Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:12

Het regent buiten, terwijl ik mijn nieuwe foto's bewerk.
En tijdens het bewerken vraag ik mij af:
Wat is een beter beeld:


Afbeelding
A) Een paard wat draaft, dat het voorbeen als laatst op de grond heeft.

Afbeelding
B) Een paard wat draaft, dat het achterbeen als laatst op de grond heeft.

Je leest veel over paarden die op de voorhand lopen.
Allemaal hartstikke interessant natuurlijk! Alleen hoe zie je dat terug op de foto's bij een "los lopend" paard?
Zie je dat aan deze twee voorbeelden?

Ik vind het heel mooi als het beeld zo is:
Afbeelding
Mooi evenwichtig :) Maar niet bij ieder paard haalbaar natuurlijk.


Ik ben enorm benieuwd naar jullie reactie's, zodat ik hier nog meer over kan leren :)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:16

Wat ik zelf het mooiste vind aan de foto's met de haflinger is dat de benen open zijn. Dus dat aan de kant van de fotograaf het achterbeen het verst naar achter en het voorbeen het verst naar voren is. Ipv dat dat de benen zijn die aan de andere kant van het paard zitten.

Vwb welk been beter als laatste aan de grond zou ik zeggen beide benen, draf is tenslotte een tweetaktgang. Eventueel het achterbeen ietsjes langer aan de grond, maar dan omdat het paard draagt en niet omdat hij met dat been sleept oid :P

Die haflinger zie je eigenlijk alleen stuwen op de eerste foto. Is imposanter en misschien fototechnisch leuker maar de tweede foto met haf vind ik beter qua beweging.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-02-16 18:19, in het totaal 3 keer bewerkt

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:16

Interessant! Ik volg even mee. Mooi beeld de laatste foto

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:19

Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:21

Wat een goede vraag, ik ben ook benieuwd naar de reacties dus ik volg ook even. Ik vind persoonlijk de laatste foto ook een fijn beeld, lekker ruim! Ben benieuwd hoe dat er in een overgang uit moet zien..

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:23

Ibbel schreef:
Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.


Maar dat gebeurt op de eerste twee foto's toch ook? Of moet ik anders kijken? Ik zie duidelijk dat voor en achter opgetild worden, alleen op een ander moment als foto 3..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:25

EngeltjeS schreef:
Ik vind het heel mooi als het beeld zo is:
[ [url=m/bPXhsn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooi evenwichtig :) Maar niet bij ieder paard haalbaar natuurlijk.


Dit is wel hoe de draf hoort te zijn, twee takt.. de diagonaal beweegt gelijktijdig...
Waarom is dit niet voor ieder paard haalbaar?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:31

Denise_Storm schreef:
Ibbel schreef:
Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.


Maar dat gebeurt op de eerste twee foto's toch ook? Of moet ik anders kijken? Ik zie duidelijk dat voor en achter opgetild worden, alleen op een ander moment als foto 3..


Je ziet bij die bonte toch wel dat het voorbeen al niet meer draagt terwijl het achterbeen nog diep in het zand staat? Ik denk trouwens dat dit paard misschien een pas later wel in galop zat...
Bij de eerste foto is het iets minder duidelijk, maar daar is achter al vrijwel los en voor nog niet helemaal.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:31

Zo, wat een reactie's al! :D Super leuk!!

Mijn persoonlijke kijk:
Foto 1: De haflinger loopt op het oog mooi. Ruim in zijn gangen. Alleen zie ik dat hij van achteren eerder van de grond komt dan zijn voorbenen.
En aangezien "wij" altijd willen dat het paard niet op de voorhand loopt, lijkt het wel zo bij deze foto.
Hij heeft "te veel steun" op zijn voorbenen en loopt dus (naar mijn mening) op de voorhand.

Foto 2: (Ik moet er bij zeggen: verkeerd fototechnisch moment, hij is niet "open" hahaha. Maar dat ter zijde)
Dit paard zie ik duidelijk van uit zijn achterhand zakken en vertrekken. Ook lijkt Stanley (het paard) meer schouder vrijheid te maken voor zichzelf hier door.
Dit vind ik een mooier beeld om te zien, als je kijkt naar gewicht verplaatsing.

