Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:11

Checkligament operatie, er wordt een bandje doorgehaald, bij bokvoet vermoedelijk alleen onder de knie of ook nog net boven de knie. Hierdoor hebben de pezen (tijdelijk) meer mogelijkheid om te rekken. Het bandje herstelt weer ongeveer 6 maanden. Tevens zal er een snavelijzer onder gezer moeten worden. En veel stappen op het harde.
De pezen trekken nu verschrikkelijk hard aan het hoefbeen(hoefkatrolbotje) en zal daar op deze manier schade aanrichten.
Google maar is op checkligament operatie.


Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:51

Bedankt allemaal voor de reacties.
Inmiddels hebben wij ook terug koppeling gehad van de dierenarts..

En eerlijk? De pijn, het lange traject en de boel centjes die erin gestopt zouden moeten worden is wellicht niet eerlijk voor dit veulentje en ook niet meer in verhouding.

Als de mensen die dit veulen gefokt hebben dit diertje gelijk hadden behandeld doormiddel van schijnbaar gipsen en spalken had het wellicht nog een redelijk goede toekomst kunnen hebben.

Wij hebben daarom ook besloten dat we het leven van dit diertje gaan beëindigen. De afspraak word gemaakt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:54

Mag ik vragen wat voor soort mensen het zijn die dit dier gefokt hebben? Hobbyisten? Broodfokker? Profs?

Wel een veulen willen, maar vervolgens geen verantwoordelijkheid willen nemen, dat gaat er bij mij slecht in.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:59

Rije schreef:
Mag ik vragen wat voor soort mensen het zijn die dit dier gefokt hebben? Hobbyisten? Broodfokker? Profs?

Wel een veulen willen, maar vervolgens geen verantwoordelijkheid willen nemen, dat gaat er bij mij slecht in.


Voor de lol gefokt. Beestje heeft ook geen papier dus geen waardige bestaan om even cru te zeggen.
Binnen gekregen als ' succes wij kunnen niks meer mee'

Dus voor ons wegen de duizende euro's aan operaties ook niet op, daar zijn wij gewoon eerlijk in. Afgezien van het feit dat het een vrij lange en pijnlijke behandeling is volgende onze dierenarts.

Rex_Rolfo

Berichten: 5363
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:02

Te duur voor de mens.
Te belastend voor het veulen.

Beide pleit voor het humaan laten inslapen van het dier, hoe jammer het ook is. Je doet het niet lichtzinnig maar in dit geval lijkt dat mij ook de beste keuze.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:03

Ik geef je groot gelijk TS. Blij dat er toch iemand de verantwoording op zich neemt. Dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:06

Respect voor deze beslissing. Voor diertje en mens t beste hoe sneu ook.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

hagelslag
Berichten: 8898
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:17

Respect ts. En erg erg erg erg jammer en heel heel vervelend dat ze niks in de eerste 2 weken hebben gedaan. Dan was het vermoedwlijk redelijk goed gekomen

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:19

Wij hebben dit soort dingen al vaker behandeld.
Peessnede zwavelneus schoentje er onder en je komt een heeld eind.
Ligt wel even aan rontgenfoto.
Ook al dieren van 1 jaar behandeld.
Kosten liggen ook voor een groot deel waar je het laat doen, zit echt wel gigantische verschillen in.
Maar goed wij doen ook volop beenbreuken ed.

Zoolgangster

Berichten: 9523
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:29

kyrkelover schreef:
Wij hebben dit soort dingen al vaker behandeld.
Peessnede zwavelneus schoentje er onder en je komt een heeld eind.
Ligt wel even aan rontgenfoto.
Ook al dieren van 1 jaar behandeld.
Kosten liggen ook voor een groot deel waar je het laat doen, zit echt wel gigantische verschillen in.
Maar goed wij doen ook volop beenbreuken ed.


Punt is dat bij dit diertje de andere beentjes ook veel te steil zijn... volgens mij (maar wie ben ik) krijg je dan het dilemma bij peessnede en dergelijke dat dan misschien dat ene voetje redelijk gecorrigeerd is, maar dan is de rest weer steiler dan dat ene voetje... dan zou je àlle voetjes moeten corrigeren, lijkt me %) en dat lijkt me geen doen.

De beslissing van TS is logischerwijs het eerlijkst in deze situatie... dit veulen is geen topfokproduct met een deukje maar is domweg een afdankertje van pretfokkers die zelf geen verantwoordelijkheid nemen.

Heel veel sterkte TS, met je beslissing.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:34

Ik denk dat het best mee valt, maar heb dan ook al heel wat voorbij zien komen ondertussen.
Zit wel een hele dikke maar aan ik kan niet in het been kijken en daarnaast inderdaad de vraag wegen de kosten af tegenover...
Zeker gezien er geen papier bij zit en het geen eigen veulen is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:57

Recent een veulen van zes maanden meegemaakt dat ook zo'n voet had. Hij is behandeld in de kliniek. Ligamentje is doorgesneden, in gips gezet,snavelijzertje eronder. Paardje doet het weer, loopt prima en de vooruitzichten zijn nu prima voor hem.

