Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:57

Destemeer reden om aan te nemen dat er een intrinsiek probleem aan ten grondslag ligt waardoor je paard systematisch asymmetrisch belast.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:09

Inderdaad.

+ dat kampioen x kampioen niet perse een passende combinatie. Dan kan je tot een korte nek en lange bvenen komen.

En het is een Tinker. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij worden die niet geröntgend in het keuringstraject. (vebeter me gerust op dit vlak)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:12

Ik zou nu in de winter in iedergeval zorgen dat je het hooi niet van de grond voert.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:26

De hengst wordt wel gerontgend, merrie niet.

Ik heb een zus van de moeder langs vaders kant en ken er nog een boel meer, allemaal geen graasvoetjes. Ook moeder van moeder niet. De vader van het dier in kwestie heeft ook prima hoeven, net als al zijn nakomelingen. Ik denk dat het bij Noeka een combinatie van bouw, groei en karakter. Plus onopgemerkt blijven. Wellicht dat er erfelijke gevallen bekend zijn, maar in dit geval geloof ik daar weinig van.

Wat ik me wel afvraag, hoe ga je het loopje onderzoeken als de hoef nog in proces is? Men is bij een jong paard die zo hard groeit dat ze er niet tegenop kan eten, een hoef aan het corrigeren. Is het dan niet logisch dat haar loopje voorzichtiger/korter is? Ik vind van wel.

Mijn hoefsmid vertelde onlangs (vanwege mijn extreem uitgebalanceerde twenter) over hun eigen Tinker. Toen hij die die leeftijd had struikelde hij met losgooien in de bak nog over zn eigen benen. Inmiddels is hij 5 en prachtig uitgegroeid en loopt juist bovengemiddeld voor een Tinker.


Ik zou bij Noeka eens gaan kijken met osteo/fysio, doorgaan met behandeling van de hoef en verder nog lekker 2 jaar afwachten. Je kan ook zoveel aan een jonkie verklooien dat ze juist vergroeien. Zou er absoluut niet op gaan zitten. Je kan ook werken aan de hand en dingen doen als fietsen. Maar net als ieder dier, ben ik zeker voor een type/bouw als Noeka er fel op tegen veel bochtenwerk (bak/voltes/longeren) te doen. De voorkeur zou voor mij liggen bij wandelen/fietsen/handpaard, desnoods inspannen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:28

Caily schreef:
De hengst wordt wel gerontgend, merrie niet.



Dan heb ik op dat vlak niets gezegd :)

Dan nog is er overigens wel een kans op HKO. Die kans is nooit 0. Maar wel minder dan dat de hengst wel aanleg zou hebben.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:58

Ik heb al drie keer op rij verloren van een paard met giga afwijking in de beenstand op de keuring dus kijk eerst zelf wel hoe een beest op de poten staat.

Eerst een met echt een Franse voet en daardoor ook afwijkend in beweging, jaar erna verloor ik van zelfde pony en dit jaar een waarbij de hoef niet onder het been zat maar ernaast was gegroeid zo scheef. Om te huilen dus. De laatste is een ruin dus kan niet fokken maar zijn ouders misschien wel. De eerste die dus twee jaar op rij beter was was een merrie. Een jonge merrie nog wel. Ik weet eigenlijk niet of ze vorig jaar of dit jaar ster is geworden. Dus tja...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:00

JoanneE schreef:
Je kunt het wel zien in mijn profiel.



welke van de driehonderd?

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:38

Caily schreef:
De hengst wordt wel gerontgend, merrie niet.

Ik heb een zus van de moeder langs vaders kant en ken er nog een boel meer, allemaal geen graasvoetjes. Ook moeder van moeder niet. De vader van het dier in kwestie heeft ook prima hoeven, net als al zijn nakomelingen. Ik denk dat het bij Noeka een combinatie van bouw, groei en karakter. Plus onopgemerkt blijven. Wellicht dat er erfelijke gevallen bekend zijn, maar in dit geval geloof ik daar weinig van.

