White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:51

Hoi allemaal.

Bij deze hoop ik hier ervaringsdeskundigen te vinden met WLD.
Mijn pony's hoeven groeide bij aankoop erg traag en hij was niet fit toen.
Veel kleine dingen, spierprobleemje zus, verkoudheidje zo, nou dat soort dingen.
Meneer voelt zich nu kiplekker, zijn hoeven groeien als kool en nu komt er helaas WLD uitgegroeid bij alle vier zijn hoeven.
Hij heeft flinke sleuven bij zijn hielen, niet fijn.
De hoefsmeden zien het positief in omdat hij goed groeit gelukkig.
Van de week rondgebeld en via een goede hoefsmid die ik via een kliniek getipt is het advies gekregen om Formaline te gebruiken.
Eerder gebruikte ik imaverol, maar dat zou niet afdoende zijn volgens deze smid.
Omdat het aan vier hoeven is en het rondom in de witte lijn zit is uitsnijden geen optie, dan loopt hij niet meer.
Daarbij groeit hij hard genoeg om het zonder schoonsnijden te overwinnen aldus twee hoefsmeden.
Hij stond op ijzers en dat staat hij nu dus niet, als het even kan blijft dat ook zo.

Hier is het advies nu zo:
Hoeven beschermen op het harde met hoefschoenen.
Verder weken in badjes met formaline, hoe vaak moet ik nog ff navragen.
Daarbij de Biotine die hij krijgt verdubbelen om hem zo hard mogelijk te laten groeien, zodat de hoef sneller groeit als de schimmel omhoog kruipt.
Verder de open plekken bereikbaar houden, en waar teveel druk op de hoefwand zit de druk er afhalen, en zorgen dat hij goed af kan rollen.
Vandaag de Formaline gehaald, ik voel me net een gekke professor...
Bij de winkel super geïnformeerd over het middel en hoe te gebruiken in verband met dat het giftig is.
Ik heb dus handschoenen en een veiligheidsbril, en paps neemt morgen van de asbest een masker mee met geschikte filters.
Verder werd mij gezegd goed ventileren, liefst in de buitenlucht. :)
Stop nu flink watten in de hoefzak en dan verdunde formaline erbij, zodat het niet klotst en zo min mogelijk op zijn huid komt. :)
Helaas is het troep, maar de schimmel moet gewoon echt dood..
Schoonsnijden had top geweest, maar helaas is dat echt niet slim.

Gelukkig doet ponylief het verder erg goed, hij is blij, fit en loopt erg goed op zijn blote voeten gelukkig.
Alleen de slijtage moet ik nu voor waken, daarom zijn hoefschoenen.
Het is nu een kwestie van geduld en behandelen, en dan komt het allemaal goed.
Met dank aan echt goed groeiende hoeven, het is nu vooral echt veel gedoe al dat behandelen.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met WLD?
Zo ja hoe heb je het behandeld, en hoe lang heeft het herstel geduurt?
En is het schoongesneden of juist niet? :)

Bedankt voor het reageren, stiekem 'hoop' ik dat er meer mensen in dit schuitje zitten, dommer kunnen we er niet van worden. :)

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:01

Die van mij had het in de voorhoeven. Dit is er toen uitgesneden (van de 10 paarden hadden er een stuk op 6 7 WLD waarvan 1 met een losgelaten hoefwand)

Ik heb het toen behandeld met teatreeolie en honing van de imker

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:13

Bij mijn pony zit bij een hoef ook een stukje hoefwand los, rechtsvoor.
Hoe lang ben je er zoet mee geweest?
Hier is het gewoon lastig dat het uitsnijden gewoon echt geen optie is, dat had het bestrijden veel makkelijker gemaakt.
Ik heb gewoon geluk dat hij zo lekker groeit.

