Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:48

Je zou bijna nog melding maken bij 144 dat die mensen niks hebben gedaan voor t dier. Als ze jong zijn kan je hier echt nog wat mee maar dan moet je ze niet zo in de wei flikkeren en niet naar omkijken.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:07

Dat vind ik eigenlijk nog een hele zinnige opmerking :j

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:09

Ik zou maar even goed navragen of de slachtkosten niet uitstijgen boven de opbrengst met dit formaatje paard.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:21

Whoknows schreef:
Ik zou maar even goed navragen of de slachtkosten niet uitstijgen boven de opbrengst met dit formaatje paard.

Je hebt zelf de slachtkosten niet. Je verkoopt hem aan de slager. Tenzij je hem zelf in de diepvries wilt natuurlijk.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:21

Heb gekeken; dat zijn geen slachtprijzen; maar de gemiddelde paardenmarktprijzen.
Wat heeft een paard opgebracht bij verkoop (per kilo) maar dat staat veel verder af dan van de slachtprijs.

De opbrengst is ca 1,00E per kilo vlees (een paard van 500 kilo heeft ong 250 kilo bruikbaar vlees).
Daar gaat de slachtkosten (75-125E) nog vanaf.

[TAO] Slachtprijs 2013/2014

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:29

josien_m_ schreef:
Nee, het is ook niet alleen een economische beslissing. Daarmee doe je de ts te kort. Of hij nu al wel of niet pijn heeft is misschien onduidelijk. Het eventuele traject om hem beter op zijn hoeven te laten staan is in ieder geval pijnlijk en langdurig. Dat staat naast de kosten. Het is gewoon niet zo zwart-wit en ieder mens maakt daarin verschillende keuzes. Dat maakt ze niet slecht of goed als mens, dat staat los van wat een ander weer slecht of goed vindt. Daarin bestaat geen universele waarheid, het is maar net hoe je kijkt. En kunt respecteren wat een ander ziet.

Komt bij dat gezien de vergroeiing die al plaats gevonden heeft in de gewrichten de kans op vroegtijdige artose, etc. ook groot is als dit gecorrigeerd wordt. Vraag is dus ook nog eens of dit dier na behandeling op 3-4 jarige leeftijd wel belast kan worden.

Ik geef TS gelijk dat zij de kwaliteit van leven voor dit dier tekort vindt schieten, de vooruitzichten op verbetering twijfelachtig zijn, ellende van de behandeling niet opweegt tegen de mogelijke verbeteringen en dus er een eind aan maakt. Als voorbeeld van waarom je bij een veulen in de eerste paar weken al een keer de smid langs laat komen is dit een heel goede waarschuwing, maar of ik zo'n voorbeeld hier neer zou zetten? Leerzaam zeker, maar je doet het nooit goed.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:42


pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:49

MarjanB schreef:
Dit zijn de laatste slachtnoteringen http://www.veemarkt.nu/bennekom/paarden/

Dus €1 tot €1,50 per kilo

Dat is dus wel levend gewicht hoor. Dus als deze nu 200 kg weegt levert hij zo'n €250,00 op.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:11

Foetsji schreef:
Ibbel schreef:


Niks mis mee, maar heel vaak is inslapen een stuk empathischer dan door blijven emmeren. Maar dát lijkt niet altijd overal te landen...



Er wordt tegenwoordig vaak wel heel snel de "stekker eruit getrokken" Maar dát lijkt niet altijd overal te landen....


Er wordt juist veel te vaak iets geprobeerd te redden. Men moet niet alles willen redden.
En TS heeft groot gelijk dat ze het dier wil laten gaan.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:18

erg spijtig dat de fokker van dit diertje er niet naar omgekeken heeft...zag moeder er wel goed uit? Ik doel dan oa ook even op de voeten..

Wat betreft dit veulen chapeau TS dat je diertje naar de slacht durft te doen! Je schrijft zelf al dat je haar uit de koppel hebt moeten halen omdat de rest haar opjaagt.....duidelijker kan het toch niet zijn?
Hebben de commentaar gevende bokkers hierover heen gelezen?

Dat jagen is een immers een stukje paardentaal die voor iedere pietsnotter duidelijk zou moeten zijn..

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:20

De beste oplossing is kroket. Dan heeft hij toch nog wat toegevoegd aan de wereld en wordt verder lijden bespaard. Groene stroom kan ook maar als veulen biefstuk vind ik meer respect voor het dier.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:23

Foetsji"
[quote="Destination schreef:
Foetsji schreef:
Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Dan haal jij hem toch op en knap je hem op? :+

TS, ziet er inderdaad niet fraai uit. Het lijkt mij een wijze, maar moeilijke, beslissing om hem in te laten slapen.



