Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:39

Foetsji schreef:
Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Dan haal jij hem toch op en knap je hem op? :+

TS, ziet er inderdaad niet fraai uit. Het lijkt mij een wijze, maar moeilijke, beslissing om hem in te laten slapen.


tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:47

mocht hij nu nog geen pijn hebben,zou hij het zeker krijgen bij het behandelen van dit.
want pezen,spieren,ligamenten,zelfs zijn gewrichten,....
zijn nu allemaal gezet en gegroeid naar deze stand.

ook al worden pezen doorgesneden,dan nog heeft dit veulen behoorlijk wat pijn eens zijn stand 'juist' gezet wordt,net omdat al de rest ook gegroeid is naar dit.

tuurlijk bestaat er pijnstilling e.d.,maar helemaal pijnvrij verloopt zo'n proces nooit.

dus ja,ik snap zo'n beslissing en vind het helemaal correct!

er zijn hopen papierloze veulens/jaarlingen die nu geen goeie plek vinden,naar de slacht gaan,....
en wel correct zijn.
waarom zou zo'n scheef paardje,waarvan je niet eens weet of het ooit helemaal in orde komt,dan pijn bezorgen?
laat het dier vredig inslapen/slachten en ga voor eentje die wel correct is.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 17:27

De mensen die het zielig vinden en denken/vermoeden dat hij gered kan worden;

Als je ons de slachtprijs betaald mag je het diertje zo meenemen. Maar ik zeg wel, wij trekken onze handen er dan volledig vanaf. Je krijgt geen garantie en puur zo verkocht. Want normaal verkopen wij onze dieren met garantie.

Dus mocht je het een toekomst vinden, ben je voor de slachtprijs welkom. Wel deze week dan ophalen direct.

Zal ik dan maar fototje plaatsen van d'r leuke koppie?


Afbeelding


En wij vermoeden inderdaad dat het diertje pijn heeft, het lijkt mij en de dierenarts dat de pezeb uiteindelijk gaan trekken en zeer gaan doen.
Jullie mogen best wat oneens zijn over de beslissing, ik snap best dat het ook zo raar klinkt.

Maar helaas gebeurt het vaker dat we troep opruimen voor andere, leuk is anders en vaak zijn het de liefste dieren, maar in hoeverre ga je aan de slag met zo diertje?

Voor ons wegen de nadelen alles bij elkaar meer op dan de voordeel. Daarnaast zijn wij heel eerlijk dat we niet de tijd hebben om elke dag aantal keren te stappen aan de hand.
Ik ben een bedrijf, bouw een naam op, moeten centen binnen komen etc etc etc.
Ik heb 19 jonge dieren staan, die stuk voor stuk aandacht nodig hebben, opvoeding, begeleiding etc.
Dan zijn de kosten, de tijd, de pijn wellicht van veulen allemaal niet waard.

En zijn we dan zo gemeen om naar de slager te brengen om toch nog iets terug te krijgen van de kosten? Nee, dat is niet erg. Maar realistisch.

Dit veulen is ons in de mik geschoven, terwijl de fokker nooit de verantwoordelijkheid ervoor heeft genomen. Binnen gekomen met de mama, mama inmiddels verkocht maar wij zitten met dit 'afdankertje' . En echt afdankertje is niet aardig om te zeggen maar zo zit het wel in elkaar.
En dit veulentje? Die krijgt netjes wat ze nodig heeft, is uit de groep gehaald want de andere veulens jagen haar op. In hoever willen we tobben om alles. En geloof me, ze is bere braaf, geniet van de aandacht.

Dus echt, als je redder in nood wilt spelen, het mag maar zoals bovenstaande.

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:52

Zeer begrijpelijk en het is eerlijk naar het dier toe vind ik persoonlijk.