Heb jij toen nog wat aan de voeding veranderd?
Mijn pony krijgt voer zonder rommel, en enkele supplementen waar op de biotine na geen vulstoffen in zitten.
Hij krijgt nu de Biotine erbij, dat kreeg hij eerder niet en daar wil ik straks ook mee stoppen als het opgelost is. :)

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:19

ik heb een ezel met WLD, Ik heb het laten wegsnijden (is bij een ezel gemakkelijker dan bij een paard blijkbaar) en behandeld met Badedas groen (die met wilde kastanje), gewoon om de dag erop smeren met een kwastje.

Het komt soms een beetje terug, maar dan wordt het meteen weggesneden.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:21

probeer hem veel beweging te geven.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:22

Mijn merrie had het gelukkig in lichte mate, ik heb het behandeld met koudgeslagen honing.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:23

Het lastige is dus dat de sleuven bij de hielen prima te behandelen zijn dmv watjes, maar je ziet dat het verder in de witte lijn ook zit.
En daar kan ik slecht bij behalve oppervlakkig smeren wat er gelijk af gaat zodra hij zijn hoef weer op de grond zet.
Daarom dus weken, pokkewerk.
Badedas groen heb ik vaker voorbij zien komen, wat is daar het idee van?
Wat werkt daar in?

Piezze, daarom ben ik blij met de hoefschoenen. :j
Advies is inderdaad veel bewegen, maar dat is lastig hier.
Ik rij niet en mennen in de bak kan vaak niet.
Hij gaat zoveel mogelijk de wei op, en gaat met schoenen in de stapmolen.
Als het meezit van de week weer lekker mennen buiten, kilometers maken!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-07-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:24

badedas zeiden ze vroeger bij wonden. Voor wld zeggen ze altijd green three oil of propolis. en Immaverol

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:26

Piezze: daar ken ik badedas ook van.
Maar dat is toch shampoo of ben ik nou zo dom?
Imaverol heb ik nu een week of 2 gedaan, pure imaverol op een watje in de sleuven.
Een smid die ik geadviseerd kreeg via de smid van een grote kliniek gaf helaas aan dat dit waarschijnlijk niet voldoende is in dit geval.
Ik mocht bij die kliniek de Formaline ophalen, uiteindelijk bij de welkoop geweest maar dan moet je wel gelijk 20 liter kopen. :+
Gelukkig schijn je het zo kwijt te raken op marktplaats zei de verkoper. :Y)

Honing heb ik inderdaad ook over gedacht, maar gezien ik geen risico wil lopen toch besloten de formaline te doen..
Zijn voeten zijn nu ok, dat moet wel zo blijven!

Ik hoop ook er ook nog iemand reageert die het niet uit heeft laten snijden..

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:01

Net het behandelschema gekregen voor de formaline.
Gelukkig hoeft het maar 3 keer per week nu, heerlijk om de dag. *\o/*
Ik moet het wel verdunnen, heb ik gisteren ook gedaan omdat ik de damp zo heftig vond, kan niet goed zijn dacht ik.
Het moet 1 op 5 verdunt worden. :)

Ben stiekem echt blij, ik had me voorbereid het ergste: elke dag.
Ik ga denk ik maar elke dag 2 hoeven doen, scheelt weer tijd en ergernis voor mijn pony, die is dat gekloot echt wel zat.
Terecht ook, de baas heeft hetzelfde! :')

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:48

Ik deed trouwens de honing voor ik haar op stal zette. Nou ken ik Formaline niet, maar ik begrijp uit je berichten dat je gaat weken? Wellicht kun je dan na het weken goed afdrogen en de honing goed in smeren, bijvoorbeeld met een tandenborstel? Honing doet veel goeds en kan zeker geen kwaad in deze situatie. Je kunt koudgeslagen honing bij de imker, maar ook bij De Tuinen halen.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:57

Het punt is gewoon dat een deel van de witte lijn nog niet in gepeutert kan worden.
formaline is het spul waar ze dieren mee op sterk water zetten.
Ze bewaren lijken er ook in om het rottingsproces stil te leggen en ze te conserveren.
Dat doodt echt alles, maar dan ook echt alles aan rottigheid.
Honing heeft niet zoveel zin erbij, dit is gewoon turbo zeg maar.
Ik had er ook zeker niet voor gekozen als ik dacht dat ik het met imaverol wel zou redden.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:20

kan maar 1 tip geven, ga naar een smid die echt kennis van zaken heeft, ik ben bij van nassau geweest.