En waarom wordt andermans beslissing ineens MIJN verantwoording?
Ik neem mijn verantwoording voor mijn paarden. Voor de talentvolle en de minder gelukkige. Tja dan staan er twee nu al 21 jaar geld te kosten. So what, ik eet er niet minder om. Maar alles wat hier op stal komt krijgt wat het nodig heeft of het kan presteren of niet. Dat heet verantwoording nemen en een emphatisch mens zijn.

Kijk, waar ik buitengewoon veel moeite mee heb is dat er een topic wordt geopend onder het mom of hier nog iets aan te doen is. Dan komen er reacties maar de beslissing is al genomen. Prima maar het is de noemer waaronder! Nl het dier zou pijn lijden en nooit een volwaardig leven zou kunnen lijden. Als dat zo is zou het dier door de DA ter plekke worden ingeslapen. Maar die discussie staat nog open kennelijk zijn er wel degelijk behandeltrajecten en het dier zal hier niet op korte termijn aan te komen te overlijden. Dus is de slager de enige die het dier het leven zal ontnemen. Een DA doet dat niet want het paard is niet in levensnood en er zijn behandelopties.

De beslissing is dus een economische. Niets meer, niets minder. Er valt niets aan te verdienen en kost bovendien nog veel tijd ook. Niet mooier voordoen dan dat het is.Er gaat hier een jong dier naar de slager. Ja, een die extra zorg behoeft. Ja de TS vind het zielig het diertje verdient de beste zorg en kunde. Maar de prijs is belangrijker. Men mag hem ophalen na betaling van de slachtprijs....

De wereld is niet fraai, ook niet op Bokt.[/quote]

Ik denk dat je iets beter het topic moet doorlezen. Vooral de openingspost.

Er staat al duidelijk dat er een dierenarts was geweest maar dat we op de deskundige oordelen aan wachten waren van andere klinieken.
Wij maken kosten aan een afdankertje waar mensen geen verantwoording voor genomen hebben, wat juist wij nu wel doen.

Dat het voor ons veel geld gaat kosten hebben we voor lief genomen, 'maar we hoeven geen kosten te maken vanduizende euro's omdat de fokkers gewoonweg te beroerd waren!

Veulen heeft weinig toekomst vinden wij en de dierenartsen, de beslissing stond voorheen ng niet vast, maar moeten we dan?
Beestje opereren, pijn laten lijden, altijd optijd of eerder moeten bekappen, ijzers, opbouw trajecten in, fysio wellicht want niet alleen even snel pezen doorsnijden en hoppa klaar. Dat mag toch vooral wel duidelijk zijn. Dus we zijn er niet even snel, zoals de meeste mensen denken.

Juist wij sturen dit beestje niet verder de handel in, hebben netjes verantwoording genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden juist zijn,geld of geen geld.

Het beestje is inderdaad niet in levens gevaarlijke dreiging, dus direct ala minute inslapen is ook niet noodzakelijk, wat voor ons de afweging maakt om dan naar de slager te brengen. Om toch een stukje kosten terug te krijgen van een afdankertje van een fokker die het wel lekker makkelijk vond om dit diertje al 7 maanden bijna zo rond te laten dartelen. Dan mag je vinden dat wij niet genoeg doen, geen verantwoordelijkheid nemen of dat je naar vind dat we stukje kosten terug willen.

We zijn eenmaal een bedrijf, en ook daar moeten we aandenken, hoeveel mensen duwen zo dier weer de handel in en proberen op zieligheid te verdienen..

Nogmaals er is weinig toekomst voor dit diertje, hoe sneu en cru t ook is.
En mocht je echt toekomst erin zien, haal d'r op, breng het direct door naar de kliniek, snij d'r open en waarschijnlijk komt de dierenarts dan tot conclusie dat er niks aan te doen is en ze diertje onder narcose laten inslapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:28

TS, ik vind het heel netjes van jullie dat jullie de zorg over het veulen op jullie hebben genomen, dat vooropgesteld.

Maar

Citaat:
Juist wij sturen dit beestje niet verder de handel in, hebben netjes verantwoording genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden juist zijn,geld of geen geld.


Je biedt hier in hetzelfde topic toch echt het veulen aan tegen slachtprijs. Dat is toch ook 'verhandelen'?

