"Groeiringen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:39

Lorre12 schreef:
Maar dus ook al heeft mijn paard dus bijna constant zo één of meerdere ringen heeft, hoef ik me geen grote zorgen te maken. Er is wel gedurende maanden wat gefoefeld in haar voer daar we het niet goed vonden wat ze nu precies nodig had...

Dan moet je je juist wel zorgen maken. Keer op keer ligt het systeem van je paard onder vuur, wat je als symptoom terugziet in de hoeven. Hoe langer dat duurt hoe eerder je paard écht problemen krijgt. Denk aan leverproblemen, hoefbevangenheid, IR enz.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:42

Bij mensen gebeurd dit ook wel eens (ik heb het zelf gehad)
Mij is vertelt dat het met voeding en evt vitaminegebrek te maken heeft.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:43

De oorzaak kan van alles zijn. Verkeerde voeding is wel een heel veel voorkomende. Maar ook wisselingen in het voer kan. Of ziekte. Of medicijnen. Kan van alles zijn.

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:49

Pandameisje schreef:
mij is verteld dat het een teken van hoefbevangen kan zijn of het het begin

Verder niet heel veel verstand van hoeven, maar dit kwam ook als eerst bij mij op.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 09:27

Dank je wel allemaal! Hoefsmid komt volgende vrijdag! Ik leg het allemaal aan hem voor en hou jullie op de hoogte!

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:45

zoals beloofd een update:

Hoefsmid kwam langs gisterenavond en volgens hem moet ik me zeker geen zorgen maken. zoals hierboven ook reeds gezegd... groeiringen komen voort uit veranderingen in omgeving... ( stress kan de aanleiding zijn, maar ook verandering weidegang, hooi, voordroog, ... of zelfs het halfjaarlijkse spuitje). Bij gevoelige paarden uit zich dit dan ook in de hoeven. Kan ook door verlaagde imuniteit zijn, maar als de bloedwaarden goed zijn, en dat is zo, hoef ik me nergens zorgen over te maken. En dat kan best kloppen met de "tijdslijn" van de ringen in de hoef. In het voorjaar hebben we wat voeding aangepast, in juni kreeg ze haar injectie en laatst zijn zijn we begonnen met voordroog bij te geven. Ik ben er vrij gerust in dus...
Wel wil ik jullie bedanken om even met me mee te denken en voor de vele tips en bedenkingen!!
Groetjes!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:47

Lorre12 schreef:
zoals beloofd een update:

Hoefsmid kwam langs gisterenavond en volgens hem moet ik me zeker geen zorgen maken. zoals hierboven ook reeds gezegd... groeiringen komen voort uit veranderingen in omgeving... ( stress kan de aanleiding zijn, maar ook verandering weidegang, hooi, voordroog, ... of zelfs het halfjaarlijkse spuitje). Bij gevoelige paarden uit zich dit dan ook in de hoeven. Kan ook door verlaagde imuniteit zijn, maar als de bloedwaarden goed zijn, en dat is zo, hoef ik me nergens zorgen over te maken. En dat kan best kloppen met de "tijdslijn" van de ringen in de hoef. In het voorjaar hebben we wat voeding aangepast, in juni kreeg ze haar injectie en laatst zijn zijn we begonnen met voordroog bij te geven. Ik ben er vrij gerust in dus...
Wel wil ik jullie bedanken om even met me mee te denken en voor de vele tips en bedenkingen!!
Groetjes!


Helemaal met je hoefsmid eens hoor, wat betreft groeiringen.
Maar ik betwijfel of de randen bij jouw paard groeiringen zijn, zo heb ik ze nog nooit gezien iig :o

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:58

Sorry voor of topic maar elk halfjaar enten?! Ik ben niet anti enten hoor. Laat zelf jaarlijks enten en dat js al méér dan vaak genoeg

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:26

Heb je gelijk in hoor Maartje1990

We voelden ons in het verleden wat verplicht om de entingen verder te zetten zoals ze bij vorige eigenaars kreeg, maar we zijn er ook niet voor, omdat het volgens ons een grotere aanslag op het lijf doet, dan dat het zijn werking heeft, want het ene rhino virus is het andere niet en volgens sommige DA' s heeft Rhino geen zin als je'm niet om de drie maanden??? heeft.... Daarom houden we het voortaan bij de gewone jaarlijkse prik en geen rhino meer. Maar ze heeft em dus wel nog gehad...

Azmay, tja, onze hoefsmid verzekert dat het groeiringen zijn, van hoefbevangenheid is zeker geen sprake ...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:00

Die "groeiringen" is een vorm van hoefbevangenheid. Een paard is niet pas bevangen wanneer hij niet meer op zijn voeten kan staan van de pijn.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:06

Dan is mijn Bonte Jaopie zeker als sedert zijn derde jaar (is nu ruim 12) hoefbevangen? Want iedere keer als er iets seizoensmatig verandert (hooi bijvoeren op de wei: hij staat 24/7 op de wei, dag en nacht, zijn hele leven al), zie je dat na een tijdje terug in een hoefribbel.
Ook zijn 7 jarige maatje Khavanna heeft die hoefribbels precies bij dergelijke seizoensmatige overgangen.
Ook ik heb er eens vragen over gesteld aan mij orthopedisch geschoolde hoefsmid, en ook die heft me bezworen dat dat GEEN hoefbevangenheidsribbels zijn.
Die beruchte HB ribbels lopen naar de hiel toe af naar beneden, naarmate de hoe meer de neiging heeft een snavelbek-vorm te willen gaan aannemen.

Het is dus zéker niet zo dat iedere vorm van ribbelvorming in een hoed maar duidt op (latent) HB-gevaar.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 07:48

@terpentijn... Ja inderdaad. .. ik denk dat sommige paarden nu eenmaal gevoeliger zijn dan de andere... en heb echt niet het gevoel dat ze er last van heeft. En ben gerustgesteld!Dank je wel!

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:07

Groeiringen kunnen ze krijgen door verandering van voer, ander gras of hooi (als je bijv van stal verhuisd) maar kan ook een teken van hoefbevangenheid. Je moet het niet zien zoals de groeiringen bij een boom hoor. Dit is echt wel wat anders.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 15:17

Even een update ...
Ijzers zijn er nu sinds enige tijd af en lijnen groeien allemaal uit... waarschijnlijk te weinig plaats in hoefmechanisme gehad...
Wij blij! *\o/*