Je hebt tenminste ernaar laten kijken en in overleg beoordeeld wat het beste is en er is over nagedacht.

senna21

Berichten: 11713
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:54

Laat je niet op de kast jagen.
Jullie hebben zorgvuldig onderzoek gedaan en aan de hand daarvan een beslissing genomen.
Chapeau!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Nicky1963

Berichten: 1981
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:57

senna21 schreef:
Laat je niet op de kast jagen.
Jullie hebben zorgvuldig onderzoek gedaan en aan de hand daarvan een beslissing genomen.
Chapeau!


Zo is het.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Rex_Rolfo

Berichten: 5363
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:58

senna21 schreef:
Laat je niet op de kast jagen.
Jullie hebben zorgvuldig onderzoek gedaan en aan de hand daarvan een beslissing genomen.
Chapeau!

Amen

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:00

Paspoort schreef:
... is uit de groep gehaald want de andere veulens jagen haar op..


Op die manier vertelt de natuur dat dit veulen geen kans heeft.
Een kudde stoot zwakkelingen af uit zelfbehoud - een zwakkeling lokt roofdieren en zal de kudde in problemen brengen.

Het is mij een raadsel waarom de mens dan denkt dat zo'n dier koste wat kost in leven moet worden gehouden.

Los daarvan, een charmant ding om te zien is het wel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:01

Heel wijs besluit ts. In mijn ogen de enige juiste beslissing sterkte want makkelijk zal het niet zijn

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

different1
Berichten: 3615
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:07

Ik denk dat het meest eerlijke is om het dier af te maken, niks niet verder door verhandelen.
Ts, blijf bij je besluit en doe t enige juiste voor dit dier: bespaar het verder lijden.

Wat gaat er gebeuren met zo'n dier als het geld/tijd/energie van een "redder" op is? Weer naar iemand die denkt te kunnen helpen?

Het probleem zit idd bij de fokkers, maar dit dier verder door verhandelen vind ik persoonlijk een no go.
Het is juist zo fijn dat wij als mens kunnen beslissen dat een dier niet verder hoeft te lijden.
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-12-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2333
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:08

We doen dat omdat we nou eenmaal empatische wezens zijn...We zien dat een ander, dier of mens, hulp nodig heeft en we willen dan helpen. Daar is ook niets mis mee toch?

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:13

Dees schreef:
Paspoort schreef:
... is uit de groep gehaald want de andere veulens jagen haar op..


Op die manier vertelt de natuur dat dit veulen geen kans heeft.
Een kudde stoot zwakkelingen af uit zelfbehoud - een zwakkeling lokt roofdieren en zal de kudde in problemen brengen.

Het is mij een raadsel waarom de mens dan denkt dat zo'n dier koste wat kost in leven moet worden gehouden.

Los daarvan, een charmant ding om te zien is het wel.

Dit inderdaad.
Je kan wel alles willen redden maar waarom?
Goed besluit TS!

Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:41

josien_m_ schreef:
We doen dat omdat we nou eenmaal empatische wezens zijn...We zien dat een ander, dier of mens, hulp nodig heeft en we willen dan helpen. Daar is ook niets mis mee toch?


Niks mis mee, maar heel vaak is inslapen een stuk empathischer dan door blijven emmeren. Maar dát lijkt niet altijd overal te landen...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:13

Dees schreef:
Het is mij een raadsel waarom de mens dan denkt dat zo'n dier koste wat kost in leven moet worden gehouden.


Omdat de mens op een of andere manier de dood als ergste scenario ziet van wat je zou kunnen overkomen. Terwijl in werkelijkheid het ergste scenario een leven van lijden is.

Een paard loopt niet met het idee dat het nog zoveel wil doen in zijn leven. Met hoe verdrietig de nabestaanden zullen zijn na het sterven. Etc. Dus zielig is de dood niet, en zeker niet als het zo snel en netjes gebeurd als bij een slager.

