Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:39

Helaas zit er nu weer een scheurtje in de rand van de hoef.. Ze liep juist weer goed (enkel op ongelijke harde bodem nog gevoelig).

Ik wordt er moedeloos van zeg. -O-

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:54

Ben benieuwd hoe het er nu uitziet, kun je een foto plaatsen?

truselientje
Berichten: 944
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:40

In het oppervlakkige lijntje denk ik?
Ik denk niet dat je er ooit vanaf komt als er niet beter gekeken wordt wat de oorzaak daarvan is. Dat oppervlakkige lijntje hoort er niet en laat zien dat er iets mis is met de hoefwand. Zolang dat lijntje niet weg is blijft de hoef na verloop van tijd weer scheuren.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:25

Shanna schreef:
Helaas zit er nu weer een scheurtje in de rand van de hoef.. Ze liep juist weer goed (enkel op ongelijke harde bodem nog gevoelig).

Ik wordt er moedeloos van zeg. -O-


Nog steeds geen foto laten maken dus?

Misschien dan nu maar wel doen.

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:27

Biotine ben je niet gaan proberen toch?

Toch raad ik je dit nog steeds aan. Baat het niet schaadt het niet. Bij mijn paard Help het echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:13

De paarden krijgen inmiddels een compleet-voer supllement (metazoa). Ook heb ik zo nu en dan een liksteen met biotine beschikbaar, maar omdat dat net een snoepje is hebben ze deze niet 24/7.

Ik zal morgen een foto van de hoef maken, het stelt nog niet veel voor maar dat hij terug blijft komen zit me niet lekker.. Dus ga ik maandag maar weer even bellen met de hoefsmid/ kliniek hoe we nu bezig gaan.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:35

Liksteen met biotine weg en zorgen voor gezonde darmen (probiotica, vezels->hooi/stro, slijmstoffen van bijv. Lijnzaad en evt. Leem bijvoeren) dan wordt het zelf aangemaakt in de darmen. Normale liksteen ipv suikersteen/snoepje. Lavor heeft een zoutsteen met extra biotine mocht je echt perse iets willen.

Ik vind de uitgroei er slecht uitzien van kwaliteit. Dat dat scheurt is niet gek. Om die reden zou ik zelf een leemproduct (vertargil, zeohorse, etc) geven of algea vitalis of veendrenkstof. En als er dan gezondemooie egale hoef uit groeit zou je verwachten dat er minder snel scheuren in komen.

Metazoa-luzerne basis met toegevoegde synthetische vitamines-rotzooi voor dit paard. Geeft alleen maar slechtere hoeven, meer kans op hoefbevangen, slechte kwaliteit hoef, afwijkingen en sneller gevoeligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:27

Ze krijgt geen luzerne hoor, maar de snaxx als aanvulling (had een zak gewonnen).

Ik zal vandaag even een nieuwe foto van de hoef maken, ik neem ook even een prikker mee om te kijken of er vuil in zit of niet..

Gelukkig komt het drogere weer er weer aan!

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:42

Ik zou nu toch echt willen weten hoe die voet er van binnen uit ziet... Als dat niet goed blijkt dan blijf je bezig.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:25

http://metazoa-horse.nl/snaxxx-het-gezo ... ondeugden/
Grondstof luzerne en premix doelde ik op. Premix is omschreven als vit/min maar mag uit vanalles bestaan zonder dat ze op de zak hoeven te vermelden omdat ze het zo inkopen. Hun ingrediƫnt is dus de premix. Sommige van die mixen bevatten zelfs e nummers die te boek gaan als landbouwgif.
Ik neem aan dat je dus enkele snaxxx geeft en geen hand(en) vol?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:16

Bij deze de foto's van vandaag, alleen schoon geborsteld dus niet geweekt o.i.d., twijfel er nog over of ik dat vanavond als ze op stal zet wel of niet moet doen. Wat denken jullie?

Zonder flits
Afbeelding

Met flits
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

Afbeelding


Ze krijgt inderdaad maar enkele snaxxx per dag.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:21

poeh hey wat een scheur! pas maar op dat er niet ooit een schimmel in komt en zo je hele hoef wegvreet.

