Straalkanker en de dilemma's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 00:03

Lang verhaal, bedankt als je de moeite neemt om alles te lezen!

Helaas is er afgelopen maand straalkanker geconstateerd bij m'n Hendrik.

Zoals je vaker hoort dachten ook wij eerst aan rotstraal en zo behandeld. Tot het bij de laatste keer bekappen wel heel erg begon te bloedden en erg gevoelig was... Zowel de smid als ikzelf hadden direct een slecht gevoel (ik heb zelf bij paarden DA's gewerkt) en ik heb daags erna mijn DA laten komen.

Op dit moment zijn er twee voeten aangedaan; linksvoor en rechtsachter - waarvan die laatste het slechtste is. Tussen die twee bekappingen heeft het dus hard om zich heengegrepen want daarvoor was dus niks te zien en waren de hoeven keurig...

De dierenarts gaf mij 3 opties;
1 - Operatieve behandeling in de kliniek met de langdurige revalidatie (ja, ik ken het topic van trekpaard Tycho ook ;) ). Ondersteunend prednisolon.
2 - Louter een prednisolonkuur en kijken of het stabiliseert gedurende de kuur.
3 - Niks doen en wachten tot het noodlot toeslaat (ontschoening etc) en dan euthenasie/noodslachting.

Een beslissing die ineens heel rationeel genomen dient te worden. Het werd optie 2; de prednisolon. Ondersteunend geef ik biotine, daarnaast veel vrije beweging en goede (stal-)hygiëne. De staleigenaars en eigenaresse van Hendrik's weidemaatje ondersteunen mij echt top hierbij.

Maar, helaas zijn we nu aan het einde van de kuur en kan ik niet zeggen dat ik het zie stagneren of zelfs voorzichtig gezonder zie worden. Dus, zit ik zelf in de knoop.

Naast straalkanker heeft Hendrik namelijk ook CPL, wat helaas niet in het voordeel zal werken bij revalidatie als ik voor optie 1 kies. Kans op terugkeer op 1 of meedere voeten is groot..

Ook is het najaar en als ik het echt "goed" wil doen met de revalidatie (zodra hij uit de kliniek is) wordt het arme dier gek van het binnenstaan of beperkt luchten in de binnenbak of paddock (indien droog). De weide ligt op c.a. 10 minuten lopen van stal, we moeten dwars door een woonwijk en over een kiezelpad. En als die weide nat is is dat ook kansloos met verband en een open wond. Er is helaas geen optie voor een grote loopstal.

Financieel gezien en met een druk zakelijk/privéleven wordt optie 1 ook zwaar - Hendrik is net uit de verzekering, zul je altijd zien - en door de bovenstaande redeneringen weet ik niet of het de rit waard is.

Optie 2, alleen prednisolon, is ook alleen maar hopen en tijdrekken. Vooral ook hopen dat hij niet bevangen raakt.

Optie 3 vind ik al helemaal moeilijk... Wanneer hak je die knoop door?

Hendrik is er op dit moment duidelijk niet blij mee als ik aan zijn zere voeten kom. Voor de rest is hij gelukkig redelijk vrolijk :) Zo lang dit zo blijft is naar de slacht nog niet aan de orde!

Hebben meerdere van jullie zo met de keuzes geworsteld? Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen zodat ik misschien een betere beslissing kan nemen.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:20

Ik heb helaas hetzelfe mee moet maken. Eerste gedachte rotstraal en zo behandeld, maar uiteindelijk diagnose straal/hoefkanker. Ik heb mijn pony naar de kliniek in Luik gebracht en ben hier heel erg tevreden over. In totaal heeft hij hier vijf weken gestaan en is nu 2,5 weken thuis. Als je wilt kan ik je morgen iets uitgebreider pb'en over de behandeling en kosten.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 00:36

Succes! Ik zou het heel fijn vinden als je me een PBtje er over wil doen :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:38


finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:42

Wat vervelend ts, heel veel sterkte :(

Ik heb een klein beetje het gevoel dat je het al weet alleen de knoop door hakken heel moeilijk is. Vind het moeilijk om advies te geven, het moet voor jou goed aanvoelen. Maar zoals je het omschrijft klinkt het als een lange moeilijke weg om voor een operatie te gaan.

Hoe oud is hij eigenlijk?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:49


Missestelle
Berichten: 100
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:52


Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:57

Ik dacht ook gelijk aan Rene Vroom. Bij het paard van mijn vriendin heeft hij echt wonderen verricht

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:59

Van René vroom heb ik hier ook andere verhalen gelezen. Is volgens mij een erg dure behandeling.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:50

Rene was een stuk goedkoper en effectiever dan van Nassau. Voor het paard ook veel minder pijnlijk.

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:23

Anne_GTI schreef:
Rene was een stuk goedkoper en effectiever dan van Nassau. Voor het paard ook veel minder pijnlijk.


Daar heb je ook gelijk in hoor. Het snijden zoals bij van Nassau zou ik ook niet voor kiezen.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 10:54

Bedankt voor jullie reacties!