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:28

inkepink schreef:
erg spijtig dat de fokker van dit diertje er niet naar omgekeken heeft...zag moeder er wel goed uit? Ik doel dan oa ook even op de voeten..

Wat betreft dit veulen chapeau TS dat je diertje naar de slacht durft te doen! Je schrijft zelf al dat je haar uit de koppel hebt moeten halen omdat de rest haar opjaagt.....duidelijker kan het toch niet zijn?
Hebben de commentaar gevende bokkers hierover heen gelezen?

Dat jagen is een immers een stukje paardentaal die voor iedere pietsnotter duidelijk zou moeten zijn..


Moeder zag er prima uit, op wat leeg gedronken na. 'Maar dat is kwestie van veulen eraf die er te lang bij loopt met te weinig voeding.
Hoeven en beenstand waren ook prima van moeders. Weinig op aan te merken eigelijk. Op wat te lange hoeven na wat eigelijk 3 weken eerder van ijzers af kon.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:30

Cayenne schreef:
TS, ik vind het heel netjes van jullie dat jullie de zorg over het veulen op jullie hebben genomen, dat vooropgesteld.

Maar

Citaat:
Juist wij sturen dit beestje niet verder de handel in, hebben netjes verantwoording genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden juist zijn,geld of geen geld.


Je biedt hier in hetzelfde topic toch echt het veulen aan tegen slachtprijs. Dat is toch ook 'verhandelen'?


Nee hoor, dat is meer dat mensen zo diertje ook niet ophalen met een grote mond. Anders was het niet bij ons terecht gekomen.
Want zoals je de reactie van diegene leest die er medelijden mee heeft, zie je dat ze al andere argumenten aanhaalt dat wij de zorg en verantwording niet op ons nemen maar makkelijke weg kiezen.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:34

Cayenne schreef:
Je biedt hier in hetzelfde topic toch echt het veulen aan tegen slachtprijs. Dat is toch ook 'verhandelen'?


Volgens mij was dat meer om de liefhebbers van "alles is te redden" er op te wijzen dat ze welkom zijn dit dier te willen redden.
En nee, die mensen komen niet. Dat doen ze inderdaad toch nooit. Het is veel makkelijker praten dan zelf doen.
Ik ben blij overigens dat ze niet komen. Ik vind het behoorlijk naief te denken dat je dit veulen een dienst kunt bewijzen door het de kwelling van 'genezing' te laten doorstaan.

Er zullen vast wel eens wat dieren 'te snel' opgegeven worden, maar voor deze geldt dat niet.

Nogmaals TS, laat je niet uit je tent lokken door stomme reacties in dit topic - er zijn er meerderen hier die heel veel begrip en respect kunnen opbrengen voor je nuchtere kijk op deze kwestie. Ik vind het van zeer veel respect getuigen naar het dier toe, om er dan toch maar een einde voor hem aan te maken. Niet leuk, wel wijs.
Daar kunnen velen nog wat van leren.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:45

Paspoort schreef:
Nee hoor, dat is meer dat mensen zo diertje ook niet ophalen met een grote mond. Anders was het niet bij ons terecht gekomen.
Want zoals je de reactie van diegene leest die er medelijden mee heeft, zie je dat ze al andere argumenten aanhaalt dat wij de zorg en verantwording niet op ons nemen maar makkelijke weg kiezen.


Hoezo terecht gekomen? Jullie hebben de moeder toch gewoon gekocht voor de handel met het veulen nog aan de voet? Moeder is verkocht en met het veulen zijn jullie blijven zitten? je doet nu net alsof je d'r gered hebt...

Buiten dat respecteer ik je beslissing hoor. Je hebt in elk geval de moeite genomen om een het te laten onderzoeken door een dierenarts en ik snap dat je het als handelaar niet ziet zitten om zo'n operatie en hersteltraject te doorlopen. Dat is inderdaad een te grote investering voor een veulen voor de handel.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:48

Wij hebben inderdaad de moeder gekocht, maar als de fokker de verantwoording wel had genomen had dit veulen niet bij ons, noch een ander terecht gekomen. Staat wellicht wat raar omschreven. ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:26

Je kan nu alles ook wel lekker op een ander schuiven,maar je hebt de moeder met veulen gekocht om op te knappen en te verhandellen.
Nu snap ik ook de vraag ,naar alleen een goedkope oplossing wel.Dus ga aub niet doen of je heiliger dan de paus bent.
Het valt je alleen erg tegen dat het dier niet goedkoop op te knappen is.
Wel jammer voor het veulen het heeft idd een leuk koppie.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:27

Het spijt me echt maar je spreekt jezelf steeds tegen. En het is ook daarom dat ik er moeite mee heb. Is het een duidelijk betoog, geen redden aan, dan zul je mij niet horen. Maar het is uit de handel naar de slacht omdat dat het beste is, geen verder gesukkel met het dier.En dan weer: kom em maar halen voor slachtprijs, of snij em maar open en kom tot de conclusie dat het niet te redden is.