Wat ik me wel afvraag, hoe ga je het loopje onderzoeken als de hoef nog in proces is? Men is bij een jong paard die zo hard groeit dat ze er niet tegenop kan eten, een hoef aan het corrigeren. Is het dan niet logisch dat haar loopje voorzichtiger/korter is? Ik vind van wel.

Mijn hoefsmid vertelde onlangs (vanwege mijn extreem uitgebalanceerde twenter) over hun eigen Tinker. Toen hij die die leeftijd had struikelde hij met losgooien in de bak nog over zn eigen benen. Inmiddels is hij 5 en prachtig uitgegroeid en loopt juist bovengemiddeld voor een Tinker.


Ik zou bij Noeka eens gaan kijken met osteo/fysio, doorgaan met behandeling van de hoef en verder nog lekker 2 jaar afwachten. Je kan ook zoveel aan een jonkie verklooien dat ze juist vergroeien. Zou er absoluut niet op gaan zitten. Je kan ook werken aan de hand en dingen doen als fietsen. Maar net als ieder dier, ben ik zeker voor een type/bouw als Noeka er fel op tegen veel bochtenwerk (bak/voltes/longeren) te doen. De voorkeur zou voor mij liggen bij wandelen/fietsen/handpaard, desnoods inspannen.


Thnx, krijg soms het gevoel dat ik alles fout doe. Er op gaan zitten vond ik zelf ook vreemd, maar er zou wel een kern van logica in kunnen zitten (meer gewicht, is meer doorbuigen van de pees die de oorzaak is van de korte stap zoals de da zei. gezien de groei zou de pees zich dan nog iets herstellen. Stappen op de weg zou het dan om gaan). Vandaar de twijfel. Echter is ze zo slungelig dat het volgens mij levensgevaarlijk is om er op te gaan zitten :')

Volgende week komt de osteopaat. Ik ben benieuwd wat ze ziet.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:49

Als dus het advies van iedereen is een kreupelheidsonderzoek. Denk jij, ik laat de ostheophaat maar weer eens komen?
Dit word waarschijnlijk nooit opgelost.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:51

Ik vind het bijzonder dat iedereen zegt kreupelheidsonderzoek zonder ook maar een filmpje gezien te hebben. Hoe kunnen jullie ooit zien dat haar ongelijke loopje door groei/bouw/spieren/hoef komt of dat er wat meer mis is?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:32

Caily schreef:
Ik vind het bijzonder dat iedereen zegt kreupelheidsonderzoek zonder ook maar een filmpje gezien te hebben. Hoe kunnen jullie ooit zien dat haar ongelijke loopje door groei/bouw/spieren/hoef komt of dat er wat meer mis is?


Dat horen wij ook niet te beoordelen ;)

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 20:29

Wiske2 schreef:
Als dus het advies van iedereen is een kreupelheidsonderzoek. Denk jij, ik laat de ostheophaat maar weer eens komen?
Dit word waarschijnlijk nooit opgelost.


Tjongejonge. Wat een vriendelijkheid. Op advies van de smid komt osteopaat. Zij werkt veel samen met de dierenarts. Voor nu wacht ik dit af.
De dierenarts heeft haar gangen al eens uitgebreid bekeken, echter geen foto's gemaakt. Gezien het traject destijds opgestart is, heeft het toch tijd nodig om te herstellen? Het is vanaf het begin al de vraag of het loopje/de hoef zich gaan herstellen. We doen ons best hiervoor.
Ik zeg niet dat ik géén kreupelheidsonderzoek laat doen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:50

Ikzou toch andersom doen, oid die wel kreupel, haal je compensatie mechanisme weg lan dit ook serieuze schade geven.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:40

Ik bedoel tot dat je een goede diagnose hebt zijn alle kosten aan ostheopaat, fysio weggegooid geld. Alle paarden die kreupel lopen krijgen bijkomende klachten, bijv spierpijn in de rug door compenseren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:42