Totale kosten 2000,- .............

Andere opties behalve inslapen heb je niet. Dit geneest niet vanzelf.

tyleysmiley

Berichten: 1888
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:12

Hier ook een bijna jaarling gehad...die stond zelfs nog schuiner op zijn voetje..doorgesneden...gipsvoetje en heeft nog behoorlijk op niveau meegelopen.
Ligt eraan hoe je foto's eruit zien..Maar als ik lees dat je veulen heerlijk rondcrosst in de wei..zou ik de gok wel durven wagen...mits je dierenartsen erachter staan.

*the minute you think of giving up,think of the reason why you held on so long*
*the road isn't always easy,but the destination might be worth it*
*some days there won't be a song in your heart,try to sing anyway*

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 20:20

Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:55

Ik snap je overweging totaal.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:56

Ik denk dat ik hetzelfde gedaan had TS.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

different1
Berichten: 3615
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 07:04

Zeer begrijpelijk dat je deze keuze maakt ts.
Persoonlijk vind ik dat je niet altijd alles moet willen "redden". In dit geval is het gewoon zeer duidelijk dat het lang zou duren, twijfel of het 100% goed komt en de kosten zijn ook zeker belangrijk om dit soort trajecten wel of niet aan te gaan.
Het is triest voor het veulen, want als dit idd al heel vroeg (vanaf geboorte wss) was aangepakt had het er misschien heel anders uit gezien.
Aan de andere kant ben ik ook blij voor het veulen, er word gelukkig niet rondgezeult met dat dier en verder leed word bespaard, dat juich ik alleen maar toe!

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:49

Diep respect voor TS.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:50

Paspoort schreef:
Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..


Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:00

Ik heb wel eens een paard met serieuze pijn op 3 benen achter de groep aan zien rennen met de oortjes erop.

Soms houd het gewoon een keer op...vroeg of laat.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nicky1963

Berichten: 1982
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:53

Paspoort schreef:
Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..

Ik snap dat je hiervoor kiest. Echter, in je openingspost staat dat het veulen volgens de dierenarts geen pijn heeft. Daarna schrijf je dat je het uit zijn lijden verlost als er geen toekomst is. Er is toch geen sprake van lijden als het geen pijn heeft?
Wie baseert waarop dat het veulen geen pijn heeft of juist wel lijdt?
Een paard is een prooidier, zal zich nooit 'zomaar' kwetsbaar opstellen en toegeven aan pijn. Het zal zich waarschijnlijk zo gewoon (lees: sterk/pijnvrij) mogelijk gedragen.
Ik vind het een boude bewering van een arts om te zeggen dat het dier geen pijn heeft.

Desalniettemin: kiezen voor euthanasie is wel eerlijk als het veulen wel pijn heeft.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 03-12-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Ibbel

Berichten: 48853
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:56

Foetsji schreef:
Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....


Ik zou zeggen, put your money where your mouth is. Betaal TS de kosten die ze nu gemaakt hebben, neem het veulen mee en lap 'm op... Simpel toch? Kennelijk heb jij ergens een geldboompje.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:02

Nicky1963, als een paard geen pijn laat zien, dan is de eventuele pijn voor het paard acceptabel.
Pijn went. Maak er niet meer van, als het paard dat ook niet doet.
Zolang het paard nog plezier laat zien, wie ben jij dan om te zeggen dat een eventuele pijn teveel is.
Sorry hoor, maar ik vind dat nogal ver gezocht en ook arrogant om te denken dat je het beter weet dan het paard zelf. .

Maar de ts heeft toch al besloten dat hij naar de slager gaat, ook goed. Je kunt ze niet allemaal redden.

Nicky1963

Berichten: 1982
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:32

sneeuwpop schreef:
Nicky1963, als een paard geen pijn laat zien, dan is de eventuele pijn voor het paard acceptabel.
Pijn went. Maak er niet meer van, als het paard dat ook niet doet.
Zolang het paard nog plezier laat zien, wie ben jij dan om te zeggen dat een eventuele pijn teveel is.
Sorry hoor, maar ik vind dat nogal ver gezocht en ook arrogant om te denken dat je het beter weet dan het paard zelf. .

Maar de ts heeft toch al besloten dat hij naar de slager gaat, ook goed. Je kunt ze niet allemaal redden.


Pardon? Zeg ik dat?

Ik vraag me juist af waarop de dierenarts baseert dat het beestje nu geen pijn lijdt maar dat er wel gesproken wordt over 'uit zijn lijden verlossen'. Ff beter lezen sneeuwpop..

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:37

Ik durf erom te wedden dat dit dier pijn heeft: als je naar de foto kijkt zie ik zo al 2 rare verdikkingen op het 'goede been' die zo op het eerste blik zeer indicatief zijn voor peesblessures.
Bovendien zal de voet nog verder omklappen als hij zwaarder word en dan loopt hij op zijn kroonrand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 4 bezoekers