Hoefzweer en hoefkneuzingen( ervaringen?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Hoefzweer en hoefkneuzingen( ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-16 15:57

Goedemiddag,

Ik zal het even uitleggen, mijn 6-jarige fjord heeft nooit op ijzers gelopen, maar loopt sinds de afgelopen anderhalf à 1 jaar steeds gevoeliger op asfalt en stenen. Verder zonder medische redenen.

Nu vond ik hem afgelopen zondag( 21 augustus) flink kreupel en hij stond bijna op drie benen.
De dierenarts was toch dinsdagmorgen op stal, dus ik heb hem terug gezet op de wei en rust gegeven, toen liep hij alweer een stuk beter.

Paard werd dinsdagochtend gecontroleerd op pezen etc. je kent het riedeltje, maar hij dacht toch echt wel aan een hoefzweer. Enfin verbandje eromheen ( en graasmasker om hoefbevangenhed ook uit te sluiten) en 4/5 keer per dag komen om het verband nat te maken. Onderwijl mocht hij lekker bij zijn vriendjes in het land blijven. De temperatuur is de hele week netjes op 37,7 gebleven en vandaag mocht het verband eraf. Hoef zag er goed uit, maar stonk wel aardig. ( kan de zweer zijn die losgekomen is) en paard loopt niet meer kreupel.

Wel opeens een temperatuur van 38,7 zonder duidelijke oorzaak. Drinkt en eet goed en loopt prima, geen gekkigheid. ZOu dit nog steeds de hoefzweer kunnen zijn die aan het helen is?

Een ander puntje, hij heeft nooit hoefkneuzingen gehad, maar nu opeens aardig wat in zijn voorhoeven.. Is dit bij jullie paarden ook weleens het geval geweest? we moeten wel over een rot grind paadje lopen naar stal dus dat helpt ook niet.

Nu wil ik dus hoefschoenen gaan laten aanmeten en ik hoop dat dit de boel wat tot rust brengt.. (iemand trouwens ervarng met cavallo trek schoenen? )


Dus mijn vraag
HAdden jullie paarden ook wat verhoging, nadat ze al beter liepen met de zweer?
Hebben jullie paarden ook weleens vaker hoefkneuzingen in de voorhoeven zonder echt veel pijn aan te geven?
Wat doen jullie hier tegen?

Ijzers gaan er NIET Onder :(:)



Graag jullie ervaringen!
Vragen stellen mag, maar hou het aub vriendelijk :o


_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:06

Wat denk je van dit weer?
grond keihard, hoeven drogen uit, paard oververhit door de zon (t is een fjord, geen arabier).
gras gestresseerd door de droogte > veel fructanen
Voer je nog wat bij? let op z'n mineralen, vitamines en voldoende eiwitten en vetten.
Het kan een hoefzweer geweest zijn, of toch licht bevangen > hoe is zijn voedingstoestand ?
succes met uitzoeken

Manuele Lymfe Drainage en Equine Touch
helping horses by educating people

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:10

Het is eerst een periode heel droog geweest daarna heel lang heel nat.. De hoeven worden in een heel natte periode ineens heel week.. als je dan een steentje tegenkomt kan dat al een kneuzing in de hoef geven..
Wat hier werkt is weinig bekappen het liefst zelf bijhouden.. niet meer knippen in de hoef.. en evt een periode zorgen dat de hoeven niet weker worden zodat de kneuzingen kunnen helen.. je zou een hoefhardener kunnen gebruiken, of evt enkel de zolen kunnen teren om vocht te weren.. Dit hielp hier ruim voldoende en mijn paard liep elk voorjaar dik twee maanden kreupel toen de smid nog kwam.. nu doe ik het zelf :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-16 16:12

_Mary schreef:
Wat denk je van dit weer?
grond keihard, hoeven drogen uit, paard oververhit door de zon (t is een fjord, geen arabier).
gras gestresseerd door de droogte > veel fructanen
Voer je nog wat bij? let op z'n mineralen, vitamines en voldoende eiwitten en vetten.
Het kan een hoefzweer geweest zijn, of toch licht bevangen > hoe is zijn voedingstoestand ?
succes met uitzoeken


Ja het weer helpt ook niet echt..
Ze hebben weinig gras, maar daarnaast draagt hij op advies van de DA nu wel een graasmasker. Ook omdat hij bevangenheid niet helemaal kon uitsluiten.
Gamble krijgt metazoa broxx afgepast op zijn gewicht met een handje lucerne( zodat hij neit schrokt).
verder staat hij 24/7 op de wei en nu met graasmasker ook 24/7 ( dat snapt hij nu inmiddels haha)
Hij stond inderdaad al de hele ochtend in de zon en de hoeven zijn aardig droog nu. Grond is niet zo heel hard nu.

Hij loopt overigens altijd heel k*t nadat het een natte periode is geweest( op het harde dan)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-16 16:14

keshia schreef:
Het is eerst een periode heel droog geweest daarna heel lang heel nat.. De hoeven worden in een heel natte periode ineens heel week.. als je dan een steentje tegenkomt kan dat al een kneuzing in de hoef geven..
Wat hier werkt is weinig bekappen het liefst zelf bijhouden.. niet meer knippen in de hoef.. en evt een periode zorgen dat de hoeven niet weker worden zodat de kneuzingen kunnen helen.. je zou een hoefhardener kunnen gebruiken, of evt enkel de zolen kunnen teren om vocht te weren.. Dit hielp hier ruim voldoende en mijn paard liep elk voorjaar dik twee maanden kreupel toen de smid nog kwam.. nu doe ik het zelf :)


Hij word niet vaak bekapt, en eigenlijk alleen bijgevijld. Knippen is in de bijna 5 jaar dat ik hem heb nog maar twee keer gebeurd haha :') Gek dat ik die kneuzingen dan nu pas zo zie.
Hij gaat sowieso op rust nu, dat was al stap een.. en hoefhardener is misschien ook wel wat. Gaat het dan niet juist meer brokkelen?

