White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:18

Mijn paard heeft ook wld gehad, maar daar is alles weggesneden. Hij is behandeld bij de Lingehoeve, en dat is super gedaan, maar wel heel rigoureus. De hoefwand is bij beide voorhoeven helemaal weggesneden, tot iets van 1,5 a 2 cm onder de kroonrand. Zag er heel akelig uit. Op ijzers met lippen op andere plaatsen gezet, aan de voorkant kon natuurlijk niet. Nergens mee hoeven smeren. Steeds na 6 weken terugkomen om te kijken of er niet weer iets zat. Maar niet meer teruggekomen. Bij de mijne was het wel zo erg dat het hoefbeen zelfs iets gekanteld was. De hoef groeide juist met de ziekte behoorlijk hard. Al het gesmeer en gedoe dat ik van te voren had gedaan, imaverol, honing enz, heeft nooit geholpen. De bacterie en de schimmel zitten dan toch te diep om er bij te kunnen komen, dus had geen nut.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:45

Darofitz, arm paard.
Nare aandoening he? :(:)
Ik ga duimen dat je paard snel weer rad is!

Tinky:
Bedankt, eerst waren de witte lijnen verder ook echt veel meer verbreed.
Echt heel naar, je zag ze steeds wijder gaan.
Door stug bijhouden en behandelen is dit dus het resultaat.

Wat betreft ijzerloos weet ik het nog niet.
Het kan zeker, maar hij heeft een afwijkende stand aan die witte voorvoet.
Dat zal je dus bij moeten houden wil je zijn beenstand gezond houden voor werk.
Die hoef schijnt als veulen niet correct gecorrigeerd te zijn aldus een orthopedisch hoefsmid waardoor de hoef gewoon gauw plat zal gaan.
Dat kun je niet meer veranderen, maar met ijzer is het makkelijk te controleren.
Voor mij hangt het ijzer/ijzerloos af van hoe hard de hoeven worden en of ik zijn hoef zo kan krijgen dat ik het goed vind, en stabiel de stand goed kan houden.
Ik hoop dat dat lukt natuurlijk.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 16:51

Dit kwam er achter trouwens af bij een achterhoef toen de hoefsmid de WLD ontdekte.
Echt bijna de hele witte lijn.
En dan de 2 centimeter diepe sleuven er nog bij bij de hielen.
Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 22:20

Feestdag! *\o/*
Hij heeft vandaag voor het eerst weer voor de wagen gestaan!
Zijn hoeven zijn zo gegroeid laatste twee weken dat de inlegzooltjes bijna allemaal weer uit zijn hoefschoenen zijn!
Hard rubber zooltjes van 3 millimeter dik per stuk.
Hij had voor achter 2 zooltjes van 3 millimeter dik per schoen.
Hij heeft nu in een schoen nog een zooltje van 3 mm.
Voor had hij een zooltje per schoen, die zijn nu onnodig.
Dus van 6 zooltjes naar 1, binnen een paar weekjes.
De schoenen waren passend gekocht, maarja hij stond op een gegeven moment natuurlijk veel korter en dus pasten ze niet meer.
Daarom zooltjes gemaakt, en zijn schoenen achter aangepast met ijzer eronder zodat hij goed kan biljarderen door zijn stand achter.
Dat ging niet goed met dat rubber en daardoor gingen ze scheef zitten.

Na de rit nog zijn hoeven in hoefverband gezet, en hem even voor schut gezet. :') :D

Afbeelding

Dit zijn zijn schoenen achter, werkt fantastisch.

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:03

super fijn dat hij er weer bovenop is Moonfish. Hopelijk was dit eenmalig en komt het niet meer terug.

hier helaas nog niet echt verbetering. kwam gister op 2 benen kreupel uit de stal. na de verzorging was het wel een stuk beter. ik heb er vandaag toch maar voor gekozen om het weer buiten te zetten. dat binnen staat is ook maar niks. ik ben beniewd hoe het vandaag eraan toe is.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 09:09

We zijn er nog lang niet, maar hij heeft het ergste denk ik gehad.
Vooral die hoeven en stand trekken bij, de rest komt wel goed.
Ik blijf hem braaf pokon voeren voor zijn hoeven, de Biozin dus.
Zolang hij maar harder groeit als de schimmel omhoog kruipt gaat alles goed.
Dan win je het ook prima, daarom ook de dubbele dosis biotine. :)
Teveel is onschadelijk.