Goed besluit TS. Heel begrijpelijk hoe jullie er in staan. En idd, als iemand het zielig vind, dan haal je hem toch op? Hoeveel is de slachtprijs eigenlijk voor zo'n dier? Kan nooit veel zijn.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 19:57

De slachtprijs ligt op dit moment nog vrij hoog





Soort
Rijpaarden
Oude paarden
Jonge paarden
Paarden veulens
Haflinger/Fjorden
Rijpony's
Shetlandpony's
Oude paarden p. kg.
Jonge paarden p. kg.
Opmerkingen:
Datum: 28-11-2016

Van Tot
€ 1050 € 1500
€ 350 € 900
€ 250 € 600
€ 100 € 300
€ 300 € 800
€ 500

Redders melden zich toch niet, daar maak ik me ook totaal niet druk om. Vandaar dat ik het makkelijk neer typ.

Op dit moment is hoe naar het ook is, beste eindbestemming de slager.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 19:59

En even voorop gesteld, natuurlijk vinden wij het ook zielig, en hechten wij ons aan het beestje. En natuurlijk verdient het diertje alle beste zorg en kunde, absoluut!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:41

Hij heeft wel een schattig hoofdje <3

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:20

Knappe beslissing, TS. Een handelsstal met naar mijn mening het juiste idee.

Heel triest dat het beestje niet verder komt, maar beter voor jullie, en voor het veulen. Succes bij het afgeven.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:24

Destination schreef:
Foetsji schreef:
Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Dan haal jij hem toch op en knap je hem op? :+

TS, ziet er inderdaad niet fraai uit. Het lijkt mij een wijze, maar moeilijke, beslissing om hem in te laten slapen.



En waarom wordt andermans beslissing ineens MIJN verantwoording?
Ik neem mijn verantwoording voor mijn paarden. Voor de talentvolle en de minder gelukkige. Tja dan staan er twee nu al 21 jaar geld te kosten. So what, ik eet er niet minder om. Maar alles wat hier op stal komt krijgt wat het nodig heeft of het kan presteren of niet. Dat heet verantwoording nemen en een emphatisch mens zijn.

Kijk, waar ik buitengewoon veel moeite mee heb is dat er een topic wordt geopend onder het mom of hier nog iets aan te doen is. Dan komen er reacties maar de beslissing is al genomen. Prima maar het is de noemer waaronder! Nl het dier zou pijn lijden en nooit een volwaardig leven zou kunnen lijden. Als dat zo is zou het dier door de DA ter plekke worden ingeslapen. Maar die discussie staat nog open kennelijk zijn er wel degelijk behandeltrajecten en het dier zal hier niet op korte termijn aan te komen te overlijden. Dus is de slager de enige die het dier het leven zal ontnemen. Een DA doet dat niet want het paard is niet in levensnood en er zijn behandelopties.

De beslissing is dus een economische. Niets meer, niets minder. Er valt niets aan te verdienen en kost bovendien nog veel tijd ook. Niet mooier voordoen dan dat het is.Er gaat hier een jong dier naar de slager. Ja, een die extra zorg behoeft. Ja de TS vind het zielig het diertje verdient de beste zorg en kunde. Maar de prijs is belangrijker. Men mag hem ophalen na betaling van de slachtprijs....

De wereld is niet fraai, ook niet op Bokt.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:30

Ibbel schreef:
josien_m_ schreef:
We doen dat omdat we nou eenmaal empatische wezens zijn...We zien dat een ander, dier of mens, hulp nodig heeft en we willen dan helpen. Daar is ook niets mis mee toch?


Niks mis mee, maar heel vaak is inslapen een stuk empathischer dan door blijven emmeren. Maar dát lijkt niet altijd overal te landen...



Er wordt tegenwoordig vaak wel heel snel de "stekker eruit getrokken" Maar dát lijkt niet altijd overal te landen....

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:40

zoals ik het lees, vraagt iemand advies, gaat naar een kliniek,en zoekt naar mogelijkheden.

