Gal op knie na verwijderen ijzers & paard heeft artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Gal op knie na verwijderen ijzers & paard heeft artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:37

Hallo Bokkers, bij deze wil ik om wat tips en advies vragen om mijn 6 jarige ruin met artrose.

Sinds juni vorig jaar staat hij op ijzers, dit vooral om zijn hoefstand te corrigeren. Hij heeft/had platvoeten waardoor hij veel struikelde. In draf en galop nooit een probleem. Maar in stap struikelde hij erg veel. Soms zo erg dat ik echt bang was dat we samen zouden vallen.

Paard is na aantonen van Artrose op ijzers gegaan. Hier heb ik heel erg aan moeten wennen aangezien ik liever geen ijzers heb/had. Maar het heeft zichzelf wel bewezen. Het struikelen werd minder en minder en ik zag zijn hoeven veranderen en vooral opknappen. We zijn nu op het punt dat hij een goede en gezonde hoefstand heeft en de hoefsmid voorstelde om het zonder ijzers te proberen. Yes! Dacht ik, eindelijk ervan af! Geen verloren ijzers meer en nagelgaten die doorscheuren! Dit hebben we dan ook gedaan, 2 weken terug.

Alles ging/gaat goed. Op het harde is het wat gevoelig maar daar had ik me op voorbereid (Ga zelf maar eens op de stenen lopen zonder schoenen als je nog geen eelt heb gekweekt!) Hij struikelt eigenlijk niet, tilt zijn voeten goed op en is happy.

Tot dat mij begon op te vallen dat er een bult aan het ontwikkelen was op zijn linker kniegewricht. Verdorie, vorig jaar kreeg hij die bult op zijn rechterbeen en naar aanleiding van dat foto's laten maken en de artrose aangetoond. De bult op zijn rechterbeen is stabiel en groeit niet meer. De nieuwe bult wel. De bult is me echt opgevallen sinds dat hij zonder ijzers staat, het heeft zich snel ontwikkeld en ik controleer zijn benen iedere dag.

En nu? Heeft iemand hier ervaring mee? Tips, advies?

Nogmaals, mijn paard is happy, loopt super en aan hem merk ik niks.
In het afgelopen jaar is hij ruim 100kg afgevallen (hij had altijd overgewicht)
Hij krijgt speciaal voer, extra biotine, glucosamine en op slechte dagen wat duivelsklauw.
Slechte dagen zijn er de afgelopen maanden zo goed als niet geweest, het ging beter en beter.


Kan het zijn dat het kniegewricht meer onder druk staat omdat de ijzers er vanaf zijn? Kan ik hem beter weer laten beslaan? Of moet ik gewoon accepteren dat dit zo is en dat ik er niks aan kan doen?

Het beslag waar mijn paard op stond was aluminum van Equi Librium.

Heel graag hoor ik tips of ervaringen. Ik kom er zelf niet zo goed uit.

Sanko83

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:37

Hoi,

Hoe is het afgelopen met het been van je paard?
ik zit volgens mij nu ook in dezelfde situatie. Scan en echo gemaakt. Echo afgelopen oktober en ontstekkingsremmer in de pees en röntgen afgelopen week. Er zit veel vocht in de bult en staat redelijk strak. Is helaas ook groter geworden laatste weken. Ook röntgen te zien lichte artrose maar andere kant van de knie (niet bij de bult) en 't bot aangetast door de ontsteking van de pees. 2x door de va naar laten kijken en ze kunnen t niet plaatsen. Ze staat nu op rust en uit de kudde. Maar weet momenteel niets meer te doen. Vandaar dat ik even nieuwsgierig ben hoe 't is afgelopen.