binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 14:59

hoi,
mijn pony heeft patella fixatie in zijn linker achterbeen.
1e keer ontdekt in november 2015, even stappen en achteruit zetten was toen voldoende. Daarna 1x gezien tijdens galop in de piste in januari waarbij hij het zelf losgekregen had door naar draf over te gaan, maar daarna niet meer gezien.

nu 6 maanden later... en na 2 dagen op stal staan (hoewel hij maanden terug wekenlang op stal stilstond ivm slecht weer) was het echter weer zo ver en erger dan eerst met namelijk een ontsteking erbovenop waardoor het been niet goed bleef staan en steeds terug blokkeerde. Knie handmatig losgemaakt en ontstekingsremmer ingespoten via Harley zijn hals. Moet nu vanaf morgen 1x per dag 6 dagen lang ontstekingsremmer onder het eten krijgen.
Ook moet hij op aanraden van de dierenarts binnendoor bekapt worden want de hoef zet hij verkeerd neer.

Echter heb ik gelezen dat binnendoor bekappen ook negatieve gevolgen kan hebben voor de heupen, is dit zo?? :? :?

filmpje van vandaag:
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 3851428704

Verder denk ik erover om hem van stal te verhuizen zodat hij dagelijks op de wei staat. Heb zelfs een plaats gevonden waar hij dag en nacht weidegang heeft. Maar hier kan hij pas vanaf eind augustus terecht ivm opknappen van die wei.

Harley is 3 jaar en groeit dus ook nog. Weet niet of hij misschien net bezig is met een groeispurtje?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-07-16 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:03

Ik zou even een fysio laten komen bij je paard. dit kan ook nog wel eens helpen..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:05

Smid komt sowieso vrijdag kijken wat hij kan doen.
Maar fysio kan ik aan een stalgenoot vragen die heeft ene voor haar paard met een karperrug.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:06

Met binnendoor bekappen heb ik verder geen ervaring, maar hier hielp het om wat meer spieren te trainen en met name in de achterhand. Onze pony heeft het nu al jaren niet meer gehad.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:07

Zet dat dier eerst eens op rust en laat hem uitgroeien. Je hebt hem ingereden op 2 jarige leeftijd, het lijf is hier helemaal niet op berekend en gaat dit probleem al helemaal niet verhelpen.

Fysio en uit laten groeien!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:12

maaikemuis, hoe kom jij aan die renedering op tweejarige leeftijd?
op 1 maand na 3 jaar zadelmak gemaakt en dan vooral veel wandelingen rechtuit dus hierover moet je dus niet beginnen (westernsport en dravers hebben dit ook niet). EN hierover gaat dit topic NIET.
Hij had het tevens al vorig jaar november toen hij nog niet aan het werk was.

Hij staat nu ook al van zaterdag compleet stil door de extreme hitte maar dierenarts raad beweging aan (balkjes draven oa).

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:21

Je vorige topic staat mij nog goed voor de geest. Een paard inrijden op twee jarige leeftijd (of ie nu bijna drie is of niet) is op zijn zachtst gezegd onverstandig. Zeker als daarvoor al gewrichtsproblemen zijn geconstateerd! Het is niet gezegd dat dit erger is geworden door het rijden, maar beter wordt het er zeker niet van. Is hetzelfde dat je een kind met schouderluxaties rekstokoefeningen laat doen. Rechtuit of niet, bij iedere stap gebruikt hij zijn knie.

Kortom, fysio erbij en dat dier langdurig op het land zetten tot hij verder is uitgezwaard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:26

Gewoon inspuiten als hij er niet van af komt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:35

inspuiten?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:38

Mijn fries heeft het ook wel eens gehad, maar stapte zich hier zelf weer uit. Ze is toen een keer binnenkort bekapt en nu ze wat beter in de bespiering zit Nooit meer last gehad.

Ik reed Nooit als ze er weer last van had ging alleen wandelen en dan de.volgende dat pas weer rijden.

Vind met drie inrijden zelf wel te Jong, zie liever dat je hem zadelmak maakt en dan weer een jaar de wei op Zodat hij verder kan groeien. Voor die tijd inrijden vraagt alleen maar om problemen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:40

Enige wat ik kan doen is afwachten tot de wei die ik gezien heb via kapaza beschikbaar is. (eind augustus pas).
Of ik moet met mijn kennissen iets regelen om tot die tijd Harley bij hen te zetten maar dat is dan 2x op nog geen 2 maanden tijd het paard verhuizen. En daar kreeg ik ook al eens kritiek op van bokkers toen ik hem verhuisd had kort na elkaar.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:43

Je moet kijken naar wat je paard nodig heeft in stalling en je eigen wensen, en die zo dicht mogelijk bij elkaar laten aansluiten. Zelf vind ik weidegang een must maar als zijn knie zo vast blijft zitten als op het filmpje zou ik hem niet in een groep zetten maar de da of hoefsmid er meteen bijhalen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:44

hoefsmid komt vrijdag en DA is vandaag al geweest ;)

Mijn eigen wensen:
-> sowieso overdag op de wei met minstens 1 weidemaatje, snachts op stal of wei maakt niet echt uit.