Als mij een veulen in handen geduwd werd, had ik hetzelfde moeten doen. Hoe pijnlijk het ook is- soms is het het beste.

josien_m_
Berichten: 2333
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:42

Nee, het is ook niet alleen een economische beslissing. Daarmee doe je de ts te kort. Of hij nu al wel of niet pijn heeft is misschien onduidelijk. Het eventuele traject om hem beter op zijn hoeven te laten staan is in ieder geval pijnlijk en langdurig. Dat staat naast de kosten. Het is gewoon niet zo zwart-wit en ieder mens maakt daarin verschillende keuzes. Dat maakt ze niet slecht of goed als mens, dat staat los van wat een ander weer slecht of goed vindt. Daarin bestaat geen universele waarheid, het is maar net hoe je kijkt. En kunt respecteren wat een ander ziet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:44

Paspoort schreef:
Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..




jullie verdienen ook vaak aan de troep van anderen,net als de meeste handelaren....waar niets mis mee is natuurlijk.
Verder heb ik geen mening,vind het vooral triest voor het beestje,omdat er niet tijdig iets aan gedaan is vooral.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:44

Foetsji schreef:
Kijk, waar ik buitengewoon veel moeite mee heb is dat er een topic wordt geopend onder het mom of hier nog iets aan te doen is. Dan komen er reacties maar de beslissing is al genomen. Prima maar het is de noemer waaronder! Nl het dier zou pijn lijden en nooit een volwaardig leven zou kunnen lijden. Als dat zo is zou het dier door de DA ter plekke worden ingeslapen. Maar die discussie staat nog open kennelijk zijn er wel degelijk behandeltrajecten en het dier zal hier niet op korte termijn aan te komen te overlijden. Dus is de slager de enige die het dier het leven zal ontnemen. Een DA doet dat niet want het paard is niet in levensnood en er zijn behandelopties.

De beslissing is dus een economische. Niets meer, niets minder. Er valt niets aan te verdienen en kost bovendien nog veel tijd ook. Niet mooier voordoen dan dat het is.Er gaat hier een jong dier naar de slager. Ja, een die extra zorg behoeft. Ja de TS vind het zielig het diertje verdient de beste zorg en kunde. Maar de prijs is belangrijker. Men mag hem ophalen na betaling van de slachtprijs....

De wereld is niet fraai, ook niet op Bokt.

Het beestje heeft nu misschien geen pijn, maar het behandeltraject zal waarschijnlijk wel zeer pijnlijk zijn. De vraag is dan of je dat zo'n jong beestje aan wil doen zonder de garantie dat het daarna wel 100% in orde is. TS heeft ook niet gevraagd om dit veulen, ze kreeg hem erbij toen ze de moeder kocht. Bovendien, het zal hier misschien niet op korte termijn aan overlijden, maar het kan gewoon niet prettig zijn om de hele dag zo te moeten staan.
De beslissing is misschien economisch, maar het is een weloverwogen beslissing. De kosten zullen hoger zijn dan de baten. Je kan niet elk dier op de wereld redden, al helemaal niet als je ze gewoon in de schoenen geduwd krijgt. TS heeft een bedrijf en dar moet ze ook aan denken. Zo'n dier opknappen is leuk als je verder niet zoveel om handen hebt, niet als je nog genoeg andere jonge dieren hebt staan die aandacht nodig hebben en die geld moeten opleveren.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:48

ik vind het echt super dat je het veulen uberhaubt heb aangenomen en er kosten aan heb durven te geven. Veel mensen hebben het al laten staan, want denk niet dat jullie de eerste zijn die hem zien.
Daarbij als ik naar de foto kijk, staat zijn hele borstkast tot aan zijn kruis toe scheef.
Ik vind het een goed besluit om hem van zijn lijden te verlossen ook al had je het graag anders gezien...

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 2 bezoekers