Wat vreselijk dat je paard zoveel pijn heeft. :(:)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:52

Mijn ervaring is dat Biotine maar tijdelijk werkt en ook niet zaligmakend is. in ieder geval bij die van mij.

ja als het deze week niet beter is dan laat ik rontgenfoto's maken en dan opladen en naar hoofcare in rosendaal.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 10:07

Hier begon de biotine onwijs snel zijn werk te doen.
En tijdelijk is mij ook prima, als we maar door dit probleem heen zijn.
Mijn streven is ijzerloos, dus eerst dit herstellen en dan na een tijdje de biotine afbouwen en stoppen.
Merk ik dan geen verschil prima, gaan de hoeven achteruit begin ik gewoon weer.
Hij groeide toch al flink, maar het was gewoon toen onvoldoende met die diepe geulen in zijn hielen.
Zijn hoeven werden steeds korter en korter, en op een gegeven moment was er nog maar weinig over, toen ben ik op hoop van zegen biotine gaan geven.
Kort daarop ging ik 3 dagen weg, en we vielen om van verbazing zo goed als het bijgetrokken was.
Stuurde nog de foto naar een vriendin, of ze hem de hele emmer had gegeven in plaats van twee schepjes. :+

Ik geef je groot gelijk, dit wil je niet te lang laten duren! :(:)

Dit was na een week biotine, heel bizar!
We stonden elkaar echt aan te kijken zo van dit kan gewoon niet. :? :wow:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-07-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:07

Heeft er iemand uberhaupt ervaring met het laten maken van rontgenfoto's bij WLD om te bepalen hoe hoog/ver het zit?
Wij hebben er 1 staan die al een poosje aan t tobben is, en de DA en hoefsmid komen eigenlijk niet verder dan uitsnijden, blootleggen en zo droog mogelijk houden
Maar die loopt dus soms stok kreupel, soms redelijk, soms goed. echt heel wisselend dus.
Hoef is dus voor een groot deel weggesneden, zit nu een ijzer met zij-lippen op.

En heeft iemand wel eens farriers formula gevoerd? speciaal supplement met o.a. biotine voor gezondere hoefstructuur en betere hoef groei.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:11

pff dat is inderdaad een groot effect. ik voer een vitaminebrok en onbeperkt hooi. de hoeven groeien goed maar toch blijft de wld een issue. de hoeven zijn verde rook mooi hard en stevig.

over twee weken komt de hoefsmid alles weer uitsnijden.

de rontgen is ook bedoeld om te kijken of het hoefbeen niet kantelt. heb er zelf op beide vlakken nog geen ervaring mee.

ik heb het nagekeken maar nog niet gevoerd. als je de bestandelen nakijkt kun je ongeveer het zelfde voeren door reformin plus en gemalen lijnzaad te combineren.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 11:13

Zoals ik eerder al zei, hij groeide al hard.
Het schijnt dat ze 20% harder gaan groeien met Biotine, dit was na 4,5 week op zijn laatste set ijzers, geen biotine.
Afbeelding
Dit is een van de redenen dat ik er geen ijzers meer onder wil hebben, elke 4 weken beslaan is gekkenwerk.
De smid kon na 5,5 week zijn achterhoeven bekappen tot er gewoon niet eens meer nagelaten zichtbaar waren.
Gewoon in een klap foetsie, en hij had hem niet kort gezet.

Ik voer ook vitaminebrok, metazoa.
Hij krijgt er nog wat supplementen bij naast zijn biotine.
En ook hier onbeperkt hooi.
Röntgenfoto's heb ik het over gehad in mijn belronde, maar het moet heel extreem zijn wil je echt de WLD zien op de foto's.
Farriers formula zegt mij niks.
Wat ik wel weet is dat je voor fatsoenlijk effect voor 100 kg paard 10 mg biotine moet voeren wil het wat doen.
Mijn pony is 250 kilo en krijgt 40 mg.
Er zit nog meer in voor gezonde hoefgroei trouwens, daarom schijnt het juist goed te zijn dit supplement.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:48

Afbeelding
Voordat het ijzer er onder ging

Afbeelding
En fototje van zojuist

Edit: Oplettende kijker zal zien dat er in de tussentijd nog een stuk verder is weggesneden

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:43

ziet er lekker extreme uit hierboven.

hier gaat het nog steeds het zelfde. hij is wat rustiger doordat hij weer naar buiten gaat. dat binnenstaan is voor hem echt een dooddoener. helaas nog steeds erg kruepel. op zachte ondergrond is het een stuk minder gelukkig.

de hoeven zijn wel een stuk schoner. de formaline helpt gelukkig.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 21:45

Fijn dat de formaline helpt. :j
Hopelijk neemt de kreupelheid gauw af! :(:)
Hoe doe jij het met de formaline?

Ik heb vandaag weer uitgebreid hoevendag gehad.
Eerst goed schoongemaakt en daarna formaline gesmeerd, beter als geen formaline.
Na een paar minuten dik ingesmeerd met honing, zak erom en hoefverband.
Daarmee meneer in de paddock gezet en 2 uur laten zitten.
Toen ik het eraf haalde zat er op zijn kroonrand een dikkig plekje, daar had hij recent een wondje en kennelijk heeft de honing de genezing nogal geholpen.
Ik denk dat het de huid die al dood was en vervangen is losgeweekt heeft.
Zo ziet het eruit.
Ik weet wel hoe ik voortaan wondjes als een malle kan laten genezen. :+

De verandering in zijn stand staat een beetje stil nu.
Achter begint hij wat weker te worden door de sleuven die steeds iets verder gaan.
Maar sowieso gaat het wat op en neer al die tijd.
Na corrigeren gaat het even goed, en daarna weer iets minder.
Dan moet ik gewoon nog even wachten zodat ik echt genoeg lengte heb en staat hij even ietsje minder mooi.
Dan corrigeer ik hem en staat hij echt weer super, de dagen erna verbetert het dan nog verder zonder er ook maar wat te doen.
Gisteren nog heel licht gevijld, elke hoef 1x de vijl heen en weer aan de buitenhiel erlangs en hij stond weer recht.
Echt heel apart hoe zo'n klein beetje het verschil kan maken, ronduit fascinerend!

Met extreem doel je op de foto's met de extensions of jou paard?
Ik vind het nog redelijk jou paard, het is gelukkig niet rondom de witte lijn.
Bij mijn pony is het in theorie erger, maar in praktijk geneest het gewoon veel beter en heeft hij totaal geen pijn..
Dan is het nu veel werk met vier hoeven, maar ik ben blij dat ik niet gedwongen alles weg moet snijden met alle risico's van dien.
Het belangrijkste is dat hij echt totaal niet lijdt, jou paard heeft dat nu wel en dat lijkt me echt vreselijk.
Je wil niet dat ze pijn hebben, ik heb trouwens wel altijd metacam liggen.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:13

Hoe gaat het met je paard DarkoFoitzik?

Ik ben heel blij! *\o/*
Hij ging laatste dagen wat platter weer, gisteren ietsjes bijgewerkt maar de sleuven bij zijn voorhoef zijn nog maar een halve centimeter diep! *\o/*
Achter zijn we er nog niet, een centimeter en ik heb het idee dat het daar dieper zit.
Dat is nog een centimeter, nu groeit voor ook harder als achter doordat ze meer druk geven op de voorhoeven, en hij stond al platter aan die hoef voor.
Het is vrij logisch.
Ik hoop dat zijn hielen nu weer mooi gaan groeien, de binnenkant mag voor het mooie langer, die voet mag wat steiler en de teen wat korter.

Als dat lukt hang ik de vlag uit en komen er 100% zeker geen ijzers meer onder.
Of hij van de winter dan nog hard genoeg groeit zie ik dan wel weer.
Mocht blijken dat hij de Biotine nodig heeft om dan snel genoeg te groeien om zijn franse stand bij te houden vind ik dat prima.
Op deze dubbele dosis is het 20 euro per maand, ijzers zijn stukken duurder. :Y)
Dan lach ik me straks wel rot met de hoefschoenen hoor, als het even mee zit heb ik straks amper nog een hoefsmid nodig.
Half jaar en het gaat echt flink geld schelen per maand. :)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:59

Heey Moonfish, ben blij dat het zo goed gaat. ik gebruik de formaline in combinatie met absorbine en een verdovingsmiddel. dan week ik de hoef eerst in soda. hiervaan gaat het wat open en laa tik het drogen. daarna "spuit" ik he top de plekken die geinfecteerd zijn.

hij staat nu de hele dag op een droge weide. dit lijkt hem erg goed te doen. helaas staat hij links voor erg op zijn zool die wat bol staat. nu leek het gister alsof het wat beter ging. op gras loopt hij bijna goed. op het harde neemt hij grotere passen. dus fingers crossed dat het nu zelf bijtrekt. Helaas kan ik niet rijden wat ik wel erg mis.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:37

Klinkt goed Darko.
Ik snap je gevoel qua rijden helemaal, echt waardeloos.
Eigenlijk kan ik nu weer longeren maar ik redt het niet bij het behandelen.
Ik kan niet wachten tot ik er van af ben.
Hier wordt het weer even spannend voor mij denk ik.

Een paar dagen geleden viel het mij op dat de zool begon te schilveren bij het hoeven uitkrabben, enkel zijn achterhoeven.
Toen had ik ff zoiets van oliebol, wat is dit?!
Dus ik zijn hoeven heel goed nagekeken en goed gezocht of het gezonde hoef is eronder en of ik geen verdachte plekjes zag qua bijvoorbeeld hoefkanker.
Gelukkig niks geks gevonden, maar nu 3 dagen later zitten er golfjes in zijn zolen en de schimmel ligt nu bij de achterhoeven bij de hele witte lijn open.
De zool is al die tijd mooi glad geweest en nu rare ribbels.
Ik gelijk aan de stalhouder gevraagd wat ik hier nou van moest denken, hij zegt dat dit gewoon de ellende is die er uit groeit.
Twee bekapbeurten en het is wel denkt hij.
Wist ik veel dat de zool dit kon doen dan.

Ik zag zijn hoeven er al afvallen in een worst case scenario, maar dit is dus heel goed nieuws eigenlijk.
Zijn achterhoeven ben ik nog wel even zoet mee denk ik, de sleuven zijn nu vrij diep vind ik, en het is nu echt overduidelijk zichtbaar in de hele witte lijn.
Hopelijk gaat hij niet scheuren of veel te hard slijten.
Donderdag komt de hoefsmid, dus ik ben benieuwd.
Vandaag zijn achterhoeven behandeld met Formaline.
Ik smeer nu eerst de zolen in met formaline, dan nog een laag en dan uitgeplozen watten in de hoef en geulen.
Daar weer beetjes formaline over, zak erom en verband laag om zijn hoef.
De kunst zit hem in zo min mogelijk vloeistof gebruiken maar toch genoeg.
Had de hoef heel licht schoongemaakt met water, ze worden echt mooi schoon van de formaline!
Zijn hoeven en kroonranden leken ook droog, dus ik heb er vandaag zomer gel opgesmeerd van leovet.
Het schilfert wat hoger op zijn hoef, to be shure maar gesmeerd.

Het is dus positief, maar toch vind ik het spannend nu de witte lijn echt open gaat.
Natuurlijk wist ik dat het ging gebeuren, maar bah zeg.
Ik zou blij zijn als het achter de rug is..