Zoals vandaag komt eigenlijk door de ontsteking die erbij zat (waar die vandaan komt weet ik niet zeker maar denk van het te lang geblokkeerd zitten, wie weet is dit namelijk al van vannacht bezig.)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-07-16 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:45

janderegelaa schreef:
Gewoon inspuiten als hij er niet van af komt.


Tuurlijk, met een spuitje los je een mechanisch probleem wel op!

Patella fixatie komt oa doordat de spieren die de knieschijf van een rand op het bovenbeen moeten tillen, hiertoe niet voldoende in staat zijn. Ook kan de vorm van de knieschijf en die rand een rol spelen, maar daar kun je nu eenmaal niets aan doen...
Zoek een goeie fysio die je kan helpen de juiste oefeningen te doen om hem sterker te maken in zn achterhand.

Daarnaast is langdurig op stal staan een no-go voor zulke paarden (voor alle paarden, maar voor zulke paarden extra). Ze moeten spierkracht behouden, en op stal leveren ze dat alleen naar in.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:46

Ik heb een ruin gehad die het aan beide achterbenen had. Uiteraard via bekappen geprobeerd, toen door een operatie. Beide dingen werkten niet effectief genoeg.
De operatie lukte wel, maar na een jaar begon zijn andere been op slot te gaan, en ik weigerde een tweede keer te opeeren na de ellende van het eerste beentje ( hij belaste de boel totaal verkeerd, liep daarna nooit meer 100% goed etc)
Pony stond met een andere pony samen in een box, en dat continue om elkaar heen bewegen was ook funest voor zijn beentjes.

Uiteindelijk in februari de keuze gemaakt om de pony op 7 jarige leeftijd met pensioen te sturen en hij staat nu 24 uur per dag in een weide met een vriendje. Bij mij thuis was dit vanwege zware kleigrond helaas geen optie. Tot op heden niet meer op slot geweest, dus ik raad in ieder geval zwaar aan om te proberen zoveel mogelijk buiten te houden en zo min mogelijk scherpe bochten laten maken in vrije beweging. Als je op de bokt zoekmachine zoekt vind je wel mijn oude topics hierover, wie weet haal je er nog info uit?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:46

Het is verstandig ook even een scan te laten maken van het si gewricht, Dit gaat vaak in combinatie met slappe kniebanden en een appart loopje. Bijvoorbeeld het been een beetje buitenom naar voren zetten. Het SI gewricht is dan het eerste wat je aan moet pakken

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:50

Laatste 3 bokkers, thnx voor de uitleg.
@mrie: een scan was ik ook aan het denken maar dan eigenlijk als het echt niet betert. Morgen ga ik sowieso nog eens naar hem kijken, vandaag lukt helaas niet meer maar stalbaas is erbij geweest toen de DA er was dus die houd het ook in het oog.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:01

Hoi hoi, hier iemand met een paard met hetzelfde, hetzij rechtsachter. Ook al vanaf jongsafaan een dingetje. Bewegen is echt een must voor deze paarden. Veel wandelen (ernaast lopen bedoel ik dan :) ) en rechtuit in de eerste instantie. Binnendoor zetten werkt bij mijn paard geweldig. Mijn hoefsmid heeft sommige paarden al 20 jaar binnendoor staan en ziet bij deze paarden geen nadelige gevolgen mbt heupen enzo. Daarnaast zal hij spieren moeten gaan kweken. Dus ja bewegen, maar ik vraag me af of het met ontstekingsremmers slim is om balkjes te gaan gebruiken. Ik zou zeggen, eerst gewoon op de grond en rechtuit en daarna af en toe balkjes en achterwaarts enzo. Die van mij is pas echt beter geworden toen ik hem ben gaan gymnastiseren, maar dat kon hij pas op latere leeftijd aan.

En haal er een goede chiropractor ofzo bij die kan kijken of er wat rechtgezet kan worden. Die van mij zit "altijd" vast achter zijn oren (atlas) en in zijn lendenen. Lijkt erop dat het ene het andere veroorzaakt, maar welke volgorde het is?

Ook zijn er kruidenmengsels om spieren te helpen bij rustig opbouwende training. Spiersupport van de Groene Os bijvoorbeeld. Ik ben zelf heel erg tevreden met de spierkruiden van Drechtsteden. Er zijn er veel meer in omloop, maar vele soorten bevatten veel suiker en die van mij kan daar nou net niet heel goed tegen.

Succes met hem...

Lowara...pittig hoor! Knap dat je het hebt opgelost zo.

Oh ja, het befaamde inspuiten. Het kan werken in sommige gevallen, maar onthoudt dat het hier om steroïden gaat (en dat wordt vaak niet gemeld door de da) en dat je paard er qua gedrag nogal pittig van kan worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:03

Rindin schreef:
janderegelaa schreef:
Gewoon inspuiten als hij er niet van af komt.


Tuurlijk, met een spuitje los je een mechanisch probleem wel op!