Behandeling is eigenlijk simpel, toch wegsnijden ( desnoods per hoef ofzo en dan langdurig behandelen met propolis of koudgedraaide honing.

Had zelf vooraf ook al div andere dingen geprobeerd met eigen smid maar dit was voor ons de enige oplossing. ( en de goedkoopste < behalve smid van nassau dan)

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:23

zonder uitsnijden denk ik geen succes, de wand en alles is aangetast en zal gezond moeten aangroeien.

Ik denk dat je misschien wel de schimmel tijdelijk wegkrijgt maar dat door de slechte verbinding in de wand weer zo van alles zit.

En dat is van wld juist het verradelijke je kan het wel soms wel onder controle krijgen maar helemaal weg kan alleen als aangetaste delen verwijderd zijn.

overigens denk ik zelf dat ze met aangepast beslag je pony best wel op de been houden, misschien niet rijden maar wel voor op de wei, ( de beste plek voor wld).

Je geeft aan dat er al een losse wand zit, heeft toch geen zin om die te laten zitten?

Je bent zomaar een paar jaar verder als je niet rigoreus aanpakt.

Anoniem

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:35

Die van mij heeft het al ruim 1,5 jaar, maar lijkt nu eindelijk weg te zijn/ blijven. Bij haar is het overigens wel steeds bloot gelegd omdat ze het maar in 1 voet heeft.
Adviezen van hoefsmeden en klinieken verschillen ook per smid/ kliniek, dus ik heb gekozen voor de behandelmethode waar ik mij het prettigste bij voelde.

Dat was weken in dettol, goed schoonboenen met een harde borstel, en vervolgens propolisextract van de imker er op. Tevens dus de hoef uitgesneden en verder weken/ maanden zachte ondergrond en niet rijden zolang het paard niet goed liep.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 17:52

Bij een hoef een stukje ja, zeker niet allemaal hoor. :)
Ik krijg van drie kanten te horen dat ik dit absoluut niet uit moet snijden, dus dat gaat ook echt niet gebeuren.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 01:00

Vandaag de eerste dag na de formaline gehad.
Ik ben nu best tevreden eigenlijk, dat was ik gisteren ook al gelukkig.
Vandaag was het zover dat ik zijn hoeven bij kon werken qua stand, daar is niet veel voor nodig qua wegvijlen, maar hij groeit echt goed.
Hoeven zijn ook flink hard aan het worden, en de sleuven bij zijn hielen verergeren niet meer en ze lijken ondieper te worden.
Er komt ook geen nieuwe rommel meer uit lijkt, ff afkloppen.
Ik hoop dat de WLD in de verdere witte lijn blijft zoals het is, dan zou het mogelijk erg mee kunnen vallen qua herstel.
Zijn stand blijft ook goed bij te houden zo als het op deze manier doorzet. :)

Ik ben best trots op mijn mannetje.
De smid dacht dat hij het zonder zijn ijzers niet zou redden qua stand na 13 jaar op ijzers, maar hij doet het echt beter als ik had verwacht.
Zelfs met de WLD houdt het nog goed.
Het enige is dat hij nu voor wat plat staat, door zijn beenstand maar vooral door de WLD nu maar dat is niet erg, het kost gewoon tijd.
Goed bijhouden en dan komt dat goed.
Binnenkort wil ik de hoefsmid er naar laten kijken, op zijn minst ter controle.

