Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:34

Cardy schreef:
Ik denk persoonlijk dat er niet perse gekozen moet worden tussen een klassieke hoefsmid of natuurlijke bekapper, maar dat het veel belangrijker is om een hoefsmid te hebben die ruime ervaring heeft met extreme gevallen, White line disease en scheurende hoeven. En dan het liefst i.c.m. een dierenarts, dat laatste vooral uit eigen ervaring.


Dit dus :)
Zou jammer zijn als dit topic verzandt in een 'natuurlijk' versus 'traditioneel' discussie.
Voor mij persoonlijk, ik zou een hoef openleggen altijd in een kliniek laten doen, maakt niet uit of ik een hoefsmid of bekapper erbij zou hebben.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:35

Cardy schreef:
Is er onderzocht wat de hoef mankeert en waardoor het komt? Ben ook benieuwd of er eventueel een schimmel, White line disease, in zit.


Dat vraag ik me dus ook af, TS reageert tot nu toe niet op de opmerkingen over WLD

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:38

Er heeft WLD in gezeten, laatste keer echter zat er wel een scheur maar geen WLD. Desondanks is ook toen de hoef uitgesneden/ blootgelegt om te voorkomen dat de bacterie terug zou komen.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:42

heb je geen foto's van direct na de laatste bekapping? Ben heel erg benieuwd hoe het er toen uit zag.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:59

Shanna schreef:
Er heeft WLD in gezeten, laatste keer echter zat er wel een scheur maar geen WLD. Desondanks is ook toen de hoef uitgesneden/ blootgelegt om te voorkomen dat de bacterie terug zou komen.


Bedankt voor het antwoorden!
Is er ook onderzocht waardoor de hoef zo is? Waardoor de scheuren ontstaan en de hoef eigenlijk niet mooi van vorm is?

En als laatste: zit er nu geen schimmel in en is de hoef van binnen (röntgen) wel helemaal gezond?

Veel vragen, maar probeer met je mee te denken en mis daarvoor informatie :D .

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:46

Shanna schreef:
Er heeft WLD in gezeten, laatste keer echter zat er wel een scheur maar geen WLD. Desondanks is ook toen de hoef uitgesneden/ blootgelegt om te voorkomen dat de bacterie terug zou komen.


Behalve blootleggen ook nog wel een schimmeldodend middel gebruikt?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:48

Met blootleggen is de gehele schimmel/ bacterie er uit gesneden. In principe hoefde ik dus niet extra te behandelen dus.
Wel heb ik zelf nog geweekt in dettol en in zo'n scheur als deze gebruik ik propolis-extract.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:51

Daktarin ( als ik dat goed schrijf) kan ook helpen bij wld.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:02

Shanna schreef:
Met blootleggen is de gehele schimmel/ bacterie er uit gesneden. In principe hoefde ik dus niet extra te behandelen dus.
Wel heb ik zelf nog geweekt in dettol en in zo'n scheur als deze gebruik ik propolis-extract.


hebben ze het daarna wel steeds gecontroleerd? Bij die van mij werd de eerste keer de hele hoef open gelegd en met een frees de laatste resten eruit gevijld. Daarna inderdaad in een bepaald bad en hoefzak. Daarna hebben ze bij meerdere bekapbeurten toch kleine stukjes gevonden die besmet waren en die er weer uit gefreesd. De schimmel is vaak zo minuscuul dat je deze niet geheel in 1x weg krijgt.

Edit:

hier is mooi het verloop te zien, waarbij je linksboven ziet tot hoever ze het hebben opengelegd. Mochten geen holle ruimtes meer zitten, want dan kan je nooit de schimmel bestrijden:

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:10

Dat is dus ook mijn vermoeden, dat het niet goed genoeg is aangepakt en dat de schimmel weer is gaan woekeren.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:03

Ben intussen erg benieuwd hoe het ervoor staat ??

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:24

Hoi ts, hoe gaat het nu met de hoef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:47

Morgenochtend komt de smid aan huis kijken hoe erg de schade op dit moment is, en aan de hand daarvan gaan we kijken wat nu de volgende stappen zullen zijn om te nemen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:50

Ben erg benieuwd. Komt er een hoefsmid of natuurlijk bekapper ?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:18

Hoefsmid, ik weet niet of en hoeveel van de witte lijn aangetast is dus of ze uberhaubt blootvoets kan blijven. Het is dus vooral schade opnemen en vanuit daar kijken hoe nu verder.

Op de foto ziet de scheur er wel erger uit dan in het echt, maar toch..

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:31

Ik ben er van overtuigd dat hij prima bloot voets kan blijven maar je moet er regelmatig bij. Minimaal elke 2-4 weken. En dan goed bekappen.
Zonde want de hoef wa nagenoeg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:01

Laatst bijgewerkt door Gini op 23-03-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:22

en de onderkant, hoe ziet die er nu uit?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:27

Vergeten een foto van te maken, ik zie nu op de foto een zwart stipje nog zitten, was me net niet eens opgevallen dus dit heb ik ook naar de smid toegestuurt.

Afbeelding

Ze staat nu in de wei (mooi droog gelukkig) dus ik zal vanavond een foto van de onderkant maken of als de smid terug komt als mijn gevoel klopt met betrekking tot dit stipje..

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:43

Ik zou hier echt de ontsmettingsmiddelen van Pro Ablutio bij gaan gebruiken. Dit doodt nl de schimmel die elke keer de hoef aantast. Dan hoef je nl niet elke keer (zoveel) weg te snijden.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:57

Op de foto is duidelijk te zien dat de scheuren in beide hoeven zitten dus het probleem is groter als die eene hoef.
Ik snap echt niet dat je het steeds zo uit de hand laat lopen.
De scheuren zitten iedere keer weer tot halverwege de hoef en dan moet je weer van ver vertrekken en er veel uitsnijden.
En volgens mij is nog steeds niet alles er uit gehaald, aan het zwarte streepje te zien dus een andere smid lijkt me ook geen verkeerd idee.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:37

Ben iig blij dat de voet is opengelegd, kan hier dus uit opmaken dat er weer/nog steeds White Line Disease in de hoef zit? Anders wordt het niet zo opengelegd.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:40

Helaas is de bacterie inderdaad weer terug. Volgens deze smid is dat stipje gewoon een scheurtje met wat vuiligheid dus geen bacterie. Advies is om de hoef weer goed schoon te houden dus weken en schrobben als ze op stal gaat. Als het goed is zal dat stipje dan ook verdwijnen.

Ik zit er nu aan te denken om vanavond dat stukje zelf nog even weg te vijlen met mijn vijl zodat ook dat open is..

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:52

Weet je toevallig of de hoef elke keer weer schoongemaakt is door je hoefsmid (open leggen en besmette plekken weghalen)? Of niet? Ik zou zeker een badje met schimmeldodend spul doen, bij die van mij deden ze het met een hoefzak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:55

Ja bij het open halen worden alle aangetaste plekken verwijderd. Dus vanaf dat moment is de hoef in principe schoon.

Het weken in dettol is ook meer omdat ik dat zelf wil. Gewoon schrobben is in principe al voldoende zolang de modder en zand e.d. maar weg is..