Als je paard graast, steunt hij dan altijd op dezelfde hoef? Zo kan een graasvoetje ontstaan. Volgens mij zijn bokhoeven aangeboren en is het heel raar dat je paard dit dan pas op anderhalf jarige leeftijd krijgt. Het feit dat je paardje al vanaf een half jaar oud niet lekker loopt op rechtsvoor zou ik er toch eens grondig laten onderzoeken. Paard is nu nog jong en het lichaam heeft nog een groot herstellend vermogen. Hoe eerder je achter de oorzaak komt hoe beter.
Mocht er ergens sprake zijn van artrose, bo chip, ontstekingen, hoefkatrol o.i.d noem maar even wat, dan heeft een osteopaat weinig zin. Het wordt lastig om op die manier achter het probleem te komen. Het enige wat een osteopaat kan constateren is dat het paard misschien ergens vast zit in het lijf, maar waardoor? Dan wil je alsnog een foto van de nek en rug hebben.
Denk ook dat het zonde van he geld zal zijn. Maar het is je eigen keuze en goed dat je aangeeft verder te gaan zoeken als je met de osteopaat niet verder gaat komen. Hopelijk valt het mee.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:04

ts verzet zich tegen elke mening die niet is gelijk ze zelf denkt.
ok geen enkel probleem toch, elke kampioen tinker zal wel zijn raar gangetje hebben zeker ?????
succes verder

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:11

maar hoe erg is het?Ik heb nog geen foto gezien?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:14

geerke schreef:
maar hoe erg is het?Ik heb nog geen foto gezien?


En dan een foto op de straat en het liefst als ze tegen zijn kont staan en dan naar voren kijkt.

(Of een paard ongelijke voeten heeft bekijk je schuin van achteren)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:26

Ik heb alleen TS d'r reacties gelezen, ik wil graag mijn ervaring delen met het graasvoetje van mijn paard. Zij is op 5 jarige leeftijd nog geopereerd aan het check ligament en heeft nu weer 2 redelijk gelijke voeten. Al zal zij wel altijd op ijzers moeten blijven om de hoefvorm te behouden.
[BEH] Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie Hier ons verhaal van begin tot nu.

Voor de rest denk ik zomaar dat er wel meer is dan alleen het graasvoetje, gezien ze ook stijf is. Osteopaat is zeker geen slecht idee, röntgen foto's van het ondervoetje en misschien een scan van de pezen is misschien ook nog wel wat om te doen nu. Dan weet je een beetje hoe het er daar onderonder uit ziet :)
Heel veel succes en sterkte!

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 13:49

aeolusnr1 schreef:
ts verzet zich tegen elke mening die niet is gelijk ze zelf denkt.
ok geen enkel probleem toch, elke kampioen tinker zal wel zijn raar gangetje hebben zeker ?????
succes verder


Wat is er gebeurd met de vriendelijkheid? Hoezo verzet ik me tegen iedere mening?
En ik heb nooit gezegd dat ik een kampioenstinker heb. Als je niet leest, reageer dan niet zo bot.

Ik neem alle adviezen mee, handel stap voor stap. Misschien niet de keuzes die een ander zou maken, maar maakt dat een keuze slecht? je kent me niet, kent mijn paard niet, bijzonder hoor, dat je wel weet wat beter is.

En inderdaad, zonder foto en filmpje kun je niet oordelen, dus hoe kun je dan weten wat de beste keus op dit moment is?

Ik ben erg blij met alle adviezen, zo weet ik wat de mogelijkheden en ervaringen zijn. Aan betweterig gemiep heeft niemand hier wat :-)

Bij deze js dit dan ook mijn laatste reactie in dit topic. Ik heb het niet geopend om kritiek te krijgen, maar om inzicht te krijgen in handelswijzen en ervaringen.

Voor degenen die nuttige reacties hebben geplaatst, mijn hartelijke dank hiervoor.