Voor wat betreft Rene Vroom, ik heb zijn site de afgelopen maand ook meermaals bekeken en vind het commercieel en weinig zeggend. Er is geen enkele DA in het spel bij zijn bedrijf en dat maakt het allemaal nog vager. Heb ook al een aantal PB's ontvangen waarin zijn behandelmethode afgeraden wordt. Nu ben ik niet te beroerd om zelf info in te winnen, maar ik ben wel waakzaam op praatjes. Behandeling in het Noorden zou sowiezo geen optie zijn dus het moet al op locatie.

Van Nassau is welbekend, de curettage is de algemeen strekkende behandelmethode die ook DA's aanhouden. Wat ik wel prettig vind is dat hij wel samenwerkt met de DA. De revalidatie na het curetteren (+ de kosten!) is gezien mijn werk-privé ontzettend moeilijk te combineren en te controleren.

Overigens kom ik zelf uit Zuid-Limburg en heb geen trailer tot mijn beschikking... Reistijd voor een behandeling is ook wel een belangrijke factor in een beslissing.

Ik denk dat ik maar een nier, een long en een stuk lever ga verkopen en m'n baas om een sabbatical vraag :=

senna21 schreef:

Yep, ik heb dat topic de afgelopen maand doorgespit...

finnens schreef:
Wat vervelend ts, heel veel sterkte :(

Ik heb een klein beetje het gevoel dat je het al weet alleen de knoop door hakken heel moeilijk is. Vind het moeilijk om advies te geven, het moet voor jou goed aanvoelen. Maar zoals je het omschrijft klinkt het als een lange moeilijke weg om voor een operatie te gaan.

Hoe oud is hij eigenlijk?

Dankjewel.. Hendrik is helaas pas 9.
Ik zie heel veel opties, maar geen passende voor Hendrik en mij. Lijden en eindeloos dokteren wil ik het arme dier echt besparen. Een intensieve revalidatie van 1,5 jaar of langer (paard met pijn, niet normale omstandigheden qua vrije beweging) kan ik ethisch niet aan mezelf verantwoorden - er wordt zo vaak zo lang doorgedokterd...

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:57

Mijn paard kreeg vorig jaar zomer hoefkanker aan 4 voeten, met prednisolon kwam het tot stilstand en waren drie hoeven weer goed. Die ene voet behandeld met red horse sool cleanse en artimud in combinatie met iedere 3 weken bekappen, daarvan ging het zo goed als weg er zat nog een klein plekje. Toen kwam het zo hevig terug dat er niks meer aan te houden was, niets hielp meer. Heb 'm uiteindelijk in laten slapen omdat het te hevig werd.

Heb 'm bewust niet laten opereren, in overleg met de VA, vaak komt het toch weer terug en in een box houden was geen optie.

Zorg ook voor een goede weerstand, dan kan hij makkelijker er tegen 'vechten'.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:03

Ik heb zelf geen ervaring met straalkanker. Gelukkig zelfs niet eens met rotstraal.

Als ik jouw situatie zo lees, zou ik zelf aan de slag gaan met prednisolon en eventueel nog ondersteunende supplementen en goede begeleiding van DA en hoefsmid en gewoon kijken of er nog verbetering komt en anders gewoon zo houden zolang het leefbaar is en hij niet bevangen wordt.
Wordt hij bevangen, dan is het klaar. Heel cru, maar voor jouw situatie en portemonnee nog de meest diervriendelijke oplossing die ik kan bedenken.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:33

Hai TS,

Helaas heb ik hier ook veel ervaring mee. Ik stuur je zo een PB met mijn verhaal. Misschien heb je er iets aan :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:55

Hai, hier de eigenaresse van Tycho.
Het is zo lastig en moeilijk.
Tycho staat nu nog steeds 24/7 op de wei en stralen gaan oké. Zullen nooit meer helemaal goed worden omdat hij erg schommelt met z'n weerstand. Maar hij heeft er geen pijn aan.
De CPL is ook een groot probleem. Die 2 dingen hangen ook erg samen: beide flink met weerstand te maken.

Ik zou zeker eens proberen wat met bv golden paste te proberen of AlgaeVitalis. Vooral de GP doet Tycho echt goed.

Ik lees dat je een binnenbak hebt, kan hij daar niet instaan? Zand geeft druk en neemt vocht op, dus droogt wat uit.

Je hebt m'n topic helemaal doorgespit, maar als je nog iets wilt weten, pb me gerust! Ik heb de waarheid zeker niet in pacht, maar wie weet kunnen we mekaar paarden helpen ;)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 15:26

Bedankt voor jullie antwoorden!
Het gaat gelukkig goed, de smid is er nog een keertje bijgeweest en met het schoon en droog houden van de voeten blijft het zoals het is *\o/* Misschien had de prednisolonstoot gewoon even extra tijd nodig.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: Straalkanker en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:25

Ik vind de keuze niet moeilijk. Als je een dier hebt moet je het gewoon kunnen laten behandelen.
Mijn 24 jarig paard had ook straalkanker, een hele heftige. Naar Visdonk bij Van Nassau behandeld. 5 dagen kliniek en daarna verbandijzer en gewoon de wei in. Wel om de dag verschonen en spul erin.
Na 6 weken weer een gezond paard waarmee ik gewoon weer kon rijden. Hij is nu 27 en nog steeds in de running..
Ik was wel totaal zo'n 900 euro kwijt....maar ja...het is zo.