En het mooie van een schimmel is..je komt er pas achter als hij al bijwijze van spreken door de hele hoef heen is gevreten.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:53

Zo dan!! Niet zo fraai dit. Ik vraag me af of er geen schimmel in zit wat de scheuren veroorzaakt. De hoef is ook niet afgerond dus de wand zal blijven scheuren in mijn ogen. Lijkt me inmiddels tijd voor een serieuzere aanpak, zou eerst maar eens iemand erbij halen die alles weet over schimmels, WLD etc.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:55

Die expert heb ik dus al, de smid bij de kliniek..

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:57

Shanna schreef:
Die expert heb ik dus al, de smid bij de kliniek..



wellicht andere kliniek?

de ene smid is de andere niet...

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:26

Dan had ik zeker verwacht dat het er al stukken beter uit zou zien.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:53

Heel de witte lijn is weg/aangevreten. Als dat daar gewoon hol is dan gaat die wand wel sneller gaan uitwijken ook... Hoe frequent wordt die nu bekapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:00

12 februari was ze nog bekapt geweest. Toen was de scheur nog niet zo aanwezig als nu. Die aan de zijkant maak ik me ook niet zo'n zorgen over, maar die midden voor wel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:02

Die scheur is op dit punt slechts een symptoom, heel die hoef zit gewoon niet goed zo. Stralen, steunsels, hielen hoefwand, zool.... Een goede smid zou dit toch moeten zien denk je dan.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:06

Ja, dat verbaast mij ook. een maandje geleden bekapt, dan kan het er niet zo uit zien in mijn ogen, als het adequaat aangepakt zou worden. Volgens de smid zit er geen schimmel in de hoef?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:08

GaelleS schreef:
Heel de witte lijn is weg/aangevreten. Als dat daar gewoon hol is dan gaat die wand wel sneller gaan uitwijken ook... Hoe frequent wordt die nu bekapt?



Zo heftig had ik niet verwacht zeg...schrok er echt van. Ik ging van een klein licht oppervlakkig scheurtje uit.

Maar hoe ga je het oplossen als de schimmel door de gehele hoef heen zit? Het blijft zich een weg vreten ook wanneer je er niet bij kan.
Je zou het paard al bijna moeten ontschoenen wil je het kunnen aanpakken.

En toch hamer ik nog eens op een x-ray. Hoeveel is er nog meer beschadigd en wellicht toch een hoornzuil aan de voorkant.
En vraag eens advies aan de gebroeders Nassau...niet iedereen is fan ik ook niet omdat ze overal een ijzer onder rammen maar in zo'n geval als jouwe zou ik daar toch eens advies vragen.
gewoon omdat hun heel veel ervaring hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:13

Hier is niet eens een ijzer voor nodig. Deze hoef moet gewoon eens goed bekapt en wekelijks of in elk geval elke twee weken bijgehouden worden. Dan word de hoef sterker en verdwijnen de scheuren vanzelf. Binnen een paar maanden kan het er heel anders uitzien. En testen op schimmels!

En die prutser die dit bekapt moet een ander beroep gaan zoeken. Potloodjes in dozen steken of zo. :=

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:25

Hoe zien de andere hoeven eruit eigenlijk? Is die witte lijn wel mooi aangesloten ?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:26

Gypsy schreef:
Hier is niet eens een ijzer voor nodig. Deze hoef moet gewoon eens goed bekapt en wekelijks of in elk geval elke twee weken bijgehouden worden. Dan word de hoef sterker en verdwijnen de scheuren vanzelf. Binnen een paar maanden kan het er heel anders uitzien. En testen op schimmels!

En die prutser die dit bekapt moet een ander beroep gaan zoeken. Potloodjes in dozen steken of zo. :=



Heb je het hele topic gelezen?

De hoef zag er een tijdje geleden bijna prima uit en was goed op weg, geen scheuren. Alleen zo'n oppervlakkige in de hoefwand waar je nu een holling ziet (wat ik denk dat een hoornzuil is).

Er is hier wel iets meer aan de hand dan een beetje slecht bekappen.
De hoef lijkt wel afbladderende verf....of zoals mijn behang er nu uitziet na een lekkage van de boven buren. Aan de rand is wat te zien verder niks...maar kom je dichterbij en scheur je het behang eraf dan zie je veel meer schade.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:03

Shanna schreef:
Die expert heb ik dus al, de smid bij de kliniek..



Serieus?De steunsels zijn ook flink trouwens.
Het zou mij niets verbazen als er inderdaad WLD in de hoef zit.Dat moet echt helemaal blootgelegt worden anders hou je dit!
Wat sneu,ik had zo gehoopt at het beter ging! |(