Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:29

Shanna schreef:
Ja bij het open halen worden alle aangetaste plekken verwijderd. Dus vanaf dat moment is de hoef in principe schoon.

Het weken in dettol is ook meer omdat ik dat zelf wil. Gewoon schrobben is in principe al voldoende zolang de modder en zand e.d. maar weg is..


Maar is de hoef maar 1x "schoongemaakt"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:37

De hoef is nu in totaal 5 keer uitgesneden/ schoongemaakt vanaf vorig jaar.

Schoonmaken wat ik zelf kan doen natuurlijk ontelbaar keren extra.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:54

Shanna schreef:
De hoef is nu in totaal 5 keer uitgesneden/ schoongemaakt vanaf vorig jaar.

Schoonmaken wat ik zelf kan doen natuurlijk ontelbaar keren extra.


Dat is in ieder geval mooi! Hoe komt het dat de White Line Disease wel weer gemist is? En ben ook erg benieuwd naar de overige hoeven. (beetje veel vragen haha, maar heb in hetzelfde schuitje gezeten en kan zo een beter beeld vormen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:13

Bij de vorige keer uitsnijden in december zat er geen bacterie meer. Dit is toen ook netjes uitgegroeid zonder teken van scheuren. In februari is ze nog bekapt en was het gat er al bijna helemaal uit. Omdat er toen al geen bacterie meer in zat, en ook geen nieuwe of beginnende scheur heb ik van deze bekapbeurt geen foto gemaakt. 4 weken later helaas dus weer scheur, en nu bleek vandaag dus helaas ook weer bacterie.

De andere hoeven zijn wel gewoon goed, kan er wel foto's van maken maar daar zal niet veel op te zien zijn.

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:14

oei, wat vervelend! heeft een pony van mijn manege ook, heeft nu rust, en hij krijgt pensioen (paardje is al 23 en af :) ) ik heb gehoord dat als hij helemaal doorscheurd het klaar is... hoop dat het snel goed gaat

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:18

Shanna, op je eerste recente foto zie toch duidelijk dat op de andere hoef ook een scheur zit waarbij gevijld is.
Wanneer er maar 4 weken tussen de bekapbeurten zitten vind ik de grote van de scheuren wel zorgelijk.
Misschien vragen hoe je de hoeven tussentijds zelf kan bijhouden (of toch een second opinion hoefsmid zoeken).

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:21

spatter schreef:
Op de foto is duidelijk te zien dat de scheuren in beide hoeven zitten dus het probleem is groter als die eene hoef.
Ik snap echt niet dat je het steeds zo uit de hand laat lopen.
De scheuren zitten iedere keer weer tot halverwege de hoef en dan moet je weer van ver vertrekken en er veel uitsnijden.
En volgens mij is nog steeds niet alles er uit gehaald, aan het zwarte streepje te zien dus een andere smid lijkt me ook geen verkeerd idee.



Hier ga ik mee akkoord. Als het zo zwart is met wat wit kruimelige spul er rond ben je er al vrij zeker van dat er schimmel zit. Als het een grillig scheurpatroon heeft al helemaal, das niet zomaar recht gespleten tussen de hoornpijpjes door. Vreet gewoon weg.

Zou in feite de andere hoef ook mogen aangepakt worden en de hoef waar nu een stuk uit is mediaal ook weer, en die zwarte kronkelige streep er boven ook. Zou hem zeker frequent laten/blijven bekappen, maar alleen dat gaat het hier niet oplossen vrees ik.
Moest hij gevoelig zijn zou ik opteren voor schoenen. Met ijzers mep je er ook weer gaten in waar ook weer vanalles in kan kruipen. En voldoende behandelen in schimmeldodend product. Dettol lijkt mij wel ok :)

Maar wie ben ik om advies te geven :P

Weet niet (meer) hoe het zit met voeding/huisvesting maar mag mss ook is kritisch naar gegeken worden ?

Ik vrees dat je binnen aantal maand weer met hetzelfde probleem zit....

Succes alleszins, ik volg mee :)

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:38


senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:50

Shanna schreef:
Ja bij het open halen worden alle aangetaste plekken verwijderd. Dus vanaf dat moment is de hoef in principe schoon.

Het weken in dettol is ook meer omdat ik dat zelf wil. Gewoon schrobben is in principe al voldoende zolang de modder en zand e.d. maar weg is..


Dettol helpt helemaal niet. Dat is bacteriedodend,helpt niet tegen schimmel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:01

Honing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:30

Laatst bijgewerkt door Gini op 23-03-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:36

Dat bedoelde ik met uitvlakken,mijn paard heeft dit ook gehad.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:44

Ben erg benieuwd hoe het intussen met dit paard is ??