Karin_deB

Berichten: 8266
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 04:17

Mijn vorige shet had het ook best erg.
Is regelmatig uitgesneden en ik heb behandeld met honing.
Na 1,5 jaar was het weg :)

Mijn huidige shet had het ook, wel stukken minder als mn vorige.
Is uitgesneden en ook behandeld met honing, bij haar was het binnen enkele maanden over.

Er is hoop, maar het is zeker een lange adem!
Bij mn vorige shet ook regelmatig gehad dat het ineens weer stuk meer was, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 21:09

Fijn Karin!
Ik heb vandaag bij de meest platte hoef een gezonde witte lijn gevonden!
Het eind is daar in zicht, nu lekker groeien zodat de sleuven weg gaan, maar geen grijze prut meer gezien.
Sleuven worden nu ook ondieper. :D
Echt zooooooo blij! *\o/*
Nu hopen dat achter ook snel volgt. :D

Ik heb het idee dat de formaline ontzettend goed werkt!
Het enige wat lastig is is het uitvoeren..
Eerst een badje geprobeerd, maar toen hij dat omtrapte reageerde hij op de formaline door getrappel.
Daarna hoefzak, maar hij laat zijn hoeven niet staan waardoor het zijn huid raakt, en hij dan helemaal de boel erger maakt door te stampen.
Nu hoefzak met watten gedaan, dus zo min mogelijk vloeistof zodat het zo min mogelijk klotst.
Helaas nog steeds wat op zijn benen en deze keer werd hij echt boos.
Nu zit er ook een kop op hoor, hij kan zich vreselijk aanstellen.
Heb het alle keren afgespoeld, en vandaag hydraterende brandzalf erop gedaan waarna hij direct stopte met het geklooi.
Zo vreselijk kon het dus niet zijn kennelijk, anders ben je niet daarna weer rustig.

Heb nu een ander plan.
Ik ga een plastic zakje zonder bodem om zijn been doen, en dat vastplakken om zijn hoef heen met flexibele tape zodat zijn huid beschermd is.
Hopelijk lukt dat, das de vraag. :+
Dan twee dikke plastic zakjes met watten erin met de formaline om zijn hoef.
Dat met hoefverband vastzetten, en zonodig de hoefzak erom zodat hij het niet stuk maakt.
Hopelijk vind hij het dan niet erg, vandaag was het niet fijn kan ik je zeggen.
Zo vreselijk lomp, net een paard met pijnlijke mok wat zich niet laat behandelen.

Wij gebruiken hier thuis altijd brandzalf uit frankrijk, biafine.
Dat is als je verbrand bent of huidirritatie hebt heerlijk spul, het hydrateert enorm.
Maar dat werkt wel gelijk, hij stopt dan gelijk met stampen.
Gelukkig nog een flinke tube nieuw liggen voor het geval dat.
Heb ook koudgeslagen honing gehaald vandaag, eigenlijk is het protocol nu om de dag formaline maar dat kan ik hem niet aan doen.
Of dit plan moet lukken met hoefverband, maar ik durf niet te hopen. -O-
Als alternatief tussendoor ga ik nu maar met honing aan de slag, dat kan je nog puur doen zonder blut te worden tov imaverol..
Het is nu nog in de aanbieding ook, 3 euro per 900 gram.

Dit gaat er morgen weer mee naar stal, gedoe!
Heb ook een detox kuur erbij gedaan voor hem, zo gezond is het niet natuurlijk.
Gelukkig kost dat niks, had ik nog van mezelf.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-07-16 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

dodyg

Berichten: 1368
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Hamont (belgië)

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:14

hier 2 paarden gehad met wl.

wegsnijden door de smid die kwam toen tijdelijk om de 14 dagen

dan iedere dag de hoeven schoonmaken in badje badedas.
met waterstofperoxide laten schoon bruisen
daarna propolis erin.

dat deden wij iedere dag,
en na 3 maanden waren ze er volledig vanaf..