Je gaat óf door met behandelen óf het is einde oefening. Pak je verlies linksom of rechtsom.


Je kunt wel blijven wijzen naar de fokker ( die idd volledig fout zit ) maar je hebt zelf het dier meegenomen. Wellicht hopende er nog wat van te maken ( financieel) .Dat je een bedrijf hebt prima, iedereen mag van mij de wereld verdienen. Máár op het moment dat je in levende have gaat handelen komt er een extra factor bij. Die kun je niet als oude voorraad afschrijven. Daar komt meer bij kijken. Op het moment dat je het veulen oplaadt komt de verantwoording bij jou te liggen ook als deze je niet helemaal bevalt of te duur uitpakt. Dan kun je wel naar de fokker blijven wijzen maar die is geen eigenaar meer. Dat ben jij nu.

Dan moet er ook niet naar anderen worden gewezen van : Kom em maar halen. Dan schuif je zelf ook het probleem door, exact zoals de fokker.

Voor de duidelijkheid nog maar eens je eigen visie:

Paspoort schreef:
Onze vermoedens worden redelijk bevestigd door jullie.
Het is niet zo dat het geheel gratis moet zijn, maar een hele dure operatie/behandeling voor een veulen wat ons in de mik is geschoven gewoon weg niet waard voor een papierloos dingentje.

Afgezien van het lange genezings / pijn traject voor t veulentje uiteraard.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:50

wat zonde, is nog best een leuk dier om te zien...
ik bedoel zonde als in; wat sneu dat dit diertje niet direct geholpen is....niet dat je de beslissing hebt gemaakt hem naar de slager te brengen.

De behandeling en het hele traject van genezen etc etc is idd een heel pijnlijk proces. Heb het ooit jaren terug (dik 20 jaar terug) gezien bij een Fries veulen; dier was geboren met beide voorbenen helemaal krom door te korte pezen en spieren. De voorbenen waren zelfs zo krom dat ze in een hoek van 90 graden stonden; verder kon die de voorbeentjes niet uitstrekken.
Eigenaar (en tevens fokker) heeft dit dier toen direct laten behandelen door een kliniek; diertje heeft 3 tot 4 maanden in het gips gezeten om die beentjes weer recht te krijgen. Is uiteindelijk ook gelukt trouwens. Niet direct nadat hij uit het gips kwam, want toen waren ze nog niet helemaal recht, maar met 2 jaar waren ze helemaal kaarsrecht.
Maar man man wat heb ik een medelijden met dat dier gehad; open oksels van het gips, niet kunnen lopen, pijn aan zn benen...nee dat dier was gedurende die periode in het gips verre van een happy camper en leed duidelijk een heleboel pijn. En zn veulentijd is hem gewoonweg afgenomen want al die maanden kon hij niks; niet spelen, rennen, überhaupt een beetje lopen...zeker de eerste 2 maanden waren een hel voor hem.
Iedere keer als ik hem zag brak mn hart een beetje. Het is goed gekomen uiteindelijk en heeft er ook nooit een trauma aan over gehouden, maar man wat een prijs heeft dat dier er voor moeten betalen.

Kun je nagaan wat een lijdensweg het traject moet zijn voor een dier wat al zo groot is en waarvan het lichaam zich helemaal heeft aangepast aan die stand, want zoals iemand al zei; het is niet alleen maar meer dat ene voetje....maar goed; dat doet er in dit geval niet meer toe natuurlijk, aangezien de beslissing is gemaakt. Een besluit waar ik zeker begrip voor heb.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:57

Foetsji schreef:
Het spijt me echt maar je spreekt jezelf steeds tegen. En het is ook daarom dat ik er moeite mee heb. Is het een duidelijk betoog, geen redden aan, dan zul je mij niet horen. Maar het is uit de handel naar de slacht omdat dat het beste is, geen verder gesukkel met het dier.En dan weer: kom em maar halen voor slachtprijs, of snij em maar open en kom tot de conclusie dat het niet te redden is.