Zelf bekappen ben ik niet ervaren genoeg voor, maar bijwerken kan ik gelukkig wel met de jusite materialen.

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Hoefzweer en hoefkneuzingen( ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:46

Ik heb hele goede ervaringen gehoord over een hoefhardener (huffestiger ofzo), ook van hoefsmeden zelf. Zachte zolen worden daar harder van en paarden kunnen dan ook beter lopen terwijl ze met een zachte zool gevoelig waren. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het kan de moeite waard zijn, voor zowel de kneuzingen als het zweertje, maar dan wel als het zweertje er helemaal uit is.

Zit er ook echt een gat in de hoef waar het zweertje doorheen gekomen kan zijn? Mijn pony had vorig jaar ook een zweertje, ze liep toen 1 dag niet zo heel goed, toen een paar dagen weer wel en toen stond ze opeens op drie benen en liep ze niet meer dan noodzakelijk. Toch was de zweer pas echt uitgebroken nadat ze al weken goed liep... Maar die zat ook wel heel diep.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefzweer en hoefkneuzingen( ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:26

Niet zomaar zonder kennis gaan knippen en vijlen!

pien_2010

Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:11

Mocht je twijfelen aan hoefbevangenheid, check dan eens zijn hals en manen kam. Die moet zo zacht zijn als vrouwenborsten :+ . Als dat niet zo is, dan zou je preventief magnesium citraat kunnen gaan geven https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 399?r=true maar!!!! je hebt net zo'n sobere fjord als wij onze merens, dus geef ze dan de helft van het schepje want teveel kan nier problemen geven. Met een klein half schepje weet je 100% zeker dat je ver aan de veilige kant blijft.

Op dit moment zijn wij ook bezig met een hoefzweer aan het behandelen. Ik kom er bij je op terug als het allemaal goed werkt, want doen het nu op advies van dierenarts hier in Frankrijk, anders dan anders.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Hoefzweer en hoefkneuzingen( ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:36

Hoefhardener breng je dan enkel op de zool aan.. en niet op de buitenkant natuurlijk.. Hier nooit brokkelhoeven gehad..

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:06

Ik zou hoefbevangenheid niet uitsluiten. Is de fjord te dik? Als de wand van de hoef te kort is, kan hij kneuzingen in de hoef krijgen en kan hij ook kreupel gaan lopen.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 09:14

Runa schreef:
Ik heb hele goede ervaringen gehoord over een hoefhardener (huffestiger ofzo), ook van hoefsmeden zelf. Zachte zolen worden daar harder van en paarden kunnen dan ook beter lopen terwijl ze met een zachte zool gevoelig waren. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het kan de moeite waard zijn, voor zowel de kneuzingen als het zweertje, maar dan wel als het zweertje er helemaal uit is.

Zit er ook echt een gat in de hoef waar het zweertje doorheen gekomen kan zijn? Mijn pony had vorig jaar ook een zweertje, ze liep toen 1 dag niet zo heel goed, toen een paar dagen weer wel en toen stond ze opeens op drie benen en liep ze niet meer dan noodzakelijk. Toch was de zweer pas echt uitgebroken nadat ze al weken goed liep... Maar die zat ook wel heel diep.


Hij loopt ook gevoelig als zj hoeven hard zijn.. helaas

En ja er zat idd een aardig gat!

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 09:16

Arabesk schreef:
Niet zomaar zonder kennis gaan knippen en vijlen!



Dat snap ik.. Ik weethoe de hoef in mekaar zit en ga dus niet zomaar zitten knippen. Bijvijlen kan ik wel. Heb daarnaast ook al heel wat geiten, schapen (en. Een paar koeien) bekapt. Ik kijk wel uit haha. Ben zuinig om zn hoeven

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 09:18

pien_2010 schreef:
Mocht je twijfelen aan hoefbevangenheid, check dan eens zijn hals en manen kam. Die moet zo zacht zijn als vrouwenborsten :+ . Als dat niet zo is, dan zou je preventief magnesium citraat kunnen gaan geven https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 399?r=true maar!!!! je hebt net zo'n sobere fjord als wij onze merens, dus geef ze dan de helft van het schepje want teveel kan nier problemen geven. Met een klein half schepje weet je 100% zeker dat je ver aan de veilige kant blijft.

Op dit moment zijn wij ook bezig met een hoefzweer aan het behandelen. Ik kom er bij je op terug als het allemaal goed werkt, want doen het nu op advies van dierenarts hier in Frankrijk, anders dan anders.


Die flubbertjes van hem lijken inderdaad ner borsten :+ hij is idd te dik dus ik sluit het zeker niet uit!
Ik zal even kijken naar dat supplement :)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 09:19

Wesco schreef:
Ik zou hoefbevangenheid niet uitsluiten. Is de fjord te dik? Als de wand van de hoef te kort is, kan hij kneuzingen in de hoef krijgen en kan hij ook kreupel gaan lopen.


Heel stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Zou heel goed licht bevangen geweest kunnen zijn en daarom die kneuzingen! Hoop dat we dsn nu relatief snel verbetering gaan zien! En de hoefschoenen ga ik sowieso wel aanschaffen :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers