White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 18:37

Nou.. Plan E is ook mislukt hoor..
Weer gedoe..
Ga het nu mengen met tarwebloem om er een papje van te maken en dat in zijn hoef te smeren, plastic zak erom en dan hoefverband.
Als dat niet werkt is mijn inspiratie ECHT op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:19

Is het anders met een spuitje niet precies aan te brengen, vervolgens afdekken (of in een hoefzak een laagje doordrenkte watten doen (dus enkel op de bodem) om te laten weken/ trekken?

En vooraf een dikke laag vaseline op de huid om die te beschermen tegen eventuele irritatie.
Dit doe ik ook bij de open wonden als ik ga wassen met imaverol tegen schimmel. En bij mezelf om mn hoofdhuid te beschermen tegen henna als ik mn haren kleur haha :D

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 22:12

Shanna schreef:
Is het anders met een spuitje niet precies aan te brengen, vervolgens afdekken (of in een hoefzak een laagje doordrenkte watten doen (dus enkel op de bodem) om te laten weken/ trekken?

En vooraf een dikke laag vaseline op de huid om die te beschermen tegen eventuele irritatie.
Dit doe ik ook bij de open wonden als ik ga wassen met imaverol tegen schimmel. En bij mezelf om mn hoofdhuid te beschermen tegen henna als ik mn haren kleur haha :D


Ik heb inderdaad al een hoefzak met watten geprobeerd, maar zelfs dan krijgt meneer het nog voor elkaar om het op zijn huid te krijgen door gehengel en gestamp.
Vandaag heb ik eerst de huid afgeplakt op de hoef met tape en plastic, dus een sok van plastic tot onder zijn knie, en vasttapen op zijn hoef.
Dan watten met formaline in zijn hoef gelegd, plastic zak erom en hoefbandage.
Lage flexibele emmers trapt hij om, en dan miept hij ook weer omdat hij het dan over zijn huid kiepert natuurlijk.

Ik heb nu formaline oplossing gemengd met tarwebloem.
Het is dus net zoiets als te nattige klei/deeg nu, veel minder vloeibaar en ik kan het zo dik maken als nodig.
Morgen wil ik dus die drek in zijn hoef scheppen, dubbele plastic zak en dan een hoefbandage zo laag mogelijk.
Preventief insmeren heb ik aan gedacht, maar ik ben bang dat het met de Formaline gaat reageren..??
Ik heb wel constant een fles water en brandzalf erbij staan om het er gelijk af te kunnen spoelen, en snel in te kunnen smeren.
Zijn koten leken wat geïriteerd, dus daar heb ik Sudocrem op gedaan vandaag.

Ik zie bij de laatste hoef nu ook de sleuven al ontstaan, ik durf gewoon echt nog niet te stoppen omdat dit wel heel erg goed lijkt te werken..
Laat ik het zo zeggen, als ik het voor elkaar krijg om 2 keer per week alle hoeven te weken zonder problemen ben ik echt dolblij!
Ik heb vandaag zijn voorhoeven gedaan, morgen zijn achterhoeven.
Als ik morgen hier een jubelbericht plaats is het plan gelukt. :+ :')

Ik denk ook nog na over zo'n douchehoes voor gebroken armen! Of echt heel erg waterafsluitende tape.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:06

Wij hadden volgens mij alleen hoef hardner en daar zat zo n tuitje op spoor ik het in het gat.

tamary

Berichten: 29224
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:15

Kan je geen pad gedrenkt in formaline in zijn hoefschoenen doen en hem dan in de molen zetten?

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:33

Wat je ook nog kan proberen van te voren de haren boven de hoef insmeren met vaseline of uierzalf dan komt de formaline niet in contact met de huid

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:55

Tamary, heb ik overwogen.
Maar de schoenen achter zijn van deels leer, ik denk niet dat die formaline gaan waarderen, de easyboots is wel kunststof passen achter niet.
Daarbij heb ik zulke vergelijkbare constructies geprobeerd en hij zet de tent gewoon op zijn kop, echt ik ben momenteel haast in staat de slager te bellen.
Echt ik ben het ZO zat, vandaag had ik een pasta gemaakt, hoefverband en echt dusdanig dat niks kon irriteren.
Toch weer kloten en klieren, hij dendert inmiddels ook vrolijk over mij heen en hoeven afspuiten maakt hij ineens ook heisa van.

Hij heeft vanmiddag een flinke maat 39 gekregen, je mag het niet leuk vinden, maar je blijft wel luisteren en gaat niet nu ook nog lopen zeiken over afspuiten.
Het is nu echt een principe ding, vandaag KAN hij geen last gehad hebben, kan echt gewoon niet 300% zeker!
Zijn huid was ook mooi droog na het verband, maar hij blijft etteren en klooien.

Ik heb besloten dat hij het maar even mooi uitzoekt.
Komende dagen ga ik het hoogst noodzakelijke doen, hooinetten vullen en als ze binnen blijven in de paddock, en verder niks.
Hooguit koudgeslagen honing op zijn hoeven, verder niks.
Zelf mankeer ik nogal wat en ik ga kapot aan zijn gekloot en gedram.
Ik zie momenteel bij denken aan hem enkel nog een klierende rotbok, dus ik moet er nu echt even afstand van nemen.

De enige optie die ik verder nog zie is flink verdoven.
Het is echt een fijne pony, maar injecties bij de dierenarts is ook zoiets, drama.
Laatst heb ik met enten zelf de spuit gepakt, da uit zicht en ik die spuit erin gejast.
Nou, dat was hetzelfde effect, maar ik kreeg het stukken beter voor elkaar als de dierenarts dat vorige keer kon.
Nu heb ik stiekem die spuit uit mijn zak gevist tijdens het aaien. :(:)

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 03:10

Overigens ben ik wel heel blij met jullie. :j
Echt jullie zijn toppertjes. :)
Ik ben inmiddels weer wat zen, het idee dat ik nu niet ga weken bevalt me wel.

Overigens groeien zijn hoeven volgens mij echt onwijs hard!
Een paar dagen geleden vond ik hem wat laag op zijn hielen, en dat vond ik nu alweer bijgetrokken.
Ik moet hem echt minstens 1x per week bijvijlen, en dat kan ook prima.
De hielen slijten harder door de sleuven als de voorkant van de hoef, dus dan staat hij vrij gauw te plat momenteel. :)
Verder begint zijn ene voorhoef wel op te schieten.
Ik zie echt ruimte tussen de witte lijn en de wand komen, het ziet er niet mooi uit maar het houdt zich aardig goed.
Je kunt alleen wel duidelijk zien dat er delen los zitten, dus echt elke 3-4 dagen vijl ik de wand bij om teveel druk weg te nemen.
Eigenlijk zou ik die hoef nog verder willen bijwerken, wat steiler maar dat risico is nu te groot dat hij dan misschien te snel gaat slijten.
Hij gaat nu namelijk zo:
Hoeven bijgewerkt, achter staat dan netjes, voor ene voet prima andere voet wat plat.
De tenen voor kort ik in, maar ik durf er nu met de WLD geen grote verbouwingen aan te verrichten, dat wil ik beetje bij beetje doen straks in overleg met de hoefsmid.
Die ene hoef oogt iets vierkant aan de binnenkant door mede een deel losse wand en stand, en omdat mij op het hart gedrukt is hier niks aan te doen.
Dat zou zijn franse stand verergeren, dus daar houd ik me ook aan al houd ik de ergste druk wel eraf.
Als hij straks gezonde hoeven heeft wil ik er wel wat aan doen uiteraard.
Dan staat hij na het bijwerken echt wel heel netjes naar de omstandigheden, en dan zakt het binnen een dag of 4 helaas weer af naar een plattere stand door de ongelijke slijtage.
Dan wacht ik af tot hij genoeg gegroeid is bij de hielen en kort ik de teen weer wat in, vijl de toon wat bij en corrigeer zijn franse stand licht.
Maar doordat ik het bijhoud valt dat qua werk erg mee.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 23:56

Zijn hoeven gaan echt geweldig, ik heb het idee dat zijn hoeven rap harder worden.
Echt onwijs blij!
Als het zo doorgaat staat hij binnen nu en 2 weken voor de wagen!
Hij heeft vanmiddag ruzie gehad op het land, hij heeft een dikkig been dus als dat allemaal hersteld zoals ik denk kunnen we snel aan het werk.
Zijn hoeven knappen echt met de dag op, zo onwijs gaaf!

Vandaag heb ik zijn hoeven kunnen weken in Imaverol oplossing met DMSO.
Dus watten met de oplossing, plastic zak en dan een hoefverband.
Dat accepteert hij schoorvoetend, hij begint wel achter te tapdansen, terwijl daar niet eens wat om of onder zijn hoeven had zitten. :+
Hoezo aansteller. :')
Ik heb hem omgekocht met veel eten, dat hielp wel vond hij. :P

Verder ben ik momenteel aan het dubben qua hoefsmid.
Ik krijg nog ff geen contact, ik hoop dat dat nog lukt maar ik houd er rekening mee dat ik een andere hoefsmid moet zoeken.
Het feit dat ik hem nu iig tijdelijk zelf uit noodzaak bijhoud maakt het ben ik bang lastig om een hoefsmid te vinden. -O-
Ik ben bang dat ze er niet achter zullen staan, terwijl ik gewoon niks anders kon.
Had ik dit afgewacht had ik nu echt geheid een vette rekening van een kliniek gehad, terwijl hij het nu echt heel goed doet.
Stalgenoten met paarden met slechte hoeven dromen van deze hoeven zeggen ze.
Dus ik wil dolgraag een fijne hoefsmid, maar dan moet ik wel echt goed met ze om te tafel, zodat we ons er beiden prettig bij voelen.
Het liefst zou ik de smid nemen die ik gesproken heb, maar hij zit erg ver weg.
Dan zou hij echt op de trailer moeten, maar dat ga ik thuis wel overleggen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:09

hier ook WLD, gelukkig staan hier wat tips.

zolang als ik mijn paard al heb heft hij "slechte broken hoeven". de hoefsmeden zeiden allemaal dat het genetisch was en dat hij niet te vele op het harde moest lopen. uiteindleijk overgegaan naar een natuurlijke bekapper, toen kreeg hij de diagnose WLD. de prognose is 1 jaar behandelen en dan is het weg en kan hij gewoon weer alles. ik verbaas em er telkens over dat zelfs de "beste" hoefsmeden het niet gezien hebben.

hij is nu twee keer helemaal weggekapt en dit lijkt te helpen. nu ben ik net terug van vakantie blijkt hij stokkreupel. gister de DA eraan gehad en toen werd duidelijk dat hij links voor aan de binnen kant van de hoef de schimmel helemaal naarboven is gevreten en dat hij daardoor kreupel gaat. nu heb ik ene oplossing van formaline, absorbine en pijnstilling gekregen om het te behandelen. hopelijk werkt dit!!! ben echt radeloos

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:58

Hoe ben je aan die formaline gekomen eigenlijk?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:04

de DA heeft me de formaline gegeven. Hij gaf aan dat het absoluut niet in de ogen mag komen maar dat het verder niet veel kwaad kon.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:05

Formaline kun je bij de welkoop halen, staat bij de bestrijdingsmiddelen.
Ik heb 20 liter, dus wie nodig heeft mag komen halen, 2 euro per liter kost het.

Darko, dikke knuffel, ik snap hoe je je voelt.
Mij is verteld dat imaverol onvoldoende is, formaline schijnt top te zijn.
Ik vind het ook topspul trouwens, echt blij mee!
Aan mijn pony zie je weing trouwens, hij loopt rad.
Tenminste als hij nu niet last heeft van die tik op de wei, maar je snapt wat ik bedoel.
Ik zal vandaag eens foto's maken.

De hoeven zien er naar omstandigheden echt goed uit hier.
Verwacht geen perfecte hoeven qua stand, zover zijn we nog niet met de WLD.
Maar ik ben hier al zo dolgelukkig mee..

z3rTjuhH

Berichten: 215
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heemstede

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:16

Hier ook een paard gehad met WLD, paard raakte daardoor ook mechanisch hoefbevangen en heeft 2 weken in de kliniek gestaan. Bij ons moest het uitgesneden worden en was het alleen in de voorhoeven. Na een half jaar zaten we der weer op (opbouwend na een half jaar, daarvoor niks mogen doen) en na 9 maanden waren de uitgesneden stukken helemaal uitgegroeid. Wij zijn langer bezig geweest vanwege de hoefbevangenheid.

Ik kan je helaas niet echt tips geven omdat die van mij echt behandeld is via de kliniek, maar wij moest er propolis opsmeren of koud geslingerde honing. Succes! ik vond 2 voeten al heftig, hopen dat je pony snel opknapt.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:28

Wij hebben ook formaline gebruikt. Agrarisch bedrijf dus ook de toegang. Super spul! Hoeven waren zo schoon. Wij verdunden het 1 op 10. Maar dit ging om andere formaline dan van de welkoop. Op de juiste plekken spuiten en klaar. Dit om de dag gedaan.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 19:54

Ik ben blij met jullie! Zo fijn al deze ervaringen! *\o/*
Vandaag een smid gebeld die hier denk ik geschikt voor is, hij wil mij wel helpen en snapt het issue dat hij vaak bijgehouden moet worden.
Hij was al heel blij dat ik hem zo lopende heb gehouden, echt goed oordelen kan pas als hij hier is, hij komt of donderdag of volgende week.

Dit is hoe het er nu uitziet, houd er rekening mee dat het niet niks is en ik nou eenmaal niet kan toveren als er niet genoeg hiel is.
Voorhoeven onderkant:
Linksvoor, hier komt de WLD er nu uit.
Afbeelding
Rechtsvoor, dir is de lastigste hoef die recent keihard onderuit schoof door de WLD.
Het trekt al mooi bij, maar magie bestaat natuurlijk niet.
Afbeelding

De achterhoeven onderkant:
Afbeelding

Afbeelding

Achterhoeven, hij staat wat week maarja, die rottige sleuven..
Hou het wel bij zover ik dat verantwoord vind:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat hij dus aan stand doet als je niks doet, deze foto heb ik gemaakt voor ik hem bijgewerkt heb.
Nu staat hij weer netjes, hij belast zijn gewrichten nu weer gezond.
Dit hou ik ook strikt bij zodra het kan en nodig is, hij staat daardoor vrijwel constant ok qua franse stand.

Afbeelding

Dit is de meest lastige hoef rechtsvoor, deze hoef was recent echt schrikbarend vond ik, echt ik was in staat om hem op te laden naar Utrecht.
Deze hoef is plat, maar hij hersteld vlot en de hielen trekken al snel bij. *\o/*
De donkere vlek is losse wand, dit was tot vier keer zo diep en wordt steeds minder!
De teen houd ik bij, maar teveel durf ik zelf niet omdat je dan de witte lijn blootlegt wat weer risico's geeft. :)
Dat is aan de hoefsmid!
Die dikke groeilijn is dus van het moment dat hij het land op ging.
Je ziet ook dat bij dat donkere puntje ik het niet 100% afgerond heb, dat is bewust.
Smid 1 gaf aan dat als ik dat doe je de franse stand zou verergeren, dit punt ga ik bespreken met de smid verder. :)
Afbeelding

Nogmaals, perfect is het niet maar dat kan gezien de situatie ook niet!
De smid die de WLD ontdekte zei dat hij het 90% zeker niet zou redden ijzerloos.
Dit is dus al iets waar ik heel blij mee mag zijn.
Foto's van hoe het eerder was heb ik niet en wil ik ook niet hebben, vre-se-lijk!
Ik durfde dat echt niet te posten hier. :(
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-07-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:00

Ik vind het nog meevallen als ik eerlijk ben!
Vind de tenen wel wat lang, maar de hoeven an sich vind ik er beter uit zien dan verwacht!

Die van mijn paard zitten vol met scheurtjes en spleten waar de wld voor losse wand zorgt. Dat is wel echt lastig..

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:06

Daar heb ik ook gruwelijk mijn best voor gedaan Shanna!
Echt zijn hoeven herstellen zo mooi en zo snel! :+:
Stalgenoot had het een week niet gezien en stond zo :wow:
Vandaag weer zijn hoeven bijgevijld, ik vijl echt 2x per week bij om het zo te krijgen en te houden.

Stiekem ben ik er best trots op.
Ik heb het wel mooi geflikt, en echt beide voorhoeven waren ZO gruwelijk plat..
Zeker die witte, maar de zwarte ook.
Hij brokkelt en scheurt gelukkig totaal niet, maar dat houd ik ook wel heel goed bij.
We zijn er nog lang niet, maar we gaan vooruit.
De WLD komt er verder wel uit, het zit er echt rondom maar dit splijt niet door het vele bijhouden.
De diepte van de sleuven zijn echt 70% verminderd. :D
Je ziet nu ook echt dat de hoef weer stevigheid heeft bij de hielen, en daardoor bij kunnen trekken. *\o/*

Echt ik ben ZO blij! *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-07-16 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:10

Je mag er ook zeker trots op zijn! Ik zou willen dat mijn paard zulke mooie hoefjes had :D

Die van haar splijten sowieso snel, maar nu moet ik ook elk spleetje in de gaten houden op WLD. Want waar spleten zitten is voor de bacterie heerlijk om te groeien en zich een weg door de wand te banen..

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:17

Maar oh wat zitten er een zorgen en tranen in. #)
Laten we het er maar op houden dat het voor iemand die voor dit ontdekt werd nog nooit een vijl aangeraakt had best een uitdaging is.
Doodeng vond ik het in het begin, toen het resultaat zichtbaar werd begon het goed te voelen. :)

Ik had wel het geluk dat hij snel van de nagelgaten af was, daardoor splijten ze ook minder snel.
Ik vijl echt 2 keer per week de wand zo dat de druk eraf gaat, om loslaten van de wanden te voorkomen, dit idee is ook goedgekeurd. :)

Enige nadeel, hij heeft nogal een apart voerschema. :')
Hij krijgt 1/3 van de dagdosis metazoa, met luzerne en supplementen.
Magnesium 5 gram, kamille 5 gram, de halve dosis pharmahorse vitamine E en kruiden voor zijn lichte hooikoorts.
Daarbij 20 gram Biozin, maar dat geef ik apart omdat dat met olie moet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-07-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:20

Mijn paard heeft ook erg last van witte lijn schimmel.
Vooral aan zijn achtervoeten.
Hij kon zijn achter ijzers niet aan houden, door afbrokkelende stukken kwamen zijn ijzers snel los te zitten.
Deze winter zijn ijzers er af gelaten en de plekken met wls uit gesneden. Ik behandelde het met hoof hygiene liquid.
Als er maar lucht aan kan en kan uitdrogen, dan heeft de schimmel weinig kans.
2 weken geleden terug ijzers achteraan er op gezet, en nu merk ik al een plek waar de schimmel terug in zit. Ijzers zijn er op gebrand, dat helpt ook om de schimmel te vernietigen.
Bij 1 voorvoet heb ik een paar weken geleden ook wls ontdekt. Deze zat al vrij hoog. Ik heb het helemaal uit gesneden, totdat er weer goede verbinding was. Hij staat trouwens op ijzers en er zit nu een 'gat' aan de binnenkant van zijn ene voet. Dit geeft verder geen problemen.
Hopelijk krijg ik het snel terug onder controle.
Zodra de zomer weer gedaan is en ik minder op straat ga, gaan de achterijzers er weer van onder.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:42

Hoof hygiëne liquid van Mustad?
Dat heb ik ook nog staan.
Ben je zelf smid dat je het uitsnijdt?
Dat durf ik zelf niet, ik doe letterlijk alles met een vijl.

Over Formaline, je hoeft geen licentie of wat dan ook te hebben om het te kopen.
Daar verbaasde de verkoper zich wel over bij de welkoop.
Het moet wettelijk ook in een bunker, net als vuurwerk.
Je moet er dus naar vragen en dan pakken ze het voor je.

Hoe is de verdere conditie en voeding van jullie WLD'ers?
Laatst heeft er ff een therapeut gekeken, haar moeder bekapt o.a.
Zij was echt ontzettend entousiast over zijn goede hoefgroei, haar woorden:
'Dan doe echt iets goed, anders groeien ze niet zo.'
Hij doet het verder gewoon onwijs goed, hij is erg happy en zijn bespiering werd steeds mooier, hij is ook erg happy en vrolijk.
Naast zijn voer en supplementen krijgt hij onbeperkt vrij schraal hooi en komt hij met de kudde op de wei.
Ik hoop dat hij volgend jaar ook van zijn hooikoorts af is, hij heeft het in de winter niet dus het zijn echt de pollen.
Vorig jaar na de aankoop ging hij ook schuren van teveel suiker/eiwit in het gras en daar is hij volledig van af gekomen.

We praten over dit object, foto's zijn van mei.
Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:59

super fijn om deze success verhalen te horen. de hoefsmid snijdt het hier nu ook telkens uit. ik wil wel een cursus natuurlijk bekappen gaan volgen zodat ik hem zelf bij kan werken. nu snij ik de straal meestal vrij maar heb nog geen material. en een beetje meer kennis zou niet schaden. ik mocht van de hoefsmid wel blijven werken maar met mate. zeker niet overbelasten

zo ziet de onderkant uit hoef waar hij nu stokkreupel op gaat. aan de rechterkant van de foto kun je goed zien waar het aangetast is.


Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:43

Heb het hele topic gelezen en vind het knap dat je de WLD zo onder controle hebt weten te krijgen! ;) Mijn verzorgtinker heeft het ook gehad (en waarschijnlijk zit het er ook nog in mindere mate)maar die behandelden wij ook met honing. Het is niet uitgesneden, dat lijkt me ook maar een eng idee! Nu zien haar hoeven er al beter uit, maar nog niet helemaal zoals het hoort en ook blijft ze gevoelig lopen op het harde. Goed om jouw topic te lezen voo tips! :)


moonfish13 schreef:
De smid die de WLD ontdekte zei dat hij het 90% zeker niet zou redden ijzerloos.
Dit is dus al iets waar ik heel blij mee mag zijn.
:(


Ik ben van mening dat ieder paard ijzerloos kan en de jouwe bewijst dat ook. Een ijzer verzwakt de hoef juist waardoor er 'brokkelhoeven' kunnen ontstaan. Bovendien worden de hoefnagels in de witte lijn geslagen, zo verschaffen ze bacteriën een simpelere weg naar binnen..

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:49

ijzers sluiten juist net de ingang voor behandelen af. je komt niet meer aan de witte lijn. ik denk dat uitsnijden de enige oplossing is als het diep zit. je komt er namelijk niet aan met middeltjes van onderaf. je moet als een snede maken aan de bovenkant van de infectie wil je hem tegen kunnen houden aan de boven kant zodat het niet doorgroeid.