Je gaat óf door met behandelen óf het is einde oefening. Pak je verlies linksom of rechtsom.


Je kunt wel blijven wijzen naar de fokker ( die idd volledig fout zit ) maar je hebt zelf het dier meegenomen. Wellicht hopende er nog wat van te maken ( financieel) .Dat je een bedrijf hebt prima, iedereen mag van mij de wereld verdienen. Máár op het moment dat je in levende have gaat handelen komt er een extra factor bij. Die kun je niet als oude voorraad afschrijven. Daar komt meer bij kijken. Op het moment dat je het veulen oplaadt komt de verantwoording bij jou te liggen ook als deze je niet helemaal bevalt of te duur uitpakt. Dan kun je wel naar de fokker blijven wijzen maar die is geen eigenaar meer. Dat ben jij nu.

Dan moet er ook niet naar anderen worden gewezen van : Kom em maar halen. Dan schuif je zelf ook het probleem door, exact zoals de fokker.

Voor de duidelijkheid nog maar eens je eigen visie:

Paspoort schreef:
Onze vermoedens worden redelijk bevestigd door jullie.
Het is niet zo dat het geheel gratis moet zijn, maar een hele dure operatie/behandeling voor een veulen wat ons in de mik is geschoven gewoon weg niet waard voor een papierloos dingentje.

Afgezien van het lange genezings / pijn traject voor t veulentje uiteraard.


Ik vind het volledig logisch Hoe TS handelt. Het zou zo kunnen zijn dat ze gehoopt had goedkoop het veulen te kunnen opknappen. Als dat zo zou zijn wat dan nog? Dat is toch het meest positieve wat je kunt bereiken namelijk: en een paard beter maken en het je portomomee niet leeg. Dat hoopt toch iedereen? Je gokt eigenlijk en hoopt op de meest positieve uitkomst, maar als je de gok verliest en het geeft negatievere uitkomst en je neemt je verantwoordelijkheid dan is dat ook prima. Dat heeft de TS gedaan. Ze heeft het paard goed verzorgt en de mogelijkheden uitgezocht. Ze kiest voor de optie waarin het paard het minst lijdt en als er dan mensen zijn die het dier zouden helpen, dan snap ik best dat ze een statement wil maken door het paard aan te bieden voor de slachtprijs. Dat maakt wel duidelijk hoe makkelijk het praten is van achter een schermpje.

De mensen die vallen over het papier, dat ze daarom geen kans krijgt snap ik niet. Wat zouden jullie er dan van vinden als dit paard wel een goed papier had gehad en daarom koste wat het kost in leven moest blijven? Dat zou ik persoonlijk wel heel erg hebben gevonden en denk daarom dat het helemaal niet erg is dat dit veulen geen bijzonder papier heeft.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 03:19

ik ben het helemaal met Ilayla eens betref papier.
mensen zien een stamboom voor enkel alleen een leuk prijskaartje aan te kunnen hangen :n
een papierloos paard, met een kei goed makkelijk karakter (wat de meeste goed gefokte paarden al niet hebben) en die leuk kan lopen. Is zeker niet minder waard!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:03

dynara schreef:
ik ben het helemaal met Ilayla eens betref papier.
mensen zien een stamboom voor enkel alleen een leuk prijskaartje aan te kunnen hangen :n
een papierloos paard, met een kei goed makkelijk karakter (wat de meeste goed gefokte paarden al niet hebben) en die leuk kan lopen. Is zeker niet minder waard!!


Dat is onzin.

Een veulen met een goede stamboom is meer waard omdat er een bepaalde verwachtingswaarde aanzit.
Hoe presteren de familieleden?
Een veulen met papier kan je mogelijk inzetten voor de fokkerij. Kan naar de hengstenkeuring of merriekeuring. Van paarden met papier weet je iets van een mogelijke vererving.

Maar als dit diertje nu een prachtig papier zou hebben zou ik nu ook niet meer behandelen. Ik verwacht dat bij deze er nu teveel kapot is om nog een paardwaardig bestaan te bieden.
Dit veulen had alleen een kans gehad als hij direct geholpen was.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:18

Foetsji schreef:
Paspoort schreef:
Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..


Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Je mag em vast voor een klein prijsje ophalen bij ts


Ontopic, ts ik denk dat dit helemaal geen rare beslissing is, alles bij elkaar genomen. Niemand brengt een dier graag weg, blijven altijd beslissingen waar gezond verstand voorop moet.