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:05

Hier helaas ook ervaring mee, de hoefsmid had het weggesneden net als hierboven. Dus een driehoekje uit de voorkant.
Behandelt met honing en in de tape, gewoon het land op.
Oorzaak was weinig lopen ( ivm zwangerschappen ) en natte ondergrond.
Na 3 keer weg snijden was het ergste eruit.
De vervolg behandeling werd wekelijks naar het strand, net als voorheen. Zodra z'n hoef het toeliet.
Pony is nu 3 jaar vrij van wld

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:37

Mijn pony is verkocht aan mij door tijdgebrek, mei vorig jaar en hij stond toen al een maand of 9 stil.
Hij stond daar in elk geval de laatste periode vooral op stal daar, op uitmesten na.
Een goede paddock was er niet echt, zelf wijt ik de problemen daar aan.
Paarden krijgen niet zomaar white line disease, zijn weerstand was toen gewoon echt niet goed bleek al snel.
Hij heeft veel kleine dingen gehad, verkoudheid, allergie, gevoelig voor eiwit of suiker in het gras, spierproblemen.
Van alles wat eigenlijk, en het was binnen een week na aankoop al raak.
Hij heeft inmiddels eigenlijk nooit meer wat en hij zit super in zijn vel, enkel de allergie heeft hij nog, hij heeft hooikoorts waar hij kruiden voor krijgt.
De white line disease wat eruit komt groeien is 90% zeker niet bij mij ontstaan qua tijdsbestek in combinatie met de groei over het jaar gezien.

Ik denk dat ook bij mijn pony te weinig beweging het veroorzaakt heeft.
De ribbels in zijn zolen zijn door tekorten denkt mijn stalhouder, maar daar heb ik geen verstand van.
Zijn conditie verder is echt goed nu, zijn hoeven groeien als kool.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:38

uch nu weer de achterhoeven, je blijft bezig Moonfish. ik doe er eigenlijk geen verband om of op. ik laat het vooral drogen aan de open lucht. ik zorgs dat de stal droog en schoon is. gelukkig is het buiten nu droog de de hoef droogt mooi uit op het land. wat voorn een ribbel hebben we het over? ik krijg dat gelijk een beeld van een hoefbeen dat door de zool heen komt.

hier staat de zool helaas bol door een gebrek aan steun van de hoefwand. het lijkt beter te gaan. hij stapt nu al meer ipv schuifelen.

de formaline werkt inderdaad heel goed. de hoeven zijn mooi droog, schoon en hard. hopelijk blijft het werken.

het strand lijkt me inderdaad super. zoutwater zal wel wonderen doen denk ik. plus het zand droogt de hoef direct erna. ideaal.

te weinig beweging is ook echt finest en helemaal alleen maar op stal staan. het hoefmechanisme werkt dan niet en de urine en mest zijn een broedplaats voor bacterien.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:07

Het is niet het hoefbeen hoor, het geeft zelfs stevigheid nu begreep ik.
De ribbels zitten in de hele zool, ik zal morgen een foto maken.
Het is in elk geval onschadelijk en gewoon de rommel die eruit moet groeien.
Heb een smid hier op bokt gesproken en zij is ook wel positief over de ontwikkelingen en mijn stalhouder ook.
Ponybeest doet het ook nog steeds erg goed, maar voor mij is het gewoon nieuw en van zulke ribbels kijk je dan echt heel raar op.
Ik wist niet eens dat het kon. :+

Morgen de hoefsmid, ik ben benieuwd. :)

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 00:24

Kennen jullie het produkt cleantrax of chloordioxide ?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:55

ik ken de producten niet Bertine, het lijkt me prima spul. zolang het giftig is zal het de schimmel hopelijk wel doden.

ik ben blij dat het zo goed gaat Moonfish.

Hier gaat het redelijk dramatisch, hij kruepelt nog extreme. ik heb vandaag contact opgenomen met de beste mannan evan hoofcare.nl. hopelijk kunnen die iets. ben een beetje radeloos.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:13

Ik gebruik Textura. Ben al een hele tijd aan het smeren maar denk dat het goed gaat komen.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:28

@DarkoFoitzik, staat die van jou op ijzers? En zo ja wat voor?

Die van ons wordt binnenkort anders beslagen, ijzer meer teruggelegd zodat het afrolpunt nog meer teruggehaadl wordt en de druk van de hoefwand afgehaald wordt aan de voorkant