemaal eens met bruintje


En zie dit zijn dus de reacties waar ik het eerder over had.