Foto 3: Ja, dit is Athos wanneer hij lekker ontspannen, voorwaarts en lekker bezig is.
Deze foto is van vorige week, toen ik alleen met hem bezig was. 1 op 1 werken vind hij fijner.
Maar dit moment, vind ik 'n prachtig een!
Mooi in balans, terwijl ik ook zie dat hij zijn buikspieren aanspant.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:31

Denise_Storm schreef:
Ibbel schreef:
Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.


Maar dat gebeurt op de eerste twee foto's toch ook? Of moet ik anders kijken? Ik zie duidelijk dat voor en achter opgetild worden, alleen op een ander moment als foto 3..

Op de derde foto worden de voeten tegelijkertijd opgetild. Op de eerste twee niet. Strikt genomen lopen de paarden op de eerste twee foto's dus niet in zuivere tweetakt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:32

Evelijn schreef:
Dit is wel hoe de draf hoort te zijn, twee takt.. de diagonaal beweegt gelijktijdig...
Waarom is dit niet voor ieder paard haalbaar?



Omdat niet ieder paard zuivere gangen heeft met ruimte, takt en regelmaat.
Heeft ook nog eens met het exterieur te maken.

Of een paard echt goed draaft is iets wat overigens van af foto's best lastig te beoordelen is.

Van ieder paard is wel een keer een goede of slechte draf foto te maken.

Heb hier op bokt wel eens foto's gezien van paarden waarvan ik dacht: wowie echt goed. Zag ik ze in het echt leek het nergens naar.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:33

Ik vind zelf bij draffoto's altijd het mooiste beeld geven als het voorbeen aan de binnenzijde naar voren wordt geplaatst. Het buitenste voorbeen en het binnenste achterbeen staan hierbij nog net op de grond. Op dit moment is de ruimte tussen beide voorbenen en beide achterbenen groot en kun je een soort stuwing aflezen in de foto. Je ziet nog wel eens dat het achterbeen eerder van de grond af is dan het voorbeen, zeker wanneer het paard losloopt. Als dit verschil heel duidelijk is zou ik in dit geval ook eerder kiezen voor het zweefmoment, zoals op de laatste foto afgebeeld.

[edit] Ik zie nu pas dat hij op BEH staat, dan is mijn post nogal uit context.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 08-02-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:33

Denise_Storm schreef:
Ibbel schreef:
Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.


Maar dat gebeurt op de eerste twee foto's toch ook? Of moet ik anders kijken? Ik zie duidelijk dat voor en achter opgetild worden, alleen op een ander moment als foto 3..

nee, op foto 1 zie je dat het linkervoorbeen nog bijna plat op de grond staat, terwijl de rechterachterhoef al van de grond is (idealiter is het een tweetaktgang, dus moeten de diagonale benen in exact dezelfde positie staan, dus ofwel beide plat op de grond, ofwel beide al opgehoffen, en liefst even hoog)
op de tweede foto zie je dat het linkerachterbeen nog plat op de grond staat terwijl rechtsvoor al op weg is om de lucht in te gaan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:33

EngeltjeS schreef:
Zo, wat een reactie's al! :D Super leuk!!

Mijn persoonlijke kijk:
Foto 1: De haflinger loopt op het oog mooi. Ruim in zijn gangen. Alleen zie ik dat hij van achteren eerder van de grond komt dan zijn voorbenen.
En aangezien "wij" altijd willen dat het paard niet op de voorhand loopt, lijkt het wel zo bij deze foto.
Hij heeft "te veel steun" op zijn voorbenen en loopt dus (naar mijn mening) op de voorhand.

Foto 2: (Ik moet er bij zeggen: verkeerd fototechnisch moment, hij is niet "open" hahaha. Maar dat ter zijde)
Dit paard zie ik duidelijk van uit zijn achterhand zakken en vertrekken. Ook lijkt Stanley (het paard) meer schouder vrijheid te maken voor zichzelf hier door.
Dit vind ik een mooier beeld om te zien, als je kijkt naar gewicht verplaatsing.

Foto 3: Ja, dit is Athos wanneer hij lekker ontspannen, voorwaarts en lekker bezig is.
Deze foto is van vorige week, toen ik alleen met hem bezig was. 1 op 1 werken vind hij fijner.
Maar dit moment, vind ik 'n prachtig een!
Mooi in balans, terwijl ik ook zie dat hij zijn buikspieren aanspant.