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:52

Het gaat naar omstandigheden eigenlijk wel goed! Ik houdt de hoef goed schoon met dettol en propolis extract, en heb gister voor het eerst sinds het uitgesneden is weer voorzichtig een half uurtje gereden in de bak! Ze was al een paar dagen weer aan het rondcrossen door de wei, dus ik dacht ik probeer het gewoon weer eens. Stap, draf en galop, ze deed het allemaal zonder dat ze last van dr hoef leek te hebben! :D

Normaal is ze echt wel 6 tot 8 weken uit de running, dus dit valt me helemaal mee :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:58

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Ik kan mis zijn, maar ik zie 2 scheurtjes op de foto na het bekappen: eentje aan de bovenkant, en in het witte gedeelte ook een klein horizontaal stukje. Alsof het niet hoog genoeg en ook niet diep genoeg is uitgesneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:09

Afgelopen vrijdag is de smid weer geweest, dit keer hoefde er maar weinig weer te gebeuren en heeft ze ook niet meer gevoelig gelopen na het bekappen. Goed teken vind ik zelf!

Ik heb haar gister voor het eerst sinds het bekappen gereden en ook dat ging goed, ik heb niks aan dr gemerkt wat betreft haar voet.

Geen al te beste foto, maar bij deze;

Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:58

Dat is al hele verbetering ! Maar toch zie ik teveel druk in de kwartieren, waardoor daar teveel druk ontstaat en er weer kans is op gaan scheuren & daarin kunnen weer bacteriën gaan nestelen.

Heb je ook een foto van onderen ?

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:25

Hoe gaat het er nu mee?

LarissaKas

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:25

kan je de hoeven zelf bekappen??
als je de hoeven dan zelf natuurlijk bekapt kun je ze mooi afgerond houden.
waarschijnlijk zullen de scheuren dan na verloop van tijd minder worden.
maar dan wel echt max 1 week ertussen, vooral in het begin.
ik zie trouwens dat de hoeven sws scherp zijn (niet afgerond)
en dan scheuren ze al veel sneller.

ik heb btw niet alle 21 pagina's gelezen dus misschien is het al eerder gezegd,
maar bij mij werd het hierdoor écht een stuk beter en heb nu mooie korte scheur-loze hoefjes!

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:14

LarissaKas schreef:
kan je de hoeven zelf bekappen??
als je de hoeven dan zelf natuurlijk bekapt kun je ze mooi afgerond houden.
waarschijnlijk zullen de scheuren dan na verloop van tijd minder worden.
maar dan wel echt max 1 week ertussen, vooral in het begin.
ik zie trouwens dat de hoeven sws scherp zijn (niet afgerond)
en dan scheuren ze al veel sneller.

ik heb btw niet alle 21 pagina's gelezen dus misschien is het al eerder gezegd,
maar bij mij werd het hierdoor écht een stuk beter en heb nu mooie korte scheur-loze hoefjes!



Dat lijkt mij een heel slecht plan.
Een goede hoefsmid heeft een gedegen opleiding gehad en schoolt zichzelf bij. Natuurlijk bekappen klinkt misschien goed, maar dat kan je echt niet zomaar doen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:07

Annemiekvdm: dat is wel degelijk mogelijk hoor uiteraard wel door van te voren een cursus te doen en dan af en toe je werk te laten controleren :)

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:10

Alleen een cursus lijkt mij erg summier.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:38

Met de dag cursus op zak kun je prima je eigen paard(en) onderhouden. Cursus zit prima in elkaar en er zijn ook vervolg cursussen. En als je twijfelt bel je de smid/bekapper of hoe je zo iemand ook wilt noemen.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:47

Mijn vriend en ik zitten er inderdaad over te denken zelf iets te gaan leren. Het lastige daarvan is echter wel waar kan je dat het beste doen?
Een andere smid die ook betaalbaar aan huis komt is ook makkelijker gezegd dan gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:53

Helaas is nu, na 2 jaar, de bacterie nog steeds niet weg.. -O-

Mijn paard is inmiddels ook scheef geworden in haar bespiering, en dr gezonde hoef is een platvoet geworden. We gaan nu proberen de stand van de hoeven weer wat meer gelijk te krijgen, en de bacterie niet meer bloot te leggen/ uit te snijden maar op een andere manier te bestrijden.

Ik heb nu coppersol gekocht om dat te proberen. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?