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 21:22

Is het volledig weggesneden dodyg?
Waterstofperoxide is mijn plan als het mislukt met het hoefverband. :)
Weet je ik ga niet nog weken met hem knokken om hem in de formaline te zetten als hij zo blijft doen.
Hopelijk werkt het plan met hoefverband, zou best kunnen.
Het is duidelijk de huid waar hij last van heeft dan, niet van zijn hoeven zelf.
Lastige is normaal wel dat de damp giftig is, dus met een verband aanleggen is bescherming voor je longen wel handig.
Heb zelf een gasmaskertje van paps te leen van zijn werk met filters, ik heb er filters voor dampen op zitten. Gelukkig alleen neus en mond, ogen zijn vrij. :P
Zodra de hoefzak ofzo zit kan hij gewoon af, maar zo met je neus erop is niet fijn.

Als iemand nog formaline nodig heeft, omg. Amsterdam heb ik nog 10 liter te koop.
Heb 20 liter staan. :+
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-07-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:31

Mijn Friese merrie heeft het ook gehad en zijn wel bijna een jaar bezig geweest voor het echt was genezen. Ze had altijd een scheur in haar hoef die nooit dicht ging. Toen kreeg ik een nieuwe hoefsmid en begon meteen over White line. Hij heeft het toen open gesneden en het scheurtje verbreed zodat er minder druk op zat. Alles eruit gehaald schoon gemaakt. Ze heeft een poos kreupel gelopen omdat het heel hoog zat en het lag open. Ik moest er elke dag hoef hardner in spuiten en haar een poosje laten staan zodat het kon drogen. Als de hoef weer een beetje lang werd meteen weer bekappen het putje er weer uit halen. Tot de hoef mooi dicht ging.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 21:33

Gaf jou paard pijn aan van de hoof and sole?
Daar zit ook deels formaline in.
Ik bekap nu ook gelijk weer als de hoef genoeg gegroeid is, moet ook wel in verband met de stand nu, bij de sleuven slijt het harder.
Dat werk ik dus bij waar nodig.

Sexy of sexy? Zitten andere filters op, maar dit model. :')
Afbeelding

dodyg

Berichten: 1368
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Hamont (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:48

moonfish13 schreef:
Is het volledig weggesneden dodyg?
Waterstofperoxide is mijn plan als het mislukt met het hoefverband. :)
Weet je ik ga niet nog weken met hem knokken om hem in de formaline te zetten als hij zo blijft doen.
Hopelijk werkt het plan met hoefverband, zou best kunnen.
Het is duidelijk de huid waar hij last van heeft dan, niet van zijn hoeven zelf.
Lastige is normaal wel dat de damp giftig is, dus met een verband aanleggen is bescherming voor je longen wel handig.
Heb zelf een gasmaskertje van paps te leen van zijn werk met filters, ik heb er filters voor dampen op zitten. Gelukkig alleen neus en mond, ogen zijn vrij. :P
Zodra de hoefzak ofzo zit kan hij gewoon af, maar zo met je neus erop is niet fijn.

Als iemand nog formaline nodig heeft, omg. Amsterdam heb ik nog 10 liter te koop.
Heb 20 liter staan. :+


hier heeft de hoefsmid in samen spraak met de da, het eerst voor het grootste deel weggesneden en iedere keer als hij kwam ( om de 14 dagen ) verder en verder..

hier werkte de formaline ook niet, zelfs brandwonden mee gehad op de benen van onze shet. klein wondje niet gezien en prijs.. maar 3 keer gebruikt en mijn man gebruikt het nu eens in de zoveel tijd voor zichzelf om zijn zweetvoeten door werkschoenen te verminderen :p

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 22:09

Hier gelukkig geen brandwonden, hooguit irritatie.
Maar ik spoel de hoeven en benen wel daarna gelijk af, en smeer er of vitamine E huidolie op, of biafine.
Je weet dat formaline echt giftig is toch? Ik zou het voor zweetvoeten maar laten. :+

Hopelijk lukt deze aanpak met hoefverband, ik heb bij de formaline qua effectiviteit wel echt een heel goed gevoel!