Precies! Overigens hoeft het niet verkeerd te zijn dat de bonte zijn achterbeen langer aan de grond houdt. Het geeft namelijk niets aan over wanneer de diagonale benenparen de grond weer raken. Als het achterbeen veel sneller is kan het best dat de voeten tegelijkertijd op de grond terecht komen maar dat het achterbeen langer aan de grond blijft.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:36

Evelijn schreef:
EngeltjeS schreef:
Ik vind het heel mooi als het beeld zo is:
[ [url=m/bPXhsn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooi evenwichtig :) Maar niet bij ieder paard haalbaar natuurlijk.


Dit is wel hoe de draf hoort te zijn, twee takt.. de diagonaal beweegt gelijktijdig...
Waarom is dit niet voor ieder paard haalbaar?

Oei daar verwoord ik iets verkeerd.

Ik bedoelde te zeggen:
Het is niet makkelijk om ieder paard op deze manier te fotograferen wanneer het dier los in de bak loopt.
Los in de bak zonder steun van de ruiter, puur op eigen benen, en dan zo lopen: Zo veel heb ik er nog niet gezien hoor.
(De natuurlijke aanleg van bewegen, wil hier weleens zijn voorkeur in bepalen.)

Natuurlijk is het wel te trainen, denk ik.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:37

Ibbel schreef:
Paard hoort voor- en achterbeen gelijkertijd op te tillen, dus de eerste twee paarden op jouw voorbeeldfoto's lopen niet zuiver...
Laatste foto is zoals het het mooiste is: de benen aan de kant van de fotograaf het verst uit elkaar.

Niet zuiver?? Niet helemaal in balans bedoel je denk ik? :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:39

Geen tweetakt = niet zuiver. Daar kan ik echt niets anders van maken. Of dat door balans komt of iets anders kan ik je ook niet vertellen.

Overigens schreef ik daarna al dat ik vermoed dat die bonte een pas later in galop is aangesprongen. En dan krijg je ook zo'n beeld op de foto.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:43

Op alledrie de foto's zie ik een toonlander.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:44

Arabesk schreef:
Op alledrie de foto's zie ik een toonlander.

Kan je je bericht iets meer aanvullen hier over? :)
Wat is een toonlander?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:47


Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:48

Goh. Ik zie op niet één foto een paard landen met een voet. Ik zie wel drie foto's waarop een paard z'n voeten die bijna landen nog in de lucht heeft.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:05

Arabesk schreef:
Een paard hoort vlak of met de hiel eerst te landen. Door landen op de toon wordt de diepe buiger extra belast.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/landing.html

Hmm... nog nooit gehoord, bij welke opleiding of cursus dan ook. Interessant :)
Maar daar gaat dit topic niet over.
ik doel meer op "op de voorhand" lopen of niet :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:13

Een paard in vrijheid zal eigenlijk altijd meer gewicht op de voorhand hebben... zo zijn ze gebouwd.
(behalve als ze steigeren etc.) Een paard dat graast of gewoon beweegt zal het meeste gewicht op de voorhand zijn. Ze gaan niet uit zichzelf tijdens een stukje draven de achterhand laten zakken (ja af en toe bij het spelen)... dus de laatste foto is wel het mooist in evenwicht en mooi in balans en daar is er horizontaal evenwicht (zou dus dan 50-50 denken). Maar dat die anderen foto's dat nu niet laten zien wil niet zeggen dat hun onder het zadel (of al bij longeren etc.) niet kunnen getraind worden naar verzamelen... net als alle andere paarden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:07

De natuurlijke verdeling is 40 -60 (voorhand) zelfs een super verzameld paard komt niet verder dan 42- 58, alleen het plaatje ziet er dan anders uit. Echter de klap waarmee een voorhoef neerkomt bij een verzameld paard is wel groter.

Maybabe

Berichten: 21
Geregistreerd: 29-12-15
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat is beter? (draf foto's bestuderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:18

Interessant dit! Vind het zelf ook altijd moeilijk om te zien. Zijn zowiezo allemaal mooie plaatjes! :)