Patella fixatie komt oa doordat de spieren die de knieschijf van een rand op het bovenbeen moeten tillen, hiertoe niet voldoende in staat zijn. Ook kan de vorm van de knieschijf en die rand een rol spelen, maar daar kun je nu eenmaal niets aan doen...
Zoek een goeie fysio die je kan helpen de juiste oefeningen te doen om hem sterker te maken in zn achterhand.

Daarnaast is langdurig op stal staan een no-go voor zulke paarden (voor alle paarden, maar voor zulke paarden extra). Ze moeten spierkracht behouden, en op stal leveren ze dat alleen naar in.

Inspuiten (blisteren) is heel gebruikelijk voor paarden waarbij niets helpt. En daar komt deze wel voor in aanmerking.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:24

Elpharo thnx voor de ervaring te delen. Echter deed ik oefeningen als (aan de hand) achteruit stappen en balkjes draven al echt heel vaak (minstens 1x per week). Ik begrijp dus niet dat de spieren nog steeds zo slap kunnen zijn. Of de spieren zijn verslapt door al meerdere dagen gewoon stil te staan, dit kan natuurlijk ook.

Zolang hij ontstekingsremmers krijgt doe ik niks met hem. Zo'n ontsteking lijkt me ook pijnlijk aangezien hij vandaag écht niet achteruit wou gaan. (Hoor je aan mijn stem in het filmpje ook, beetje paniekerig en gefrustreerd).

janderegelaa Ik wil geen steroïden in mijn paardje pompen, als niks helpt zal zo'n spuit ook alleen maar nadelig zijn en zal inslapen misschien een paardwaardigere oplossing zijn (hopelijk is dit laatste niet nodig).

lowara Heb gezocht en gezocht maar kan nergens je topic vinden hoor. Alleen in 2013 iets van een veulen met verkeerde benen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:29

Art_Ificious schreef:
Elpharo thnx voor de ervaring te delen. Echter deed ik oefeningen als (aan de hand) achteruit stappen en balkjes draven al echt heel vaak (minstens 1x per week). Ik begrijp dus niet dat de spieren nog steeds zo slap kunnen zijn. Of de spieren zijn verslapt door al meerdere dagen gewoon stil te staan, dit kan natuurlijk ook.

Zolang hij ontstekingsremmers krijgt doe ik niks met hem. Zo'n ontsteking lijkt me ook pijnlijk aangezien hij vandaag écht niet achteruit wou gaan. (Hoor je aan mijn stem in het filmpje ook, beetje paniekerig en gefrustreerd).

janderegelaa Ik wil geen steroïden in mijn paardje pompen, als niks helpt zal zo'n spuit ook alleen maar nadelig zijn en zal inslapen misschien een paardwaardigere oplossing zijn (hopelijk is dit laatste niet nodig).

lowara Heb gezocht en gezocht maar kan nergens je topic vinden hoor. Alleen in 2013 iets van een veulen met verkeerde benen.

Het zijn helemaal geen steroïden...Blisteren gebeurd met jodium. Daardoor krijgt de spier een soort blaar en verkort hij. En dan is het probleem vaak over. Het is een pijnloze behandeling voor je paard en wordt heel vaak in de draverswereld toegepast.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:32

Eerlijk gezegd denk ik aan de hand van het filmpje dat er meer aan de hand is als de vastzittende knie.

Ik ken het verschijnsel wel bij jonge dieren maar ik heb nog nooit een pony op deze manier zien door lopen met de vastzittende knie.

Ik hoop dat de hoefsmid iets kan betekenen maar ik zou zeker verder onderzoeken.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:38

Mijn vorige merrie heeft het aan beide achter benen gehad. Zij werd elke zes week Max binnendoor gekapt. Veel beweging is goed voor ze. En spieren sterker maken dus heuvel op en af, balkjes lopen en veel rechtuit recht aan. Bij mijn merrie isnhet uiteindelijk mis gegaan en is ze aan beide achter benen geopereerd. Ik wou dat ik dat drie jaar eerder had gedaan. Kreeg er een heel ander paard voor terug. Het heeft me toen 600 euro gekost en Het is me elke cent waard geweest. Maar zoveel mogelijk buiten in het land zodat hij kan bewegen en zo weinig mogelijk op stal. Binnendoormbekappen zorgt er voor dat de banden minder snel vast komen te zitten. Ik heb er goede ervaring mee gehad in iederngeval

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:41

@spatter: zo liep hij de eerste keer (november 205) ook.
Misschien om toch maar vooruit te kunnen gaan en dus zijn been zijwaarts te bewegen ipv slepen?

Hoop het ook, dat het maar snel vrijdag is :(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:43

Art_Ificious schreef:
maaikemuis, hoe kom jij aan die renedering op tweejarige leeftijd?
op 1 maand na 3 jaar zadelmak gemaakt en dan vooral veel wandelingen rechtuit dus hierover moet je dus niet beginnen (westernsport en dravers hebben dit ook niet). EN hierover gaat dit topic NIET.
Hij had het tevens al vorig jaar november toen hij nog niet aan het werk was.

Hij staat nu ook al van zaterdag compleet stil door de extreme hitte maar dierenarts raad beweging aan (balkjes draven oa).



hij had het al voor dat je met hem aan het werk ging?Ik geloof dat ik iets niet begrijp.... :7